نگهداری از گیربکس صنعتی در ۴ گام ساده

گیربکس‌ها بخش ضروری و جز جدانشدنی بسیاری از ماشین‌آلات و صنایع هستند. اگر می‌خواهید گیربکس خود را در یک عملکرد مطلوب و بازدهی بالا نگه‌دارید، باید با تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی آشنا باشید. بهترین راه برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی این است که به طور منظم آن را بررسی کنید تا خرابی‌های احتمالی را تشخیص داده و قبل از وقوع آن‌ها را برطرف کنید. رعایت برخی نکات ساده به‌صورت دوره‌ای شما را از آن خرابی‌های غافلگیرکننده در نامناسب‌ترین زمان‌ها نجات خواهد داد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تعمیر و نگهداری از گیربکس صنعتی در ۴ گام ساده صحبت کنیم. با سام تجهیز همراه باشید.

نگهداری از گیربکس صنعتی در ۴ گام ساده

تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی، ۶ گام ساده و آسان

حتی بالا بودن قیمت گیربکس صنعتی هم نمی‌تواند در خراب نشدن دستگاه و افزایش طول آن تاثیر کامل داشته باشد. گران‌ترین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی هم به بازرسی و بازدید دوره ای نیاز دارند. برای اینکه گیربکس شما در بهترین حالت خود و برای مدت طولانی‌تری کار کند، نکات کلیدی زیر را در مورد تعمیر و نگهداری از گیربکس صنعتی خود رعایت کنید:

گیربکس خود را همیشه روغن‌کاری کنید

تمام ماشین‌آلاتی که کارکرد آن‌ها همراه با تولید اصطکاک و گرما است، نیاز به روانکاری دارند. روغن‌کاری گیربکس، احتمال سایش و خرابی قطعات داخلی را کاهش می‌دهد، بنابراین، طول عمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به‌صورت دوره‌ای و منظم سطح روغن گیربکس خود را بازرسی کنید.

برای تعویض روغن گیربکس صنعتی پس از مدتی کارکرد، از همان روغنی که مورد تأیید سازنده است استفاده کنید. همچنین گیربکس خود را از جهت روغن‌ریزی نیز بررسی کنید. بدنه و محیطی که گیربکس در آن کار می‌کند را به‌خوبی بررسی کرده و دنبال لکه‌های روغنی باشید. اگر گیربکس شما روغن‌ریزی دارد حتماً در اولین فرصت این مورد را برطرف کنید.


بیشتر بخوانید: ۵ دلیل خرابی الکتروموتورهای TEFC و راه‌های جلوگیری از آن

نگهداری از گیربکس صنعتی در ۴ گام

گیربکس خود را همیشه تمیز نگه دارید

چرخ‌دنده‌ها نیاز به تنفس دارند. یکی از موارد مهم در تعمیر و نگهداری از گیربکس صنعتی این است که هوای تازه، تمیز و خنک همواره باید به قطعات داخلی و دنده‌های گیربکس صنعتی شما برسد. هواگیرها و تهویه‌ها را بررسی کنید تا در محل خود قرار گرفته باشند و عمل تهویه هوا را به‌خوبی انجام دهند.

مواردی مانند خاک، آب و سایر زباله‌هایی که وارد گیربکس می‌شوند می‌توانند به آن آسیب برسانند. بیشتر اوقات از گیربکس در مناطقی استفاده می‌شود که کثیف‌شدن آن اجتناب‌ناپذیر است. وظیفه شما این است که تا جای ممکن از کثیف‌شدن گیربکس خود جلوگیری کنید. سعی کنید همیشه محل کار خود را دور از گردوخاک و زباله نگه دارید.

فیلتر‌هایی را برای جلوگیری از ورود آلودگی به گیربکس خود نصب کنید. یک گیربکس صنعتی کثیف نمی‌تواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. کثیفی‌ها همچنین به روغن آسیب رسانده و مشکلات بیشتری را برای گیربکس صنعتی شما ایجاد می‌کند.

از خنک‌کاری گیربکس خود اطمینان حاصل کنید

بدیهی است که گیربکس صنعتی در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند. بدون خنک‌کننده مناسب، کار تعمیر و نگهداری از گیربکس صنعتی تقریباً غیرممکن است. علت اصلی گرمای بیش از حد، وجود مشکل در روغن‌کاری گیربکس است. استفاده از روان‌کننده نامناسب یا پایین بودن سطح روغن گیربکس می‌تواند دلیل آن باشد.

مراقب آسیب دیدن دندانه‌‌های گیربکس باشید

دلیل اصلی شکستن برخی دنده‌ها، استفاده از گیربکس برای کار‌هایی است که گیربکس برای آن ساخته نشده و ظرفیت لازم جهت تحمل فشار وارد آمده را ندارد. از قرار دادن گیربکس تحت فشار زیاد خودداری کنید. گیربکسی بخرید که با مشخصات کاری و شرایط کاری شما مطابق داشته باشد.

اگر در بررسی‌های دوره‌ای متوجه شدید برخی از دندان‌ها شکسته یا ضعیف شده‌اند، در اسرع وقت آن‌ها را تعمیر کنید. لازم است بدانید که یک گیربکس به آرامی و به تدریج خراب می‌شود، به همین دلیل مهم است که دندانه‌های کوچک شکسته‌شده را قبل از اینکه آسیب بیشتری به گیربکس صنعتی شما وارد کنند، تعمیر کنید.

مراقبت از دندانه های چرخدنده گیربکس صنعتی

ارتعاشات گیربکس خود را تجزیه و تحلیل کنید

یکی از مؤثرترین کار‌های مربوط به تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی، بررسی ارتعاشات و لرزش آن است. گیربکس خود را در مکانی آرام و بی‌سروصدا روشن کرده و بر نحوه کارکرد، ارتعاش و لرزه‌های آن نظارت کنید.

اگر آشنایی جزئی با تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی داشته باشید، از طریق نحوه و شدت ارتعاشات و لرزش‌های آن می‌توانید متوجه آسیب‌های احتمالی شوید. عدم تعادل، نصب نادرست، شلی یا فرسودگی قطعات، نقص بلبرینگ، ناهماهنگی و نقص دنده‌ها می‌توانند منجر به ارتعاش غیرعادی گیربکس شوند.


بیشتر بخوانید: عوامل خرابی اینورتر درایوها و جلوگیری از وقوع آن‌ها

داشتن یک برنامه عمومی برای تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی

منتظر بروز ایراد نباشید. همیشه زمانی را برای انجام تعمیرات عمومی و بازرسی گیربکس صنعتی خود در برنامه روزانه و هفتگی خالی کنید. بازرسی و بررسی نحوه عملکرد گیربکس باید به صورت دوره‌ای در زمان‌های مشخص انجام شود تا با مشخص شدن آسیب‌های کوچک و رفع آن، از بروز آسیب‌های جدی و پرهزینه جلوگیری شود.

سخن پایانی

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که همیشه مراقب فعالیت‌ها و صداهای عجیب‌وغریب و غیرطبیعی گیربکس خود باشید. شنیدن صدا‌های عجیب، دیدن نشتی روغن و ارتعاشات غیرعادی نشانه این است که گیربکس شما نیاز به تعمیر و توجه دارد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس حواستان به تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی باشد.


دلیل روغن‌کاری گیربکس صنعتی چیست؟

بررسی و تعویض به موقع روغن گیربکس احتمال سایش و خرابی اجزا و قطعات داخلی گیربکس را کاهش داده و به همین دلیل باعث افزایش طول عمر و راندمان گیربکس صنعتی می‌شود.

مقدمات نگهداری از گیربکس صنعتی چیست؟

روغن کاری گیربکس نظافت و تمیزکاری گیربکس خنک نگه داشتن گیربکس توجه به ارتعاشات و صداهای اضاقی برنامه منظم برای بررسی گیربکس

چه نوع ماشین آلاتی نیاز به روغن کاری دارند؟

تمام ماشین‌آلاتی که کارکرد آن‌ها همراه با تولید اصطکاک و گرما است، نیاز به روانکاری دارند. روغن‌کاری گیربکس، احتمال سایش و پارگی قطعات داخلی را کاهش می‌دهد، بنابراین، طول عمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

علت اصلی گرمای بیش از حد گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند و این یک امر بدیهی است، اما در مورد گرمای بیش از حد، احتمالا وجود مشکل در روغن‌کاری گیربکس است. استفاده از روان‌کننده نامناسب یا پایین بودن سطح روغن گیربکس می‌تواند دلیل آن باشد.

دلیل شکستن دنده های گیربکس چیست؟

دلیل اصلی شکستن بعضی از دنده‌های گیربکس، استفاده از گیربکس برای کاربردهایی است که گیربکس برای آن ساخته نشده و ظرفیت لازم جهت تحمل فشار وارد آمده را ندارد. از قرار دادن گیربکس تحت فشار زیاد خودداری شده و گیربکسی بخرید که با مشخصات کاری و شرایط کاری شما مطابق داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا