راهنمای مقایسه موتورهای ویبره + مقایسه انواع Vibration motors

این مقاله در واقع یک راهنمای مقایسه موتورهای ویبره است. این راهنما برای افرادی در سراسر جهان است که می‌خواهند برای اولین بار از موتورهای ویبره در برنامه‌های خود استفاده کنند. راهنمای زیر انواع اصلی موتور ویبره، گزینه‌های مختلف موجود برای هر یک را مشخص کرده و تفاوت‌ها را در یک جدول مقایسه برجسته می‌کند. در ادامه با مقایسه موتورهای ویبره با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب را در نهایت برای خود داشته باشید. در مقالات قبل در راهنمای انتخاب موتور ویبره را داشتیم و اکنون نیز به مقایسه موتورهای ویبره می‌پردازیم. قبل از شروع بد نیست درمورد نحوه نگهداری موتور ویبره، تنظیم وزنه گریز از مرکز، روش‌های استفاده از موتور ویبره نیز اطلاعاتی داشته باشید.

اصطلاحات مهم در راهنمای مقایسه موتورهای ویبره

تعدادی اصطلاحات فنی و اختصاری وجود دارد که ممکن است بعضی از خوانندگان آنها را گیج کننده بدانند. بنابراین قصد داریم در این بخش تعدادی از آن‌ها را معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که این لیست به هیچ وجه جامع نیست.

  • ERM: جرمی چرخان و غیرعادی، در حقیقت وزنی است که در موتورهای ویبره چرخشی وجود دارد و ویبره را تولید می‌کند.
  • BLDC: جریان مستقیم بدون برس، این موتور قلم مو ندارد به همین جهت بدون برس است.
  • LRA: محرک تشدید خطی، یک نوع منحصر به فرد از موتور ویبره است که از لحاظ مفهومی شبیه به یک بلندگو است. توجه داشته باشید که فاکتور فرم، همان موتورهای سکه‌ای زیر است؛ اما آنها ERM نیستند.
  • موتور سکه: سکه عامل شکل را توصیف می‌کند. آن‌ها مسطح و گرد هستند، در حقیقت آنها موتورهای ERM هستند. همچنین با نسخه‌های بدون برس موجود هستند.
  • SMD/SMT: به معنای دستگاه نصب سطح و فناوری نصب سطح است.
  • PCB: به معنای صفحه مدار چاپی است.
  • دامنه ویبره یا ارتعاش: این مشخصات در حقیقت دامنه ویبره موتور را مشخص می‌کند و همیشه به عنوان یک مقدار نرمال ذکر شده است تا بتوان موتورهای مختلف را به راحتی مقایسه کرد. هدف این راهنما هم مقایسه موتورهای ویبره است.
  • MTTF: میانگین زمان شکست. این کلمه کوتاهشده چنین عبارتی است.

راهنمای مقایسه موتورهای ویبره

در این بخش از راهنمای مقایسه موتورهای ویبره توضیح مختصری در مورد اصطلاحات آن به شما دادیم، در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه انتخاب موتور ویبره

صرف نظر از کاربرد خاص، شما معمولاً قادر خواهید بود برخی از نیازهای اصلی مانند سرعت ویبره، ولتاژ رانندگی یا حداکثر اندازه مجاز موتور را تشخیص دهید. پس از شناسایی این نیازها، انتخاب مناسب‌ترین موتور در بین طیف وسیعی (در حال رشد) از موتورهای ویبره ای که ارائه می‌دهیم، بسیار آسان خواهد بود. کاتالوگ محصولات ما تمام موتورهای ذخیره شده ما را نشان می‌دهد، در حالی که مهندسان فروش ما به یک پایگاه داده بزرگ دسترسی دارند که می‌توانیم موتورها را از آنجا پیشنهاد دهیم. توجه داشته باشید که تقریباً همه عوامل به ولتاژ اعمال شده بستگی دارند. ولتاژ سرعت موتور را کنترل می‎کند، موتور هر چه سریع‌تر بچرخد، دامنه و فرکانس ارتعاش بالاتر می‎رود. ما در راهنمای مقایسه موتورهای ویبره به شما اطلاعاتی در مورد مقایسه موتورهای ویبره و نحوه انتخاب درست آن‌ها می‌دهیم.

فرم موتور ویبره

در این بخش از راهنمای مقایسه موتورهای ویبره فرم کلی موتور ویبره را به شما نمایش می‌دهیم.

راهنمای موتورهای ویبره

استوانه‌ای

این سبک آشکار موتور ویبره شاید رایج‌ترین باشد زیرا بدون عارضه و مقرون به صرفه است. البته ERM به وضوح قابل مشاهده و محافظت نیست. در ادامه راهنمای مقایسه موتورهای ویبره با ما همراه باشید تا مطالبی در رابطه با مقایسه موتورهای ویبره مختلف را به شما بگوییم.

سکه

جمع و جور و آسان برای استفاده!! آنها به طور معمول با پشت چسب ارائه می‌شوند. این سبک از موتور را می‌توان محصور در نظر گرفت، زیرا ERM توسط محفظه بدنه محافظت می‌شود. توجه داشته باشید که اگر چه LRA در فاکتور سکه است، اما از نظر داخلی بسیار متفاوت است. با سرچ و دیدن تصاویر آنها، به راحتی تفاوت را در می‌یابید.

کپسوله شده

در این سبک، موتور به طور کامل توسط محفظه پلاستیکی یا فلزی پوشانده شده است که مخصوصاً برای قالب گیری بیش از حد طراحی شده و آنها موتورهایی هستند که در برابر نفوذ گرد و غبار و مایع مقاومت بیشتری دارند. مقایسه موتورهای ویبره در این بخش در حقیقت با مقایسه فرم موتورها ادامه میابد.

محصور شده

در این بخش از راهنمای مقایسه موتورهای ویبره به سراغ فرم دیگری از این موتورها می‎رویم. این دسته از موتورها در حقیقت با محفظه پلاستیکی یا فلزی پوشانده شده‌اند، اما درپوش سوراخ‌های تهویه یا نصب دارند و هیچ جز خارجی متحرکی ندارند و زمانی مفید هستند که ERM باید از اشیا یا کاربران محافظت کند اما به مقاومت موتورهای محصور شده احتیاجی ندارند.

اندازه‌ها

موتورهای ویبره به سبک ERM بسیار محبوب و کم هزینه هستند و اندازه‌های مختلفی دارند. از قطر کوچک 3.2 میلی متر گرفته تا 45 میلی متر، می‌توان آنها را در همه نوع برنامه استفاده کرد. LRA ها سبک نسبتاً جدیدی از موتور ویبره هستند و دامنه اندازه‌های موجود به آرامی در حال گسترش است. آنها به طور معمول ضریب شکل سکه، قطر 8 تا 10 میلی متر و ضخامت 2 تا 4 میلی متر هستند. موتورهای ویبره BLDC در اندازه‌های مشابه ERM های برس‌دار موجود هستند، البته دامنه آنها کاملاً گسترده نیست.

در این بخش از راهنمای مقایسه موتورهای ویبره به مقایسه اندازه‌ها پرداختیم. اکنون بهتر است کمی عمیق‌تر شده و نگاهی به طول عمر آنها بیندازیم:

طول عمر (MTTF)

ماندگاری طولانی مدت زمانی اتفاق می‌افتد که موتور بتواند تا قبل از خراب شدن، به خوبی کار کند. معمولاً چنین چیزی را به عنوان میانگین زمان شکست بیان می‌کنیم، که با سرعت اندازه گیری می‌شود. لازم به ذکر است که در پشت این اعداد جادوگری آماری وجود دارد.

می‌توانید این بخش از مقایسه موتورهای ویبره را خود با دقت انجام بدید. توجه کنید که اگر چه موتورهای DC برس دار، مقرون به صرفه بوده و کار با آنها آسان است اما در نظر داشته باشید که به اندازه موتورهای بدون برس مقاوم نیستند. رایج‌ترین حالت خرابی به دلیل خراب یا فرسوده بودن برس‌ها است، اگر چه در موارد نادر ممکن است ابتدا بلبرینگ‌ها خراب شود. از آنجا که آنها برس ندارند، موتور ویبره BLDC و LRA با طول عمر در طی هزاران ساعت قابل اطمینان‌تر هستند. به خصوص LRA قابل اعتماد است چرا که هیچ قسمت چرخشی ندارد. در بخش بعدی راهنمای مقایسه موتورهای ویبره به دامنه ارتعاشات یا ویبره می‌پردازیم.

دامنه ارتعاش

دامنه ارتعاش به ولتاژ اعمال شده بستگی دارد. اساساً، ولتاژ بیشتر باعث افزایش گشتاور می‌شود که این مسئله باعث افزایش سرعت و افزایش نیرو می‌شود. تقریباً تمام مشخصات صفحه داده در ولتاژ نامی موتور آورده شده است. نمودارهای مشخصه عملکرد معمول نشان می‌دهد که این موارد چگونه با ولتاژ متفاوت هستند.

ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که دامنه ارتعاش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما این موارد در هنگام ساخت تنظیم می‌شوند. ما طیف گسترده‌ای از موتورهای ویبره ERM را در انواع دامنه‌های مختلف ویبره موجود، در انبار موجود داریم. اما همچنان می‌توانیم مدل‌ها را برای کاربردهای خاص سفارشی کنیم. برای LRA، نظریه مشابهی اعمال می‌شود. هر چه ولتاژ اعمال شده بیشتر باشد، شتاب جرم داخلی بیشتر خواهد بود در نتیجه نیروی خروجی بیشتر است. با این حال از آنجا که LRA از یک واحد تشکیل شده است، به همین راحتی سفارشی نمی‌شوند. در بخش بعدی راهنمای مقایسه موتورهای ویبره به مقایسه موتورهای ویبره از نظر فرکانس ارتعاشات آن می‌پردازیم.

فرکانس ارتعاشات

فرکانس ارتعاش نیز به ولتاژ اعمال شده بستگی دارد، چون ارتباط مستقیمی با سرعت موتور دارد. ممکن است لازم باشد، موتوری با فرکانس ارتعاش خاص انتخاب شود، چون می‌تواند برای کاربردهای خاص مهم باشد و بر سطح جا به جایی تاثیر بگذارد. با این حال بسیاری آن را عامل غیر بحرانی در کاربرد خود می‌دانند. LRA در فرکانس بسیار محدودتر است. آن‌ها توسط یک سیگنال AC هدایت می‌شوند که به دلیل ضریب Q بالای آن‌ها باید بسیار نزدیک به فرکانس تشدید نامی آنها (5 هرتز) باشد. در بخش بعدی مقایسه موتورهای ویبره به معرفی تکنیک‌های خاص می‌پردازیم.

تکنیک‌های نصب موتور ویبره

همانطور که فاکتورهای مختلفی وجود دارد، روش‌های زیادی برای نصب موتورهای ویبره وجود دارد. این بخش بیشتر مربوط به شکل موتور ویبره است تا نحوه عملکرد آن؛ در حقیقت یعنی طراحی خارجی به جای طراحی داخلی!

موتورهای سکه‌ای و LRA به طور معمول از پشتی چسبی استفاده می‌کنند، در حالی که ممکن است سوراخ‌های نصب شده در قسمت دیگر و در جلوی قسمت دیگر باشد. می‌توان آنها را به داخل محفظه‌ها وارد کرد یا این که به قسمت‌های بزرگ محافظ بست. تعداد فزاینده‌ای از برنامه‌ها در حال استفاده از اثرات haptics در فناوری پوشیدنی یا انعطاف پذیز هستند. اگر در مورد بهترین روش اتصال موتور در برنامه خود تردید دارید، دریغ نکنید و با یکی از مهندسان فروش ما صحبت کنید. راهنمای مقایسه موتورهای ویبره در بخش‌های مختلف ادامه دارد. با ما باشید.

PCB

موتورهای ویبره معمولاً روی PCB سوار می‌شوند، برای اطمینان از داشتن تماس الکتریکی و مکانیکی با روش‌های مختلفی می‌توان از آنها استفاده کرد. هر یک از نقاط گلوله پیوندی به اطلاعات بیشتر در مورد نوع اتصال دهنده است. همچنین یک Bulletin برنامه کاربردی کامل در زیر پیوند داده شده است. در این بخش از راهنمای مقایسه موتورهای ویبره به بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم.

  • پد فنر: یک محفظه لاستیکی که به شما کمک می‌کند تا از قابلیت اطمینان در محفظه‌های تزریق شده، استفاده کنید. یک طرف موتور دارای دو ترمینال فنر است که با تماس‌های PCB ارتباط برقرار می‌کنند.
  • SMD/SMT: این سبک از موتور برای استفاده راحت و کارآمد است و در حجم تولید طراحی شده است و برای مونتاژ و انتخاب مکان مناسب است و به طور معمول در حلقه‌ها عرضه می‌شود. سپس آنها با استفاده از فرآیندی که به آن لحیم کاری مجدد می‌گویند، لحیم می‌شوند.
  • سوراخ: سوراخ‌های کوچک PCB با موقعیت پایه‌های نصب شده روی موتور مطابقت دارند. سپس آنها در جای خود لحیم می‌شوند، برخی از پایه‌ها نیرو را به موتور منتقل می‌کنند در حالی که سایرین موتور را ثابت می‌کنند تا در جای خود محکم شوند. برخی از موتورها دارای پین برای نصب هستند اما هنوز هم از اتصالات برق استفاده می‌شود.
  • پشتیبان چسبنده: به طور معمول در موتورهای ویبره نوع سکه یا LRA دیده می‌شود، این یک روش مناسب برای نصب سریع با استفاده از پشت چسب قبل از اتصال است. به راحتی نوار را برداشته و در جای خود بچسبانید.

در بخش بعدی مقایسه موتورهای ویبره به درون محفظه‌ها می‌پردازیم.

درون محفظه‌ها

این روش امکان انتقال موثر ویبره را فراهم می‌کند زیرا موتور به طور مستقیم در داخل محفظه نصب می‌شود. محفظه‌ها می‌توانند از طریق تزریق یا ماشین کاری ساخته شوند و باعث می‌شوند از نظر فضا بسیار کارآمد باشند، اما برای اطمینان از عدم مانع ERM، به موانع توجه داشته باشید. در بخش بعدی مقایسه موتورهای ویبره به Bulkhead می‌پردازیم.

Bulkhead

Bulkhead به معنای یک سطح صاف بزرگ است. مانند کنار یک ناودان یا قیف. روش‌های زیادی برای اتصال موتور ویبره به یک سنسور وجود دارد. به طور معمول برای موتورهای ویبره بزرگتر استفاده می‌شود و به آنها امکان می‌دهد تا به اشیا مختلفی در جهت‌های مختلف متصل شوند. این بخش آخر راهنمای مقایسه موتورهای ویبره بود. در صورت سوالات بیشتر با سام تجهیز تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا