روند و نحوه بازرسی فنی گیربکس صنعتی

در این مطلب در مورد یک موضوع بسیار مهم یعنی بازرسی فنی و قیمت گیربکس صنعتی صحبت خواهیم کرد. ابتدا روی روند بازرسی فنی گیربکس و پس از آن بازرسی عملی گیربکس در محل، متمرکز می شویم. ابتدا فعالیت های مقدماتی برای بازرسی موفقیت آمیز گیربکس را خواهیم دید و سپس، موضوع اصلی یعنی فرایند بازرسی فنی گیربکس صنعتی را توضیح خواهیم داد.

پیش از این در مطلبی، «دسته بندی چرخدنده ها» را دیدیم و درباره انواع چرخدنده و موارد مختلفی که در سازوکار چرخدنده به کار می روند توضیح دادیم.

همانگونه که می دانیم گیربکس ها برای تبدیل سرعت و گشتاور در صنایع به کار می روند. بنابراین، می توان گفت که گیربکس های صنعتی جزء بسیار مهم و حیاتی در تجهیزات مربوطه هستند. اگر چنین اجزاء حیاتی و مهمی از کار بیفتند، به مدت زیادی واحد را دچار مشکل می کنند و در نتیجه، مطمئناً بر بهره وری واحد تأثیر می گذارند. بنابراین، باید گیربکس ها را بازرسی کنیم تا از بهینه بودن بازده تجهیزات دیگری که به وسیله آن ها کار می کنند مطمئن باشیم.

بازرسی فنی گیربکس صنعتی

روند بازرسی فنی گیربکس

در اینجا مراحل مهم و مختلفی را که باید برای بازرسی یک گیربکس در محل انجام شوند بیان خواهیم کرد. نیازی نیست تمام قیود مختلفی را که برای بازرسی گیربکس در محل وجود دارد بیان کنیم؛ اما اجازه دهید تعدادی از این قیود را که هنگام بازرسی گیربکس محدودیت ایجاد می کنند، به صورت زیر، یادآوری کنیم:

  1. زمان خاموشی و توقف برای بازرسی گیربکس
  2. امکان دسترسی برای بازرسی کامل گیربکس
  3. تأخیر در تولید در طول زمان توقف و خاموش بودن
  4. منابع مورد نیاز برای بازرسی کامل گیربکس

اگر بتوانیم بر محدودیت های بالا غلبه کنیم، قادر خواهیم بود بازرسی کامل گیربکس را انجام داده و به طور همزمان، زمان از کار افتادگی ناشی از خرابی و هزینه های بازسازی و تعمیر گیربکس، در صورت وقوع خرابی، را کاهش دهیم و همچنین، عمر مفید تجهیزات مربوطه را زیاد کنیم. بنابراین، لازم است یک برنامه زمان بندی برای بازرسی کامل گیربکس فراهم کنیم.

برنامه ریزی و آماده سازی

قبل از شروع بازرسی، لازم است برنامه ای برای خاموش کردن و توقف تجهیزات مربوطه داشته باشیم و باید وسائل لازم برای بازرسی کیفی گیربکس را تأمین کنیم. اجازه دهید تعدادی از وسائل مهم که در زمان بازرسی گیربکس مورد نیاز هستند را بیان کنیم.

  1. آچارها (spanners)
  2. آچار گشتاور
  3. فرم بازرسی
  4. صداسنج
  5. میکرومتر
  6. ارتعاش سنج
  7. چراغ قوه فلاش LED با شدت بالا
  8. تجهیزات نمونه برداری از روان کار
  9. دماسنج (دیجیتال)
  10. گوش گیر
  11. ضایعات پنبه ای
  12. دوربین با فلاش نزدیک

آماده سازی فرم بازرسی

قبل از اینکه برای بازرسی گیربکس برویم، باید یک فرم بازرسی آماده کنیم که همه موارد بازرسی در آن ذکر شده باشد و هنگام بازرسی گیربکس با انجام شدن مشاهدات، فرم را بروزرسانی کنیم.

تدابیر ایمنی

پس از کسب مجوز برای خاموش کردن و توقف واحد به منظور بازرسی، گام بعدی فراهم کردن همه گواهی نامه های ایمنی بر اساس خط مشی سازمان است؛ مانند مجوز کار و گواهی نامه LOTO (قفل کردن و برچسب گذاری) و مواردی از این قبیل. باید همه قوانین و مقررات ایمنی را، مانند آنچه که در مورد تدابیر ایمنی سازمان گفته شد، کاملاً رعایت کنیم.

آماده سازی پیش از بازرسی فنی گیربکس

نظافت گیربکس و محیط اطراف

معمولاً گیربکس ها در فضای آلوده و پر از گرد و خاک کار می کنند؛ بنابراین، لازم است تمام بدنه گیربکس و محیط اطراف آن را تمیز کنیم. اگر نظافت گیربکس و محیط اطرافش خوب انجام نشود، نمی توانیم گیربکس را کاملاً بازرسی کنیم. باید توجه داشته باشیم که قبل از باز کردن درپوش یا پورت بازرسی، همه درپوش ها و پورت های بازرسی تمیز شده باشند.

وقتی گیربکس و محیط اطرافش کاملاً تمیز شدند، کار اصلی یعنی بازرسی گیربکس را شروع می کنیم.

تا اینجا روند و پیش نیازهای بازرسی فنی گیربکس را شرح دادیم، در ادامه به این موضوع می پردازیم که چگونه یک گیربکس صنعتی را در محل بازرسی کنیم و بازرسی فنی گیربکس را مرحله به مرحله توضیح می دهیم.


جهت مشاوره فنی و همچنین استعلام موجودی و قیمت انواع گیربکس صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴
بیشتر بخوانید: انتخاب صحیح گیربکس صنعتی

چگونه یک گیربکس را بازرسی کنیم

حال این موضوع را بررسی می کنیم که چگونه یک گیربکس را در محل بازرسی کنیم. در ابتدای مطلب «روند بازرسی فنی گیربکس» و همه فعالیت هایی را که قبل از بازرسی گیربکس باید انجام دهیم توضیح دادیم.

پس، در ادامه این مطلب از بلاگ سام تجهیز، روی چگونگی بازرسی گیربکس در محل تمرکز کنیم. در اینجا مراحل مهم و مختلفی که باید در بازرسی کامل یک گیربکس طی شوند را شرح می دهیم.

بازرسی بصری

به محض اینکه گیربکس و محیط اطراف آن تمیز شدند، باید نکات زیر را در گیربکس بررسی کنیم:

  1. بررسی شرایط پایه های اتصال دهنده از لحاظ محکم بودن
  2. بررسی شرایط بست های درپوش گیربکس از لحاظ محکم بودن
  3. بررسی وجود هرگونه شواهدی از خوردگی، بالا رفتن بیش از حد دما، نشتی روغن و آسیب دیدگی
  4. بررسی نشتی روغن از ورودی و خروجی شافت
  5. بررسی بدنه گیربکس از لحاظ وجود هر گونه ترک در محل های جوشکاری یا هر آسیب دیگری که مربوط به بدنه گیربکس باشد

بررسی شواهد مختلف برای اطمینان از بالا نرفتن بیش از حد دما (overheat)

در طول بازرسی گیربکس، آب بندهای شافت و هواکش ها را به منظور یافتن هرگونه دود بررسی خواهیم کرد. همچنین، روی پوسته یاتاقان یا شافت، آب اسپری می کنیم تا ببینیم بخار شدن یا جوشیدن آن اتفاق می افتد یا خیر. شرایط روغن گیربکس را با استفاده از میله اندازه گیری یا با نگاه کردن به نشان دهنده سطح روغن بررسی خواهیم کرد. اگر روغن گیربکس کدر شده باشد، به این معناست که دمای گیربکس در زمان کار بیش از حد بالا رفته است.

آب بندی روغن شافت ورودی و خروجی

آب بندِ روغنِ شافتِ ورودی و خروجی یا همان کاسه نمد را از لحاظ وجود هر گونه نشتی بررسی خواهیم کرد. اگر نشتی روغن از آب بندها مشاهده شد، یعنی کاسه نمد آسیب دیده و تعویض این آب بند در اولویت است؛ زیرا کاسه نمد آسیب دیده، امکان ورود گرد و غبار و آب را به درون گیربکس فراهم می کند و همین گرد و غبار و آب، کیفیت روغن گیربکس را کاهش می دهند؛ به این ترتیب، روغن نمی تواند کارکرد خود را، طبق نیاز، داشته باشد.

شرایط هواکش

در ادامه، شرایط هواکش و فیلتر آن را بررسی خواهیم کرد. فیلتر باید تمیز باشد و امکان خروج بخاری را که در هنگام کار کردن گیربکس در محیط ایجاد می شود فراهم کند. برای هواکش باید درپوشی تعبیه شود که احتمال ورود هر گونه ذرات خارجی، گرد و غبار و آب را به درون آن از بین ببرد.

سطح روغن گیربکس

سطح روغن گیربکس را با میله اندازه گیری یا با مشاهده نشان دهنده سطح روغن بررسی خواهیم کرد. اگر سطح روغن پائین باشد، باید پس از اتمام بازرسی کامل گیربکس، برای پر کردن آن تا سطح مطلوب برنامه ریزی کنیم.

اندازه گیری دما

دمای پوسته گیربکس و همچنین، دمای روغن را در زمان جمع آوری نمونه روغن، با کمک دماسنج مادون قرمز بررسی می کنیم. باید دمای روغن و بدنه گیربکس را ثبت کرده و آن ها را با مقادیر موجود در راهنمای نگهداری و عملکرد، که توسط سازنده گیربکس تهیه شده است، مقایسه نماییم.اندازه گیری دما و سطح روغن در گیربکس صنعتی

اندازه گیری اِندپلی (endplay) و لنگی (runout) شافت

لنگی شافت گیربکس صنعتی را به کمک صفحه مدرج بررسی می کنیم؛ ضمناً، اِندپلی شافت را نیز بررسی خواهیم کرد. همچنین، هرگونه حرکت نسبی میان اجزاء، مثلاً کوپلینگ چرخدنده و شافت یا شافت و کاسه ترمز را بررسی می کنیم.

بازرسی قطعات داخلی گیربکس

حال، باید پورت های بازرسی را باز کرده و قطعات داخلی گیربکس را بررسی کنیم. قبل از باز کردن پورت بازرسی، باید شرایط همه بست ها و آب بندهای درپوش یا پورت بازرسی را ببینیم. اگر پیچی آسیب دیده یا گم شده باشد، باید از یک پیچ جدید استفاده کنیم تا پورت بازرسی به خوبی بسته شود.

به محض اینکه درپوش بازرسی را باز کردیم، باید مراقب باشیم که هیچ گونه ذرات خارجی وارد گیربکس نشود؛ چراکه ورود هر ذره خارجی به گیربکس، بسته به نوع آن ذره، سبب آسیب دیدن گیربکس خواهد شد.

بیایید فرض کنیم در حال باز کردن درپوش بازرسی هستیم و به اشتباه، یک پیچ یا مهره وارد گیربکس می شود. اگر این اتفاق رخ داد، باید این ذره خارجی را بیرون آوریم؛ اما این کار زمان زیادی می برد، زیرا ابتدا باید درپوش بالایی گیربکس را جدا کنیم تا بتوانیم ذره خارجی را بیرون بیاوریم و بسته به کیفیت روغن گیربکس، ممکن است لازم باشد آن را نیز تعویض نماییم.

اما فرض کنید در این مورد، وارد شدن پیچ یا مهره به درون گیربکس را نبینیم؛ در این صورت قطعات داخلی گیربکس حتماً آسیب خواهند دید.

بازرسی فنی گیربکس

پس از باز کردن درپوش بازرسی، قطعات داخلی گیربکس مانند چرخدنده ها، شافت ها و یاتاقان ها را بازرسی خواهیم کرد. در حالتی که کمی آسیب دیدگی را در یاتاقان ها، چرخدنده ها یا شافت ها مشاهده می کنیم و با این وجود، بخواهیم سیستم با همان یاتاقان ها، چرخدنده ها و شافت به کار خود ادامه دهد، باید مسئول مافوق یا مدیریت را نسبت به شرایط موجود در قطعات داخلی آگاه کنیم و ضمناً، لازم است اجزاء داخلی ذکر شده را زیر نظر داشته باشیم.

شرایط روغن گیربکس

در طول بازرسی قطعات داخلی گیربکس، باید از روغن گیربکس نمونه برداری کنیم و با نوشتن نام گیربکس روی بطری حاوی نمونه روغن، این نمونه را به اتاقک بررسی وضعیت بفرستیم تا کیفیت روغن گیربکس تحلیل گردد.

صدا و لرزش

گیربکس را در هنگام کار مشاهده می کنیم تا هرگونه صدا یا لرزش غیر عادی را تشخیص دهیم. در صورت وجود هرگونه صدا یا ارتعاش غیر عادی، لازم است مکان تولید آن صدا یا ارتعاش را پیدا کنیم.


جهت مشاوره فنی و همچنین استعلام موجودی و قیمت انواع گیربکس صنعتی و موتور ویبره با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴
بیشتر بخوانید: نکاتی برای نگهداری موتور ویبره‌ها و ویبراتورهای صنعتی

در انتها با تکمیل شدن بازرسی کامل گیربکس، همه جزئیات مشاهده شده را در فرم بازرسی ثبت می کنیم. همزمان، گزارش بازرسی را نیز به مسئول مافوق ارائه می دهیم تا در صورت نیاز، اقدامات لازم انجام گیرند.

1 در مورد “روند و نحوه بازرسی فنی گیربکس صنعتی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا