نقش موتور ویبره در عملکرد سرند و الک صنعتی

حتماً تاکنون برای شما هم این سؤال پیش‌آمده است که در صنایع و کارخانه‌ها و در تولید و شکل‌دهی محصولات مختلف، چگونه یک محصول یکدست و هم‌اندازه تولید می‌کنند؟ پاسخ سؤال سرند و الک صنعتی است. در این مطلب قصد داریم به راجع‌به نقش موتور ویبره در عملکرد سرند و الک صنعتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

سرند و الک صنعتی

به‌طورکلی هرکجا که نیاز به یک پروسه الک و غربالگری برای از بین بردن اجسام خارجی و ناخواسته یا جداسازی دانه‌ها و ذرات بزرگ از کوچک احساس شود (اصطلاحاً سورتینگ Sorting)، از الک‌ها و سرندهای صنعتی استفاده می‌شود. این تجهیزات از عبور اجسام غیردلخواه به مرحله بعدی فرآیند تولید جلوگیری می‌کنند.

الک‌ها بسته به نیاز می‌توانند از چندین طبقه برای عمق دادن به کار تفکیک و جداسازی ساخته شوند. از انواع الک‌های صنعتی می‌توان به الک‌های چک‌کننده، الک‌های درجه‌بندی، الک‌های خطی، الک‌های خلاء و فشار، الک دسته‌ای و الک‌های دوار و گریز از مرکز اشاره کرد.

موتور ویبره در سرند و الک صنعتی

روش کار به این صورت است که در هر طبقه از الک صنعتی یک توری با مشخصات موردنیاز نصب می‌شود. سپس موادی که نیاز به الک شدن دارند روی توری ریخته شده و دستگاه به کمک یک موتور ویبره یا ویبره بدنه شروع به ارتعاش می‌کند. این ارتعاش مواد را از سوراخ‌های تعبیه‌شده روی توری عبور می‌دهد. موادی که ابعاد کوچک‌تری نسبت به قطر حفره‌های توری دارند به طبقه زیرین منتقل‌ شده و مواد بزرگ‌تر روی صفحه می‌مانند. این کار طی طبقات مختلف با توری‌های مختلف آن‌قدر ادامه می‌یابد تا خروجی، دانه‌ها و محصولاتی با ابعاد یکسان در طبقات مختلف شود.

موتور ویبره چیست؟

موتور ویبره همان‌گونه که از نامش پیدا است، یک وسیله الکترومکانیکی برای تولید ویبره و ارتعاش است. این ماشین انرژی را از برق DC گرفته و آن را به ارتعاش‌هایی قابل‌کنترل و برنامه‌ریزی تبدیل می‌کند. به‌طورکلی در هر صنعتی که نیاز به ارتعاش و ویبره‌های کنترل‌شده باشد، از نقش موتور ویبره استفاده می‌شود.

موتور ویبره از دو یا سه محافظ عایق، یک الکتروموتور برای ایجاد نیروی محرکه مکانیکی، یک یا چند شفت نیم‌دایره، میله و پیچ‌ومهره تشکیل شده است. الکتروموتور با روشن‌شدن شروع به ایجاد ارتعاش می‌کند، این ارتعاش به‌کمک وزنه‌هایی که به‌صورت لنگ در دو سمت شافت موتور ویبره قرار دارند، ایجاد و کنترل می‌شود.

موتور ویبره یا ویبره بدنه


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب موتور ویبره برای میز ویبره، سرند، هاپر، کانوایر و فیدر

نقش موتور ویبره در عملکرد سرندها و الک های صنعتی

ویبراتورها در میز ویبره و سرندها کاربرد فراوانی دارند. صفحه ارتعاش در موتور ویبره، پیوند کلیدی برای عملکرد روان تجهیزات ارتعاشی است. تنظیم اصولی نیروی تحریک و انتخاب سطح توان مناسب، تأثیر زیادی در طول عمر موتور ویبره و به‌تبع آن، سرند و الک صنعتی دارد. یک موتور ویبره که به‌درستی انتخاب شده باشد، کلید عملکرد خوب تجهیزات مکانیکی و افزایش راندمان کاری خط تولید است. در ادامه نقش موتور ویبره در عملکرد الک و بازده کسب‌وکار، از ۳ جهت بررسی شده است:

تأمین نیاز‌های تولید با حفظ حاشیه سود و راندمان مشخص‌شده

قدرت موتور ویبره باید با خروجی موردنظر کاربر متناسب باشد. زمانی که کاربر برای افزایش یا کاهش سرعت کار، نیروی محرکه را افزایش یا کاهش می‌دهد، نقش موتور ویبره باید با تنظیمات جدید به‌سرعت سازگار شود. اگر خروجی موردنظر کاربر بیش از توان موتور ویبره انتخابی وی باشد، احتمال آسیب جدی به الک صنعتی و در نتیجه خط تولید، وجود خواهد داشت.

رابط کاربری آسان، راندمان بالا و مصرف کم

موتور ویبره علاوه بر اینکه باید از قدرت کافی برای به لرزه درآوردن الک صنعتی مطابق با نیازهای ما باشد، شاخص‌های کاربردی قابل‌قبولی هم باید داشته باشد؛ به‌خصوص در صنایع بزرگ و بین‌المللی و برای ساعات کاری ۳ شیفته بدون ساعات خاموشی.

به‌عنوان منبع ایجاد لرزش در صفحه ارتعاشی سرند یا الک صنعتی، نقش موتور ویبره باید ویژگی‌های طراحی معقول، ساختار ساده، شاخص تحریک‌پذیری بالا، صرفه‌جویی در انرژی، راندمان بالا و استفاده راحت کاربر را تضمین کند.

انواع مختلف موتور ویبره بر اساس فرکانس کاری، محدوده نیروی تحریک و توان دسته‌بندی می‌شود. حرکت مواد روی سطح صفحه ارتعاش باید نزدیک به نقطه بحرانی باشد که طبق فرمول محاسبه می‌شود. ابتدا باید سرعت موردنیاز موتور ویبره و سپس تعداد مراحل موتور مانند موتور ۲ قطبی، موتور ۴ قطبی یا موتور ۶ قطبی انتخاب شود.

به‌منظور افزایش راندمان مؤثر صفحه ارتعاشی، محاسبه نیروی تحریک موتور باید بر اساس فرمول دامنه برای به دست آوردن نیروی تحریک باشد. نیروی تحریک باید در یک ترکیب ایده‌آل و مناسب از کل نیروی تحریک موتور ویبره و کیفیت مواد مورد الک انتخاب شود.

ویبره بدنه در سرند

انواع صفحه‌های ارتعاشی برای کارکردهای مختلف

به‌منظور بهبود راندمان غربالگری موتور ویبره، برای آن دسته از مواد ریز که الک کردن آن‌ها دشوار است، صفحه ارتعاشی دایره‌ای می‌تواند مؤثرتر باشد. صفحه ارتعاشی دایره‌ای، جهت چرخش ویبره (چرخش معکوس مواد) را به‌منظور افزایش مدت‌زمان تماس، تنظیم می‌کند. در صفحات ارتعاشی دایره‌ای، میزان نفوذپذیری مناسب است اما ظرفیت کلی و خروجی مجموعه نسبتاً کاهش می‌یابد.

صفحه ارتعاشی خطی می‌تواند به‌طور مناسب زاویه روبه‌پایین صفحه ارتعاشی و همچنین زاویه ارتعاش را کاهش یا افزایش دهد. صفحه ارتعاشی خطی همچنین سرعت پردازش را کاهش داده و نرخ غربالگری را بهبود می‌بخشد. اگر به‌دنبال افزایش سرعت عبور مواد از توری‌ها و افزایش ظرفیت تولید هستید، موتور ویبره‌ای که صفحه ارتعاشی خطی دارد، برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

موتور ویبره در سرند


بیشتر بخوانید: کاربرد موتور ویبره کوچک یا میکرو ویبره

سخن پایانی

نقش موتور ویبره روزبه‌روز در حال گسترش بوده و یکی از این موارد، استفاده در الک‌های صنعتی است. انتخاب یک موتور ویبره مناسب، کلید افزایش بازدهی و بهینه‌سازی عملکرد سرندها و الک‌های صنعتی است. هدف از ایجاد ارتعاش، شدت و فرکانس آن، بستگی به صنعتی دارد که موتور ویبره در آن به کار گرفته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا