اینورتر سه فاز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در پاسخ به سوال اینورتر سه‌فاز چیست؟ باید بگوییم اینورتر سه فاز وسیله‌‌ای است که برای تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) استفاده می‌شود. اینورترها سرعت موتور یا جریان متناوب را بدون کاهش گشتاور آن کنترل می‌کنند. اینورتر سه فاز یک نوع کنترل کننده فرکانس متغیر است که سرعت ورودی (برق سه فاز) و خروجی (موتورهای الکتریکی سه فاز) را کنترل می‌کند.

همانطور که می‌دانید یک اینورتر، برق DC را به AC تبدیل می‌کند. در یک سیستم 3 فاز، برق را می‌توان به کمک سه جریان مختلف که با یکدیگر خارج از فاز هستند، در سراسر شبکه انتقال داد. در این مقاله از سام تجهیز سعی شده به طور کامل در مورد اینورتر سه فاز توضیح داده شود. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اینورتر سه فاز چیست؟

اینورتر وسیله‌‌ای برای تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است. این وسیله دارای سه فاز خروجی (A، B و C) است و معمولاً برای کاربردهای صنعتی بزرگتر استفاده‌‌ می‌شود. این تجهیزات برای کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی و دستگاه‌‌‌های پرقدرت کاربرد دارند و در صنایع بزرگی مانند تولید انرژی، صنایع خودروسازی، واحدهای تولیدی و … بکار برده‌‌ می‌شوند. اینورتر سه فاز معمولاً به یک منبع تغذیه سه فاز (مانند شبکه برق سه فاز) متصل‌‌ می‌شود.

عملکرد اینورتر سه فاز چیست؟

اینورتر سه فاز با روشن کردن کلیدهای برق شروع به کار می کند. ماسفت‌ها، IGBT ها و سایر اجزای برد اینورتر می‌توانند پالس‌های الکتریکی تولید کنند. این پالس‌ها می‌توانند ولتاژ الکتریکی را در قسمت خروجی اینورتر القا نمایند.

یک سیستم سه فاز، دارای سه سیم برق است. سه فاز آن معمولاً 120 درجه با یکدیگر خارج از فاز هستند و یک منبع AC سه فاز ایجاد می کنند. هر فاز در طول یک دوره چرخش کامل 360 درجه دو بار به اوج خود می‌رسد. اینورتر شامل سه کلید تک فاز است که هر پایه به ترمینال بار متصل است.

 

بیشتر بخوانید: الکتروموتور سه فاز و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت را بشناسید

 

مزایای اینورتر سه فاز چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال ایجاد شده باشد که مزایای اینورتر سه فاز چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم این نوع اینورتر دارای مزایای منحصر بفردی است که آن را از سایر اینورترها متمایز‌‌ می‌کند. این مزایا عبارتند از:

  • مجاز به جبران گشتاور خروجی
  • امکان نصب ولوم کنترل برای تغییر دور در دقیقه در آن
  • خاموش کردن موتور در حالت بدون بار (مانند الکتروپمپ برای جلوگیری از خشک شدن موتور)
  • امکان کنترل سرعت حرکت
  • نمونه برداری و انکودر برای کنترل دقیق‌تر، مؤثرتر و هوشمندانه‌تر
  • برنامه ریزی گسترده برای انجام یک برنامه ثابت در زمان مقرر
  • امکان کنترل و کاهش انرژی مصرفی
  • امکان افزایش سرعت تا حدی بیش از سرعت اسمی موتور الکتریکی
  • امکان استفاده از سنسورها برای تعیین مواردی مثل فشار، نور و غیره

مزایای اینورتر سه فاز چیست؟

ساختار داخلی اینورتر سه فاز چیست؟

ساختار داخلی اینورتر شامل 4 بخش اصلی است که در ادامه ذکر شده‌اند:

  1. منبع تغذیه AC: ورودی ولتاژ شبکه که می‌تواند 230 ولت، 380 ولت، 480 ولت، 680 ولت و غیره باشد.
  2. یکسو ساز: ولتاژ AC شبکه را به ولتاژ DC تبدیل می‌کند.
  3. 3. باس دی سی DC BUS و چوک: باس DC و چوک با هم ریپل و نوسان در ولتاژ تصحیح شده را حذف‌‌ می‌کنند.
  4. واحد اینورتر: این واحد وظیفه تبدیل ولتاژ DC را به ولتاژ موج سینوسی AC بر عهده دارد.

تفاوت اینورتر تک‌فاز و اینورتر سه‌فاز چیست؟

تفاوت اینورترهای سه فاز و تک فاز در نوع ورودی آنهاست. اینورترهای تک فاز برق تک فاز را در برق ورودی دریافت کرده و برق سه فاز خروجی‌‌ می‌دهد. اما اینورتر سه فاز در ورودی خود برق سه فاز را می گیرد و همانند اینورتر تک فاز، سه فاز از اینورتر خارج می‌شود. در قسمت اول برق متناوب AC از طریق یکسو ساز به برق DC تبدیل می‌شود و سپس با پارامترهایی که می‌خواهیم دوباره به برق متناوب تبدیل می‌شود.

کاربردهای اینورتر سه فاز چیست؟

آیا می‌دانید کاربردهای اینورتر سه فاز چیست؟ تجهیزات اینورتر سه فاز کاربردهای گسترده‌‌ای در صنایع و زمینه‌های مختلفی از جمله انرژی، ساخت، حمل و نقل و اتوماسیون دارند. این فناوری دائما در حال پیشرفت است و ممکن است کاربردهای جدیدتری در صنایع مختلف معرفی شود. در ادامه این بخش 9 مورد از کاربردهای این تجهیزات، نام برده شده است.

1. صنعت ساخت و تولید

در صنایع تولیدی از اینورترهای سه فاز برای کنترل دور موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود. استفاده از اینورتر سه فاز به تنظیم دقیق سرعت ماشین آلات تولید و بهینه سازی مصرف انرژی کمک می‌کند.

تفاوت اینورتر تک فاز و اینورتر سه فاز چیست؟

2. انرژی‌های تجدیدپذیر

در سیستم‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی و آبی، اینورترهای سه فاز انرژی تولید شده را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به شبکه برق متصل می‌کنند.

3. حمل و نقل الکتریکی

در حمل و نقل الکتریکی، مانند قطارهای الکتریکی، اتوبوس‌های برقی و ماشین‌های الکتریکی، از اینورترهای سه فاز برای کنترل سرعت موتور و تنظیم مصرف برق استفاده می‌شود.

4. اتوماسیون صنعتی

در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی از اینورترهای سه فاز برای کنترل دقیق سرعت و قدرت موتورها و دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شود. اینورترهای سه فاز با کیفیت بالا به خوبی این کار را انجام‌‌ می‌دهند.

5. سیستم‌های تهویه مطبوع

در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان، اینورترهای سه فاز برای کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان، سرعت فن و کمپرسور را تنظیم می‌کنند.

6. صنعت معدن

در معدن، اینورترهای سه فاز موتورها و تجهیزات معدن را کنترل می‌کنند. امور معدن نیاز به دقت بالا دارند که با تهیه یک اینورتر سه فاز با کیفیت‌‌ می‌توانید به این هدف جامه تحقق بپوشانید.

7. صنعت فولاد

در صنعت فولاد اینورترهای سه فاز موتورهای الکتریکی را در فرآیندهای مختلف از جمله ذوب و پرس کنترل می‌کنند. اینوترها در این صنایع باعث از بین بردن شوک‌‌‌های ناشی از حرکت آرام موتور‌‌ می‌شود.

8. پمپاژ و آبیاری

اینورترها با توجه به قابلیت‌‌‌هایی که دارند به راحتی‌‌ می‌توانند فشار آب خروجی از پمپ را کنترل کرده و سطوح فشار آب را در تمام قسمت‌‌‌های یک ساختمان اندازه گیری کنند. در نهایت پمپ انتخابی را با حداکثر توان وادار به پمپاژ آب به داخل لوله‌‌‌های تأسیسات‌‌ می‌کنند.

9. تولید و توزیع انرژی

در سیستم‌های تولید و توزیع انرژی، اینورترهای سه فاز، انرژی الکتریکی را به مناطق مختلف تبدیل و توزیع می‌کنند. این امور به دقت و کیفیت کار بالایی نیاز دارد. بهتر است قبل از تهیه اینورتر برای کسب و کار خود با کارشناسان سام تجهیز در ارتباط باشید.

 

کاربرد اینورتر در افزایش عمر تجهیزات و کاهش تعمیر و نگهداری

در این بخش‌‌ می‌خواهیم بگوییم چگونه اینورتر باعث افزایش طول عمر تجهیزات‌‌ می‌شود؟ روش‌های تک سرعته موتور را به طور ناگهانی روشن می‌کنند و آن را در معرض گشتاور راه اندازی بالا و نوسانات جریان قرار می‌دهند که می‌تواند تا 10 برابر جریان بار کامل باشد. از سوی دیگر، اینورترهای AC به طور یکنواخت و به تدریج سرعت کار موتور را بالا می‌برند تا تنش‌های مکانیکی و الکتریکی، هزینه‌های نگهداری و تعمیر تجهیزات مربوطه را کاهش و همچنین طول عمر موتور را افزایش دهند.

سافت استارترها می‌توانند به تدریج سرعت موتور را افزایش دهند و فقط جریان راه اندازی را از 10 برابر به 5 برابر کاهش دهند. با این حال، در اینورترها جریان راه اندازی به ندرت از جریان اسمی موتور بالاتر می‌رود. اینورترها را می‌توان طوری به کار برد و برنامه ریزی کرد که سرعت موتور را بسیار تدریجی‌تر و روان‌تر افزایش دهند تا باعث کاهش سرعت ساییدگی و خرابی اجزای موتور شوند.

کاربرد اینورتر در افزایش عمر تجهیزات و کاهش تعمیر و نگهداری

سخن نهایی

اینورتر وسیله‌‌ای برای تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است. این وسیله دارای سه فاز ورودی و سه فاز خروجی (A، B و C) است و معمولاً برای کارهای صنعتی بزرگتر استفاده‌‌ می‌شود.

با مطالعه این مقاله دریافتید که اینورتر سه فاز چیست و چه کاربردهایی دارد. با توجه به اینکه اموری که با اینورتر سرو کار دارند نیاز به کیفیت کار بالایی دارند، باید برای هر کسب و کاری اینورتر مخصوص و مناسب آن را تهیه کرد. فروشگاه تجهیزات صنعتی سام تجهیز، بهترین برندهای اینورتر سه فاز را در اختیار متقاضیان این دستگاه قرار داده است. برای ثبت سفارش‌‌ می‌توانید به این فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کرده و یا با شماره‌های 66268920-021 – 66278904-021 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مهمترین مزایای اینورتر سه فاز چیست؟

اینورتر سه فاز مزایا و کاربرد‌‌‌های زیادی دارد. از جمله این مزایا‌‌ می‌توان به محافظت در برابر فشار بار، تغییر سرعت موتور، کنترل تغییرات و نوسانات موجود در ولتاژ ورودی، کاهش مصرف انرژی و کاهش جریان راه‌اندازی اشاره کرد.

اینورتر تک فاز چیست؟

اینورتر تک فاز دارای فاز خروجی است. این نوع اینورتر معمولاً برای مصارف خانگی و صنایع کوچکتر مانند تجهیزات خانگی، تهویه مطبوع، ماشین آلات خانگی، دستگاه‌های الکترونیکی و غیره استفاده می‌شود.

اینورتر چگونه کار می‌کند؟

اینورتر با دریافت انرژی الکتریکی از باتری یا خازن‌های پیوند DC، جریان DC را به جریان متناوب با فرکانس و سطح ولتاژ معین تبدیل می‌کند.

چرا تنظیم ولتاژ اینورتر سه فاز از تک فاز پایدارتر است؟

زیرا داشتن سه فاز با اختلاف 120 درجه می‌تواند تا حد زیادی از افت جریان و ولتاژ جلوگیری کند، بنابراین ولتاژ خروجی پایداری بیشتری خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا