سرند ویبره چیست و چه مزایایی دارد

سرند ویبره یکی از اصلی‌ترین انواع تجهیزات غربالگری صنعتی است. چندین راه و روش متفاوت برای غربالگری مکانیکی متریال گوناگون در صنایع مختلف مانند صنایع بازیافت زباله،سیمان و مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع پلیمر و بسیاری صنایع دیگر وجود دارد. با این حال، سرند ویبره که با نام‌های سرند ویبراتوری و سرند ارتعاشی (صفحات ارتعاشی) هم شناخته می‌شود، تعدادی از مزایای منحصربه‌فرد و عالی را ارائه می‌دهد که این دستگاه‌ها را – که از انواع موتور ویبره در آن‌ها استفاده می‌شود – به انتخاب اول برای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌های صنعتی تبدیل می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم سرند ویبره چیست و چه مزایایی دارد و در مورد مزایای سرند ویبره مطالبی را بیان کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد سرند‌های ویبره و مزایای آن در برابر سایر انواع رایج تجهیزات غربالگری، کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سرند ویبره

سرند ویبره چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، طراحی سرند و صفحات ارتعاشی بر اساس اصل انتقال ارتعاشات به سطح غربالگری به منظور جداسازی و طبقه‌بندی ذرات مختلف بر اساس اندازه است. صرف نظر از طراحی دستگاه، اصل یکسان باقی می‌ماند: ارتعاشات کنترل‌شده، کشش سطحی بین ذرات را از بین می‌برد و آن‌ها را مجبور می‌کند از هم جدا شوند.

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که صنایع غذایی چطور دانه‌های هم‌اندازه را در بسته‌بندی‌های خود قرار می‌دهند؟ این فرایند به کمک

سرند ویبره نام دستگاهی است که از طبقات مختلف تشکیل شده و هر طبقه، یک توری با حفره‌های هم‌اندازه دارد. قطر حفره‌های توری هر طبقه با طبقات دیگر متفاوت است. موادی که باید غربال و الک شوند، روی توری طبقه اول قرار می‌گیرند و دستگاه شروع به تولید ویبره و ارتعاش می‌کند. با لرزیدن توری، مواد روی آن نیز به لرزه می‌افتند و موادی که ابعاد آن‌ها از قطر حفره توری کوچک‌تر هستند، به طبقه پایین‌تر منتقل می‌شوند.

ذراتی که جثه کوچک‌تری دارند، به طبقه پایین‌تر سقوط می‌کنند و در همین حال، ذرات با اندازه بزرگ روی سطح سرند باقی می‌مانند.

به‌دلیل ویژگی‌های طراحی منحصربه‌فرد، صفحه‌های ارتعاشی مزایای خاصی را نسبت به سایر تجهیزات پردازش مواد ارائه می‌دهند، برخی از مزایای سرند ویبره عبارت‌اند از:

  • کیفیت پردازش بالاتر مواد
  • استفاده از متریال باکیفیت با طول عمر بالا
  • هزینه‌های عملیاتی کمتر
  • تعمیر و نگهداری آسان‌تر
  • خرابی کمتر
  • راندمان غربالگری بالاتر

در همین رابطه بخوانید: نقش موتور ویبره در عملکرد سرند و الک صنعتی

کیفیت پردازش مواد

در حالی که تجهیزات غربالگری خاص و مختلفی برای الک‌کردن مواد مختلف مورد نیاز است، سرندهای ارتعاشی چندین و چند مزیت در پردازش مصالح و مواد معدنی را به‌صورت هم‌زمان و یک‌جا ارائه می‌دهند. برای مثال یکی از مزایای سرند ویبره این است که نمایشگر‌هایی روی آن تعبیه شده است که تنظیمات بسیار زیادی را برای حالات مختلف ویبره و ویژگی‌های مختلف مواد و دانه‌های گوناگون در اختیار اپراتور قرار می‌دهد.

طراحی‌ای که قادر است نیروی مورد نیاز برای جداسازی ذرات بزرگ از ریزدانه‌ها تحت شرایط مختلف و تنظیمات دلخواه را ایجاد کند، باعث عمل‌آوری آسان‌تر محصول می‌شود. سرندهای ویبره حتی برای جداسازی و الک‌کردن مواد بسیار ریز مناسب هستند. این مزایای سرند ویبره منجر به بازده بالاتر خط تولید و بهبود کلی کیفیت محصول نهایی می‌شود.

هزینه‌های عملیاتی کمتر

سرند‌های ویبره به‌دلیل طراحی قوی و طول عمر بالای خود شهرت پیدا کرده‌اند. از آنجایی که اساس کار این دستگاه‌ها ساده است، معمولاً می‌توان صفحه‌های ارتعاشی را با قیمت کمتری نسبت به سایر انواع غربالگر‌ها خریداری کرد. این یعنی یکی دیگر از مزیای سرند ویبره این است که سرمایه‌گذاری اولیه کمتری برای شروع کسب‌وکار مورد نیاز است.

به‌علاوه، سرندهای ویبره می‌توانند با مصرف انرژی کمتری نسبت به ماشین‌آلات پیچیده‌تر کار کنند و به نوبه خود باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تجاری و هزینه‌های عملیاتی مداوم می‌شوند. این مورد می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری هم کمک کند.

تعمیر و نگهداری آسان‌تر، خرابی کمتر

خرابی تجهیزات می‌تواند منجر به زیان عمده در بهره‌وری و سود خط تولید شود. بسیاری از انواع سرندهای ویبره به‌ویژه در کاربرد‌های سخت مانند پردازش سنگ‌دانه‌ها، دچار سایش و خرابی‌های قابل توجهی می‌شوند. با این حال، یکی از مزایای سرند ویبره، تعمیر آسان و سریع است که نتیجه طراحی ساده اما کاربردی آن‌ها است.

علاوه بر این، سرند ویبره‌های باکیفیت به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که سایر قسمت‌های دستگاه، کمتر تحت تأثیر نیرو‌های ارتعاشی قرار می‌گیرند. این طراحی منجر به استهلاک کمتر قطعات متحرک و در مجموع، ساییدگی و پارگی کمتر می‌شود. طول عمر بالای دستگاه، یکی از مزایای سرند ویبره است.

راندمان غربالگری بالاتر

در حالی که طیف وسیعی از تجهیزات غربالگری در بازار وجود دارند، صفحه‌های ارتعاشی به‌دلیل راندمان غربالگری بالاتر، انتخاب ‌ایده‌آلی هستند. یکی از مزایای سرند ویبره که منجر به محبوبیت این دستگاه بین صنعت‌گران شده، راندمان بالای این دستگاه در کنار دوام بالای آن است.

برخی از کاربردهای مهم و برجسته سرند ویبره در صنایع مختلف به شرح زیر است:

  • صنایع غذایی
  • صنعت نفت و شیمیایی
  • صنعت تولید محصولات کشاورزی
  • داروسازی و بهداشتی
  • معدن و کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی
  • صنعت لاستیک و پلاستیک
  • صنعت کاغذ
  • صنعت قند و شکر

مزایا و کاربرد سرند ویبره


بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه سرند ویبره در فرآیند تولید چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب در مورد مزایای سرند صحبت کردیم. متوجه شدیم که سرندهای ویبره کاربردهای گسترده‌ای دارند؛ از فرآوری مواد غذایی گرفته تا کارخانه های معدن. طراحی ساده، راندمان بالا، طول عمر بالا، تعمیر آسان و هزینه عملیاتی کمتر، این دستگاه را تبدیل به یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت کرده است.


سرند ویبره چه کاری انجام می دهد؟

صرف نظر از نوع و طراحی دستگاه، نحوه عملکرد یکسان است: ارتعاشات، کشش سطحی بین ذرات را از بین می‌برد و آن‌ها را مجبور به جدا شدن می‌کند. ذرات کم اندازه، که به عنوان «ذرات ریز یا مطلوب» شناخته می شوند، از طریق سطح غربالگری می‌افتند. در همین حال، ذرات با اندازه بزرگ روی سطح صفحه ویبره باقی می‌مانند.

چند نوع سرند ویبره وجود دارد؟

سرند ویبره یا غربال ارتعاشی یک تجهیزات غربالگری مستطیلی تک، دو و چند لایه با کارایی بالا است. سرند ویبره را می توان به صفحه غربال شیبدار و افقی تقسیم کرد.

ظرفیت سرند ویبره چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه ظرفیت سرند ویبره، عمق بستر را در عرض صفحه در سرعت حرکت ضرب کنید، سپس در چگالی حجمی مواد ضرب کنید. البته باید در نظر گرفت این یک محاسبه کلی است و انتخاب ظرفیت نیاز به بررسی بیشتر و کمک گرفتن از متخصصان این حوزه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا