کاربرد و انواع موتور ویبره صنعتی

موتور ویبره در صنایع برای بخش هایی که نیاز به ارتعاش دارند استفاده می شود. موتور ویبره دارای نام های دیگری مانند ویبره صنعتی، ویبراتور و الکترو ویبره است که در زمینه های صنعتی ارتعاش ایجاد می کند. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد الکترو ویبره صنعتی کسب کنید تا پایان با سام تجهیز همراه باشید.

انواع موتور ویبره صنعتی

موتورهای ویبره در صنعت با توجه به کاربرد استفاده می شود. موتورهای ویبره در اندازه های متفاوتی تولید می شود اما انواع الکترو ویبره بدنه صنعتی به شرح زیر است:

  • موتور ویبره وزنه متعادل

این نوع از موتورهای ویبره باعث ایجاد لرزش بر روی دستگاه می شود، در این نوع ویبره، وزنه‌های نامتعادل روی محور موتور قرار دارند.

  • موتور ویبره رزونانس خطی

موتورهای ویبره با نام رزونانس خطی یا اکتواتور است. این نوع از ویبراتورها شامل یک جرم داخلی کوچک هست که به فنر وصل است و باعث تولید نیروی محرکه لرزش می شود.

جنس بدنه موتورهای ویبره

کاربرد و استفاده از موتور ویبره

با پیشرفت تکنولوژی می توان موتور ویبره را متناسب با نیاز استفاده کرد. موتورهای ویبره در شرایطی که قطعه های درشت مواد در بخش های مختلف گیر می کند با ایجاد ارتعاش باعث جداسازی آن می شود. دسته های بازی از کاربردهای موتور ویبره است که متناسب با نوع بازی لرزش آن به صورت کم یا زیاد است. از موارد دیگری که برای کاربردهای موتور ویبره می توان نام برد در گوشی همراه است تماس یا دریافت پیامک نمونه هایی از ایجاد لرزش است اما موتورهای ویبره در صنعت نیز کاربرد زیادی دارد که به شرح زیر است:

  • شن شویی
  • کشاورزی
  • صنایع غذایی
  • بتن و سیمان
  • صنعت آرد
  • قیف های حجیم صنعتی
  • جداسازی خشکبار
  • صنعت پلاستیک
  • معادن
  • صنایع شیمیایی و رنگ سازی

موتورهای کوچک را میکرو ویبره می نامند که از آن ها در کامیون، واگن ها و میزهای ویبره استفاده می شود. همچنین در حمل و نقل سنگین، موتورهای ویبره برای انتقال بار استفاده می شود و در صنایع آرایشی نیز برای فشرده کردن مواد آرایشی به کار برده می شود.

موتور ویبره به دو دسته ویبره های برقی و ویبره های بادی تقسیم شده است که هر کدام کارایی خاصی دارند اما نوع ویبره های برقی بیشتر استفاده می شود.

  • موتور ویبره بدنه برقی

موتورهای ویبره بدنه برقی به صورت تک فاز یا سه فاز تولید می شوند. همچنین دارای سرعت چرخش 750، 1000، 1400 و 3000 دور در دقیقه است. سرعت چرخش پایین و ضربه ها کمتر می باشد اما قوی است سرعت چرخش بالا ضربه های بیشتر ولی سبک تر را ایجاد می کنند. موتور ویبره موجود در بازار با قدرت ضربه 10 تا 10000 کیلوگرم است. موتور ویبره برقی در اندازه های مختلفی تولید می شود استفاده از موتورهای ویبره برقی بسیار ساده تر از موتورهای ویبره بادی است به همین دلیل در صنایع بیشتر از نوع برقی استفاده می کنند.

  • موتور ویبره بدنه بادی

امروزه موتور ویبره بادی در انواع مختلفی در بازار وجود دارد و معمولا زمانی که امکان دسترسی به برق نباشد از موتور ویبره بدنه بادی استفاده می شود. قیمت ویبره بدنه های بادی بالا است به همین دلیل خریداران ترجیح می دهند که از ویبره های برقی استفاده کنند.

نکاتی در مورد نصب الکترو ویبره

موتور ویبره به صورت محکم بر بدنه دستگاه وصل می شود اما این امکان وجود ندارد که به هر اندازه می خواهید آن را سفت کنید. الکترو ویبره از طریق پیچ و مهره به سمت بدنه متصل می شود اما این نکته را بدانید که اتصال اگر بیش از حد سفت باشد باعث شکستن می شود.

موتور ویبره را با هر شکل و حالتی بر بدنه می توان متصل کرد اما اتصال به هر حالتی که باشد باید به صورت کاملا صاف و تمیز صورت گیرد. نصب ویبره بدنه باید طوری باشد که فشار سنگین به موتور دستگاه وارد نشود.

بیشتر بخوانید: نحوه نصب و تغییر ضربه موتور ویبره

سخن آخر

اتصال کابل برق ویبره بدنه باید با دقت صورت گیرد. بدنه ویبره از جنس چدن است و بدنه قالب ها نیز به صورت فلزی است این اتصال جریان برق را عبور می دهد به همین دلیل در هنگام اتصال کابل برق ویبره بدنه باید از عایق بودن اتصال اطمینان حاصل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا