روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

در این مطلب به بررسی روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
جهت اطلاع از قیمت گیربکس SEW و مشاوره خرید تجهیزات صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

ابتدا ببینیم الکتروموتور چیست؟

احتمالاً همانطور که می دانید الکتروموتور به ماشینی گفته می شود که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند.

الکتروموتور چیست

الکتروموتورها نقش مهمی در صنعت دارند و از لحاظ منبع مصرفی در سه نوع طراحی و ساخته می شوند که عبارت اند از سه فاز، تک فاز و دی سی.

الکتروموتور ها مصرف انرژی زیادی دارند. بیشترین مصرف برق در صنایع مربوط به الکتروموتور ها می باشد. طبق آماری که تخمین زده شده است نشان می دهد که دو سوم انرژی الکتریکی مربوط به مصرف موتورهای الکتریکی می باشد.

به دلیل هزینه زیادی که مصرف انرژی بالای الکتروموتورها به همراه دارند و مسائل زیست محیطی باعث شده است تا صنایع به فکر بهینه سازی مصرف انرژی باشند.

برقی مصرفی الکتروموتورها در صنایع

موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورها هم برای کسانی که در صنعت از الکتروموتورها استفاده می کنند و به فکر کاهش هزینه های خود هستند اهمیت دارد و هم برای دولت ها بسیار مهم است تا مصرف انرژی کشور را کاهش دهند.

چند روش برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتورها

برای اینکه مصرف انرژی الکتریکی را کاهش دهیم و مصرف انرژی را بهینه سازی کنیم باید به فکر بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورها باشیم در ادامه به روش هایی که باعث کاهش مصرف انرژی در الکتروموتورها می‌شود می پردازیم.

استفاده و انتخاب یک الکتروموتور با بازده بالا

در هنگام خرید و انتخاب الکتروموتور باید الکتروموتوری را انتخاب کنید که راندمان مناسبی داشته باشد .

متاسفانه در صنایع الکتروموتورهایی انتخاب می‌شوند که راندمان پایینی دارند این موضوع به این معنی است که الکتروموتورها با راندمان پایین، مصرف انرژی بیشتری دارند و توان کمتری تولید می کنند. این امر باعث می‌شود تا انرژی الکتریکی بیشتری مصرف شود.

انتخاب موتور مناسب و متناسب با بار متصل به محور موتور

باید الکتروموتوری انتخاب شود که برای کاربرد مورد نظر توان مناسبی داشته باشد.
معمولاً الکتروموتورها درست و متناسب انتخاب نمی شوند و توان بیشتر از نیاز بار انتخاب می‌شود در این صورت است که هزینه ها بسیار افزایش پیدا می کند.

با توجه به اینکه  هزینه خرید الکتروموتورها با توجه به توانی که انتخاب می کنید افزایش پیدا می کند در نتیجه هزینه اولیه هم افزایش پیدا می کند و در ادامه الکتروموتور بازدهی پایین تر از مقدار حداکثر خود را دارد و همین امر باعث می‌شود تا مصرف انرژی بیشتری داشته باشد.

زمانی الکتروموتور به بازده حداکثر خود می رسد که توان با مقدار بار متناسب باشد و در نتیجه بازده بالای الکترو موتور باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

در همین رابطه بخوانید: انتخاب الکتروموتور مناسب، از معیارها تا استانداردهای رایج

خاموش کردن الکتروموتور های بی بار

یک راه دیگر برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورها نظارت بر روی الکتروموتور ها و کارکرد درست آن ها است.

خاموش‌ کردن الکتروموتورهای بی بار باعث می‌شود تا انرژی کمتر تلف شود. نظارت دائم و یا کنترل اتوماتیک این مشکل را حل می کند. معمولاً به این بخش اهمیت داده نمی شود و مقدار زیادی انرژی در این بخش و در الکتروموتورهای بی بار اتلاف می شود.

جریان در الکتروموتور های بی بار حدوداً برابر جریان در الکتروموتورهای با بار کامل است بنابراین انرژی زیادی در این حوزه هدر می رود.

روش درست نگهداری الکتروموتور و در نتیجه کاهش بار الکتروموتور

زمانی که الکتروموتور در شرایط درستی نگهداری شود و به الکتروموتور رسیدگی شود، بار الکتروموتور کاهش پیدا می کند و در نتیجه انرژی الکتریکی کمتری مصرف می شود. با نگهداری مناسب تجهیزات و از بین بردن استحکاک می توان بار موتور را کاهش داد.

روغن کاری مناسب و به موقع قسمت های متحرک الکتروموتور مانند یاتاقان ها و زنجیرها اصطکاک را به حداقل می رساند و کاهش می دهند و همین امر باعث می‌شود تا بار کاهش پیدا کند. جایگزین کردن یاتاقان های غلتکی و بلبرینگ ها با یاتاقان های  تخت هم روش بسیار خوبی است.

الکتروموتور باید در محیطی مناسب نصب شده و دمای محیطی مناسبی داشته باشد تا تلفات انرژی کاهش پیدا کند. شرایط محیطی مناسب باعث می شود تا هم تلفات انرژی کاهش پیدا کند و هم عمر الکتروموتور افزایش یابد.

افزایش مصرف انرژی و کاهش بازده در زمان سیم پیچی دوباره الکتروموتور

زمانی که برای بار دوم الکتروموتور سیم پیچی می شود بازده الکتروموتور کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه مصرف انرژی در این موتور افزایش پیدا می‌کند.

به دلیل اینکه در پیچیدن دوباره الکتروموتور عایق بین ورق ها از بین می رود باعث افزایش هدر رفتن جریان گردابی می شود.

سیم پیچی الکتروموتور

ثابت نگه داشتن مقدار بار

با ثابت نگه داشتن بار، مقدار مصرف انرژی را کنترل کنید.

کنترل دور موتور

دور موتور باید کنترل شده باشد و متناسب با مقداری باشد که مورد نیاز است. اگر دور موتور بیشتر از میزان مورد نیاز باشد انرژی ای که مصرف می شود افزایش پیدا می کند.

جهت خرید تجهیزات صنعتی ار جمله موتور وبیره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا