گیربکس کرانویل یا شافت بغل چیست و چه کاربردی دارد

گیربکس‌ها امروزه تقریباً در تمام صنایع و خطوط تولید به کار گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که گیربکس کرانویل یا شافت بغل چیست و چه کاربردی دارد ابتدا باید بدانیم بدون حضور گیربکس‌ها هیچ‌کدام از موفقیت‌های بشر امروزی قابل‌تصور نبود. گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل یکی از آن دسته گیربکس‌های صنعتی است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌ها و کاربری‌هایی که یک گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل ارائه می‌کند به‌کل با کارایی‌های گیربکس شافت مستقیم متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم گیربکس کرانویل یا شافت بغل چیست و چه کاربردی دارد و در مورد گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل صحبت کنیم. تا انتهای مقاله همراه سام تجهیز باشید.

گیربکس کرانویل یا شافت بغل چیست

گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل چیست؟

گیربکس‌های کرانویل با نام‌های گیربکس شافت از بغل، گیربکس ۹۰ درجه، گیربکس هالو شافت، گیربکس بول هلیکال و گیربکس هلیکال دنده اریب در صنعت شناخته می‌شود. این نوع از گیربکس‌ها جزو پرقدرت‌ترین گیربکس‌های موجود در بازار هستند.

گیربکس‌های کرانویل گشتاور بسیار بیشتری نسبت به گیربکس شافت مستقیم انتقال می‌دهند. دلیل نام‌گذاری این مدل از گیربکس‌ها به گیربکس ۹۰ درجه، انتقال قدرت در زاویه ۹۰ درجه است. در واقع شافت ورودی و شافت خروجی این گیربکس با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه می‌سازند. این انتقال قدرت ۹۰ درجه‌ای به کمک تعدادی چرخ‌دنده مارپیچ و ۲ چرخ‌دنده مخروطی انجام می‌شود. از این رو، این گیربکس به گیربکس بول هلیکال نیز شهرت دارد.

گیربکس‌های کرانویل یکی از گیربکس‌های صنعتی مورد استفاده در صنایع قدرتی است که می‌توان گفت از ترکیب گیربکس حلزونی و گیربکس هلیکال تشکیل شده است. این ترکیب یک گیربکس کوچک و سبک اما قدرتمند را به وجود آورده است.

گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل قابلیت مکانیکی بالایی داشته و با آستانه تحمل فشار بالا در کنار ابعاد کوچک، برای صنایعی مانند سیمان و فولاد بسیار مناسب است. شافت ورودی و شافت خروجی این گیربکس به‌صورت شرینک دیسک، هالو شافت و مونتینگ شافت است.

انواع گیربکس‌های کرانویل در دو مدل محفظه چدنی و محفظه آلومینیومی ساخته‌شده و مدل‌های پایه‌دار، فلنج‌دار و نیم فلنج این گیربکس، کارکردی نرم، بی‌صدا و بدون ضربه را به کاربر ارائه می‌دهد. از دیگر مشخصات این گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف انرژی بهینه
  • بازدهی بسیار بالا
  • خروجی ۹۰ درجه
  • سازگار با موتورهای آسنکرون AC
  • ثبات و استحکام بالا
  • وزن سبک
  • کارکرد نرم و بی‌صدا
  • کم اصطکاک
  • توانایی کار در شرایط دمایی مختلف و سازگار با دماهای کاری بالا

تجمیع موارد بالا گیربکس شافت از بغل را به یکی از بهترین و پر استفاده‌ترین گیربکس‌هایی کرده است که در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. در ادامه با کاربردهای متنوع این نوع از گیربکس در صنعت‌های مختلف آشنا خواهیم شد.

کاربرد گیربکس هالو شافت در صنایع مختلف

گیربکس ۹۰ درجه کرانویل در صنایع مختلفی مانند مس، فولاد، صنایع کاشی، سرامیک، صنایع سیمان، صنایع بسته‌بندی، صنایع تولید روی، سرب، دستگاه‌های خطوط شستشو، صنایع غذایی، صنایع داروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، حوضچه‌های ته‌نشینی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع دریایی، کانوایرهای صنعتی، نورد، رولینگ، نوار نقاله، سنگ‌شکن معادن، جرثقیل، کوره، رستوران‌های گردان، شهربازی‌ها، صنایع دریایی، تیکنر و هرکجا که فکرش را می‌کنید کاربرد دارد.

انواع گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، انواع مختلفی از گیربکس‌های کرانویل در بازار وجود دارد. ۳ نوع اصلی گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل شامل شرینک دیسک، هالو شافت و شافت مونتینگ (معمولی) است.

خرید گیربکس کرانویل یا شافت بغل

نکات مهم در خرید گیربکس‌های کرانویل

نکات مهمی هستند که در زمان خرید گیربکس صنعتی کرانویل شافت بغل، باید به آن‌ها توجه کرد. برخی از این نکات در ادامه برای شما لیست شده‌اند:

  • بازده گیربکس
  • کیفیت قطعات به‌کاررفته و کیفیت مونتاژ نهایی
  • میزان قدرت مورد نیاز
  • نسبت تبدیل (نسبت انتقال در گیربکس‌های کرانویل پینیون بین ۱:۱ تا ۱:۵ است)
  • نسبت کرانویل به پینیون
  • ضریب کار
  • نیاز یا عدم نیاز به حرکت دورانی
  • حداکثر توان خروجی
  • نحوه نصب
  • محل قرارگیری
  • اندازه گیربکس
  • نوع گیربکس (شرینک دیسک، هالو شافت و شافت مونتینگ)
  • حداکثر گشتاور مورد نیاز در صنعت کاری مربوطه
  • قیمت گیربکس صنعتی

راه‌اندازی دشوار در کنار هزینه نگهداری بالا و تعمیر سخت از نکات منفی و معایبی است که می‌توان به این نوع گیربکس‌ها وارد کرد. همچنین احتمال وارد آمدن فشار زیاد روی یاتاقان‌ها در اثر روغن‌کاری نامناسب به‌دلیل نوع طراحی وجود دارد.

بین دنده‌های گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل سطح تماس بیشتری وجود دارد که وجود این قابلیت، فشار و نیروی اصطکاک را کاهش داده و انرژی بیشتری را منتقل می‌کند. گشتاوری که توسط این نوع از گیربکس‌ها تولید می‌شود بین ۲۰۰ تا ۵۰ هزار نیوتن‌متر است که این گیربکس‌ها را برای صنایع قدرتی مناسب می‌سازد.

همچنین گیربکس‌های شافت از بغل تا ۲۰۰ کیلووات قابلیت کوپل‌شدن به الکتروموتور را فراهم می‌کنند (راهنمای خرید الکتروموتور از سام تجهیز). این گیربکس‌ها توسط شرکت‌های معتبر و به‌نامی مانند Motovario، Flender، Bonfiglioli، Sew، Yilmaz، Siemens، Siti و Transtecno تولید شده و در دسترس هستند. برای استعلام قیمت گیربکس sew، گیربکس Bonfiglioli، گیربکس ایلماز و… می‌توانید با سام تجهیز ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب قصد داشتیم تا هر آنچه باید از گیربکس کرانویل، گیربکس شافت بغل بدانید را به شما عرضه کنیم. گیربکس کرانویل / گیربکس شافت بغل به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که توضیح داده شد بسیار مورد استفاده قرار گرفته و از گیربکس‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعتی هستند.

گیربکس ۹۰ درجه چیست؟

به دلیل اینکه شافت ورودی و شافت خروجی در گیربکس های کرانویل با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه می‌سازند و انتقال قدرت نود درجه‌ای به کمک تعدادی چرخ‌دنده مارپیچ و ۲ چرخ‌دنده مخروطی انجام می‌شود، به این گیربکس های صنعتی، گیربکس 90 درجه و بول هلیکال نیز می‌گویند.

قیمت گیربکس کرانویل پینیون چقدر است؟

با توجه به نوع و شرکت سازنده گیربکس و کیفیت آن و همچنین کاربرد، توان و گشتاور مورد نیاز قیمت گیربکس کرانویل متغیر است. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره فنی و استعلام قیمت می‌توانید با کارشناسان فروش گیربکس سام تحهیز تماس حاصل فرمایید.

حالت نصب گیربکس شافت بغل چگونه است؟

مثل انواع دیگر گیربکس های صنعتی، گیربکس های شافت بغل با صورت پایه دار، فلنج دار، هالو شافت هزار خار، با شافت و بدون شافت، هالو شافت با اتصال شرینگ دیسک (بونفیکس) قابل نصب هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا