پمپ بشکه کش چیست؟ با عملکرد پمپ تخلیه بشکه آشنا شوید

پمپ بشکه کش یا پمپ تخلیه بشکه (Barrel Pump) از خانواده پمپ‌های سانتریفیوژی است که امروزه در بسیاری از صنایع برای کار کردن با سیالات مختلف به کار گرفته می‌شوند. انواع مواد قابل‌اشتعال، اسیدی، حلال‌های غلیظ و مواد نفتی و پتروشیمی که تماس مستقیم آن‌ها با پوست انسان می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود، با استفاده از پمپ بشکه کش جابجا می‌شوند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر ارائه راهنمای خرید پمپ بشکه کش، با انواع و نحوه کارکرد آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

خرید پمپ بشکه کش پمپ تخلیه بشکه

پمپ بشکه کش/ پمپ تخلیه بشکه

پمپ بشکه کش به نام‌های پمپ تخلیه بشکه (Fill Pump)، پمپ کانتینری (Container Pump) و درام پمپ (Drum Pump) نیز شناخته می‌شود. به‌طور کلی، این پمپ‌ها به‌صورت بشکه‌های ۵۵ گالن موجود هستند، اما در ظروف ۵، ۱۵، ۳۰، ۵۵، ۲۷۵ و ۳۳۰ گالن نیز استفاده می‌شوند. این پمپ‌ها در اشکال مختلف در دسترس هستند، از سبک چرخشی دستی ساده گرفته تا انواع دیگر مانند پمپ پیستونی، اهرم، سیفون، دیافراگم دوبل، برقی، بادی و … .

پمپ بشکه کش یا پمپ تخلیه بشکه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که راهی آسان و ایمن برای انتقال یا توزیع تقریبا هر ماده شیمیایی از انواع ظروف مانند بشکه یا درام را ارائه دهند.

جهت مشاوره فنی، خرید و استعلام قیمت انواع پمپ های صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

نحوه عملکرد پمپ بشکه کش به چه صورت است؟

کارخانه‌های تولید و فرآوری از بشکه‌ها (معمولا ۱۰۰ یا ۲۰۰ لیتر) برای ذخیره و انتقال مواد شیمیایی و نفتی استفاده می‌کنند. این بشکه‌های معمولا ۲۰۰ لیتری برای انسان‌ بسیار سنگین بوده و نمی‌توان آن‌ها را با خیال راحت، تخلیه یا جابجا کرد. پمپ‌های بشکه‌ای امکان انتقال سیالات را از ظروف این‌چنینی به روشی ایمن و موثر فراهم می‌کنند.

پمپ بشکه کش/پمپ تخلیه بشکه به‌صورت کلی از ۳ بخش موتور، لوله مکش و بخش پمپ تشکیل شده ‌است. اجزای دیگری مانند انواع الکتروموتور، محفظه پمپ، پروانه، شافت، کوپلینگ، دستگیره و بیرینگ در کنار ۳ بخش اصلی مشغول انجام‌وظیفه هستند. موتور در بالای لوله مکش در قسمت بیرونی ظرف قرار می‌گیرد. لوله مکش که اندازه آن با توجه به عمق ظرف قابل‌تغییر است، از طریق دهانه‌ای، قسمت درب بالای ظرف را آب‌بندی می‌کند.

طول لوله‌ها به شکل متفاوتی برای دسترسی به عمق ظروف مختلف در دسترس است. همچنین ساختار‌های مختلف ظروف و مواد، بسته به سیالی که قرار است پمپ شود، شکل و طول لوله را مشخص می‌کند. قسمت پمپ در انتهای پایین لوله مکش قرار دارد. ورودی پمپ از بالای لوله مکش با استفاده از یک شافت محافظت‌شده به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شود و یک جریان برای تخلیه سیال از ظرفی به ظرف دیگر به وجود می‌آورد.

درام پمپ چیست

ویسکوزیته یا گرانروی سیال مورد استفاده

پمپ‌های بشکه‌ای برای سیالات با ویسکوزیته کم یا متوسط ​​معمولا از پمپ‌های گریز از مرکز توسعه‌یافته با پروانه‌های تک، دو یا چند پروانه استفاده می‌کنند. چرخش پروانه، مایع را به سمت لوله مکش کشیده و از یک خروجی در بالای لوله مکش خارج می‌کند.

برای سیالات با ویسکوزیته متوسط ​​و ویسکوزیته بالا، پمپ‌های جابجایی مثبت (positive displacement pumps) مناسب‌تر هستند. برای سیالات با ویسکوزیته متوسط ​​(تا cP2000) مانند جوهر، رنگ، حلال و محصولات غذایی، اغلب از کمپرسور‌های بالابر پیچی PTFE استفاده می‌شود. برای ویسکوزیته‌های بالاتر (تا cP100000) مانند روغن‌ها، رزین‌ها، حلال‌ها، موم‌ها، چسب‌ها، روغن دنده، گلیسیرین، سیلیکون، لوسیون‌ها، پلیمر‌ها، عسل، کنسانتره آبمیوه، ژل مو و حمام، شربت ذرت و … ، طراحی حفره پیش‌رونده (progressive cavity design) مناسب‌تر است.


بیشتر بخوانید: پمپ شناور چیست و چه کاربردی دارد

ویژگی‌های اصلی پمپ تخلیه بشکه چیست؟

اهمیت زیادی دارد که قطعاتی که در تماس با سیال مرطوب قرار می‌گیرند، در برابر خوردگی مقاوم باشند. همچنین لوله‌های پمپ و سایر قطعات نیز به‌طور کلی از پلی‌پروپیلن، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، PVDF، CPVC و پلی‌پروپیلن خالص ساخته می‌شوند و در دسترس هستند.

اکثر تولید‌کنندگان طیف وسیعی از موتور‌ها و لوله‌های مکش قابل تعویض را در طول‌ها، اشکال و ظرفیت‌های مختلف ارائه می‌دهند. بنابراین پمپ بشکه کش/پمپ تخلیه بشکه را می‌توان برای ظروف مختلف و محیط‌های کاری، سفارشی کرد. برای مثال، می‌توان یک لوله را به‌سرعت و به‌راحتی از پمپ جدا کرده و با یک لوله پمپ دیگر جایگزین کرد. هنگامی‌که منبع برق در دسترس نیست، می‌توان از پمپ‌های بادی استفاده کرد. قطعات پمپ‌های بشکه کش به‌صورت جداگانه قابل‌تعویض هستند.

طول لوله با اندازه ظرف تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، یک بشکه استاندارد ۲۰۰ لیتری/۴۵ گالن به یک لوله ۱۰۰ سانتی‌متری نیاز دارد.

ویژگی‌های پمپ بشکه کش

مزایا و معایب پمپ بشکه‌ کش

  • مزیت اصلی عملکرد پمپ بشکه‌ کش این است که بسیاری از خطرات ناشی از جابجایی دستی ظروف و سیالات مانند صدمات فیزیکی، پاشیدن مواد شیمیایی و نشت بخارات سمی را از بین می‌برد. پمپ‌های بشکه کش، سبک و قابل‌حمل طراحی می‌شوند.
  • پمپ بشکه کش/پمپ تخلیه بشکه معمولا برای یک اندازه کانتینر خاص پیکربندی می‌شوند. برای مثال، لوله مکش ممکن است به‌اندازه کافی بلند نباشد که به ته ظرف دیگری برسد و بنابراین نمی‌تواند آن را تخلیه کند. بااین‌حال، قطعات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل تعویض باشند و می‌توان به‌راحتی لوله مکش و سایر قطعات یک پمپ بشکه کش را تغییر داد.
  • به‌طور مشابه، یک پمپ بشکه کش که برای یک نوع سیال ساخته شده، ممکن است به‌دلیل تفاوت در ویسکوزیته یا ناسازگاری شیمیایی، نتواند مواد سنگین‌تر را تخلیه کند.
  • پمپ‌های بشکه کش باید کوچک و سبک طراحی شوند. بنابراین هم توان عملیاتی و هم فشار ماکزیمم قابل‌دستیابی در این پمپ‌ها، اغلب محدود است.

سخن پایانی

دانستن نیازها و اهداف خود برای خرید پمپ بشکه کش/پمپ تخلیه بشکه مهم است. آیا از این پمپ‌ها برای ماشین‌های چمن‌زنی، تراکتور‌های کوچک یا ابزار دقیق مختلف استفاده خواهید کرد؟ یا در وسایل نقلیه بزرگ‌تر در کاربرد‌های سنگین؟ ازآنجایی‌که انواع مختلفی از مایعات با ویسکوزیته‌های متفاوت وجود دارد که نیاز به پردازش، انتقال، حمل‌ونقل و جابجایی دارند، پمپ‌های بشکه کش نیز برای مصارف مختلف طراحی شده‌اند.

جهت مشاوره فنی، خرید و استعلام قیمت انواع پمپ های صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا