گیربکس شافت موازی چیست و برای چه کاربردی مناسب است؟

در هر پروژه مهندسی الکترومکانیک، بسیار مهم است که در مورد چگونگی انجام هر عمل فکر کنیم. برای انجام کارها و گرفتن خروجی‌های موردنیاز متناسب با هر پروژه، انواع مختلفی از موتور گیربکس در بازار وجود دارد؛ اما بهترین انتخاب، به قدرت ورودی و خروجی و همچنین فضای موجود برای انجام کار بستگی دارد. در این مقاله شما را با سیستمی آشنا می‌کنیم که ممکن است برای کاربرد‌های خاص مدنظر شما بسیار مفید باشد: گیربکس آویز یا شافت موازی (Parallel Shaft Gearbox). اگر می‌خواهید با کاربرد‌ها و مزایای گیربکس آویز آشنا شوید با ما همراه باشید.

گیربکس آویز یا شافت موازی نوعی موتورگیربگس است که از چرخ‌دنده برای کاهش سرعت و قدرت ورودی استفاده می‌کند. یکی از برندهای شناخته شده گیرموتورهای صنعتی برند SEW است و گیربکس های آویز SEW از گیربکس‌های سایز متوسط ساخت شرکت گیربکس SEW هستند، دامنه گشتاوری در حدود ۸۰ تا ۱۸۰۰۰ نیوتن متر را ساپورت می‌کنند که رنج بسیار مناسبی است.

گیربکس آویز چیست

گیربکس‌های شافت موازی به‌دلیل چندمحوره بودن، توانایی ایجاد گشتاورهای بسیار بالا و بسیار پایین را دارند. این گیربکس‌ها همانند گیربکس‌ هلیکال، از چند چرخ‌دنده ساخته شده‌اند که در امتداد یک میله به شافت اصلی مرتبط می‌شوند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که دارای ساختار چند محوری، آن هم به‌صورت موازی هستند.

این ساختار چندمحوری برای کارکرد روان و بی‌استهلاک، به حجم نسبتا بالایی از روغن نیاز دارد که همین موضوع منجر به افزایش طول عمر قطعات و عدم تخریب زودهنگام دنده‌ها می‌شود. همچنین استفاده از روغن باعث می‌شود دستگاه در برابر افزایش حرارت، مقاوم و عایق‌‌بندی شود تا برای مواردی که نیاز به تغییر گشتاور بالا و کار به‌صورت مداوم است، انتخابی ایده‌آل باشد: مواردی مانند دستگاه‌های میکسر یا سیستم‌های محرک خطی در جرثقیل‌های سقفی چندکاره.

شافت موازی به چه معنی است؟

گیربکس آویز را شافت موازی می‌نامند، زیرا شافت موتور و شافت کاهنده سرعت در یک صفحه و به‌صورت موازی قرارگرفته‌اند. همین موضوع است که طراحی و استفاده از گیربکس‌های کاملا مسطح را امکان‌پذیر می‌کند: گیربکس‌هایی که برای فضاهای محدود طراحی شده‌اند، فضاهایی مانند همزن‌ها برای فرآیند‌های ترکیب مایعات.

موتورگیربکس‌های شافت موازی یا همان گیرموتور آویز، از طریق یک دنده ورودی از جنس فولاد به یک الکتروموتور (منبع تامین نیروی محرکه برای کارکرد گیربکس است) متصل می‌شود (خرید الکتروموتور). این دنده، نیرو را از منبع گرفته و به دنده بعدی انتقال می‌دهد که به شکل یک بشقاب است.

در سرعت‌های کمتر از ۴۰ دور در دقیقه، ۳ دنده از ۴ دنده موجود در گیربکس به محور خروجی آویز متصل هستند و از طریق افزایش نسبت تبدیل، دستیابی به دورها و سرعت‌های پایین‌تر را مقدور می‌سازند. در سرعت‌های بالای ۴۰ دور در دقیقه، دنده چهارم هم به محور خروجی گیربکس متصل می‌شود و مجموعه را آماده تحمل قدرت‌های بالا در دورهای بالا می‌کند.

موتورگیربکس هلیکال موازی sew

موتور گیربکس شافت موازی ممکن است از سه نوع چرخ‌دنده برای انجام انتقال استفاده کند. انتخاب بین این چرخ‌دنده‌ها به کاربرد، خروجی نهایی و ویژگی‌هایی که می‌خواهیم در کاهنده سرعت به دست‌ آوریم، به موارد زیر بستگی دارد:

  • چرخ‌دنده‌های خاردار: این چرخ‌دنده‌ها بیشترین مورداستفاده را دارند. دندانه‌های چرخدنده‌ها در این نوع از طراحی، به‌صورت مستقیم و موازی با محور محرک کاهنده سرعت قرار می‌گیرند.
  • چرخ‌دنده‌های هلیکال (Helical): دندانه‌های این نوع از چرخ‌دنده‌ها به سمت محور چرخش مورب است. آن‌ها قدرت و سرعت بیشتری را منتقل کرده و همچنین دارای کارکردی آرام‌تر و پایدارتر هستند.
  • چرخ‌دنده‌های هلیکال دوگانه: این نوع از چرخ‌دنده‌ها برای از بین بردن رانش محوری استفاده می‌شوند.

موتور گیربکس شافت موازی چه مزایایی دارد؟

  • طراحی جمع‌وجور و فشرده که در مقایسه با موتور گیربکس شافت مستقیم (کواکسیال)، فضای کمتری را اشغال کرده و وزن کمتری دارند.
  • گیربکس‌های شافت موازی می‌توانند به توانی تا ۲۰۰ کیلووات و گشتاور اسمی برای کاهنده سرعت تا ۲۰۰۰۰ نیوتن متر برسند که اعداد بسیار بالایی هستند.
  • این گیربکس‌ها در برابر گشتاور بالا و نیرو‌های شعاعی زیاد، مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • لرزش کم و در نتیجه سطح سروصدای کمی دارند.
  • قابلیت بارگیری مجاز معلق بالایی دارند.
  • دنده‌های طبقاتی برای سرعت‌های خروجی پایین در این گیربکس بکار رفته است.
  • مدل‌های F37 تا F157 از گیربکس شافت موازی SEW به آپشن بکلش کاهش‌یافته مجهز شده‌اند.

بیشتر بخوانید: گیربکس آویز در صنعت

۲ نمونه از موفقیت‌های کمپانی بزرگ CLR که با استفاده از گیربکس آویز حاصل شد

  • کاهش‌دهنده سرعت برای یک پمپ پریستالتیک: یک شرکت پیشرو در بخش بهداشت و تصفیه صنعتی به بهبود عملکرد موتورگیربکس مورداستفاده خود، نیاز داشت. برای این پروژه، سیستمی با استفاده از گیرموتور شافت موازی توسعه داده شد که وظیفه بهینه‌سازی عملکرد پمپ‌های پریستالتیکی را داشت. این پمپ‌های پریستالتیکی وظیفه توزیع محصولات سیال را بدون تغییر دادن آن‌ها و جلوگیری از تماس مستقیم مایعات با ماشین‌ها برعهده داشتند. این سیستم به‌قدری موفق بود که خیلی سریع تبدیل به جزء تفکیک‌نشدنی از پمپ‌های پریستالتیکی شد.
  • توزیع محصول در دستگاه‌های فروش خودکار: یک شرکت ملی تولیدکننده ماشین‌های فروش خودکار با CLR در سال ۱۹۹۰ تماس گرفت تا راه‌حل مناسبی برای توزیع خودکار بسته‌های سیگار در دستگاه‌های فروش خود پیدا کند. CLR یک راه‌حل سفارشی با استفاده از موتورگیربکس شافت موازی ایجاد کرد که به لطف آن، علی‌رغم فضای کم، به قدرت موردنیاز دست یافتند.

موتورگیربکس آویز ایلماز

گیربکس آویز ایلماز Yilmaz سری D

سخن پایانی

گیربکس‌ آویز یا گیربکس شافت موازی به‌دلیل نوع طراحی چندمحوره خود، قابلیت تحمل قدرت بالایی را دارد. همچنین این گیربکس‌ها برای فضاهای کاری محدود و خاصی مانند دستگاه میکسر، سیستم انتقال مواد به روش خطی، جرتقیل‌ها و دستگاه ونچ سقفی، آسیاب بال میل، نوار نقاله، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و سیمان بسیار مناسب و ایده‌آل هستند. این گیربکس‌ها در سایزبندی‌های مختلفی در بازار وجود دارند که باعث شده برای فضاهایی با شرایط نامساعد، انتخاب اول محسوب شوند. برای استعلام قیمت گیربکس صنعتی آویز از مرکز تامین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی سام تجهیز می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا