با انواع گیربکس حلزونی آشنا شوید

گیربکس‌های صنعتی به دلیل کاربردهای مختلف و متنوع، انواع متفاوتی دارند. هریک از انواع گیربکس صنعتی نیز برای موارد مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیربکس‌های صنعتی را براساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می‌کنند. برای مثال گیربکس‌های کاهنده یا فزاینده، گیربکس‌های پایه دار و فلنج‌دار، گیربکس‌های شافت مستقیم و شافت موازی، حلزونی و… هر کدام با توجه به فاکتورهایی مجزا تقسیم بندی می‌شوند.

این انواع مختلف گاهی نیز همپوشانی دارند. برای مثال گیربکس‌های شافت مستقیم می‌توانند از نوع پایه‌دار یا فلنج‌دار باشند. بنابراین دنیای این دسته تجهیزات صنعتی بسیار بزرگ و پیچیده است و شناخت آن‌ها نیاز به تخصص دارد. تخصصی که هنگام انتخاب یک گیربکس مناسب برای کاربرد و نیاز مدنظر به‌کار خواهد آمد. در ادامه درباره گیربکس حلزونی که یکی از پر کاربردترین انواع گیربگس صنعتی است بیشتر خواهیم گفت. با سام تجهیز همراه باشید.

انواع گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی که آن را در صنعت گیربکس مکعبی نیز می‌نامند، یکی از پرکابردترین انواع گیربکس صنعتی است. این گیربکس ممکن است به‌صورت مجزا یا کوپله با موتور به شکل الکتروگیربکس حلزونی عرضه شود. اجزای تشکیل دهنده این گیربکس عبارتند از:

  • هاب کروی
  • شافت یا محور
  • بلبرینگ
  • کاسه نمد
  • چرخ دنده
  • بدنه یا پوسته گیربکس

چرخدنده حلزونی شکل این نوع گیربکس، از جنس برنز یا آلومینیوم است. پوسته نیز از جنس چدن یا آلومینیوم ساخته می‌شود. پوسته‌های چدنی مقاومت بالاتری دارند و لرزش کمتری ایجاد می‌کنند اما پوسته‌های آلومینیومی تبادل گرمایی بالاتری دارند و زودتر خنک می‌شوند. این نوع گیربکس نسبت به گیربکس‌های شافت مستقیم یا هلیکال بازده و راندمان پایین‌تری دارد.

چرخ حلزونی

انواع گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی نیز مانند تمام دیگر انواع گیربکس صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شود. قیمت گیربکس صنعتی هم با در نظر گرفتن همین انواع گیربکس، مشخصه می‌شود. انتخاب دقیق و مناسب و متناسب با نیاز از بین این نسخه‌ها نیز، ملزم به شناخت کامل آن‌ها است. گیربکس‌های حلزونی براساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی متنوعی دارند. تقسیم‌بندی انواع گیربکس حلزونی براساس شفت خروجی و ورودی عبارتند از:

گیربکس‌های حلزونی MVF

این نوع گیربکس از نوع هالو شفت فلنج‌دار است. فلنج این نوع گیربکس به آن قابلیت اتصال راحت‌تر به الکتروموتور را فراهم می‌کند. تنور نانوایی، ماشن آلات کشاورزی و بالابرها عمده مصارف این نوع گیربکس هستند.

گیربکس‌های حلزونی VF

این نوع گیربکس دارای ورودی شافت‌دار است. به این نوع گیربکس حلزونی گیربکس دستی یا کوچک نیز گفته می‌شود. این نوع گیربکس بصورت غیر مستقیم و از طریق کلاچ، کوپلینگ و تسمه پولی به الکتروموتور متصل می‌شود. این نوع گیربکس بازده بسیار پایینی دارد اما تولید صدا و اصطکاک در آن بسیار پایین است. از این نوع گیربکس در خطوط انتقال بسیار استفاده می‌شود.

گیربکس‌های حلزونی FC

این نوع از گیربکس‌های حلزونی، در در خروجی فلنج دارند. این نوع گیربکس به‌طور مستقیم و بی‌واسطه به دستگاه مصرف کننده کوپل شده ولی ارتباط آن با واسطه با الکترو موتور برقرار می‌شود. استفاده از این نوع گیربکس در میکسرهای بزرگ صنعتی بیشتر دیده می‌شود.

دو نوع دیگر از گیربکس‌های حلزونی نیز در بازار موجود است که اصطلاحاً گیربکس حلزونی دوبل یا ترکیبی نام داشته و از ترکیب سه دسته قبلی تشکیل می‌شود. این دو نوع عبارتند از:

گیربکس‌های ترکیب VF و CF

این نوع گیربکس در ورودی شافت‌دار و در خروجی فلنج‌دار هستند. این نوع گیربکس قابلیت‌های هر دو گروه را درکنار هم دارد. برای تامین مقاومت مناسب درآن‌ها، بدنه این نوع گیربکس را از چدن می‌سازند.

گیربکس‌های ترکیب CF و MVF

در این نوع گیربکس شاهد هالو شفت در ورودی و خروجی هستیم. این قابلیت امکان استفاده راحت و ساده را به نوع گیربکس حلزونی داده است. از این نوع گیربکس در صنایع نیروگاهی، دریایی و کشاورزی استفاده می‌شود.

به‌این ترتیب می‌توان باتوجه به موارد کاربرد گیربکس حلزونی، یکی از انواع مختلف آن را انتخاب نمود. ساختار هریک از این انواع آن‌ها را برای مصارف مختلف مناسب کرده است.

گیربکس حلزونی دوبل دو مرحله کاهش

دسته بندی گیربکس‌های حلزونی با توجه به شکل ظاهری

نوع دیگر دسته بندی گیربکس‌های حلزونی مربوط به شکل ظاهری و طراحی آن‌ها می‌شود. این مورد، باتوجه به فضای دراختیار و دستگاه‌ها  و موتورهای مربوط به گیربکس اهمیت خود را نشان خواهد داد. انواع گیربکس حلزونی با توجه به شکل و فرم عبارتند از:

این اشکال البته در ابعاد یا تیپ‌های مختلف تولید می‌شوند که کاربرد آن‌ها را بیشتر و مناسب‌تر خواهد کرد.

مواردی که باید هنگام انتخاب گیربکس مناسب بررسی کرد

گفتیم که هنگام انتخاب گیربکس مورد نیاز خود، فاکتورهای متعددی باید درنظر گرفته شوند. نکاتی که هنگام انتخاب گیربکس حلزونی مناسب کار خود باید به آن‌ها توجه داشت عبارتند از:

  • گیربکس در چه ماشینی استفاده می‌شود.
  • توان و دور ورودی به گیربکس از سوی الکتروموتور چقدر است.
  • خروجی مورد نیاز (توان، سرعت، گشتاور) چقدر است.
  • نسبت تبدیل مورد نیاز چیست.
  • نوع انتقال قدرت بین موتور و گیربکس کدام یک از انواع مستقیم، کوپلینگ، کلاچ و واریاتور است.
  • دما و شرایط محیطی که گیربکس در آن کار می‌کند.
  • مقدار بار وارده بر محورهای گیربکس

این موارد توسط مهندس مکانیک و کارشناسان مربوطه مشخص شده و سپس انتخاب گیربکس مناسب با بررسی کاتالوگ گیربکس‌ها و مشورت با مشاوران فروش صورت می‌گیرد.

جهت مشاوره فنی و استعلام، لیست قیمت انواع گیربکس حلزونی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۶۶۲۷۸۹۰۴

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا