هاپر یا قیف چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از دستگاه‌های صنعتی پرکاربرد در مجموعه‌های تولیدی قیف یا هاپر صنعتی است. هاپر در حقیقت دستگاهی متشکل از یک یا چند مخزن ذخیره‌ی مواد به شکل قیف است که پس از آماده‌سازی ترکیبات گوناگون آن‌ها را وارد خط تولید می‌کند. از دیگر قسمت‌های این دستگاه می‌توان به نوار و میز لرزان یا مارپیچ که برای انتقال ماده استفاده می‌شود، اشاره کرد. ما در این مطلب در نظر داریم که به پرسش ((هاپر چیست؟)) پاسخ جامعی دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید به‌صورت دقیق با ماهیت این وسیله و کاربردهای مختلف آن آشنا شوید، تا انتها با مجموعه سام تجهیز همراه باشید.

مشخصات فنی هاپر چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم هاپر در واقع دستگاهی است که از چند مخزن به شکل قیف تشکیل شده و در تغذیه‌ی مواد به مقدار ثابت و مشخص به منظور انجام عملیات فیزیکی یا شیمیایی و تأمین خوراک ورودی دستگاه با آهنگ ثابت و مشخص کاربرد دارد.

مشخص است که نیروی انسانی هیچ‌گاه نمی‌تواند فرآیند ترکیب مواد و ریختن آن‌ها به درون دستگاه را به‌صورت کاملاً یکنواخت و ثابت انجام دهد؛ به‌علاوه توانایی انسان هم در مقایسه با دستگاه‌های صنعتی مختلف محدود است. با توجه به موارد فوق می‌توان پی برد که چرا بسیاری از کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی به سراغ استفاده از این دستگاه برای طراحی و تولید دقیق، مناسب و منظم محصول خود می‌روند.

مشخصات فنی هاپر
مشخصات فنی هاپر

با توجه به کاربرد هاپر طراحی آن باید به گونه‌ای انجام شود که این دستگاه در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی از خود نشان دهد؛ در نتیجه در بیشتر موارد برای ساخت آن از آهن، گالوانیزه، اکریلیک‌ها، پلی‌اورتان، pvc، بوتادین استایرن، فولاد آلیاژی و… استفاده کرده و برمبنای کاربردی که دارد آن را در ابعاد و انواع مختلف طراحی می‌کنند.

اجزا تشکیل‌دهنده هاپر

حال که با ماهیت کلی هاپر آشنا شدیم، بهتر است در مورد اجزای تشکیل‌دهنده آن هم اطلاعات لازم را به‌دست آوریم. هاپر ماردونی که برای انتقال مواد داغ و رونده مثل ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد در مجموع متشکل از یک قیف و یک ماردون چرخان در قسمت زیرین قیف است.

در مقابل هاپر نواری از یک قیف ذخیره‌ی مواد و نوار نقاله‌ی کوچکی در زیر آن تشکیل شده است که با چرخش نوار نقاله و تنظیم سرعت آن از طریق فولی یا اینورتر می‌توان سرعت خروج موارد از قیف را هم تنطیم کرد. لازم به ذکر است که این هاپر برای انتقال مواد مرطوب و گل‌مانند بهترین گزینه است.

هاپر لرزان هم مثل دو مورد فوق متشکل از یک قیف ذخیره‌ی مواد و یک میز لرزان در زیر قیف است که با ایجاد لرزه مواد را جابه‌جا کرده و به خارج از قیف سرازیر می‌کند. باید بدانید که عمده‌ی کارخانه‌ها از این هاپر بیشتر برای جابه‌جایی سنگ‌های ریز و مواد خشک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: موتور ویبره چیست؟

علت استفاده از موتور ویبره در هاپر صنعتی

علت استفاده از موتور ویبره در هاپر چیست؟ برای ارائه‌ی یک جریان ثابت و منظم به خط تولید باید از قیف یا هاپر به همراه سایر دستگاه‌های پردازشی اعم از خشک‌کن، سنگ‌شکن، نوار نقاله و میکسر استفاده کرده و به منظور خروج راحت و بدون دردسر ترکیبات از دهانه انتهای قیف از ویبراتور استفاده کرد.

در بعضی از موارد کارگاه‌ها تلاش می‌کنند تا با زدن چکش به دیواره قیف آن را تخلیه کنند که به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که اثری جز خرابی هاپر و خسارت‌های مالی گوناگون برای شما به‌دنبال نخواهد داشت. به‌جای آن بهتر است که یک موتور ویبره مناسب انتخاب کرده و آن را به‌صورت صحیح و اصولی بر روی انواع هاپر صنعتی خود نصب کنید.

نکته: نصب نامناسب و غیراصولی موتور ویبره بر روی دستگاه هاپر منجر به تخلیه دشوار ترکیبات خواهد شد؛ بنابراین همواره انجام این کار را به یک فرد متخصص واگذار کنید.

انواع مختلف هاپر و روش نصب ویبراتور بر روی آن‌ها

حال که به پاسخ کلی در مورد پرسش ((هاپر چیست؟))‌ رسیدیم، بهتر است با انواع مختلف این محصول که به شرح زیر هستند و روش صحیح نصب ویبراتور بر روی آن‌ها آشنا شویم:

هاپر مخروطی

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است به شکل مخروط بوده و انتهای آن باریک می‌شود. علت استفاده از ویبره بدنه در این نوع هاپر چیست؟ همواره برای جریان دائمی مواد در هاپرها از ویبره بدنه استفاده می‌شود که محل قرارگیری آن بر روی ورقه نبشی است که بر روی قیف جوش داده شده است؛ بنابراین باید از نصب مستقیم ویبراتور بر روی قیف جلوگیری کرده و این کار را در بخش ۳/۱ کل طول و نزدیک به خروجی انجام دهید.

انواع مختلف هاپر
انواع مختلف هاپر

هاپر پارولولیک (سهمی شکل)

به‌دلیل شکل خاص این هاپر باید فاصله ویبراتور از خروجی قیف حدود ۳۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود تا تخلیه به مناسب‌ترین شکل ممکن انجام شود.

هاپر با یک طرف عمودی

در این هاپر برخلاف هاپر مخروطی یک از وجه‌ها عمودی شکل است اما روش نصب ویبره صنعتی در آن مشابه با هاپر مخروطی خواهد بود.

هاپر مربعی

از انواع هاپر است که نصب ویبره بر روی آن مشابه هاپر مخروطی انجام می‌شود.

هاپر با خروجی زاویه‌دار

روش نصب موتور ویبره در این نوع هاپر چیست؟ در هاپر با خروجی زاویه‌دار، موتور ویبره در فاصله‌ی ده سانتی‌متری از خروجی نصب شده و علت این کم بودن فاصله هم اصطکاک بیشتر ترکیبات در زمان خروج است؛‌ در نتیجه برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید ویبراتور را در مقایسه با سایر قیف‎ها در موقعیت نزدیک‌تری نسبت به دهانه‌ی خروجی قرار داد.

کاربرد هاپر چیست؟

بعد از خواندن مطالب فوق پرسشی که مطرح می‌شود این است که قیف صنعتی یا هاپر در چه صنایعی کاربرد دارد (چه صنایعی از موتور ویبره استفاده می‌کنند؟). با توجه به موارد ذکر شده می‌توان مجموع کاربردهای این دستگاه و کاربرد موتور ویبره را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • پردازش و بازیافت و حمل مواد خطرناک در صنایع گوناگون
  • استفاده به عنوان سیستم شوتینگ نخاله که مزایای گوناگونی مانند صرفه‌جویی در زمان، هزینه، انرژی و کاهش استفاده از نیروی انسانی را به‌دنبال خواهد داشت.
  • کاربرد در تولید خوراک و کنسانتره دام
  • ذخیره‌ و انبار مواد و ترکیبات گوناگون در صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی
  • استفاده در کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولید بتن به منظور ترکیب سیمان (تجهیزات خط تولید سیمان) و ماسه با مقادیر مشخص
  • صنعت فولاد
  • صنایع معدنی
  • استفاده در کوره‌های دوار به منظور تغذیه‌ی خاک به کوره
  • تولید کود و…
موارد مهم در زمان خرید هاپر
موارد مهم در زمان خرید هاپر

موارد مهم در زمان خرید هاپر

حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که نکات مهم در زمان خرید هاپر چیست؟ از آنجایی که هاپر در صنایع مختلف نقش ذخیره‌سازی را برعهده دارد باید پیش از خرید آن به موارد زیر توجه کرده و در نهایت بهترین نمونه را با توجه به نیاز مجموعه‌ی خود انتخاب کنید (راهنمای انتخاب موتور ویبره برای میز ویبره، سرند، هاپر، کانوایر و فیدر):

  • وزن دستگاه
  • عمق و حجم دستگاه
  • میزان مقاومت هاپر در برابر تغییر در شرایط محیطی
  • طول و عرض دستگاه
  • میزان پایداری دیواره‌های هاپر در قسمت‌های مختلف که در تماس با مواد شیمیایی قرار دارد.

در زمان خرید ممکن است با اصطلاحات زیر مواجه شوید که دانستن معنی و مفهوم آن‌ها برای شما ضروری است:

  • ظرفیت حجمی که به حداکثر حجمی که قیف می‌تواند نگهداری کند، اشاره دارد.
  • ظرفیت وزنی که در حقیقت حداکثر وزنی است که قیف می‌تواند نگهدای کند.
  • عمق یا طول به فاصله دهانه‌ی جلوی ظرف تا پشت آن اشاره دارد.

سخن آخر

در این مطلب به پاسخی مناسب در مورد پرسش ((هاپر چیست؟))‌ دست پیدا کردیم و با انواع مختلف این دستگاه و کاربرد آن در صنایع گوناگون آشنا شدیم. چنانچه قصد تهیه‌ی هاپر و موتور ویبره را دارید اما نمی‌دانید که چطور این کار را انجام دهید و هاپر مناسب را انتخاب کنید، کافی است از طریق شماره تلفن‌های ۶۶۲۶۸۹۲۰-۰۲۱ و ۶۶۲۷۸۹۰۴-۰۲۱ با کارشناسان سام تجهیز تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا