زنگ خطرهای خرابی گیربکس که با توجه به آنها می توانید هزینه تعمیر گیربکس صنعتی را کاهش دهید

گیربکس های صنعتی عمدتاً تجهیزات مقاومی هستند که می‌توانند در برابر دما، فشار و محیط‌های ساینده، مقاومت بالایی از خود نشان دهند؛ اما این طول عمر و مقاومت بالا نباید منجر به غفلت ما در نگهداری و سرویس دوره‌ای گیربکس صنعتی‌مان شود. نادیده گرفتن مشکلات جزئی و عدم توجه کافی به برخی نکات ساده و ابتدائی ممکن است عواقب فاجعه‌باری به دنبال داشته باشد. گیربکس صنعتی شما، مانند هر تجهیزات دیگری، در صورت وجود هرگونه مشکل ریزودرشت، باید به سرعت بررسی و تعمیر گیربکس شود. علائم خرابی گیربکس صنعتی را شناخته و هشدارهای کوچک را جدی بگیرید.

زنگ خطرهای خرابی گیربکس صنعتی

علائم خرابی گیربکس صنعتی، زنگ خطر‌های خرابی گیربکس

اگر به علائم خرابی گیربکس صنعتی آگاه باشیم، می‌توانیم اکثر مشکلات را در همان نقطه شناسایی و رفع کنیم. بسیار از موارد تعمیر جزئی گیربکس صنعتی در محل و روی کار انجام می‌شود که منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، صرفه‌جویی در زمان و داشتن زمان کافی برای پیدا کردن افراد متخصص می‌شود. همین امر اهمیت بالای شناخت علائم خرابی گیربکس صنعتی را نمایان می‌کند.

حتما شما هم با ما موافق هستید که شناسایی یک مشکل در مراحل اولیه آن می‌تواند در درازمدت در زمان و هزینه تعمیرات صرفه‌جویی کند. در حالی که یک بررسی کامل، دشوار، زمان‌بر و هزینه‌بر است و منجر به تعطیلی کار خواهد شد، بررسی‌های بصری ساده و متناوب، زمان بسیار کمی از ما گرفته و از خرابی‌های فاجعه‌بار آینده جلوگیری می‌کنند. بیایید با علائم خرابی گیربکس صنعتی آشنا شویم. اگر گیربکس صنعتی شما هرکدام از علائم زیر را دارد، باید نگران سلامت آن باشید.


همچنین بخوانید:
۵ دلیل خرابی الکتروموتورهای TEFC و راه‌های جلوگیری از آن
برای افزایش طول عمر و نگهداری الکتروموتور این نکات را رعایت کنید

تراز کردن گیربکس صنعتی

سر و صدا (Noise)

یک گیربکس معیوب با سروصدای اضافی و غیرمعمول کار کرده و نویز زیادی تولید می‌کند. این صدا‌ها ممکن است در اثر کوبیدن یا ساییدن قطعات روی یکدیگر ایجاد شوند. بلبرینگ‌ها، چرخ‌دنده‌ها و شفت‌ها به‌مرور زمان فرسوده می‌شوند و هرچه میزان فرسودگی و آسیب بیشتر شود، صدا‌های بلندتری نیز به گوش خواهد رسید.

اگر متوجه شدید صدای گیربکس از حد معمول بالاتر می‌رود، توصیه می‌کنیم حتماً و در اسرع وقت گیربکس خود را بررسی کنید. مهندسان باتجربه می‌توانند از نوع نویز برای مشخص کردن منبع مشکل استفاده کنند. برای مثال، پایه‌های شل موتور، صدایی شبیه به صدا‌ی کوبیدن و سایش قطعات ایجاد می‌کنند، در حالی که یاتاقان‌های معیوب معمولاً صدا‌های ناله‌مانند با صدای کم ایجاد می‌کنند. همچنین دندانه‌های چرخ‌دنده‌ی آسیب‌دیده می‌توانند صدایی بلند و ممتد ایجاد کنند. پس شناسایی نوع صدا در تشخیص نوع مشکل و کاهش هزینه تعمیر بسیار مهم و کاربردی است. برای آگاهی بیشتر در این مورد حتما این مطلب با عنوان ۴ راهکار برای کاهش صدا و نویز گیربکس‌های صنعتی را مطالعه کنید.

گرم شدن بیش‌ازحد (Overheating)

آیا تغییرات قابل‌توجهی در دمای بدنه و شفت گیربکس صنعتی شما، نسبت به روزهای اول کارکرد وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، نشان‌دهنده‌ی این است که مشکلی وجود دارد و اصطلاحاً یک جای کار می‌لنگد. یکی از علائم خرابی گیربکس صنعتی، گرمای بیش‌ازحد آن هنگام کارکردن است. دود ساطع‌شده از شفت‌ها و درزگیر‌ها و تغییر رنگ سطوح ناشی از سوختن و ذوب شدن قطعات پلاستیکی، همگی از علائم گرم شدن بیش‌ازحد گیربکس هستند.

تشخیص علت گرم شدن بیش‌ازحد گیربکس شاید اندکی مشکل باشد. ممکن است علت این مشکل عدم روغن‌کاری و روانکاری قطعات داخلی به‌طرز صحیح و مؤثر یا سفت‌شدن بیش‌ازحد یاتاقان‌ها باشد که منجر به اصطکاک داخلی بیشتر و تولید گرمای اضافی می‌شود. عمر قطعات داخلی گیربکس با دمای کارکرد آن رابطه مستقیم دارد، هرچه عمل روان‌کاری و خنک ماندن قطعات بهتر و بهینه‌تر انجام شود، طول عمر قطعات و گیربکس صنعتی شما بالاتر خواهد رفت. نگهداری از گیربکس صنعتی کار ساده‌ای است، به شرطی که علائم خرابی گیربکس صنعتی را شناخته و برای گیربکس وقت کافی بگذارید.

ترک و آسیب دیدگی ها

اگر در بررسی‌های دوره‌ای بصری، متوجه شکستگی یا آسیب‌دیدگی ظاهری گیربکس شدید، باید در اسرع وقت، منبع مشکل را پیدا کنید. این مشکل می‌تواند ناشی از لرزش‌هایی باشد که هنگام افزایش سرعت و گشتاور گیربکس رخ داده است. قطعاتی که شل شده و آسیب‌دیده‌اند یا به‌درستی نصب نشده‌اند می‌توانند گیربکس را به لرزش انداخته و در نهایت باعث آسیب به سایر قسمت‌ها و کارکرد کلی گیربکس شوند. بنابراین قبل از پرداخت قیمت گیربکس صنعتی، حتما بازرسی های لازم را از آن انجام دهید.

ناهماهنگی و عدم نصب صحیح

قطعات ممکن است به‌مرور زمان نامرتب شده و از محل مناسب خود خارج شوند. فرسودگی، ارتعاش و انبساط ناشی از گرما همگی می‌توانند منجر به ناهماهنگی قطعات داخلی و مجموعه گیربکس شوند. اگر گیربکس نصب‌شده برای کاربری صنعتی موردنظر مناسب نباشد، مشکلات و هزینه‌های زیادی را متحمل آن صنعت خواهد کرد. به‌طور مشابه، اگر گیربکس صنعتی در زمان شروع به کار، به‌درستی نصب نشده و سرجای خود فیکس و محکم نشود، عمر به‌مراتب کمتری خواهد داشت.

لکه های نفتی و روغنی

مهر و موم و آب‌بندی شفت گیربکس خود را بررسی کنید. اگر لکه‌های روغنی را روی زمین یا روی بدنه گیربکس صنعتی خود مشاهده کردید، با یکی از علائم خرابی گیربکس صنعتی که بسیار هم رایج است روبرو شده‌اید. وقتی مهروموم‌ها و واشرهایی که وظیفه آن‌ها آب‌بندی گیربکس است معیوب و فرسوده شوند، روغن نشت کرده و هم‌زمان آب، خاک و گردوغبار وارد قسمت‌های داخلی گیربکس خواهند شد. حتی اگر نشتی روغن هم ندارید، همواره و به‌صورت متناوب سطح روغن گیربکس خود را بررسی کنید.

لکه های روغن گیربکس صنعتی


بیشتر بخوانید:
عیب یابی و رفع مشکل در گیربکس های صنعتی
عوامل خرابی اینورتر درایوها و جلوگیری از وقوع آن‌ها

سخن پایانی

اگر بازرسی‌ها را در فواصل زمانی اصولی و منظم انجام دهید، می‌توانید با کمترین هزینه مشکلات گیربکس خود را برطرف کنید. همچنین کیفیت قطعات و کیفیت ساخت و مونتاژ گیربکس صنعتی نیز در طول عمر آن بسیار مهم است. بنابراین، برای خرید گیربکس‌های صنعتی و خرید الکتروموتور درجه‌یک و استاندارد، با متخصصان سام تجهیز و تعمیرکاران مجرب این حوزه در ارتباط مستمر باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا