ترمز الکتروموتور چه کاربردی دارد؟

الکتروموتور نوعی موتور برقی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. همین تعریف کوتاه و جامع نشان می‌دهد که الکتروموتور چه کاربرد‌هایی می‌تواند در صنایع مختلف داشته باشد و چه نقش مهمی در صنعت ایفا می‌کند. این اهمیت باعث شده که امروزه شاهد تنوع بالایی در الکتروموتورها باشیم و البته ماشین‌ها، ابزار و لوازمی که آن‌ها را تکمیل می‌کنند. یکی از ملزوماتی که در برخی از صنایع برای الکتروموتورها درنظر گرفته می شود، ترمز الکتروموتور است. اینکه ترمز الکتروموتور چیست، چه کاربردی دارد، چه عملی انجام می‌دهد و آیا به عنوان یک قطعه جدا به موتور وصل می‌شود یا الکتروموتورهای ترمز‌دار این مکانیزم را درون پکیج خود همراه دارند یا نه سوالاتی‌اند که امروز در این مطلب از بلاگ سام تجهیز به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. به‌این ترتیب در ادامه درمی‌یابیم که لزوم وجود ترمز الکتروموتور و کاربرد آن در صنایع مختلف چیست.

ترمز الکتروموتور

وظیفه ترمز الکتروموتور چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه تعریف‌شده برای ترمز الکتروموتور، توقف گردش موتور پس از قطع جریان برق است. درواقع موتور الکتریکی، پس از قطع جریان، مدتی زمان لازم دارد تا کاملا متوقف شده و از کار بایستد. دربرخی صنایع، لازم است بلافاصله پس از اقدام به خاموش کردن موتور، متوقف شده و ماشین متصل به موتور نیز ثابت بماند. این ترمز در چنین شرایطی کاربرد خود را به رخ می‌کشد. بنابراین کاربرد الکتروموتور و الکتروگیربکس ترمزدار توقف آنی موتور و گیربکس در لحظه استپ کنتاکتور است که در برخی ماشین‌ها یک ضرورت به منظور پیشگیری از ایجاد خلال در نظم و عملکرد آن محسوب می‌شود. البته این ترمز در استارت سریع موتور نیز تاثیر خود را خواهد داشت. ترمزهای الکتروموتورها در انواع مختلف هستند و الکتروموتورها را براساس همین انواع تقسیم‌بندی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رکتیفایر ترمز SEW

کاربرد ترمز الکتروموتور در صنایع مختلف

شاید بیان اینکه الکتروموتور ترمزدار در چه صنایع، ابزار و ماشین‌هایی به‌کار می‌روند، تاثیر این مکانیزم را در عملکرد این ماشین‌ها و نقشی مهمی که ایفا می‌کنند نمایان‌تر سازد. برخی از مهمترین انواع کاربرد‌ الکتروموتور ترمز‌دار عبارتند از:

  • بالابرها
  • انواع الکتروموتور گیربکس‌دار
  • توربین‌های بادی
  • انواع صنایع غذایی
  • آسانسورهای بزرگ و کوچک خانگی و صنعتی
  • تاور کلایمرها
  • انواع جرثقیل وینچی
  • نوار نقاله های انتقال مواد تحت زاویه
  • دستگاه بسته بندی و شیرینگ
  • پله‌های برقی

یکی از محسوس‌ترین و ملموس‌ترین کاربردهای الکتروموتورهای ترمزدار، چرخ و فلک‌های بزرگ در شهر بازی‌ها است. دقت کنید که وقتی قصد توقف چرخ و فلک را داریم، این وسیله در لحظه متوقف نشود! بله، ترمز الکتروموتور در همین اندازه موثر و مفید است.

الکتروموتور ترمزدار

ساختار الکتروموتور ترمزدار و انواع آن

الکتروموتورهای ترمز‌دار که به نام الکتروموتور کلاج‌دار یا دینام‌های کلاج‌دار نیز در صنعت شناخته می‌شوند، از تجمیع یک موتور القایی و یک دیسک ترمز تشکیل می‌شوند. اگر در این مجموعه شاهد گیربکس کوپل‌شده با الکتروموتور نیز باشیم موتور مذکور با عنوان الکتروموتور گیربکس دار ترمزدار یا الکتروگیربکس ترمزدار عرضه می‌شود. امروزه در صنعت الکتروموتورهایی که با قابلیت استارت و استاپ در لحظه و زمان دلخواه را دارند و با عنوان Brake Electro Motor یا الکتروموتور استاپ‌دار شناخته می‌شوند محبوبیت بسیاری دارند. الکتروموتور ترمز‌دار در ساختار به دو گروه تقسیم می‌شود:

  • توقف عملکرد موتور به وسیله قطع درایو موتور یا اتصال اینورتر
  • توقف عملکرد موتور به وسیله دیسک‌های ترمز مکانیکی

در بین این دو نوع، نمونه اولیه کم‌استهلاک‌تر و مطمئن‌تر است و عملکرد سریع‌تر و دقیق‌تری دارد. این نوع ترمز الکتروموتور حتی قابلیت برنامه‌ریزی جهت استارت و راه‌اندازی مجدد موتور به شکل پله‌ای را دارد. عملکرد این نوع ترمز موتور برقی از طریق میکروپروسسورهای قابل برنامه‌ریزی تنظیم می‌شود. میکروپروسسورها قابلیت تنظیم شرایط شروع و توقف عملکرد موتور را به کاربر می‌دهند. همین قابلیت باعث شده است تا امروز شاهد رواج هرچه بیشتر استفاده از این نوع الکتروموتور ترمزدار باشیم. در نوع دوم از دو دیسک ترمز که یکی سوار بر شفت و آرموتور است و دیگر به بدنه متصل است برای متوقف کردن موتور استفاده می‌شود. عملکرد این نوع ترمز شبیه به دیسک ترمز خودروهای سواری شهری است و شاهد وارد مدار شدن یک مجموعه کامل از لنت‌ها، فنرها و دیسک‌ها برای متوقف کردن الکتروموتور هستیم. استارت مجدد موتور نیز با خارج شدن این اجزا از مدار رخ خواهد داد.

جهت مشاوره فنی و استعلام قیمت ترمز الکتروموتور با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.
شماره‌های تماس: ۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۶۶۲۷۸۹۰۴

قطعات ترمز الکتروموتور

انواع الکتروموتور ترمز‌دار براساس ولتاژ برق ورودی و کاربرد آن‌ها

می‌دانیم که خرید الکتروموتور در دو نوع سه‌فاز و تک‌فاز انجام می‌شود. این دو نوع الکتروموتور خروجی برق سه‌فاز دارند اما در ورودی متفاوت هستند و همین تفاوت کاربرد و کارایی آن‌ها را در مصارف شهری و خانگی مشخص می‌کند. ترمز‌ الکتروموتور نیز برای این دو نوع موتور متفاوت است و ما شاهد الکتروموتورهای ترمزدار تک‌فاز و دوفاز هستیم که کاربرد آن‌ها را در صنایع مختلف و مصارف خانگی گسترش می‌دهد. نکته مهم این است که ترمز الکتروموتورهای سه‌فاز تنها به‌صورت مغناطیسی است که با قطع جریان منبع تغذیه عمل می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا