بهترین برندهای گیربکس‌ حلزونی در بازار ایران

گیربکس‌های حلزونی یکی از اجزای انتقال نیرو هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. به دلیل مزایای بسیاری که این نوع از گیربکس‌ها دارند، استفاده از آن‌ها در صنعت بسیار متداول است. گیربکس حلزونی که با نام گیربکس 90 درجه نیز شناخته می‌شود، برگشت پذیری پایینی دارد. این ویژگی، محبوبیت این گیربکس را در میان کاربران آن افزایش داده است. گیربکس‌های حلزونی یکی از پرکاربردترین نوع گیربکس‌های صنعتی هستند که سبب کاهش سرعت و افزایش گشتاور و قدرت می‌شوند. این گیربکس‌ها سرعت و گشتاور را به هم تبدیل می‌کنند و محور اعمال نیرو را تغییر می‌دهند. با سام تجهیز، همراه باشید.

گیربکس حلزونی کوپله شده با موتور

گیربکس‌ حلزونی در سایزهای متنوع و با برندهای مختلف در بازار عرضه می‌گردد. انتخاب گیربکس مناسب و متناسب با کاربرد مورد نیاز، بسیار مهم است. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با بهترین برندهای گیربکس حلزونی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

موتور گیربکس حلزونی چیست؟

یک گیربکس حلزونی برای دریافت انرژی دورانی خود به یک موتور الکتریکی یا الکتروموتور نیاز دارد (خرید الکتروموتور از سام تجهیز). گیربکس حلزونی از سه قسمت تشکیل شده است که عبارت است از: یک ماردون، یک چرخدنده حلزونی و یک موتور برای به حرکت در آوردن چرخ دنده. ماردون با حرکت پیوسته‌ی خود سبب ایجاد حرکت در چرخدنده می‌شود. قدرت به صورت تماسی، از ماردون به چرخ دنده منتقل می‌شود. سرعت انتقال، به نوع ماردون به کار رفته و تعداد دندانه‌های چرخدنده بستگی دارد.

در گیربکس حلزونی انتقال نیرو به وسیله‌ی دو چرخ دنده‌ی متصل به هم صورت می‌گیرد. این تجهیزات نوعی گیربکس متصل به موتور هستند که نوع الکتروموتور با توجه به نیاز و درخواست مشتری ارائه می‌شود. گیربکس‌ها را می‌توان به صورت جدا یا کوپله شده با موتور تهیه کرد.

اجزای گیربکس حلزونی

از آن‌جا که ماردون وظیفه‌ی انتقال انرژی به چرخ دنده را به عهده دارد باید مقاومت بالایی داشته باشد. معمولاٌ از آلیاژ فولاد سخت کاری شده یا سنگ خورده، برای ساخت ماردون استفاده می‌شود. انرژی از طریق ماردون به دنده‌ی خروجی منتقل می‌شود و دنده به حرکت در می‌آید. با کاهش دور، گشتاور افزایش می‌یابد و تغییر 90 درجه‌ای زاویه‌ی خروجی حاصل می‌شود.


بیشتر بخوانید: گیربکس حلزونی چه کاربردهایی دارد؟

برندهای اروپایی برتر گیربکس حلزونی

به دلیل استفاده‌ی فراوان گیربکس‌های حلزونی در صنایع، بسیاری از کارخانه‌جات معروف دنیا این گیربکس را تولید می‌کنند. در ادامه به معرفی برندهای گیربکس حلزونی اروپایی می‌پردازیم.

گیربکس حلزونی SEW

SEW نام اختصاری شرکت Süddeutschen Elektromotorenwerke است که در سال 1931 در آلمان تأسیس گردید. گیربکس حلزونی SEW کیفیت و کارآیی بالایی در بسیاری از صنایع دارد. این نوع گیربکس حلزونی جزء پرفروش‌ترین گیربکس‌های حلزونی برند اروپایی است که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.

گیربکس حلزونی SEW با وجود طراحی ساده، راندمان بالایی را فراهم می‌سازد و به همین دلیل قیمت گیربکس SEW حلزونی هم مناسب است. انتقال قدرت در این گیربکس‌ها به صورت خطی صورت می‌گیرد که نویز و صدای موتور را کاهش می‌دهد. گیربکس‌های SEW انواع بسیار متنوعی دارند که در دو نوع استاندارد و صنعتی دسته‌بندی می‌شوند. گیربکس‌های صنعتی در شرایط سخت عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و در دو گروه گیربکس خورشیدی (سیاره‌ای) و گیربکس هلیکال جای می‌گیرند.

موتور گیربکس حلزونی sew

سری‌های مختلف گیربکس حلزونی اس ای دبلیو شامل سری S، سری SF، سری SH، سری SA و سری W می‌شود. گیربکس هلیکال حلزونی سری S یک مثال از طراحی ساده و قدرتمند این گیربکس‌های حلزونی است. در جدول زیر میزان گشتاور تولیدی و قطر هالو شافت خروجی سری‌های S قابل مشاهده است:

سری S برند SEW حداکثر گشتاور خروجی (NM) قطر شافت خروجی (MM)
S37 92 20
S47 170 25
S57 295 30
S67 520 35
S77 1270 45
S87 2280 60
S97 4000 70

گیربکس‌های SEW سری S توان‌های مختلفی دارند و در مدل‌های حلزونی پایه‌دار یا فلنج‌دار، حلزونی هالوشافت، هالو شافت انگشتی و زبانه دار و … به فروش می‌رسند. از این گیربکس‌ها در صنایع غذایی، داروسازی، کشاورزی، فولاد و آهن و انواع صنایع استفاده می‌شود.

گیربکس حلزونی Bonfiglioli

گیربکس حلزونی بونفیلیولی (Bonfiglioli) ساخت کشور ایتالیا است و در گروه گیربکس‌های پرطرفدار قرار دارد. در ساخت این گیربکس حلزونی از تکنولوژی‌های نوین و طراحی به روز استفاده شده است. این گیربکس‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند و کاربرد فراوانی در صنعت دارند.

در گیربکس حلزونی بونفیلیولی، ماردون به کار رفته از جنس فولاد سخت کاری شده و چرخ دنده از جنس برنز ریخته‌گری شده است. جنس و ساختار و طراحی این گیربکس به نوعی است که سبب کارکرد و راه اندازی نرم آن می‌شود؛ از این رو استفاده از این نوع گیربکس در بالابر و آسانسور بسیار مناسب است. گیربکس‌های بونفیلیولی در دو نوع VF و W تولید می‌شود که سری VF به شکل دایره و سری W مکعبی شکل است. خروجی این گیربکس در سه مدل با ساختار هالو شافت، شرینک دیسک و شافت‌دار ارائه می‌شود.

موتور گیربکس حلزونی بونفیلولی

گیربکس‌های Bonfiglioli راندمان قابل قبول و قابلیت تحمل گشتاورهای بالا را دارند. این گیربکس‌ها بدون لرزوش و نویز کار می‌کنند و طراحی بهینه و منحصر به فردی دارند. هر کدام از این سری‌ها مدل‌های مختلف دارند که گشتاور خروجی متفاوت ایجاد می‌کنند. از این گیربکس‌ها در نانوایی‌ها، ماشین‌آلات بسته‌بندی، نوارنقاله‌های سبک، پرده‌ی سینما و … متداول است.

گیربکس حلزونی Yilmaz

برند ایلماز یکی از تولید کننده‌های معروف و شناخته شده در تولید گیربکس حلزونی در جهان است. این محصول ساخت کشور ترکیه است و شرکت تولید کننده‌ی آن در سال 1958 توسط آقای مسعود ایلماز تأسیس شد. عرضه‌ی گیربکس‌های باکیفیت با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا سبب رضایت مشتریان از این برند گردیده است.

گیربکس حلزونی ایلماز در سری‌های مختلف تولید و ارائه می‌شود. سری E این گیربکس به دلیل تنوع و ظرفیت گرمایی بالایی که دارد، بسیار مورد توجه است. گیربکس حلزونی سری E ایلماز شامل سری‌ها EV، ET و EN می‌شود. هر یک از این سری‌ها به صورت تک یا کوپله شده برای نسبت‌های تبدیل مختلف به کار می‌روند.

  • گیربکس حلزونی ایلماز سری EV: موتورگیربکس با فلنج استاندارد B5/B14
  • گیربکس حلزونی ایلماز سری ET: الکتروگیربکس حلزونی با خروجی هالو و ورودی سالید شافت
  • گیربکس حلزونی ایلماز سری EN: گیربکس تک با ورودی هالو و فلنج استاندارد

موتور گیربکس حلزونی ایلماز

از این گیربکس‌ها در صنایع فولاد و آهن، صنایع سرامیک و سایر صنایع استفاده می‌شود. با توجه به طراحی و ساخت متنوعی که گیربکس‌های حلزونی ایلماز دارند پاسخ‌گوی نیاز طیف گسترده‌ای از صنایع هستند. قیمت خرید گیربکس حلزونی ایلماز در ایران به نوع، ساختار و کاربرد آن و همچنین نرخ ارز بستگی دارد.

گیربکس حلزونی Motovario

گیربکس حلزونی موتوواریو (Motovario) محصول کشور ایتالیا است. این برند یکی از برندهای پیشتاز و معروف تولید کننده گیربکس و الکتروموتور در اروپا محسوب می‌گردد. کیفیت خوب گیربکس‌های موتوواریو در کنار بهره‌گیری از دانش فنی و تکنولوژی‌های پیشرفته سبب محبوبیت این برند در میان مشتریان شده است.

گیربکس‌های حلزونی مکعبی موتوواریو کارایی بسیار خوبی دارند. این گیربکس‌ها در شرایط سخت نیز قابلیت اطمینان بالایی دارند و از لحاظ کیفیت و کارایی با همتای چینی خود قابل مقایسه نیستند. گیربکس‌های موتوواریو در اندازه‌های مختلف با قطر هالو شافت خروجی متفاوت تولید می‌شوند. انواع محصولات گیربکس حلزونی موتوواریو شامل سری‎‌های SWX، NMRX، SW، NMRV می‌شود.

سری NMRV این برند یکی از بهترین گیربکس‌های حلزونی است که قابلیت کوپل مستقیم با انواع الکتروموتور AC و DC را دارد. این سری در سایزهای 25،30، 40، 50، 130 و 150 ساخته می‌شود و برای نسبت تبدیل 5 تا 100 کاربرد دارد.

موتور گیربکس حلزونی موتوواریو

گیربکس‌های حلزونی موتوواریو سر و صدای کمی ایجاد می‌کنند و نویز کمی دارند. از این گیربکس‌ها در صنایع مختلف کوچک و بزرگ از جمله در صنایع دریایی، تیکنرها، کانوایرها، صنایع نفت و پتروشیمی، کوره‌ها استفاده می‌شود. این گیربکس‌ها به دلیل برگشت‌پذیری کم و قیمت مناسب نسبت به کیفیت پرطرفدار هستند.

گیربکس حلزونی SITI

گیربکس حلزونی سی تی (SITI) نیز ساخت کشور ایتالیا است و در صنایع مختلف مانند: نیروگاه‌ها، پتروشیمی، سیمان و … استفاده می‌شود. این گیربکس‌های مکعبی پوسته‌ی محکمی از جنس چدن دارند که استحکام بالایی دارد. این گیربکس برای نسبت تبدیل 7/5 تا 100 کاربرد دارد. مدل‌های مختلف گیربکس سی تی شامل سری‌های U، I، و MD است.

گیربکس‌های سی تی بازده بالا و نرخ بازگشت کمی دارند. این گیربکس‌ها به صورت پایه‌دار یا فلنچ‌دار عرضه می‌شوند. از نقاط قوت این برند تولید محصولات با قابلیت انعطاف‌پذیری و کیفیت بالا است.

گیربکس حلزونی سیتی

گیربکس حلزونی Rossi

گیربکس حلزونی روسی (Rossi) محصول کشور ایتالیا است. این برند گیربکس‌های حلزونی را در اندازه‌های متفاوت با توان و نسبت‌های تبدیل 10 تا 315 تولید می‌کند. چنان‌چه به صورت ترکیبی از این گیربکس‌ها استفاده شود تا نسبت تبدیل 16000 کاربرد دارد. گیربکس حلزونی روسی در دو نوع سری MR و R ارائه می‌شود. این گیربکس در 14 سایز مختلف منطبق بر استاندارهای جهانی ساخته می‌شود.

گیربکس‌های حلزونی روسی امکان سرویس تعمیر و نگهداری آسانی دارند. این گیربکس‌ها بی‌صدا هستند و روان و نرم کار می‌کنند. در این نوع گیربکس‌ها امکان تعویض قطعات وجود دارد و قابلیت نصب به صورت افقی، عمودی یا معلق را دارند.

گیربکس‌های حلزونی روسی در میکسرها، هواکش‌ها، کوره‌های صنعتی، آسیاب، بلوک‌زنی و… کاربرد دارند. قیمت این گیربکس‌ها با توجه به نوع و کابرد آن‌ها متفاوت است.

موتور گیربکس حلزونی rossi

برندهای ایرانی گیربکس حلزونی

تا این‌جا با برخی از برندهای معروف اروپایی گیربکس حلزونی آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم برخی از برندهای

گیربکس حلزونی ایرانی که کیفیت و قیمت قابل قبولی دارند را، معرفی کنیم. تا پایان با ما باشید.

گیربکس حلزونی سهند

گیربکس حلزونی سهند محصول شرکت سهند دور اصفهان از دو ماردون فولادی و یک چرخ‌ دنده‌ی بشقابی برنجی تشکیل شده است. این گیربکس‌ها سری و مدل‌های متفاوت دارند که بسته به کاربرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع سری گیربکس سهند شامل VF، MVF،  W و U  است که در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود.

گیربکس‌های سهند خاصیت برگشت‌نا‌پذیری دارند و از کیفیت خوبی برخودار هستند. از مزایای این نوع گیربکس می‌توان به قیمت مناسب، عملکرد روان و بی‌صدا و سرویس و نگهداری راحت اشاره کرد. هم‌چنین این گیربکس‌ها را می‌توان در موقعیت‌های دلخواه نصب کرد و قطعات آن را در صورت لزوم تعویض کرد.

گیربکس حلزونی سهند

گیربکس حلزونی رهنما

گیربکس حلزونی رهنما مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شود. چرخ دنده‌های این گیربکس از جنس آلومینیوم برنز با مقاومت بالا است و کیفیت خوبی دارد. مدل‌های این گیربکس عبارت است از:

  • سری VF گرد با ورودی شافت
  • سری MVF گرد فلنج دار
  • سری RVF
  • سری VF/VF ترکیبی فلنج دار
  • سری VFU پایه‌دار

موتور گیربکس حلزونی رهنما

گیربکس حلزونی رهنما قابلیت نصب و راه اندازی آسان دارد و در موقعیت‌های مختلف نصب می‌شود.

گیربکس حلزونی شاکرین

گیربکس حلزونی شاکرین محصول شهر اصفهان است که در انواع مختلف در بازار عرضه می‌گردد. جنس چرخدنده این گیربکس از برنج و ماردون آن فولادی است. این گیربکس نیز خاصیت برگشت‌نا‌پذیری دارد و به صورت مستقیم با فلنج یا کوپلینگ به انواع الکتروموتورها و محرک‌ها متصل می‌شود. انواع گیربکس حلزونی شاکرین:

  • مدل VF
  • مدل VFU
  • مدل VFH
  • مدل RV

گیربکس های حلزونی شاکرین

این گیربکس‌ها در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و برای نسبت‌های تبدیل 7 تا 1000 کاربرد دارند. از  مزایای این گیربکس می‌توان به هزینه‌ی اولیه پایین، تعمیر و نگهداری آسان، تعویض قطعات و عملکرد روان و بی‌صدای آن اشاره کرد.

گیربکس حلزونی چینی

در کنار گیربکس‌های حلزونی با برندهای مختلف اروپایی و ایرانی که با آن‌ها آشنا شدیم، گیربکس‌های حلزونی چینی نیز در بازار ایران عرضه می‌شوند. گیربکس‌های حلزونی چینی نسبت به محصولات اروپایی قیمت کم‌تری دارند و به راحتی با الکتروموتورهای فلنج دار B5/B14 کوپل می‌شوند.

از معایب این گیربکس‌ها می‌توان به لقی بالا بین دنده‌های گیربکس اشاره کرد. هم‌چنین این گیربکس‌ها مصرفی هستند و توان محدود دارند.

خرید موتور گیربکس حلزونی

در این مطلب به شرح گیربکس‌های حلزونی و برندهای موجود در بازار ایران پرداختیم. گیربکس‌های حلزونی یکی از ارزان‌ترین و کارآمدترین انواع گیربکس است. این گیربکس‌ به صورت جدا یا کوپله شده با موتور به فروش می‌رسد. انتخاب الکتروموتور گیربکس با توجه به نیاز و خواست مشتری صورت می‌پذیرد.

گیربکس‌ها به طور کلی وظیفه‌ی انتقال نیرو را بر عهده دارند و از طریق کاهش سرعت سبب افزایش گشتاور می‌شوند. گیربکس‌های حلزونی از یک ماردون و چرخ دنده تشکیل شده‌اند. انرژی از طریق موتور به ماردون و از طریق آن به چرخدنده انتقال می‌باید.

گیربکس‌های حلزونی با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. انواع برندهای گیربکس حلزونی اروپایی و ایرانی در این مطلب بررسی شد. برای خرید گیربکس حلزونی باید به پارامترهایی از قبیل کارآیی، کاربرد، قدرت، اندازه، روش و هزینه‌ی نگهداری توجه کنید. علاوه بر آن، قیمت گیربکس صنعتی حلزونی ایرانی و خارجی با هم متفاوت است ولی باید کیفیت و قطعات داخلی دستگاه را هم مدنظر داشته باشید.

برای این‌که تجربه‌ی خوبی در خرید این گیربکس‌های حلزونی داشته باشید می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید. مشاوران و متخصصان ما به شما کمک می‌کنند تا متناسب با نیاز و بودجه‌ی خود بهترین برند و مدل گیربکس را تهیه کنید. ارائه خدمات پس از فروش و همراهی شما برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب برای جلب رضایت شما، هدف این مجموعه است.


بهترین برند گیربکس حلزونی کدام برند است؟

هیچ برندی به تنهایی بهترین برند گیربکس حلزونی نیست؛ زیرا بستگی به نیازها و محدودیت‌های هر کاربرد یا پروژه‌ای که گیربکس برای آن به کار می‌رود، دارد. برای مثال، گیربکس حلزونی باید برای کاربردهای مختلف مانند حرکت دنده‌های صنعتی، سیستم‌های کنترل موتورهای الکتریکی، سیستم‌های جابجایی مواد و یا برخی ماشین‌آلات دیگر، مناسب باشد. بنابراین، برای پیدا کردن بهترین گیربکس حلزونی، باید نیازها و محدودیت‌های پروژه و همچنین بودجه درنظر گرفته شده برای آن را به دقت بررسی کرد و براساس آن، برندی را که می‌تواند با نیازهای شما بیشترین انطباق را داشته باشد، انتخاب کرد. برای اطمینان از کیفیت و قابلیت اطمینان گیربکس حلزونی، بهتر است از تولیدکنندگان معتبر و با سابقه در صنعت استفاده کنید.

چه برندهای خارجی گیربکس حلزونی در بازار ایران وجود دارد؟

برخی از برندهای معروف گیربکس حلزونی در بازار ایران عبارتند از: اس ای دبلیو (SEW)، بونفیلیولی (Bonfiglioli)، موتوواریو (Motovario)، ایلماز (Yilmaz)، سیتی (Siti)، راسی (Rossi). این برندها در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله صنعت خودرو، ماشین آلات، ساختمان و معادن، استفاده می‌شوند و در بازار ایران نیز توسط واردکنندگان و توزیع کنندگان معرفی شده‌اند. اما باید توجه داشت که علاوه بر برند، کیفیت و نوع محصولات موجود در بازار و اصالت آنها نیز باید به دقت بررسی شود.

بهترین برند ایرانی گیربکس حلزونی متعلق به کدام شرکت است؟

چند برند مثل سهند، رهنما و شاکرین از نام‌های شناخته شده و معرف گیربکس حلزونی ایرانی هستند. اما نمی‌توان به طور قطع در این خصوص نظر داد. با این حال برخی از مهمترین عواملی که می‌تواند تأثیرگذار بر روی کیفیت و عملکرد گیربکس حلزونی باشد عبارتند از: • مواد اولیه • روش تولید • طراحی و ابعاد صحیح گیربکس • توان و قدرت گیربکس. بنابراین، برای انتخاب بهترین گیربکس حلزونی باید بر اساس نیازهای خود از بین برندها و مدل‌های مختلف، تحقیقاتی انجام داده و بررسی‌های لازم را انجام داده و با توجه به ارزیابی‌های فنی و اقتصادی، تصمیم‌گیری کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا