تجهیزات مکانیکی صنعتی؛ موتور ویبره

در این مطلب در مورد یکی از تجهیزات مکانیکی صنعتی به نام موتور ویبره و اینکه چه کاربردی در صنایع دارند و همچنین ویبره بدنه چیست و چه کاربردی دارد، خواهید خواند. با ما همراه باشید.

اگر از کنار کارگاه یا کارخانه ای عبور کردید و متوجه صداهای بلند ناشی ارتعاش شدید به احتمال زیاد چند موتور ویبره در حال ارتعاش و کار هستند.شاید بپرسید موتور ویبره چیست و به چه دردی می خورد؟

تجهیزات مکانیکی صنعتی

موتور ویبره و یا ویبره بدنه یکی از تجهیزات مکانیکی صنعتی است که در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، ساختمانی و عمرانی و همچنین در صنایع سیمان، صنایع شوینده، لجستیک و انبارداری، سیلوها و سورترها کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه مقاله بلاگ سام تجهیز این دستگاه را به شما معرفی و کاربردهای آن در صنعت را نیز بازگو خواهیم کرد پس تا انتهای مقاله را مطالعه بفرمایید.

موتور ویبره چیست؟

موتور های الکترونیکی که بعد از اتصال به برق و روشن شدن شروع به لرزش و ایجاد ارتعاش می کنند موتورهای ویبره و یا ویبره بدنه نامیده می شوند. این موتور ها انرژی الکترونیکی دریافتی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند و باعث ایجاد لرزش می شود و برای صنایعی که نیاز به لرزش و ارتعاش هستند مورد استفاده قرار می گیرد. ویبراتورهای بدنه بر سطوحی خارجی اجسام قرار می گیرند و لرزش و ارتعاش ایجاد می کنند.

اطلاعات کامل در مورد موتور ویبره ها را در این صفحه بخوانید.

کاربردهای تجهیزات مکانیکی موتور ویبره

در گذشته از لرزش و ارتعاش برای دستگاه های کوچک و یا برای ماساژ استفاده می شد اما در حال حاضر و با پیشرفت علم و تکنولوژی از این لرزش در صنایع مختلف استفاده می شود و شاید ملموس ترین این لرزش ها که ممکن است در طول روز چندین بار آن را تجربه کنیم لرزش و ارتعاش در موبایل های همراه ماست. اما در حال حاضر از تکنولوژی در صنایع مختلف و به منظور جداسازی، از بین بردن رطوبت و هواگیری، سرند کردن و یا انتقال مواد استفاده می کنند.

کاربردهای صنعتی موتور ویبره

بیشتر بخوانید: چه صنایعی از موتور ویبره استفاده می کنند؟

انواع ویبره ‌بدنه از نظر منبع تغذیه

موتورهای ویبره از نظر منبع تغذیه ای به دو دسته تقسیم می شوند ویبراتورهای بادی و ویبراتورهای برقی که در ادامه هر دو این موتورهای ویبره را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • بدنه بادی
  • بدنه برقی

ویبره ‌بدنه بادی

ویبره بدنه های بادی بیشتر در صنایع ساختمانی و عمرانی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع ساختمانی برای ایجاد لرزش و ارتعاش قالب های بتن و از بین بردن حباب های داخل بتن و مستحکم کردن و بالا بردن غلظت بتن استفاده می شود. از ویبره بدنه بادی در مکان هایی که دسترسی به جریان برق وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا برای کارکردن نیاز به ورود حجم فشرده ای از هوا دارد و از تجهیزات پنوماتیک در این موتور  استفاده شده است و استفاده از آن هزینه بالایی دارد. از این ویبراتورها در صنایع کشاورزی برای خالی کردن سیلوها و در صنایع دارویی برای غربال کردن پودرهای دارویی نیز استفاده می شود.

ویبره بدنه برقی

ویبره بدنه برقی یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنایع است و از جریان برق برای روشن شدن و کار کردن استفاده می کند و ساختار بسیار ساده ای هم دارند .به طوری که با قرار گرفتن یک جسم که به اندازه 25 تا 50 درصد محور موتور را اشغال می کند و چگالی بالایی دارد، زمانی که موتور روشن می شود این جسم نیز با سرعت بالا شروع به حرکت و چرخش می کند و لرزش و ارتعاشات مورد نظر را به وجود می آورد. ویبره های برقی در دور های 750،1000،1500،3000 و با قدرتی به اندازه 10 تا 10000 کیلوگرم ضربه و ارتعاش را ایجاد می کند.


انواع موتور ویبره کوچک و بزرگ

انواع ویبراتور از نظر لرزش

موتورهای ویبره از نظر ایجاد لرزش و ارتعاش به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  •  بدنه لرزش داخلی
  •  بدنه لرزش خارجی

لرزش داخلی

در موتورهای ویبره و لرزش داخلی دستگاه در درون مواد قرار می گیرد. به طور مثال در صنایع ساختمانی و عمرانی این موتورهای ویبره در داخل قالب های بتنی قرار داده می شوند تا حباب های هوای به وجود آمده در بتن ها را با ارتعاش از بین ببرند و بتن ها غلیظ تر و سازه های ساخته شده نیز مستحکم تر شوند.

لرزش خارجی

همان طور که از اسم این موتور مشخص است از موتورهای ویبره با لرزش خارجی نیز در صنایعی استفاده می شود و به جداسازی و … نیاز دارند و موتورهای ویبره به  قسمت خارجی و به بدنه تجهیزات می چسبند و لرزش و ارتعاش ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: هنگام خرید موتور ویبره به چه نکاتی باید توجه کنید؟

برای خرید و سفارش تجهیزات مکانیکی صنعتی مختلف از جمله استعلام قیمت گیربکس SEW با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

1 در مورد “تجهیزات مکانیکی صنعتی؛ موتور ویبره”

  1. سلام وقتتون بخیر. باشه دوعددوزنه بیرونی که سر شفت بسته میشه برای ویبره موتور میخوام خدمتتون دارید ؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا