انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد هر کدام

به‌طور طبیعی اگر بار از روی الکتروموتور برداشته‌شده و اتصال منبع تغذیه قطع شود، پس از مدتی از سرعتش کاسته شده و متوقف خواهد شد؛ اما گاهی شرایطی حین کار پیش می‌آید که نیاز است تا کارکرد الکتروموتور بلافاصله و در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوقف شود. شرایطی که ممکن است منجر به آسیب رساندن به خود الکتروموتور، سایر تجهیزات یا حتی تهدید جان و سلامت انسان‌ها شود. بنابراین بسیار واضح است که توقف سریع انواع موتور الکترونیکی، بسیار ضروری‌تر از راه‌اندازی سریع آن است. تأخیر در راه‌اندازی موتور فقط باعث بیکار ماندن ماشین‌آلات می‌شود اما همان‌طور که اشاره شد تأخیر در توقف موتور ممکن است منجر به آسیب شدید به تجهیزات یا وارد شدن صدمات غیرقابل‌جبران به نیروی کار شود. با این اوصاف، ما به ابزاری نیاز داریم که به کمک آن بتوانیم سرعت الکتروموتور خود را کاهش داده و متوقفش کنیم؛ اینجا است که به انواع ترمز الکتروموتور نیاز پیدا می‌کنیم.

ترمز الکتروموتور sew
ترمز الکتروموتور SEW

انواع ترمز الکتروموتور

انواع ترمز‌ الکتروموتور در دسته ترمز‌های الکترومکانیکی قرار می‌گیرند و به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تنظیم فنری
  • تنظیم الکتریکی

در ترمز‌های فنری، فنر‌ها ترمز را به‌گونه‌ای فعال می‌کنند که هنگام قطع برق، نیروی گشتاوری اعمال می‌شود. نیروی لازم برای درگیر شدن ترمز از طریق محرک‌های الکترومغناطیسی، هیدرولیک یا پنوماتیکی تامین می‌شود. ترمز‌های فنری گزینه خوبی برای توقف و نگه‌داشتن سریع هستند و اغلب به‌عنوان ترمز‌های نگه‌دارنده ایمن استفاده می‌شوند. بااین‌حال، این ترمزها کنترل زیادی روی زمان توقف ارائه نمی‌دهند، مگر اینکه محرک، هیدرولیک یا پنوماتیک باشد.

از طرف دیگر، در ترمز‌های تنظیم‌شده الکتریکی، ترمز باوجود قدرت، نیروی گشتاور توقف را اعمال می‌کند تا نیروی محرک را از طریق یک سیم‌پیچ مغناطیسی تامین کند، مانند دوچرخه‌های حرفه‌ای.

همچنین نوع دیگری ترمز وجود دارد که ترمز‌های آهنربای دائمی نامیده می‌شود که برخلاف فنر‌ها، از نیروی آهنربا‌های دائمی برای اعمال فشار لازم برای تولید گشتاور توقف استفاده می‌کنند. برای جدا کردن این ترمز‌ها، یک شار مغناطیسی ایجاد می‌شود تا میدان مغناطیسی دائمی ایجادشده توسط آهنربا را خنثی کند. این ترمز‌ها در مواقعی که توقف بسیار کنترل‌شده‌ای مورد نیاز است (به‌عنوان مثال پله‌برقی) به‌خوبی عمل می‌کنند.

انواع ترمز الکتروموتور


بیشتر بخوانید: ترمز الکتروموتور چه کاربردی دارد؟

متداول‌ترین ترمز‌های الکتروموتوری

سه نوع از متداول‌ترین نوع این ترمز‌ها عبارت‌اند از: ترمز‌های DC، ترمز‌های ۳ فاز و ترمز‌های برقی/پیوندی AC تک فاز:

ترمز‌های DC

ترمز‌های DC نمونه‌ای از ترمز‌های الکترومغناطیسی آزادشده با فنر هستند. این ترمز‌ها از فنر‌ها برای فشار دادن صفحه آرمیچر به توپی ترمز استفاده می‌کنند. دیسک اصطکاک (که بین صفحه آرمیچر و صفحه نصب قرار دارد) فشرده می‌شود تا گشتاور توقف ایجاد شود.

دیسک اصطکاک آزاد است تا با توپی بچرخد. زمانی که سیم‌پیچ، صفحه آرمیچر را دوباره به آهنربا جذب می‌کند، باعث می‌شود هنگام قطع برق، گشتاور اعمال ‌شود. ترمز‌های DC به‌دلیل عدم نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد و داشتن تنظیمات کمتر، نسبت به انواع دیگر ترمز‌ها، شناخته‌شده‌تر هستند. این ترمزها همچنین گشتاور قابل تنظیمی را ارائه می‌دهند.

ترمز ۳ فاز

ترمز‌های سه فاز، که به‌عنوان ترمز‌های القایی فاز نیز شناخته می‌شوند، نمونه دیگری از انواع ترمز‌ الکتروموتور هستند که با فنر فعال‌شده و به‌صورت الکترومغناطیسی آزاد می‌شوند. این ترمز‌های موتور القایی مشابه ترمز‌های DC عمل می‌کنند، زیرا یک فنر صفحه آرمیچر را روی هاب ترمز فشار می‌دهند. تفاوت آن‌ها این است که به‌جای استفاده از آهنربا، از سیم‌پیچ‌های الکتریکی برای تولید میدان الکترومغناطیسی برای عقب کشیدن آرمیچر استفاده می‌شود.

ترمز‌ برقی / پیوندی تک فاز AC

ترمزهای برقی / پیوندی تک فاز AC کمی متفاوت از ترمز‌های DC و ترمز‌های ۳ فاز طراحی شده‌اند. برای اینکه موتور بتواند آزادانه بچرخد، سلونوئید یا بوبین خطی، یک اتصال مکانیکی را می‌کشد تا دو فنر فشار را آزاد کرده و سپس صفحه فشار را بالا می‌کشد. هنگامی که صفحه فشار به سمت بالا کشیده می‌شود، دیسک اصطکاک آزادانه با توپی می‌چرخد.

اشکال این نوع ترمز، طول عمر محدود سلونوئید است، زیرا قطعات متحرک مستعد سایش هستند. این ترمز‌ها نباید برای کاربرد‌هایی مانند توقف دقیق استفاده شوند.

قیمت و خرید آنلاین ترمز الکتروموتور

همانطور که بیان شد ترمز الکتروموتور مثل بیشتر تجهیزات صنعتی انواع و مدل‌های مختلفی دارد و همین موضوع باعث می‌شود قیمت آن با توجه به مواردی مشخصات فنی مثل نوع، کاربرد، اندازه، برند و کیفیت آن متفاوت باشد. پس برای مشخص شدن قیمت ترمز الکتروموتور باید این موارد را در نظر گرفت و در صورتی که نیاز به خرید از برندهای خارجی باشد نوسات ارز نیز در آن دخیل خواهد بود.

برای استعلام قیمت ترمز الکتروموتور و خرید آن با کارشناسان سام تجهیز تماس گرفته و پس از اعلام مشخصات و اخذ قیمت درخواست خرید را ثبت نمایید. سفارش شما در اسرع وقت از طریق پیک و یا باربری ارسال خواهد شد.

مواردی که باید هنگام انتخاب و خرید انواع ترمز‌ الکتروموتور در نظر بگیرید

هنگام انتخاب انواع ترمز‌ الکتروموتور چندین نکته کلیدی وجود دارد که بارزترین آن‌ها گشتاور و RPM است. همچنین باید نرخ چرخه مورد انتظار و منبع تغذیه موجود، محدودیت‌های فضا، دسترسی و نصب را در نظر بگیرید. علاوه بر این، مهم است که شرایط محیطی، محدودیت‌هایی مانند سروصدا و هر استاندارد صنعتی قابل‌اجرا را در نظر داشته باشید. برخی از ترمزها ممکن است به آب یا هوای خنک‌کننده نیاز داشته باشند.

رکتیفایر ترمز sew
رکتیفایر ترمز چیست؟

بیشتر بخوانید: بهترین ترمز الکتروموتور برای شما کدام است؟

سخن پایانی

هنگام خرید الکتروموتور و انواع ترمز‌، بسیار مهم است که بدانید چه نوع ترمزی برای نیاز شما مناسب است. به‌عنوان مثال، ترمز آسانسور دارای الزامات متفاوتی نسبت به ترمز ایمن یا ترمز برای استفاده در سالن‌هایی است که تولید صدا در آن نگرانی اصلی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳