پمپ شناور چیست و چه کاربردی دارد

اگر رشته کاری شما فنی و مهندسی نباشد و یا تا وقتی که  پمپ چاه کسب و کار یا محل زندگی شما، نیازمند تعمیر یا تعویض نشود، ممکن است هرگز کنجکاو نشوید که بدانید اساسا پمپ ها و حتی پمپ شناور چگونه کار می‌کنند؟!

در پاسخ باید گفت، پمپ‌ها یک جز از ارکان سیستم آبرسانی هستند که آب را از چاه‌ها به عنوان منابع آب زیرزمینی به لوله‌ها یا مخازن تحت فشار می‌رسانند؛ خواه مصارف این آب آشامیدنی باشد و خواه صنعتی و کشاورزی.

وظیفه اصلی پمپ‌ها این است که همواره فشار آب را در حد استاندارد نگه دارند و آب و هوا را در سیستم لوله‌کشی جدا کنند.

به ‌طور کلی در چاه‌ها از دو نوع پمپ استفاده می‌شود، یا پمپ‌های جت و یا پمپ شناور. هر کدام از این دو با توجه به توانی که دارند به وظیفه خود عمل می‌کنند.

پمپ شناور

جت پمپ چگونه عمل می‌کند؟

جت پمپ‌ها مجهز به یک موتور الکتریکی و لوله مکش هستند که آب را به سمت بالا می‌آورند. این پمپ‌ها روی سطح زمین تعبیه می‌شوند و فناوری ساخت آن‌ها قدیمی است.

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید، در برخی خانه‌های روستایی که هنوز از چاه آب می‌کشند، جت پمپ‌ها را دیده‌اید. آن‌ها آب را در لوله نگه می‌دارند و در دسترس قرار می‌دهند.

نکته دیگر اینکه این پمپ‌ها برای چاه‌های کم عمق کاربرد دارند، مانند همان چاه‌های شمال کشور که خیلی زود به آب می‌رسند.

پمپ شناور چاه چگونه عمل می‌کند؟

پمپ شناور چاه عمیق،  همان‌طور که از نامش پیداست کاملا در آب غوطه‌ور می‌شود. تکنولوژی ساخت این نوع از پمپ بر اساس قدرت مکش نیست، بلکه با فشار، آب را به سطح هدایت می‌کنند. آن‌ها آب را به مخزن فشار چاه بالای زمین که به سیستم لوله‌کشی متصل است، منتقل می‌کنند.

اگر به دنبال توضیحات تخصصی‌تری درباره پمپ شناور کوچک یا بزرگ هستید، بهتر است بدانید که آن از یک موتور در پایین و یک پمپ در بالا تشکیل شده است. آب در لوله‌هایی مجزا میان پمپ و موتور، مکیده می شود.

پروانه‌های متعددی در سیستم پمپ وجود دارند که کاربرد آن‌ها این است که نیروی گریز از مرکز موتور چرخان را به فشار و جریان آب که از بالای پمپ هدایت می‌شود تبدیل کنند.

یک لوله از چاه پایین می‌رود و به سر پمپ شناور متصل می‌شود، آب از طریق همین لوله در دسترسقرار می‌گیرد. هم‌چنین یک سیم هم از چاه پایین می‌رود تا به موتور پمپ وصل شود و برق آن را تامین کند. البته امروزه پمپ‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند نیز تولید و عرضه شده‌اند.

آیا می‌توان جت پمپ را با پمپ شناور تعویض کرد؟

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، جت پمپ در چاه‌های کم عمق کاربرد دارد و در کنار نام پمپ‌های شناور از پسوند چاه عمیق بیشتر استفاده می‌شود. اما این اصلا به این مفهوم نیست که شما نمی‌توانید برای چاه کم عمق منزل یا مزرعه خود از پمپ شناور استفاده کنید.

پمپ‌های شناور را معمولا بر اساس جریان و فشار مورد نیاز، انتخاب و تعبیه می‌کنند‌. بنابراین هم در چاه‌های کم عمق با عمق چندین متر و هم در چاه‌های چند کیلومتری می‌توان آن‌ها را نصب کرد.

اما مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود پس از خواندن توضیحات هر کدام از این دو پمپ، به فکر فرو بروید که از پمپ‌های شناور استفاده کنید، مزایا و کاربردهای این نوع از پمپ‌هاست که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای پمپ شناور چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه پمپ شناور امروزه به یکی از محبوب‌ترین نوع پمپ‌ها تبدیل شده است.

مصرف انرژی کم‌تر

جت پمپ‌ها دو لوله دارند، یکی برای آب که به پمپ می‌رود و دیگری لوله بزرگ‌تر که آب در حال چرخش و مکش اضافی را به داخل چاه برمی‌گرداند. بنابراین‌ آبی که توسط این پمپ استخراج می‌شود، مقدار قابل توجهی انرژی اضافی مصرف می‌کند، درحالی‌که پمپ شناور، نیازی به گردش مجدد آب، مکش و بازگشت ندارد.

جت پمپ

اگر بخواهیم دقیق تر برایتان توضیح دهیم، باید بگوییم هر یک لیتر آبی که از شیر آب به دست شما می‌رسد، یک لیتر آبی است که توسط پمپ شناور کوچک تحت فشار قرار گرفته و استخراج شده است، اما بابت یک لیتر آبی که توسط جت پمپ، استخراج شده است، باید ۴ تا پنج لیتر آب پمپاژ شود!

مسلم است که مصرف بیشتری از انرژی در جت پمپ رخ می‌دهد و پمپ شناور چاه عمیق به میزان قابل توجهی برق کمتری مصرف می کنند.

نتیجه اینکه هرچه مصرف آب شما بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری برای انرژی نیز بپردازید. پس انتخاب یک پمپ چاه شناور به نوعی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

این کاهش هزینه در مصارف صنعتی، بسیار سودآور خواهد بود و مصداق بهره‌وری مطلوب است.

تولید صدای کمتر

پمپ‌های شناور در اعماق آب نصب می‌شوند و تقریبا بی‌صدا هستند. جت پمپ‌ها صدای آنچنانی ندارند، اما به هرحال در مقایسه با نمونه‌های شناور، صدای بیشتری تولید می‌کنند.

همیشه آب در دسترس است

عملکرد جت پمپ‌ها به این صورت است که پیش از اینکه بتوان آب را از آن استخراج کرد، باید لوله‌ها از آب پر شده باشد، اما پمپ شناور به علت غوطه‌ور بودن در آب نیازی به پر شدن ندارد. در واقع وقتی به صورت فوری و آنی به آب احتیاج داشته باشید، جت پمپ‌ها نمی‌توانند نیاز شما را مرتفع کنند اما با پمپ‌های شناور همیشه آب در دسترس است.

هزینه نصب کمتر

نصب و راه‌اندازی پمپ‌های شناور و جت، تقریبا یکسان است، اما آنچه جت پمپ‌ها را گران‌تر می‌کند، لوله‌های طویلی است که باید به آن متصل شود. همین هزینه اضافی است که گاها کاربران را از نصب آن‌ها منصرف می‌کند.

بدون نیاز به تعمیر و نگهداری

پمپ شناور، نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد، هرگاه مشکلی برای پمپ و یا موتور آن اتفاق بیفتد، پمپ از کف چاه خارج می‌شود. این پمپ‌ها توسط شرکت‌های سازنده در کارخانه، آب‌بندی می‌شوند و البته در مواردی قابل تعمیر و سرویس هستند.

اما جت پمپ ها معمولا دچار رسوبات معدنی یا خوردگی می‌شوند و موتور آن‌ها و لوله‌هایشان باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.

پمپ شناور چاه عمیق

خرید پمپ شناور، یک انتخاب مقرون به صرفه

پمپ شناور، برنده قطعی بهره‌وری است. سرعت، سهولت در کنار قیمت مناسب و بدون هزینه جانبی، این پمپ‌ها را به یک گزینه منطقی و کارآمد تبدیل کرده است.

چنانچه قصد مشاوره فنی رایگان یا استعلام قیمت پمپ‌های شناور را دارید می‌توانید با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل کنید.

هم‌چنین برای خرید پمپ‌ لجن کش، پمپ دیافراگمی، پمپ بشکه کش، پمپ پیستونی، پمپ روغن داغ، دوزینگ پمپ، مونو پمپ، لوب پمپ و انواع پمپ آب خانگی و صنعتی نیز می‌توانید از طریق سام تجهیز اقدام نمایید.

باکیفیت‌ترین انواع پمپ شناور از معروف‌ترین برندهای روز دنیا با بهترین قیمت را از کارشناسان ما استعلام نمایید.

2 در مورد “پمپ شناور چیست و چه کاربردی دارد”

    1. پمپ کفکش و پمپ شناور تفاوت هایی در ساختار دارند و هد پمپ های شناور بیشتر از پمپ کفکش است. برای استعلام قیمت کفکش راد پمپ با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا