چگونه می‌توان از سوختن موتور ویبره و خرابی آن جلوگیری کرد؟

سوختن موتور ویبره ها مشکل رایجی در صنایع است. در این مقاله به پرسش‌هایی مانند: «چرا موتور ویبره ها می‌سوزند؟» و «چگونه می‌توان از سوختن موتور ویبره جلوگیری کرد؟»، پاسخ داده می‌شود. همچنین در 6 مورد خاص و اقدام پیشگیرانه‌ شامل: شل شدن پیچ‌های مهارکننده (Anchor bolt یا انکر بولت‌ها)، نصب، تنظیمات وزنه‌های گریز از مرکز، آب‌بندی پوشش محافظ، دمای محیط و پخش گرما توضیحاتی ارائه می‌شود.

جلوگیری از سوختن موتور ویبره


جهت مشاوره فنی و استعلام قیمت انواع ویبره از جمله ویبره کمپ با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

شل شدن پیچ های مهارکننده

شل شدن پیچ های مهارکننده یا همان انکر بولت ها یکی از دلایل اصلی خرابی و سوختن موتور ویبره به شمار می‌آید. با توجه به ویژگی‌های خاص بدنه، وزنه‌های مرکزگریز واقع در دو سر موتور ویبره، نیروی محرکی بوجود می‌آورند، ضرباتی در حد 2000 بار در دقیقه به پیچ های مهارکننده وارد می‌کنند. از طرفی به دلیل لرزشی که خود موتور ویبره ایجاد می‌کند، انکر بولت ها به راحتی شل می‌شوند. اگر یکی از این پیچ ها شل شود، بعد از مدت کوتاهی باعث سست شدن و یا حتی بریدن سایر پیچ ها می‌شود و در نتیجه موجب سوختن موتور ویبره می‌شود.

نکات احتیاطی

  1. پیچ های مهارکننده را به طور منظم آچارکشی کنید.
  2. لازم است سیستمی برای جلوگیری از شل شدن پیچ‌ها به موتور اضافه شود.
  3. پیچ‌های مهارکننده همواره باید تحت فشار مداومی باشند تا سطح تماس مناسبی بین تکیه‌گاه و پایه‌های موتور ویبره بوجود آید.

جلوگیری از سوختن موتور ویبره

به هنگام انتخاب مدل، سعی کنید موتور ویبره‌ای‌ انتخاب کنید که پوشش محافظ و پایه های محکمی داشته باشد (یعنی سطح پایه از هر دو طرف روی کلاهک‌های انتهایی باشد). با توجه به این که سطح پایه ها‌ در چندین مرحله فراوری و سپس مونتاژ می‌شوند، به همین سبب در فرایند مونتاژ خطاهای خاصی بوجود می‌آید. از این رو، نمی‌توان از هموار بودن سطح پایه ها مطمن بود و نیروهای وارده بر پیچ های پایه نابرابر می‌شود. در نتیجه، پیچ‌هایی که نیروهای بیشتری به آن‌هانها وارد می‌شود، به راحتی سست شده و باعث شل شدن یا شکست در سایر پیچ‌ها می‌شوند و در نهایت باعث سوختن موتور می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت موتور ویبره پایه دار و فلنج دار

 نصب و راه‌اندازی موتور ویبره

در دو انتهای موتور ویبره وزنه‌های گریز از مرکز بسیار سنگینی نصب شده است. اگر موتور ویبره به صورت عمودی یا شیب‌دار نصب شود (در این روش‌ها شافت نسبت به صفحه افقی در وضعیت عمودی یا شیبداری قرار می‌گیرد)، محور یاتاقان باید سنگینی وزنه‌های گریز از مرکز را تحمل کند. اگر در موتور ویبره دستگاه خاصی (مانند یاتاقان تخت) وجود نداشته باشد، سنگینی وزنه‌ها اثرات نامطلوبی برای یاتاقان‌ها  به همراه خواهد داشت و در نهایت عمر مفید یاتاقان‌ها را کم می‌کند.

نکات احتیاطی

  1. موتور ویبره‌ عمودی انتخاب کنید و یاتاقان تخت به آن اضافه کنید.
  2. تا جایی که ممکن است از نصب عمودی یا متمایل موتور ویبره ها خودداری شود.

تنظیم وزنه‌های گریز از مرکز

موقع تنظیم موتور ویبره، اگر اشتباها جهت وزنه‌های گریز از مرکز در دو انتها بر عکس یکدیگر تنظیم شود، گشتاوری فضایی در موتور ویبره بوجود می‌آید که باعث می‌شود موتور ویبره در وضعیتی غیرعادی کار کند و فرسودگی آن را به دنبال دارد. از این رو، هنگام تنظیم وزنه‌های مرکز‌گریز باید به تقارن آن‌ها دقت شود. طوری که باید وزنه‌های انتهایی به صورت جفتی با یکدیگر مطابقت داشته باشند یا خط اتصال وزنه‌های گریز از مرکز در دو انتها باید به موازات محور چرخش بوده و نباید در صفحات مختلف باشد.

در همین رابطه بخوانید: نحوه تنظیم وزنه گریز از مرکز در موتور ویبره ها

آب‌بندی پوشش محافظ ویبره

معمولا موتور ویبره ها در محیط‌های بسیار خشن با گرد و غبار نسبتا زیاد کار می‌کنند. اگر پوشش محافظ موتور به شکل محکمی بسته نشده باشد، گرد و غبار به راحتی وارد موتور شده و باعث عملکرد فرسایشی وزنه‌های گریز از مرکز و در نتیجه سوختن موتور می‌شود. بنابراین، در موارد استفاده از موتور ویبره در شرایط کاری سخت، افزایش درزگیری پوشش محافظ، اولویت اصلی به شمار می‌آید و تمیز کردن مکرر فضای داخلی پوشش محافظ از گرد و غبار در درجه دوم قرار دارد.

موتور ویبره در صنایع سنگین

دمای محیط

دمای مواد انتقال‌یافته توسط تجهیزات نمی‌تواند خیلی بالا باشد. به دلیل آن که موتور ویبره و تجهیزات دیگر به شکل یکپارچه‌ای به هم اتصال دارند، می‌توان آن‌ها را به شکل یک سیستم کلی در نظر گرفت. در چنین سیستمی، اگر دمای مواد انتقال‌یافته توسط تجهیزات بیش‌از حد بالا باشد، به راحتی می‌تواند دمای پایه و بدنه موتور ویبره را بالا ببرد و باعث ایجاد اختلال در پخش گرما و سوختن موتور ویبره شود.

موارد احتیاط

  1. حتی با این فرض که دمای موادی بر عملکرد تجهیزات موتور ویبره هیچ تاثیری هم نداشته باشند، تا حد امکان باید موتور ویبره را از موادی که دمای بالایی دارند دور نگه داشت.
  2. همواره باید موتور ویبره در دمای پایینی قرارداده شود.

موتور ویبره dc

پخش گرما در موتور ویبره

موتورهای معمولی یا همان الکتروموتورها مجهز به فن هستند. هنگامی که این موتورها مشغول کار است، فن‌ها باعث جریان یافتن هوا در امتداد دنده‌های عمودی روی بدنه می‌شوند. این جریان نه تنها سریعا گرما را از موتور دور می‌کند، بلکه گرد و غبار روی آن را حذف کرده و باعث می‌شود الکتروموتور در شرایط خوبی کار کند. از آن‌جایی که موتور ویبره فاقد فن برای خارج شدن گرما ست، کاملا به خنک‌شدن طبیعی وابسته هستند. علاوه بر این، معمولا محیط کاری این موتور بسیار خشن و دارای گرد و غبارفراوانی است که به راحتی روی سطح موتور جمع شده و دمای داخلی آن را بیش از حد افزایش می‌دهد و در نهایت موجب سوختن موتور ویبره می‌شود.

موارد احتیاط

  1. در بیشتر موارد گرد و غبار روی سطح موتور ویبره را می‌توان پاک کرد تا شرایط کار خوبی برای موتور ویبره بوجود آید.
  2. در فرایند طراحی باید تا حد ممکن سطح بدنه موتور ویبره صاف باشد تا از انباشته‌شدن گرد و غبار روی آن جلوگیری شود. در شرایطی که قرار است موتور ویبره در محیط‌هایی آکنده از گرد و غبار کار کند، باید تعداد دنده‌های دفع گرما روی سطح بدنه کم باشد. زیرا در چنین شرایطی دنده‌های دفع گرما نه تنها نمی‌توانند گرمای موتور را به بیرون هدایت کنند، بلکه به راحتی سبب انباشته شدن گرد و غبار روی بدنه موتور شده و از پخش گرمای موتور جلوگیری می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳