۵ دلیل خرابی الکتروموتورهای TEFC و راه‌های جلوگیری از آن

الکتروموتورهای کاملاً محصور با فن خنک‌کننده (TEFC) برای محیط‌های سخت مانند صنایع پتروشیمی و شیمیایی و تصفیه فاضلاب بسیار مناسب هستند. اما اینکه برای کار سخت در وضعیت‌های دشوار ساخته شده‌اند، به این معنی نیست که دچار عیب و نقص نمی‌شوند. الکتروموتور TEFC بدون نصب، استفاده، تعمیر و نگهداری صحیح ممکن است دچار خرابی و آسیب‌دیدگی شوند. در ادامه این مطلب از وبلاگ سام تجهیز پنج دلیل معمول خرابی الکتروموتورهای TEFC ذکر شده و راه‌حل جلوگیری از این خرابی‌ها نیز بیان شده است.

۱. نصب نامناسب موجب ایجاد حرارت بیش از حد می‌شود.

اگر الکتروموتورهای TEFC در محلی با تهویه بد و ضعیف نصب شوند، ممکن است درجه حرارت سیم‌پیچ از حد دمای طراحی آن بالاتر رفته و باعث خرابی موتور شود. دقت کنید که الکتروموتور تهویه مناسب و کافی داشته باشد تا بیش از حد داغ نشود.

خرابی و تعمیر الکتروموتور

۲. نصب نامناسب منجر به ایجاد ارتعاش بیش از حد می‌شود.

در کارخانه‌های تصفیه فاضلاب، بسیاری از موتورها یا تسمه‌ای هستند یا از طریق یک کوپلینگ منعطف بر تجهیزات سوار می‌شوند. در هر دو حالت تراز لیزری شفت‌ها ضروری بوده تا عملکرد مناسب تضمین شود. اگر شفت موتور به‌‌طور صحیح تنظیم نشده باشد، ارتعاش بیش از حد منجر به خرابی زودرس یاتاقان و بلبرینگ‌ها می‌شود.

جهت مشاوره فنی و خرید انواع الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

شماره‌های تماس: 02166268920 و 02166278904

۳. نصب اشتباه موتورها با اینورتر درایو منجر به تخلیه الکتریکی (EDM) و خرابی یاتاقان می‌شود.

پمپ‌ها و دمنده‌ها (بلوئر) ۷۰ درصد از کل کارهای الکتریکی کارخانه تصفیه فاضلاب را بر عهده دارند. در نتیجه بیشتر موتورهای پمپ و دمنده با اینورتر کار می‌کنند تا جریان اولیه را پایین نگه داشته و به اپراتورها اجازه می‌دهد تا کیفیت پساب بهتری را در طول بارگیری روزانه حفظ کند. موتورهایی که به وسایل کاهش جریان شفت مجهز نیستند، در معرض جریان‌های گردابی آشفته قرار خواهند گرفت که منجر به خرابی یاتاقان می‌شود.

در الکتروموتورهای با توان کمتر از ۲۵ اسب‌بخار، حلقه‌های محافظ شفت به‌عنوان یک راه‌حل کم‌هزینه برای کاهش جریان‌های شفت و محافظت یاتاقان‌ها از EDM توصیه می‌شود. با این‌حال، این دستگاه‌ها به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که ذرات روی برس‌های پاک‌کننده انباشته نمی‌شوند و توانایی جریان حلقه محافظ شفت را کاهش نمی‌دهد.

در موتورهای با توان بیش از ۲۵ اسب بخار برای کاهش جریان، یاتاقان‌های عایق شده را به‌عنوان گزینه ارزان نگهداری، جهت کاهش جریان توصیه می‌کنند.

۴. عملکرد نامناسب موتورهای دارای اینورتر منجر به ایجاد حرارت زیاد سیم پیچ موتور می‌شود.

درک محدودیت‌های فرکانسی تجهیزات بسیار مهم است. موتورهای TEFC عادی برای کار بین ۲۰ و ۶۰ هرتز طراحی شده‌اند. کار خارج از این محدوده‌ باعث می‌شود سیم‌پیچ بیش از حد داغ شده و موتور دچار مشکل شود. همچنین به یاد داشتن این نکته نیز مهم است که پمپ‌ها و دمنده‌ها به فرکانس‌های کمتر از ۲۰ هرتز محدود شده‌اند. اگر فرکانس بیش از ۲۰ هرتز باشد، تجهیزات مختلف با طیف وسیعی از مشکلات روبرو می‌شوند:

  • ممکن است پمپ‌های سانترفیوژ با مشکل کاویتاسیون (حفره‌زایی) روبرو شوند.
  • احتمال مواجه با نوسان شدید در دمنده‌های سانترفیوژ ‌وجود دارد.
  • دمنده‌های جابجایی مثبت با انبساط حرارتی ناشی از لغزش روتور مواجه شوند.

تولیدکنندگان باید تجهیزات فرایند (مانند پمپ‌ها، دمنده‌ها و غیره) را با ترکیب الکتروموتور و اینورتر مناسب تامین کنند. انتخاب نادرست اینورتر درایو باعث ضعف موتور و یا نقص تجهیزات می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۵ قدم آسان برای نگهداری الکتروموتورها

۵. روغن‌کاری نامناسب یاتاقان‌های موتور و حلقه‌های محافظ شفت منجر به خرابی زودرس می‌شود.

گریس کاری یاتاقان

مثل همه‌ تجهیزات دیگر، همیشه باید از سرویس متوالی توصیه شده توسط تولیدکنندگان برای روغن‌کاری دوباره یاتاقان‌ها و پاکسازی یا تعویض حلقه شفت استفاده کنید.

اگر با الکتروموتور‌های TEFC به مشکلی برخوردید، احتمالا دلیلش یکی از این مسائل ذکر شده باشد. همیشه بررسی کنید که موتورها برای چرخه کاری و کاربرد مناسب با کار شما طراحی شده‌اند، به وسایل کاهش جریان مناسب مجهز شده‌اند و مطابق با دستورالعمل کارخانه نصب و نگهداری شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا