کاربرد گیربکس های سری RAN چیست؟

گیربکس RAN (گیربکس 90 درجه) یک گیربکس صنعتی است که می‌تواند جهت انتقال نیرو را 90 درجه تغییر دهد. کلمه RAN، از‌‌ ترکیب زاویه راست (Right Angel) مشتق شده است که عملکرد اصلی آن را منعکس می‌کند.‌‌ در نگاه اول، گیربکس RAN شبیه گیربکس مارپیچ به نظر‌ می‌رسد، اما بررسی دقیق تر ساختار داخلی آن تفاوت‌های متمایز را نشان می‌دهد.

 

کاربرد انواع گیربکس RAN

این گیربکس‌ها با ضریب تبدیل پایین مانند 1:1، 1:2و 1:3 تولید می‌شوند که در میان این نسبت ها، نسبت 1:1 بیشترین کاربرد را دارد. توانایی منحصر به فرد تغییر جهت انتقال نیرو در این تجهیزات، تغییر جهت نیروی ورودی و خروجی گیربکس را در فضاهای محدود ممکن می‌سازد. در این مطلب از سایت سام تجهیز به ارائه اطلاعاتی درباره کاربردهای گیربکس سری RAN پرداخته شده است. اگر با این نوع گیربکس سروکار دارید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

کارخانه‌های ماشین سازی و گیربکس RAN

مهم‌ترین کاربرد این گیربکس‌ها در کارخانه‌های ماشین‌سازی است که با تغییر جهت به تجهیزات، نیرو را از موتورهای الکتریکی منتقل می‌کنند. این نوع گیربکس با نسبت‌های مختلف موجود، هم به عنوان کاهش دهنده و هم به عنوان افزایش دهنده سرعت عمل می‌کند.

فن‌ها و گیربکس RAN

معمولاً در فن‌ها، توربین‌ها و برج‌های خنک ‌کننده از گیربکس RAN استفاده می‌شود. این گیربکس‌ها‌ می‌توانند بسته به نوع هدف دارای توان متفاوت باشند. قابلیت گیربکس RAN در اکثر فن‌ها، دستیابی به سرعت مطلوب و دورهای کم است.

فن‌ها و گیربکس RAN

کشاورزی و گیربکس RAN

کاربرد این تجهیزات در محیط‌های کشاورزی نیز رایج است و انتقال قدرت و گشتاور تولید شده توسط محافظ تراکتور را تسهیل می‌کند و در عین حال جهت آن را تا 90 درجه برای استفاده از تجهیزات کشاورزی تغییر می‌دهد.

رول کردن و گیربکس RAN

صنعت دیگری که در آن گیربکس RAN کاربرد پیدا می‌کند، شکل دهی ورق‌های نواری و فلزی به صورت رول است. از این دستگاه برای تغییر جهت گشتاور و سریال سازی تجهیزات انتقال نیرو استفاده می‌شود. در این گیربکس‌ها محورهای ورودی و خروجی، زاویه 90 درجه را حفظ می‌کنند و عملکرد گیربکس RAN با چرخ دنده مخروطی اجرا می‌شود.

صنایع سنگین و گیربکس RAN

یکی از مزیت‌های مهم گیربکس RAN، اندازه قابل توجه و توان بالای آن است که آن را در صنایع سنگین مانند فولاد، سیمان، تولید نئوپان، روی، پتروشیمی و مس ضروری می‌کند. همچنین در دستگاه‌های انتقال مواد و در معادن، کوره‌های ذوب، پرس‌های سنگین، جرثقیل‌های بزرگ، پمپ‌های هیدرولیک غول‌پیکر، انواع آسیاب‌ها در معادن روی و مس و دستگاه‌های آسیاب گلوله‌ای کاربرد دارد.

مزایای استفاده از گیربکس RAN

استفاده از گیربکس RAN، با ویژگی‌های متمایز خود، چندین مزیت دارد که عبارتند از: راندمان بیش از 95 درصد، روش قرار دادن ساده برای شفت‌های ورودی و خروجی و نگهداری آسان. در بخش بعدی هر یک از این مزایا را جداگانه توضیح داده‌ایم.

از دیگر مزایای این گیربکس‌ها‌ می‌توان به توانایی تولید گشتاور بیشتر آن اشاره کرد. قدرت تولید شده توسط یک گیربکس RAN با نسبت تبدیل 1:1 که دارای یک یا دو خروجی عمود بر محور ورودی است، تغییر می‌کند.

راندمان بیش از 95 درصد

چرخ دنده‌های جناغی و پینیون در گیربکس RAN وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند. شایان ذکر است که گیربکس RAN، از چرخ دنده و ماردون برای انتقال نیرو استفاده می‌کند که در نتیجه اتلاف انرژی کمتر و در نهایت راندمان بالاتری در مقایسه با گیربکس حلزونی دارد.

مزایای استفاده از گیربکس RAN

روش قرار دادن شفت ورودی و خروجی

در پوسته گیربکس RAN، محورهای ورودی و خروجی به صورت متعامد قرار می‌گیرند و باعث انتقال قدرت 90 درجه می‌شوند. یکی از ویژگی‌های این نوع گیربکس این است که ورودی و خروجی را می‌توان بدون مشکل با هم جابه جا کرد.

البته‌ می‌توان از همان گیربکس به عنوان کاهنده یا افزایش دهنده سرعت نیز استفاده کرد. همچنین در مواردی که نیاز به تکرار خروجی وجود دارد، می‌توان با استفاده از این نوع گیربکس تعداد خروجی‌ها را افزایش داد.

نگهداری آسان

ساختار گیربکس RAN به گونه‌ای طراحی شده است که تا حد معقولی در برابر نوسانات ناشی از بار مقاومت‌ می‌کند و همچنین به دلیل ضربه گیر بودن این گیربکس‌ها، تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز آسان و راحت است. از دیگر مزایای این گیربکس‌ها‌ می‌توان به نصب آسان، عملکرد بی صدا و دقت موقعیت دهی بالا اشاره کرد.

در حالی که این نوع گیربکس دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های قابل توجه است، اما دارای معایبی نیز‌ می‌باشد. گیربکس RAN ممکن است نتواند برای RPM بیش از 1600، لرزش زیاد را که ناشی از عدم سنگ زنی دنده است، تحمل کند.

 

بیشتر بخوانید:  انواع گیربکس صنعتی و کاربرد هر یک را بشناسید

 

قانون دست راست و چپ در گیربکس‌های RAN

گیربکس RAN دست راست نیمه خارجی دندانه‌های خود را در جهت عقربه‌های ساعت (ساعتگرد) حرکت‌ می‌دهد. از نقطه نظر یک ناظر خارجی، نقطه وسط دندانه مطابق با صفحه جلویی گیربکس است.

از سوی دیگر، گیربکس‌های RAN دست چپ، قسمت خارجی دندانه‌های خود را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت (پاد ساعتگرد) با صفحه محوری حرکت می‌دهند. باز هم از دید یک ناظر خارجی، نقطه وسط دندانه مطابق با صفحه جلویی گیربکس است.

توجه به این نکته ضروری است که چرخ دنده پینیون همیشه با قوانین دست چپ حرکت می‌کند، از جمله زمانی که چرخ دنده‌ها داخلی هستند. قوانین مشابه مربوط به دست راست و چپ برای انواع دیگر دنده‌ها مانند چرخ دنده‌های هیپووئید و مورب نیز اعمال می‌شود.

گیربکس‌های مخروطی RAN

گیربکس مخروطی که شبیه یک مخروط است، نیرو را بین دو محور متقابل انتقال می‌دهد. یک کاهنده سرعت، دنده مخروطی برای توزیع، انتقال و تقسیم نیرو و یک محور چرخان مکانیکی مستقل 90 درجه در این گیربکس‌ها به کار برده شده است. گیربکس‌های مخروطی زمانی ایده آل هستند که یک خط محرکه وظیفه تأمین انرژی چندین دستگاه را از طریق یک موتور بر عهده داشته باشد.

گیربکس‌های مخروطی RAN برای انتقال نیرو در زاویه 90 درجه طراحی شده‌‌اند.‌‌ گیربکس‌های سری RAN برای نصب ساده هستند و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. این گیربکس‌ها در مدل‌های شفت مختلفی عرضه می‌شوند که نسبت‌ دنده‌های متعدد و گزینه های آرایش شفت گوناگونی را ارائه می‌دهند. از مدل شفت‌های مختلف برای طراحی یک سیستم محرک هماهنگ، فن‌ها، برج‌های خنک ‌کننده و توربین‌ها استفاده‌ می‌شود.

گیربکس‌های مخروطی RAN

سخن پایانی

کلمه RAN، از‌‌ ترکیب زاویه راست (Right Angel) مشتق شده است. گیربکس RAN (گیربکس 90 درجه) یک گیربکس صنعتی است که می‌تواند جهتِ انتقالِ نیرو را 90 درجه تغییر دهد.

این گیربکس‌ها با ضریب تبدیل‌های مختلف دارای توانایی منحصر به فردی همچون تغییر جهت انتقال نیرو و تغییر جهت ورودی و خروجی گیربکس در فضاهای محدود است.‌‌ این گیربکس‌ها دارای کاربردهای متنوعی هستند و در کارخانه‌های ماشین سازی، رول کردن، کشاورزی، فن‌ها و صنایع سنگین همچون معادن و پتروشیمی معمولاً از گیربکس RAN استفاده‌ می‌شوند.

در این مطلب از سام تجهیز به معرفی گیربکس‌های مخروطی RAN پرداخته شد. در صورتی که قصد خرید این گیربکس‌های با کیفیت را دارید،‌ می‌توانید به طور آنلاین آن را از فروشگاه اینترنتی تجهیزات صنعتی معتبر سام تجهیز سفارش دهید.

سؤالات متداول

گیربکس مخروطی چیست؟

همانطور که در متن گفته شد گیربکس مخروطی شبیه مخروط است و نیرو را بین دو محور متقابل انتقال می‌دهد. یک کاهنده سرعت دنده مخروطی برای توزیع، انتقال و تقسیم نیرو، و یک محور چرخان مکانیکی مستقل 90 درجه در این گیربکس‌ها بکار برده شده است.

قیمت گیربکس رن چقدر است؟

قیمت این تجهیزات به عواملی همچون نوسانات قیمت مواد اولیه، کیفیت، برند و … وابسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آخرین قیمت گیربکس RAN‌ می‌توانید به وبسایت سام تجهیز سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا