گیربکس هلیکال چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟

گیربکس‌های صنعتی از مهمترین و اصلی‌ترین ماشین‌های صنعتی هستند که در انواع مختلف عرضه می‌شوند. انواع گیربکس ها و گیرموتور های صنعتی از جمله گیربکس هلیکال به‌دلیل بازده و عملکرد متفاوت، کاربردها و مصارف مختلفی دارند. این ماشین‌های گاهی بزرگ و گاهی کوچک، معمولا براساس نوع چرخ‌دنده‌ها و تعداد شافت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع مختلف گیربکس‌های صنعتی ممکن است برای افزایش گشتاور یا کاهش آن مورد استفاده قرار گیرند. نسبت تبدیل آن‌ها نیز در کاربردشان موثر است. ابعاد و فرم گیربکس‌های صنعتی مختلف نیز، متفاوت است. کارشناسان و مهندسان براساس نیاز خود و باتوجه به این مشخصات، گیربکس صنعتی مناسب کاربرد خود را از بین برندهای مختلف انتخاب می‌کنند. یکی از بهترین برندهای گیربکس صنعتی، گیربکس SEW است. بنابراین شناخت انواع گیربکس صنعتی و کاربرد آن‌ها در انتخاب دقیق و قبل از پرداخت قیمت گیربکس صنعتی بسیار مهم است. گیربکس‌ هلیکال یکی از انواع گیربکس‌های صنعتی هستند که اکنون قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

گیربکس هلیکال چیست

گیربکس هلیکال چیست؟

گیربکس هلیکال از انواع گیربکس های صنعتی است که به‌دلیل بازده بالا، کاربرد‌های بسیاری در صنایع مختلف دارد. این نوع گیربکس متناسب با معنی هلیکال از چرخ‌دنده‌های مارپیچ (هلیکال) تشکیل شده است که به صورت جفت و با زاویه هلیکس مشابه، خلاف جهت یکدیگر قرار می‌گیرند. به‌این ترتیب گیربکس هلیکال دارای چند محور است که هر جفت این چرخ‌دندخ‌های روی خود جای می‌دهد. این محور‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و چرخ‌دند‌های سوار بر آن‌ها با درگیری بایکدیگر، دروان و گشتاور ورودی را به‌یکدیگر انتقال می‌دهند. چرخ دنده‌های هلیکال (مورب) به دلیل نوع طراحی بیشتر بایکدیگر درگیر می‌شوند (سطح تماس آن‌ها بیشتر است) و همین درگیری بیشتر راندمان گیربکس را بالاتر می‌برد. بازده این گیربکس‌ها بین ۸۰ تا ۹۵ درصد است. البته به‌ندرت می‌توان بازده کمتر از ۹۰ درصد را از آن‌ها شاهد بود. درمورد متریال مورد استفاده در گیربکس هلیکال نیز باید گفت که جنس بدنه این گیربکس‌ها  معمولا از چدن یا فولاد است. شافت‌ها را از فولاد و آلیاژهای فولاد می‌سازند. یاتاقان‌ها نیز که از دیگر اجزای گیربکس‌های هلیکال هستند از نوع غلطشی انتخاب می‌شوند. جنس چرخ‌دنده‌ها نیز فولاد آلیاژی است که استحکام بالایی دارد. گیربکس فلندر یکی از برندهای با کیفیت این نوع گیربکس است.


همچنین بخوانید: ۱۰ نکته مهم و کاربردی در مورد موتورگیربکس‌های صنعتی

انواع گیربکس هلیکال کدامند؟

گیربکس‌های هلیکال خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. درواقع به‌دلیل کاربرد بسیار زیاد این نوع گیربکس صنعتی، آن‌ها را در نسخه‌های متعددی تولید می‌کنند تا بتوان در صنایع مختلف و به‌فراخور نیاز مورد استفاده قرار داد. انواع گیربکس هلیکال عبارتند از:

  • گیربکس‌های هلیکال فلنج‌دار
  • گیربکس‌های هلیکال پایه فلنج‌دار
  • گیربکس‌های هلیکال پایه‌دار
  • گیربکس‌های هلیکال به همراه گلدانی خروجی
  • گیربکس‌های هلیکال یک طبقه یا چند طبقه

این تنوع به گیربکس‌های هلیکال قابلیت کوپل شده با الکتروموتورها، نصب عمودی یا افقی، نصب روی دیوار یا سطح و جدا از الکتروموتور را می‌دهد.

گیربکس های هلیکال sew

کاربرد گیربس هلیکال

کاربرد گیربکس‌ هلیکال به دلیل بازده بالا، تنوع مناسب و البته استهلاک پایین این نوع گیربکس صنعتی در صنایع مختلف بسیار زیاد است. برخی از اصلی‌ترین کاربردهای گیربکس‌های صنعتی هلیکال عبارتند از:

البته درهریک از صنایع ذکر شده، ممکن است گیربکس هلیکال کاربردهای مختلفی در بخش‌های متفاوت داشته باشد.

کاربردهای گیربکس هلیکال

مزایای گیربکس هلیکال و معایب آن

همانطور که گفتیم این نوع گیربکس در صنایع مختلف کاربردهای متعددی دارد. این کاربدهای مختلف از مزایای گیربکس‌های هلیکال نشات می‌گیر که عبارتند از:

  • تولید حداقل صدا
  • بازده بالا
  • کارکرد بی‌نقص در سرعت‌های بالا
  • لرزش و تنش کم و جزئی
  • توانایی انتقال گشتاور و قدرت در سطح بالا
  • تعمیر و نگهداری راحت و بی‌دردسر
  • نسبت تبدیل بالا
  • روغن‌کاری ساده
  • استهلاک پایین

نکته دیگر اینکه هزینه گیربکس‌های هلیکال باتوجه به مزایا و کیفیت آن‌ها قابل قبول است و می‌توان گفت این هزینه اولیه با استهلاک پایین ماشین و هزینه نگهداری مناسب آن جبران می‌شود. البته درهر حال باید قیمت بالای گیربکس‌های هلیکال را از معایب آن‌ها دانست. البته معمولا این قیمت، تحت تاثیر کیفیت متریال به‌کار رفته در اجزای گیربکس و نوع این متریال تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه برند سازنده نیز تاثیر خود را در قیمت نهایی گیربکس دارد. نکته دیگر اینکه چرخ‌دنده‌های پینیون در این گیربکس به صورت مورب در مدار قرار می‌گیرند بنابراین قدرت تحمل فشارهای بالای محوری را ندارند و برای بالات بردن این آستانه تحمل محورهای، نیاز است که از یاتاقان‌های مقاوم‌تر استفاده کرد.


همچنین بخوانید: گیربکس هلیکال صنعتی SEW

گیربکس هلیکال بول

انتخاب گیربکس هلیکال

انتخاب گیربکس‌های هلیکال با توجه به نیاز و قابلیت‌های انواع گیربکس هلیکال صورت می‌گیرد. در مطلبی در مورد انتخاب صحیح گیربکس صنعتی توضیح داده‌ایم. مواردی که هنگام انتخاب یکی از این انواع باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

  • دور ورودی موتور
  • دور خروجی مورد نیاز
  • توان ورودی موتور
  • گشتاور خروجی مورد نیاز
  • نسبت تبدیل

البته ابعاد، فرم گیربکس و فضای در اختیار نیز از دیگر مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. عدم دقت و توجه به موارد ذکر شده می‌تواند مجموعه را با هزینه‌های اضافه بی‌دلیل مواجه کند. اطلاعاتی که بیان شد معمولا در کاتالوگ گیربکس‌ها ذکر می‌شود و می‌توان آن‌ها را با دقت انتخاب نمود.

جهت مشاوره و استعلام قیمت انواع گیربکس صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا