گیربکس بالمیل یا آسیاب گلوله ای چیست؟

آسیاب گلوله‌ای گروهی از تجهیزات صنعتی با کاربردهای متنوع در صنایعی مانند سنگ، سیمان و شن و ماسه است. برای اینکه این دستگاه‌ها به طور مؤثر عمل کنند، باید قطعات ضروری مناسبی از جمله گیربکس بالمیل (ball mill gearbox) داشته باشند. این گیربکس به عنوان اصلی‌ترین قطعه این تجهیزات باید بسیار بادوام، مقاوم و کاربردی باشد تا نیازهای گوناگون صنایع مختلف را برطرف سازد. در نتیجه انتخاب گیربکس مناسب برای این آسیاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع مختلفی از گیربکس آسیاب گلوله‌ای در بازار موجود است که هر کدام برای دستگاه‌های خاص مناسب بوده و برای سایرین نامناسب است. در این مقاله به نحوه عملکرد، مشخصات فنی و انواع آن پرداخته شده است. این مقاله از سام تجهیز برای شناخت بیشتر شما از گیربکس بالمیل نگارش شده است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مکانیسم عمل گیربکس بالمیل

استفاده از گیربکس آسیاب گلوله‌ای مزایای مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به آسیاب موادی مانند خاک طلا، کاتالیزورها و قطعات الکترونیکی، به اندازه مورد نیاز اشاره کرد. سرعت چرخش محور آسیاب گلوله‌ای به قطر بدنه آن بستگی دارد؛ لازم به ذکر است راندمان این دستگاه‌ها به طور میانگین 80 درصد می‌باشد.

یک مخزن استوانه‌ای از طریق یک چرخ دنده خارجی به گیربکس شفت متصل می‌شود. نیروی گیربکس بالمیل توسط یک موتور الکتریکی متصل به آن تأمین می‌شود که معمولاً از یک دستگاه انتقال نیرو مانند یک قفل یا دیسک کوچک استفاده می‌کند و در نهایت باعث چرخش مخزن استوانه‌ای بزرگ می‌شود.

در داخل مخزن نیز یک محور توخالی مارپیچی برای حرکت یکنواخت ذرات قرار داده شده است. با چرخش مخزن به دلیل گشتاور خروجی گیربکس آسیاب گلوله‌ای، گوی‌های فولادی در داخل آسیاب قرار گرفته و سپس رها می‌شوند و مواد داخل مخزن را خرد می‌کنند. تکرار چندین بار این فرآیند در نهایت مواد ورودی را به پودر تبدیل می‌کند. محصول خروجی دستگاه آسیاب گلوله‌ای به صنایع مختلفی مانند متالورژی، ذوب و مصالح ساختمانی ارسال می‌شود.

مکانیسم عمل گیربکس بالمیل

مشخصات گیربکس بالمیل

گیربکس مورد نظر دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • قطر مواد ورودی به آسیاب گلوله‌ای معمولاً بین 5 تا 25 میلی متر است که پس از آنالیز و خرد شدن مواد خروجی به ذراتی بین 0.2 تا 0.3 میلی متر تبدیل می‌شوند.
  • هر چه طول مخزن استوانه‌ای در آسیاب بیشتر باشد، خرابی بیشتر و خروجی مواد ریزتر می‌شود.
  • نسبت طول به قطر مخزن استوانه‌ای نمی‌تواند از حد مجاز 1 به 21 تجاوز کند.
  • مواد داخل آسیاب بالمیل می‌تواند مواد معدنی، پلاستیک، کاشی و سرامیک و یا حتی سرب باشد.

اجزای گیربکس بالمیل

گیربکس‌های بالمیل دارای اجزای مختلفی است که عملکرد گیربکس به آن‌ها وابسته است. اجزای تشکیل دهنده این تجهبزات عبارتند از: ورودی مواد اولیه، خروجی مواد آسیاب شده، محل خروج گرد و غبار، چرخ دنده و لوله برای خرد کردن مواد.

کاربرد گیربکس بالمیل

یک گیربکس بالمیل مناسب باید بتواند مخزن استوانه‌ای را از طریق چرخ دنده‌های کوچک و بزرگ خود بچرخاند. در واقع نیروی مورد استفاده برای خرد کردن یا پودر کردن مواد در آسیاب گلوله‌ای از طریق این گیربکس تأمین می‌شود. می‌توان برای این منظور از گیربکس‌های مخروطی مانند گیربکس‌های خورشیدی و گیربکس‌های حلزونی استفاده کرد.

گیربکس خورشیدی به دلیل راندمان بالا (تا 95 درصد) و طیف متنوعی از انواع، انتخاب مناسبی برای دستگاه‌های آسیاب گلوله‌ای با ورودی بالا است. در صنایع سنگین‌تر می‌توان از گیربکس‌های حلزونی صنعتی یا انواع دیگر آن استفاده کرد. به عنوان مثال، گیربکس حلزونی توپی سری ایلماز B و H تجهیزات مناسبی برای گیربکس آسیاب گلوله‌ای یا خردکن است.

معرفی انواع گیربکس بالمیل

گیربکس‌های خورشیدی و مارپیچی نیز می‌توانند به عنوان گیربکس بالمیل استفاده شوند. فروشگاه سام تجهیز یک فروشگاه اینترنتی معتبر است که در زمینه فروش انواع گیربکس با تکیه بر دانش مهندسی سال‌ها تجربه دارد. فروشگاه اینترنتی تجهیزات صنعتی سام تجهیز گیربکس‌های متنوعی با برندهای مختلف را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. در ادامه چند برند با کیفیت و معروف از گیربکس‌های خورشیدی و مارپیچی معرفی شده‌اند که سام تجهیز به طور آنلاین، آن‌ها را در اختیار مشتریان می‌گذارد.‌

1. گیربکس خورشیدی رجینا:

  • محصول شرکت REGGIANA RIDUTTORI.
  • محدوده گشتاور انتقال: 650 تا 4300000 نیوتن متر.
  • نسبت تبدیل: 3.41:1 به بیش از 2500:1.

2. گیربکس خورشیدی (سیاره ای) سری P Yilmaz:

  • گیربکس سیاره‌ای فلنج دار.
  • محدوده گشتاور انتقال: 1000 تا 135000 نیوتن متر.
  • قدرت موتور: 0.37 تا 90 کیلو وات.
  • سرعت خروجی: 0.1 تا 410 دور در دقیقه.

معرفی انواع گیربکس بالمیل

 

3. Bonfiglioli سولار گیربکس سری 300:

  • کوچک، جمع و جور و در عین حال قدرتمند.
  • تولید شده در 18 سایز مختلف.
  • محدوده گشتاور: 1000 تا 1287000 نیوتن متر.

از دیگر گیربکس‌های مارپیچ و خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این گیربکس ها، به سایت سام تجهیز مراجعه کنید.

  • گیربکس خورشیدی SITI
  • گیربکس خورشیدی SEW سری P
  • گیربکس خورشیدی Rossi
  • گیربکس مارپیچ سهند اصفهان
  • گیربکس مارپیچ Bauer سری BS
  • گیربکس مارپیچ Rossi روسی
  • گیربکس مارپیچ SITI
  • گیربکس مارپیچ چینی
  • گیربکس مارپیچ Bonfiglioli بونفیلیولی سری VF/W
  • گیربکس مارپیچ Motovario سری NMRV
  • گیربکس مارپیچ ایلماز سری E
  • گیربکس مارپیچ SEW سری S

 

نکاتی که در فرآیند انتخاب گیربکس بالمیل باید در نظر بگیرید

همانطور که گفته شد یکی از انواع گیربکس بالمیل، انواع گیربکس خورشیدی یا همان سیاره‌ای است. مهم ترین ویژگی گیربکس‌های خورشیدی در ماشین‌های آسیاب گلوله‌ای، قابلیت آنها در عملکرد چند مرحله‌ای است. هنگامی که آسیاب گلوله‌ای به توان‌ بالاتری نیاز دارد، گیربکس‌های خورشیدی چند مرحله‌ای می‌توانند گشتاور و قدرت لازم را فراهم کنند.

نوع دیگری از گیربکس مناسب برای دستگاه آسیاب گلوله‌ای، گیربکس پرقدرت روسی است. این گیربکس‌ها نیز توانایی کار در صنایع سنگین را دارند و خروجی عالی، در سطوح بالا را ارائه می‌دهند. ویژگی متمایز کننده گیربکس روسی، توانایی، قدرت و کیفیت عالی و همچنین عملکرد مداوم آن است.

توجه به این نکته نیز مهم است که هنگام خرید گیربکس آسیاب بالمیل باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. برای مثال ضریب تبدیل گیربکس متناسب با نوع مواد آسیاب از نظر کارایی و خروجی بسیار حائز اهمیت است. دقت بالا، کیفیت، جنس مقاوم و قدرت مناسب از دیگر عواملی هستند که هنگام انتخاب و خرید گیربکس بالمیل باید در نظر گرفت.

نکاتی که در فرآیند انتخاب گیربکس بالمیل باید در نظر بگیرید

سخن پایانی

آسیاب گلوله‌ای وسیله‌ای است که برای خرد کردن و یا آسیاب کردن مواد سنگی استفاده می‌شود. این دستگاه از یک محفظه استوانه‌ای و یک سیستم گردشی تشکیل شده است. این سیستم گردشی باید توان و مقاومت بالایی داشته باشد. در واقع گیربکس بالمیل همان سیستم تأمین انرژی گردشی آسیاب گلوله‌ای است.

همانطور که گفته شد، از گیربکس‌های مخروطی مانند گیربکس‌های خورشیدی و گیربکس‌های هلیکال می‌توان در دستگاه‌های آسیاب گلوله‌ای استفاده کرد. در این مقاله از سام تجهیز به معرفی چند برند با کیفیت و نحوه عملکرد این گیربکس پرداخته شد. اگر شما نیز با آسیاب گلوله‌ای سر و کار دارید و یا حیطه کاری شما درباره فرآوری مواد معدنی است، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 سؤالات متداول

قیمت گیربکس بالمیل چقدر است؟

قیمت این محصول با توجه به نوع و اندازه آن متغیر است. برای کسب اطلاعات دقیق و بروز قیمت گیربکس بالمیل، مارپیچی و خورشیدی به سایت سام تجهیز مراجعه کنید.

اجزای گیربکس بالمیل چیست؟

گیربکس‌های بالمیل همانند سایر گیربکس‌های صنعتی، دارای قطعات و اجزای مختلفی هستند که بدون آنها، عملکرد کامل و درستی نخواهند داشت. ورودی مواد اولیه، خروجی مواد آسیاب شده، محل خروج گرد و غبار، چرخ دنده و لوله برای خرد کردن مواد، از مهمترین اجزای دستگاه آسیاب گلوله‌ای هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا