راهنمای انتخاب نوار نقاله مناسب

نوار نقاله یک وسیله ی حیاتی در حمل و جابجایی مواد مختلف است. در نوار نقاله‌ها از الکتروموتور سه فاز و تک فاز و گیربکس – خصوصاً گیربکس حلزونی – به عنوان محرک استفاده فراوانی می‌شود. جابجایی خودکار باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت تولید در صنایع می‌شود. انواع نوار نقاله در مدل‌ها و ترکیب بندی‌های متفاوت موجود است. پیش تر در وبلاگ سام تجهیز به کانوایر یا سیستم‌های انتقال مواد (نقاله)، کاربرد و انواع آن پرداخته بودیم، در این راهنما به رایج‌ترین انواع نوار نقاله و انتخاب نوارنقاله بر اساس کاربرد پرداخته شده است.

چگونه نوار نقاله مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب دستگاه مناسب برای تاسیسات خود، باید چندین معیار را در نظر بگیرید.

اولین عامل تعیین کننده‌ای که باید در نظر گرفت ظرفیت بار است. سپس، ضروری است که به نحوه‌ی تنظیم مسیر انتقال بیاندیشیم. نوع محصول مورد نظر برای انتقال نیز حائز اهمیت است. شما باید وزن، حجم، و شرایط (اندازه یا بسته بندی) آن را در نظر بگیرید. همچنین باید در مورد تکنولوژی مناسب برای تاسیسات خود نیز فکر کنید. در آخر، موقعیت فضایی که نوار نقاله در آن نصب خواهد شد نیز نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. آیا امکان نصب سیستم نوار نقاله بر روی زمین وجود دارد؟ اگر پاسخ منفی است، می‌توانید سیستم نوار نقاله‌ی هوایی (سقفی) را انتخاب کنید.

معیارهای اصلی انتخاب نوع کانوایر:

  • بار
  • نوع محصول
  • مسیر
  • تکنولوژی
  • موقعیت

چه زمانی نوار نقاله‌ی تسمه ای را انتخاب کنیم؟

یک نوار نقاله‌ی تسمه ای می‌تواند بارهای سبک را جابجا کند.

این نوع نوار نقاله‌ها با توجه به نوع تسمه‌ی آن (جنس، بافت، ضخامت، عرض) و جایگاه موتورگیربکس آن (در انتها، مرکز، چپ، راست، زیر و غیره) شناخته می‌شوند. برخی تسمه‌های نقاله برای مقاومت در برابر دمای بسیار بالا طراحی شده اند. تسمه‌های صلب استال (Rigid acetal belts) می‌توانند بارهای سنگین تری را حمل کنند.

برخلاف نوار نقاله‌ی غلتکی، نوار نقاله‌ی تسمه ای می‌تواند محصولات حجیم و بسته بندی شده را حمل کند.

نوار نقاله تسمه ای

چه نوع نوار نقاله‌ی تسمه ای را باید انتخاب کنید؟

نوار نقاله‌ی تسمه ای انواع مختلفی دارد:

  • نوار نقاله‌ی تسمه ای صاف: این نوار نقاله‌ها از دیرباز جزئی از اکثر انواع کاربری‌ها برای انتقال مواد هستند. قطعات، بسته‌های تکی و کالاهای حجیم با استفاده از تسمه نقاله جابجا می‌شوند.
  • نوار نقاله‌ی تسمه ای مدولار: نوار نقاله‌ی تسمه ای مدولار مدل بینابینی است که ترکیبی از نوار نقاله‌ی تسمه ای و نوار نقاله‌ی زنجیره ای است. یک تسمه مدولار شامل قطعات پلاستیکی جداگانه ای است که معمولاً توسط لولا به یکدیگر متصل می‌شوند. مواد تسمه‌ی مدولار مقاومت بیشتری دارند و می‌توان از آن‌ها برای انتقال قطعات سنگین و ساینده و نیز قطعات داغ یا نوک تیز استفاده کرد. بر خلاف نوار نقاله‌های زنجیری، طراحی نوار نقاله‌ی تسمه‌ای مدولار به گونه ای است که به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد (به راحتی تمیز می‌شود) و قطعات آن را می‌توان به سرعت و به راحتی تعویض کرد. همچنین اجرای آن از نظر فنی ساده تر است.

انواعی از نوارهای نقاله‌ی تسمه ای لولایی، نوار نقاله‌ی تسمه فلزی و غیره نیز وجود دارند.

چه زمانی نوار نقاله‌ی غلتکی را انتخاب کنیم؟

یک نوار نقاله‌ی غلتکی برای انتقال محصولات بسته بندی شده از غلطک‌های حامل استفاده می‌کند. مزیت اصلی آن این است که امکان تنظیم ارتفاع و شیب وجود دارد. نیاز به نگهداری نسبتاً کمی ‌دارد. یک سیستم ارگونومیک و قابل شستشو است که برای محصولاتی مناسب است که بزرگیشان به حدی باشد که حداقل با سه غلطک حامل در آن واحد در تماس باشند.

اگر می‌خواهید در یک نوار نقاله‌ی غلتکی سرمایه گذاری کنید. مهم است که:

  • با دقت پارامترهای مربوط به اشیائی که باید حمل شوند را مشخص کنید: نوع، اندازه و وزن.
  • زمینه‌ی کاربری خود را در نظر بگیرید: برای مثال، صنایع غذایی به سرمایه گذاری در یک نوار نقاله‌ی غلتکی از جنس استیل ضد زنگ نیاز دارند.
  • مسیری را که نوار نقاله باید طی کند مشخص کنید: مسیر مستقیم، منحنی‌ها و غیره. یک نوار نقاله‌ی غلتکی امکان استفاده از مسیرهای پیچیده تر را نسبت به نوار نقاله‌ی تسمه ای فراهم می‌کند.
  • نوع کاربری را تعیین کنید: دستی (اپراتورها محصولات را روی غلطک‌ها حرکت می‌دهند) یا موتورگیربکس به عنوان محرک است.

نوار نقاله غلتکی

چه نوع نوار نقاله‌ی غلتکی را باید انتخاب کنید؟

انواع مختلفی از نوار نقاله‌ی غلتکی وجود دارد:

  • نوار نقاله‌ی غلتکی آزاد: نوار نقاله‌هایی هستند که حمل و نقل کالا را با نیروی انسانی امکان پذیر می‌کنند: اپراتور برای حرکت دادن بار آن را هل می‌دهد. این نوع کانوایر هم می‌تواند متحرک و هم هرزگرد باشد تا اپراتور بتواند در صودت نیاز سرعت آن را کم یا زیاد کند.
  • نوار نقاله‌ی غلتکی تحت جاذبه: ساختار آن مشابه با غلتک آزاد است. تفاوت آن‌ها در حالت شیب دار این نوع نوار نقاله است. مواد با استفاده از نیروی طبیعی جاذبه جابجا می‌شوند. در یک شیب ملایم (بین 5/1 تا 5 درصد)، تحت فشار وزن بارها، غلتک‌ها حرکت را به محصولات حمل شده القاء می‌کنند که این امر امکان جابجایی را در آن‌ها فراهم می‌کند. نوار نقاله‌ی غلتکی تحت جاذبه، برای انتقال بارهایی با کف صاف و سخت مناسب است.
  • نوار نقاله‌ی غلتکی موتوری: غلتک‌های حامل با موتور به حرکت در می‌آیند. این حرکت حمل و نقل کالا را امکان پذیر می‌کند.

چه زمانی نوار نقاله‌ی زنجیری را انتخاب کنیم؟

این نوع نوار نقاله به شما امکان می‌دهد بارهای سنگین مانند پالت‌هایی را که نمی‌توان از طریق نوار نقاله‌ی غلتکی حمل کرد، جابجا کنید. به منظور حمل و نقل محصولات کوچکتر، یا غیر سخت، لازم است زنجیرهایی به نوار نقاله اضافه شوند. نوار نقاله‌هایی با دو، سه، چهار، یا حتی پنج یا بیشتر زنجیر وجود دارد.

نوار نقاله زنجیری

نوار نقاله‌های زنجیری با توجه به تعداد و جنس زنجیره‌های استفاده شده (استیل، استیل ضد زنگ، پلاستیک) و همچنین با استحکام قاب حمل بار آن‌ها، که غالباً به صورت مکانیکی جوش داده می‌شود (بیشتر مناسب برای بارهای سنگین) شناخته می‌شوند.

برخلاف نوار نقاله‌ی تسمه ای و نوار نقاله‌ی غلتکی، نوار نقاله‌ی زنجیری می‌تواند بصورت هوایی(سقفی) نصب شود: این موارد در پاراگراف بعدی شرح داده شده است.

چه زمانی نوار نقاله‌ی سقفی را انتخاب کنیم؟

نوار نقاله‌ی سقفی یک سیستم ریلی است که در ارتفاع بالا نصب شده و امکان حرکت بارها را از نقطه A به نقطه B میسر می‌کند. نوار نقاله‌های سقفی از گاری‌های نصب شده روی ریل تشکیل شده اند. از آن‌ها در بسیاری از بخش‌ها مانند نقاشی (انتقال محصولات در طول غرفه رنگپاشی)، متالورژی (فلزکاری)، تعمیر سطوح، صنعت خودرو و غیره استفاده می‌شود.

نوار نقاله سقفی

این نوار نقاله ها مزایای بسیاری دارند:

  • نصب سفارشی
  • خالی شدن فضای کف
  • تعمیر و نگهداری نسبتاً کم
  • آن‌ها امکان حمل ایمن را فراهم کرده و خطر تصادفات را کاهش می‌دهند.
جهت مشاوره فنی و استعلام قیمت انواع الکتروموتور و گیربکس صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا