گیربکس جرثقیل: در مورد موتور گیربکس جرثقیل بیشتر بدانید

جرثقیل ها امروزه در تمام صنایع سنگین و نیمه‌سنگین و به طور کلی هر کجا که نیاز به جابجایی‌های سنگین عمودی، افقی یا کار در ارتفاع باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای لیفت‌کردن و جابجایی انواع مواد در وزن‌ها و ابعاد مختلف و همچنین امکان حرکت‌های افقی، عمودی و کمانی، به پرداخت قیمت گیربکس صنعتی قدرتمند و کارآمد نیاز داریم. در این مقاله می‌خواهیم راجع به موتور گیربکس جرثقیل سقفی، جرثقیل کارگاهی، جرثقیل بازویی و انواع دیگر و آنچه نیاز است در مورد این گیربکس این دستگاه‌های مفید بدانید صحبت کنیم. همراه ما باشید.

موتور گیربکس جرثقیل

گیربکس جرثقیل

جرثقیل ها و بالابرها مانند هر ماشین دیگری، از یک الکتروموتور برای تأمین نیروی محرکه و از یک گیربکس برای انتقال و به‌کارگیری توان تولید شده برای جابجایی اجسام استفاده می‌کنند. اصول اولیه و اساسی طراحی گیربکس های جرثقیل مانند گیربکس های دیگر است. هرچقدر توان جرثقیل بالاتر باشد، الکتروموتور و گیربکس قوی‌تری در ساخت آن به‌کار می‌رود. گیربکس شافت موازی یا گیربکس آویز در جرثقیل ها کاربرد فراوانی دارد.

انواع گیربکس جرثقیل

جرثقیل ها برای سازگاری با انواع محیط‌های کاری و لیفت کردن و جابجایی اجسام و شکل‌های مختلفی از مواد، نیازمند گیربکس های مخصوص و متناسب هستند. گیربکس های جرثقیل در مدل‌های خورشیدی، حلزونی (در انواع متفاوت پایه‌دار، فلنچ‌دار و هالو شافت) و آویز (در ۲ نوع پایه‌دار و فلنچ) ساخته می‌شوند. در ادامه چند نمونه از گیربکس های جرثقیل و کرین را بررسی خواهیم کرد.

گیربکس کرین

گیربکس‌ کرین باید در تطبیق سرعت و انتقال بسیار عالی و دقیق عمل کنند. مکانیسم عملکردی گیربکس های جرثقیل کرین بر اساس کاهش سرعت و افزایش گشتاور است. این گیربکس ها در مدل‌های تک‌مرحله‌ای و چندمرحله‌ای طراحی و تولید شده‌اند.

با توجه به شکل چرخ‌دنده، می‌توان این گیربکس ها را به گیربکس جرثقیل استوانه‌ای، گیربکس جرثقیل مخروطی و گیربکس جرثقیل مخروطی استوانه‌ای تقسیم کرد. گیربکس های جرثقیل از یک دنده متحرک، یک محفظه حلزونی و یک درایو دنده محصورشده در یک محفظه سفت و سخت تشکیل شده‌اند.

گیربگس آویز SEW در انواع جرثقیل و کرین کاربرد داد. قیمت گیربکس sew در مقایسه با برندهای دیگر کمی بیشتر ولی کیفیت و توان آن، بالاتر است.

گیربکس جرثقیل SEW


بیشتر بخوانید: گیربکس شافت موازی چیست و برای چه کاربردی مناسب است؟

گیربکس های جرثقیل سقفی

این گیربکس در مدل‌های تک‌مرحله‌ای، دومرحله‌ای، سه‌مرحله‌ای و چهارمرحله‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این گیربکس ها باید از آن برخوردار باشند می‌توان به‌اندازه کوچک، ساختار فشرده، ظرفیت اضافه‌بار بالا، قدرت تا بالای ۱۳۰ کیلووات چپ و راست، راندمان بالا، ارتعاش پایین، سر و صدای کم، صرفه‌جویی در انرژی و جنس بدنه فولادی کیفیت بالا اشاره کرد.

این گیربکس های کرین سقفی معمولاً در ۲ سری شفت موازی و شفت عمودی طراحی‌ و دارای گشتاور خروجی ۱۸هزار نیوتون‌متر، قدرت موتور تا ۱۳۲ کیلووات و سرعت خروجی ۰.۰۴ تا ۸۱۰ دوربردقیقه است.

محدوده کاربرد: این گیربکس ها برای دمای محیط کار ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد، در ۲ جهت جلو و عقب برای استفاده گسترده در صنایع متالورژی، معدن، مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، لیفت‌کردن، حمل‌ونقل، نساجی، کاغذ، تجهیزات، پلاستیک، لاستیک و ماشین‌آلات مهندسی طراحی شده است.

جهت مشاوره و استعلام قیمت موتور گیربکس با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ – ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰

گیربکس جرثقیل بازویی

گیربکس کرین بازویی عمدتاً برای پل بارگیری، تخلیه و سایر تجهیزاتی که نیاز به نصب عمودی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیربکس از نوع سه‌مرحله‌ای عمودی بوده و دارای ۶ فرم مونتاژ سری‌های ۱۴۰، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۳۶، ۲۸۰، ۳۳۵ و سری ۴۰۰ است.

گیربکس های کرین از بدنه چدنی ساخته‌شده و از ویژگی‌های آن می‌توان به نسبت سرعت ۱۶-۱۰۰ ۳، سرعت ۲۸۰ دور در دقیقه به‌بالا، سایز کوچک و سیستم روغن‌کاری تزریق متمرکز اشاره کرد. سایر ویژگی‌ها مانند گیربکس کرین نوع QJ است.

موتورگیربکس آویز ایلماز

موتور گیربکس جرثقیل ایلماز سری D

گیربکس کرین از نوع QJG-T

گیربکس کرین از نوع QJG-T بر پایه گیربکس کرین از نوع QJG-L ساخته شده است. از این گیربکس در ماشین‌های دیگری که برای تعویض گیربکس جرثقیل نوع ZSC (A) نیاز به مجموعه عمودی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. انتهای خروجی گیربکس کرین نوع QJG-T یک آستین مخروطی است.

گیربکس کرین روی شافت غیرفعال دستگاه اصلی آستین‌دار است، انتهای آن ثابت است و وزن گیربکس کرین روی شفت قرار می‌گیرد. یک سوراخ در قسمت بالایی بدنه گیربکس تعبیه شده و توسط یک محور پین روی براکت ثابت می‌شود. بدنه جعبه به سه قسمت تقسیم می‌شود و اندازه خط مرکزی شفت خروجی تا موقعیت حد انتهایی پایین نسبتاً کوچک است. سایر ویژگی‌ها مانند گیربکس کرین نوع QJG-L است.

گیربکس مارپیچ کواکسیال سری R

گیربکس های سری R با الزامات فنی بین‌المللی ساخته شده و از نوع گیربکس های حلزونی است. از ویژگی‌های فنی این سری می‌توان به ابعاد کوچک، قابل اعتماد و بادوام، با ظرفیت اضافه‌بار بالا، قدرت تا ۱۳۲ کیلووات، مصرف انرژی کم، راندمان ۹۵ درصدی، لرزش پایین، سروصدای کم، انتخاب مواد فولادی باکیفیت، جنس بدنه چدنی یا فولادی و سازگار برای محیط‌های عملیات حرارتی با فرکانس بالا اشاره کرد.

چرخ‌دنده های این گیربکس از آلیاژ فولادی کم‌کربن با استحکام بالا، با کربوریزاسیون و کوئنچ ساخته شده است. سختی سطح دندان تا HRC58-62 بوده و چرخ‌دنده ها همه با تکنولوژی سنگ‌زنی CNC با ‌دقت بالا و سطح تماس مناسب ساخته شده‌اند. گیربکس سری R بازدهی انتقال بالایی دارد. در حالت تک‌مرحله‌ای این نرخ بازده حدود ۹۶ درصد، در حالت دومرحله‌ای بیش از ۹۳درصد و در حالت سه‌مرحله‌ای بیش از ۹۰ درصد است.

موتور گیربکس جرثقیل سقفی

اقدامات احتیاطی نصب گیربکس

  1. هنگام بلند کردن گیربکس باید از سوراخ بالابر پایینی استفاده شود.
  2. به صورت افقی حمل و نگهداری شده و روی تکیه‌گاه فیکس باشد.
  3. گیربکس روی سطح زمین کشیده نشود.
  4. پیچ‌های لنگر را به‌خوبی سفت کنید. وقتی پیچ‌ها شل هستند، کابینت حرکت می‌کند که یعنی فونداسیون صاف نیست یا واشر‌ها به‌خوبی لایه‌بندی نشده‌اند.
  5. پس از تنظیم صفحه افقی، شفت ورودی باید با تلورانس ۰.۰۴ هم‌محور با شافت موتور بگیرد. کوپلینگ شافت ورودی باید مطابق با استاندارد آن نصب شود.
جهت مشاوره و استعلام قیمت موتور گیربکس جرثقیل با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

گیربکس های جرثقیل معمولاً برای کارکردهایی که در آن نیاز به انتقال با سرعت کم و گشتاور بالا وجود دارد، استفاده می‌شود. با توسعه مداوم صنعت گیربکس کرین، شرکت های بیشتری از گیربکس های صنعتی برای این منظور استفاده می‌کنند. گیربکس های شافت موازی به صورت بهینه برای کاربرد در جرثقیل‌ها توسط شرکت های بزرگ تولید گیربکس مثل گیربکس SEW و گیربکس ایلماز تولید و عرضه می‌شوند که با توجه به توان و گشتاور مورد نیاز می‌توان انتخاب مناسبی داشت. برای استعلام قیمت و راهنمایی و مشاوره خرید، می‌توانید با سام تجهیز در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا