پمپ پریستالتیک چیست | انتخاب و خرید

هیچ چیزی به اندازه جلوگیری از تماس مستقیم پمپ با سیال و از بین بردن خطر آلودگی پمپ یا سیال نمی‌تواند در صنایع مختلف اهمیت داشته باشد و به همین دلیل پمپ پریستالتیک (Peristaltic Pump) تبدیل به یک گزینه محبوب در صنعت شده است. این پمپ‌ها بر مبنای جابجایی مثبت طراحی شده‌اند و شکل آن‌ها به صورتی است که امکان تماس مستقیم و پمپ با سیال وجود ندارد. این یک ویژگی جالب و فوق العاده برای پمپ‌های پریستالتیک محسوب می‌شود که می‌تواند طول عمر و کیفیت کار آن‌ها را بالا ببرد.

پمپ پریستالتیک

با توجه به اینکه پمپ پریستالتیک (که با نام پمپ شلنگی و پمپ غلطکی نیز شناخته می‌شود) در حوزه‌های مختلف صنعتی و پالایشگاهی به کار گرفته می‌شود و نمونه‌های مختلفی از آن‌ها در اندازه‌های متفاوت وجود دارد، در ادامه معرفی کاملی از آن‌ها خواهیم داشت.

پمپ پریستالتیک چیست

پمپ پریستالتیک (Peristaltic Pump) یکی از پمپ‌های پر کاربرد صنعتی و در دسته پمپ‌های جابجایی مثبت (Positive Displacement) است که از شیوه متفاوتی در انتقال سیال استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این پمپ‌ها این است که ارتباط مستقیمی بین سیال و قطعات مختلف پمپ وجود ندارد و به همین دلیل احتمال آلوده شدن سیال یا احتمال تأثیر سیالات خورنده بر روی بدنه پمپ به حداقل می‌رسد. این ویژگی کاربرد پمپ‌های پریستالتیک در مورد سیالات خورنده و همچنین در پروژه‌های حساس را پررنگ‌تر می‌کند و اغلب در اندازه‌های کوچک به کار گرفته می‌شوند.

پمپ پریستالتیک چیست

کارشناسان فروش سام تجهیز برای خرید پمپ پریستالتیک همراه و مشاور شما هستند.

جهت مشاوره فنی و خرید و استعلام قیمت پمپ پریستالتیک با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

پمپ Peristaltic از چه بخش‌هایی تشکیل شده است

پمپ پریستالتیک ساز و کار نسبتاً ساده‌ای دارد و به همین دلیل فرآیند نصب آن هم بسیار راحت است. این پمپ‌ها از چند بخش کوچک تشکیل شده‌اند که اصلی‌ترین و محوری‌ترین قسمت آن‌ها، موتور یا الکتروموتور دستگاه است. در این دستگاه‌ها یک روتور به کار گرفته شده است که با توجه به مدل دستگاه ممکن است تعدادی غلطک یا رولر (Roller)، تعدادی کفشک (Shoes)، و یا لوب (Lob) در آن استفاده شده باشد. در قسمت داخلی روتور از یک شلنگ یا یک تیوپ خاص برای انتقال سیال استفاده شده که حرکت غلطک و لوله‌ها باعث ایجاد فشار مثبت در بخش داخلی آن و در نتیجه جابجایی سیال می‌شود.

هوس پمپ hose pump

بیشتر بخش‌های بدنه پمپ پریستالتیک از جنس استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ است که در نتیجه میزان اصطکاک قطعات مختلف به حداقل رسیده و از طرف دیگر طول عمر پمپ هم بالاتر می‌رود. معمولاً در نمونه‌های صنعتی از چدن آلیاژی برای بدنه پمپ‌ها استفاده می‌شود، اما در نمونه‌های آزمایشگاهی و همچنین در دستگاه‌هایی که به شکل گریز از مرکز کار می‌کنند، امکان استفاده از پلاستیک خشک برای بدنه دستگاه فراهم شده است.

ساختمان و اجزای پمپ پریستالتیک hose pump

اجزا اصلی پمپ پریستالتیک

  • موتورگیربکس
  • محفظه پمپ
  • روتور
  • شلنگ
  • پوسته پمپ
  • اتصالات آب‌بندی

نحوه عملکرد پمپ‌های پریستالتیک

قبل از هر چیزی باید به اصطلاح پریستالسیس (Peristalsis) اشاره شود که نام پمپ پریستالتیک از آن برگرفته شده است. این اصطلاح به عنوان حرکت دودی (کِرمی، دود در عربی به معنی کِرم است.) شناخته می‌شود که در سیستم‌های بیولوژیکی مانند دستگاه گوارش هم دیده می‌شود. این حرکت یک حرکت پیوسته و موجی شکل است که منجر به حرکت مواد غذایی در سیستم گوارش می‌شود. مبنای عملکرد پمپ‌های پریستالتیک به همین شیوه بوده و نامگذاری آن‌ها هم به همین دلیل است.

مکانیزم عملکرد پمپ پریستالتیک

نحوه کار پمپ پریستالتیک به این صورت است که گردش الکتروموتور باعث گردش غلطک یا رولر در داخل روتور دستگاه می‌شود. حرکت غلتک یا کفشک بر روی شلنگ یا لوله استفاده شده در دستگاه، باعث رانده شدن هوای داخل آن به سمت جلو و ایجاد یک نوع خلأ شده که منجر به ایجاد مکش در سیال می‌شود. حرکت پیوسته و موجی شکل دستگاه، سیال را به داخل لوله می‌کشاند و به مرور آن را به سمت جلو سوق می‌دهد. در نهایت امکان تنظیم سرعت گردش غلتک و در نتیجه آن به سرعت گردش سیالات در این پمپ‌ها وجود دارد و می‌توان فشار عملکرد آن‌ها را تغییر داد.

انواع پمپ پریستالتیک از لحاظ فشار به کارگیری پمپ

با توجه به نوع فشاری که پمپ‌ها در آن به کار گرفته می‌شوند، پمپ پریستالتیک را می‌توان در دو گروه زیر قرار داد:

  • پمپ‌های پریستالتیک فشار قوی: این پمپ‌ها در محیط فشار قوی بالاتر از ۱۶ بار استفاده می‌شوند و سیستم اصلی انتقال سیال آنها بر مبنای استفاده از کفشک است. این پمپ‌ها به منظور جلوگیری از آسیب ناشی از ساییدگی قسمت بیرونی و همچنین از بین بردن گرمای ایجاد شده در طی فرآیند، از گریس و مواد روان کننده پر شده است. همچنین در این سیستم از لوله‌های تقویت شده استفاده می‌شود تا فشار زیاد مورد استفاده در هنگام پمپاژ کنترل شود.
  • پمپ‌های پریستالتیک کم فشار: معمولاً دارای بست های خشک هستند و از غلتک برای انتقال سیال استفاده می‌کنند. نیازی به استفاده از لوله‌های تقویت شده در این پمپ‌ها نیست و فشار وارد شده به لوله‌ها بسیار کم است.

انواع پمپ از لحاظ سیستم انتقال سیال

معیار دسته بندی پمپ پریستالتیک بر مبنای سیستم انتقال سیال، نوع شلنگ استفاده شده در آن‌هاست. این پمپ‌ها به سه دسته پمپ پریستالتیک شلنگی (Hose Pumpپمپ تیوپی (Tube Pump) و پمپ خارج از مرکز ۳۶۰ درجه (360 Degree Eccentric Pump) تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولاً پمپ‌های پریستالتیک شلنگی طرفدار بیشتری دارند که هم در فشارهای پایین و هم در فشارهای بالا امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. البته با این تفاوت که در فشارهای بالا از محفظه‌هایی پر از روغن برای جلوگیری از سایش تیوپ استفاده می‌شود و نوع شلنگ و تیوپ استفاده شده در آن‌ها هم متفاوت است. معمولاً سیستم انتقال سیال در این پمپ‌ها از جنس پلی اورتان، سیلیکون، پی وی سی، پلی پروپیلن، نئوپرن و موارد مشابه آن‌هاست.

مزایای پمپ‌های پریستالتیک

با توجه به طراحی خاصی که برای پمپ پریستالتیک در نظر گرفته شده، خصوصیات و امتیازاتی برای آن وجود دارد که در کاربرد و استفاده از آن موثر است. این امتیازات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استریل ماندن سیال و پمپ به دلیل محدود بودن ارتباط آن‌ها با یکدیگر و استفاده از لوله به عنوان تنها پل ارتباطی. با این ویژگی امکان انتقال مواد سمی فراهم می‌شود.
  • سازگاری عالی با انواع سیالات با توجه به در دسترس بودن ۲۰ فرمول مختلف برای لوله و اندازه‌های مختلف لوله پمپ.
  • امکان تنظیم پمپ به صورت خودکار و قدرت مکش بالا. این پمپ‌ها نیاز به تنظیم اولیه قبل از استفاده در خط مکش سیالات ندارند. خود پمپ با چرخش می‌تواند یکسان‌سازی فشار را انجام دهد و پس از آن برای انتقال سیال به کار گرفته شود.
  • عمل پمپاژ ملایم و کاهش تنش برشی سیال. این ویژگی با توجه به طراحی قسمت انتقال سیال در این پمپ‌ها بر می‌گردد، در حقیقت عمل پمپاژ در این پمپ‌ها بسیار ملایم و به آرامی صورت می‌گیرد و روند تهاجمی نداشته و بافت مواد هنگام انتقال آسیبی نمی‌بیند.
  • گزینه‌های تغییر سرعت در برخی از پمپ‌ها وجود دارند و برای برخی از کاربردها می‌تواند یک انتخاب ایده آل باشد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری پمپ پریستالتیک بسیار کم است و هیچ بخشی برای تمیز کردن (مانند دریچه یا دیافراگم یا سیلر) ندارد. تنها کاری که باید انجام شود تعویض لوله است که بسیار آسان است. همچنین نصب و راه‌اندازی این پمپ‌ها آسان است.
  • نحوه انتقال سیال در این پمپ‌ها به شکلی است که بازگشت سیال به سیستم قبلی امکان پذیر نیست و این باعث افزایش دقت در حین جابجایی سیال می‌شود.

کاربردهای پمپ Peristaltic

پمپ‌های Peristaltic امکان استفاده در حوزه‌های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی را دارند. صنایع مختلفی مثل صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و … از این پمپ‌ها استفاده می‌کنند. تولید این پمپ‌ها با برندها و مدل‌های مختلف و امکان ایجاد تغییر در آن‌ها باعث شده که کاربردهای زیر برای آن‌ها وجود داشته باشد:

  • استفاده در کارخانجات تولید مواد خوراکی مانند آب میوه و سس
  • استفاده به عنوان سیستم انتقال ویتامین در کارخانجات صنعتی
  • استفاده به عنوان سیستم آسپیراسیون محیط کشت بافت و برداشت از محیط‌های سلولی
  • استفاده به عنوان سیستم انتقال سیالات شیمیایی و لوازم آرایشی
  • استفاده برای انتقال مواد قابل انفجار
  • استفاده برای انتقال دارو
  • استفاده برای انتقال مواد شوینده
  • استفاده برای انتقال سیالات استریل و حساس
  • استفاده در بسیاری از صنایع شیمیایی مانند تولید چسب
  • استفاده به عنوان سیستم انتقال سوخت و روان کننده‌ها

کاربردهای پمپ پریستالتیک

پمپ پریستالتیک در صنایع

  • صنایع غذایی (شیر، ماست، بستنی، آب میوه، نوشیدنی، شربت، مربا، شکلات، تخم مرغ، سس، روغن و چربی)
  • صنایع بهداشتی و آرایشی (صابون، خمیردندان، شامپو، تهویه مطبوع، رنگ مو)
  • صنایع شیمیایی (اسیدها و سوسپانسیون‌های پایه، سود سوزآور، لاتکس، رزین، چسب، مواد شوینده، حلال‌ها، رنگدانه‌ها، سفید کننده ها)
  • صنایع ساختمانی (لجن، دوغاب، رنگ، رنگ، لاک، آب مقطر، آهک، آب ملات سیمان، بنتونیت، فاضلاب)

برندهای پمپ پریستالتیک

کارشناسان فروش سام تجهیز برای خرید پمپ پریستالتیک همراه و مشاور شما هستند

جهت مشاوره فنی و خرید و استعلام قیمت انواع پمپ با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ – ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰

راهنمای انتخاب و خرید پمپ پریستالتیک

پیدا کردن پمپ پریستالتیک متناسب با نیاز سیالات آزمایشگاهی و سیالات صنعتی نیاز به بررسی وضعیت سیال و همچنین شرایط سیستمی شما دارد. خوشبختانه تأمین کنندگان مختلف و انواع مختلفی از مدل‌های این پمپ‌ها در بازار وجود دارد. بنابراین برای اتخاذ یک تصمیم آگاهانه، مهم است که الزامات اولیه در مورد اهمیت انتقال سیال، دامنه ویسکوزیته سیال، شدت انتقال سیال و اندازه سیال جابجا شده در نظر گرفته شود. حتی برخی از شرکتهای سازنده معتقدند که دانستن ترکیب شیمیایی مایعات برای پمپاژ آن‌ها به کمک پمپ پریستالتیک اهمیت ویژه‌ای دارد.

از آنجایی که امکان تغییر شلنگ استفاده شده در این پمپ‌ها وجود دارد، تغییر این قسمت با توجه به نوع مواد شیمیایی الزامی است و می‌تواند گزینه انتخابی را تغییر دهد. علاوه بر این ملاحظات مهم، باید در نظر بگیرید که چه کسی قرار است از پمپ استفاده کند و در چه محیطی به کار گرفته شود. برای انتخاب پمپ پریستالتیک مناسب باید به جنس شلنگ پمپ توجه ویژه‌ای داشت. جنس شلنگ براساس نوع، غلظت و دمای سیال تعیین می‌شود.

ما در گروه سام تجهیز این آمادگی را داریم که به شما در انتخاب گزینه مناسب و خرید پمپ پریستالتیک کمک کنیم و مشاوره فنی در اختیار شما قرار دهیم.

‫5/5 ‫(2 نظر)
اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳