راهکار و روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی

امروزه گیربکس‌ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند به‌طوری که نمی‌توان وضعیت صنایع مختلف را بدون وجود آن‌ها تصور کرد. در بین انواع مختلف گیربکس، گیربکس‌های صنعتی همواره تحت تأثیر فشار بالایی قرار داشته و به همین دلیل مستعد آسیب‌های گوناگون هستند. یکی از عواملی که می‌تواند منجر به خرابی این قطعات کاربردی شود،‌ افزایش بیش از حد دما است؛ بنابراین باید با استفاده از روش‌های مختلف که در این مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم، فرآیند خنک کردن گیربکس صنعتی را هرچه سریع‌تر پیگیری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با سام تجهیز همراه باشید.

گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی چیست؟ برای درک بهتر علت افزایش دما در گیربکس صنعتی بهتر است با ماهیت این دستگاه و نحوه‌ی عملکرد آن آشنا شویم. گیربکس یا جعبه‌دنده در حقیقت ابزاری است که توان مکانیکی را از یک منبع تولیدی مانند الکتروموتور به یک منبع مصرف‌کننده مثل نوار نقاله منتقل کرده و در عین حال گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مصرف‌کننده را نیز تأمین می‌کند.

با توجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که گیربکس نوعی واسطه بین تولیدکننده انرژی و مصرف کننده آن است و از طریق قطعات داخلی مانند ماردون و دنده برنجی بین این دو منبع توازن برقرار می‌کند.

گیربکس صنعتی
گیربکس صنعتی

به‌دلیل اینکه گشتاور و سرعت دورانی منبع تولید به‌صورت هماهنگ با مصرف‌کننده تولید می‌شود، همواره به‌قطعه‌ای به نام گیربکس به‌عنوان واسطه برای این هماهنگی و رسیدن به بهترین نتیجه ممکن نیاز است.

کاربرد انواع گیربکس صنعتی

گیربکس‌ها انواع و اقسام مختلف داشته و برمبنای کاربرد خود به گروه‌های مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

  • گیربکس‌های مورد استفاده در صنعت کاغذسازی

انواع گیربکس صنعتی خورشیدی و سایرگیربکس‌های کاربردی در این صنعت گشتاور مورد نیاز را به‌دقت برای تولیدکنندگان کاغذ فراهم می‌کنند.

  • گیربکس‌های مورد استفاده در تولید شکر

با استفاده از گیربکس‌های هلیکال و خورشیدی می‌توان گشتاور و سرعت نیروی تولیدشده توسط موتور را به راحتی کنترل کرده و از طرف دیگر به دلیل راندمان مناسب می‌توان به بیشترین درصد بهره‌وری و کمترین میزان اتلاف انرژی در تولید شکر رسید.

یکی از بهترین برندهای گیربکس صنعتی، SEW آلمان است. شما می‌توانید قیمت گیربکس sew را از سام تجهیز استعلام بگیرید و آن را بعد از دریافت مشاوره رایگان، خریداری کنید.

  • گیربکس‌های مورد استفاده در صنعت سیمان‌سازی

صنعت سیمان نیازمند موتورهایی با سایز و قدرت زیاد است؛ بنابراین از گیربکس‌های صنعتی هلیکال و شافت مستقیم که گشتاور زیادی را تحمل کرده و امکان استفاده از این گشتاور را در بهینه‌ترین حالت ممکن فراهم می‌کنند، استفاده می‌شود.

  • گیربکس‌های مورد استفاده در فولادسازی

گیربکس‌های مورد استفاده در فولادسازی در کنار قدرت و ظرفیت بالا، باید از دقت کافی هم برخوردار باشند؛‌ در نتیجه از گیربکس خورشیدی و پینیون که عملکرد پایدار و حرکت نرم دارند، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: دردسرها و معایب خرید گیربکس صنعتی دست دوم و استوک

روش‌های خنک کردن گیربکس
روش‌های خنک کردن گیربکس

با مطالعه‌ی موارد بالا متوجه می‌شویم که گیربکس‌ها قطعاتی هستند که در صنایع حیاتی کاربردهای گسترده‌ و متفاوتی دارند؛ بنابراین گرم‌شدن بیش از حد آن‌ها که نتیجه‌ای جز خرابی قطعه ندارد می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به صنایع تولیدی مهم در سطح کشور و صاحبان کسب‌وکارها وارد کند. در نتیجه باید تا جای ممکن از گرم‌شدن این قطعات جلوگیری کرده و به محض بروز چنین مشکلی با انجام اقدامات گوناگون درصدد خنک کردن و کاهش دمای آن‌ها برآمد.

علل افزایش دمای گیربکس صنعتی

پیش از پرداختن به روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی باید ببینیم که چه عواملی در تعیین دمای این قطعه اثرگذار هستند. از جمله‌ی این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان فشار وارده بر گیربکس
  • رطوبت نسبی گیربکس صنعتی و محیط کار
  • دمای محیط و هوا
  • میزان درگیری
  • ویسکوزیته روغن
  • دمای گیربکس در زمان کار
  • دمای محصور شده

با بررسی فاکتورهای ذکر شده و استفاده از شرایط استاندارد می‌توان علت افزایش دما را مشخص کرد. در بین این فاکتورها میزان ویسکوزیته روغن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اگر نتواند کاربرد مورد نیاز را فراهم کند؛ منجر به افزایش دمای گیربکس شده و آسیب‌های جدی در آن ایجاد می‌کند.

در کنار این مسئله سوختن روغن که به‌راحتی از طریق بوی خاصی که ایجاد می‌شود مشخص است به همراه نشت آن می‌توانند از دیگر عوامل بالارفتن دما در این قطعه باشند.

روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی

حال که با فاکتورهای مؤثر بر افزایش دمای گیربکس آشنا شدیم، باید بدانیم که چطور می‌توانیم این قطعه را خنک کرده و از بروز آسیب‌های جدی در آن در آینده جلوگیری کنیم. برای این منظور می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

استفاده از خنک‌کننده و روغن مناسب

گیربکس در زمان کار کردن گرمای زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین برای کاهش دمای آن باید از خنک‌‌کننده‌های مناسب استفاده کنید. در نظر داشته باشید که یکی از علل اصلی افزایش بیش از حد دمای گیربکس عدم روغن‌کاری مناسب و صحیح آن است؛ بنابراین همواره از روغن مناسب استفاده کنید تا دمای آن به ‌میزان چشمگیری کاهش یابد.

انتخاب روغن بر مبنای نیرو و فشار وارده به دستگاه

در زمان انتخاب و خرید روغن باید به نیرو و فشار وارده به دستگاه توجه کرده و محصول مناسبی را با در نظر گرفتن این مورد انتخاب کنید. روغن‌هایی که بافت مولکولی از هم‌گسیخته دارند به سرعت سوخته و آسیب‌های فیزیکی مختلفی را به‌دستگاه وارد می‌کنند.

تأمین رطوبت محیط کار

از دیگر عوامل مؤثر بر دمای گیربکس میزان رطوبت محیط کار است؛ به‌طوری که با کاهش آن میزان دمای این قطعه افزایش می‌یابد؛ در نتیجه برای خنک کردن گیربکس صنعتی باید با استفاده از روش‌های مختلف میزان رطوبت محیط را افزایش دهید.

راهکار خنک کردن گیربکس صنعتی
راهکار خنک کردن گیربکس صنعتی

استراحت دادن به قطعه در زمان‌های مشخص

بیشتر کارشناسان بر این باورند که کارکردن مداوم و مستمر با این قطعه بدون استراحت دادن به آن منجر به افزایش دما، از بین رفتن و سوختن روغن و در نهایت کاهش عمر دستگاه خواهد شد؛ در نتیجه برای خنک کردن گیربکس صنعتی و ممانعت از رخدادهای شرح داده شده باید در فواصل مشخصی به آن استراحت داده و از کار کردن با این قطعه پرهیز کنید.

استفاده از سینک حرارتی آلومینیومی

یکی از روش‌های مورد تأیید برای خنک کردن گیربکس صنعتی استفاده از سینک حرارتی آلومینیومی در این قطعه است. فلز آلومینیوم در مقایسه با آهن و فولاد شاخص جذب گرمای بالاتری داشته و در شرایط دمای بالا، عمده‌ی گرما را به‌خود جذب می‌کند تا مشکلی برای گیربکس صنعتی ایجاد نشود.

استفاده از فن

یکی از رایج‌ترین روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی استفاده از فن است. فن با تولید هوا، گرما را کاهش داده و به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد در کاهش دمای گیربکس موفق عمل می‌کند. شما می‌توانید از کویل خنک‌کننده در داخل یا خارج گیربکس به عنوان فن استفاده کنید.

اگر موتور و گیربکس در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند برای خنک کردن آن‌ها بهتر است از فن‌های جداگانه استفاده کنید تا باد گرم ناشی از عبور یکی از آن‌ها منجر به گرم‌شدن قطعه‌ی دیگر نشود. در چنین شرایطی برای اطمینان از عملکرد صحیح فن‌ها باید فیلترهای هوا را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید.

استفاده از آب

چنانچه می‌خواهید از آب برای خنک کردن گیربکس صنعتی استفاده کنید باید از عایق‌بندی موتور آن اطمینان حاصل کنید. در چنین شرایطی باید به‌صورت مداوم دستگاه را از نظر احتمال نشت آب، کیفیت آب و نیاز به تعویض یا تمیز‌کردن فیلترهای هوا مورد بررسی و نظارت قرار دهید.

سخن آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، خرید و قیمت گیربکس صنعتی در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی داشته و چنانچه دمای آن بیش از اندازه افزایش پیدا کند، منجر به آسیب به قطعه و در نهایت دستگاه‌های شما خواهد شد؛ بنابراین همواره باید از روش‌های مختلفی برای خنک کردن گیربکس صنعتی استفاده کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و خرید انواع جعبه دنده از سام تجهیز از طریق شماره تلفن‌های ۶۶۲۶۸۹۲۰-۰۲۱ و ۶۶۲۷۸۹۰۴-۰۲۱ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا