نوع پوسته و لوازم جانبی موتور گیربکس ها

در این مطلب از سام تجهیز به دو موضوع جنس پوسته و لوازم جانبی مورد استفاده برای موتور گیربکس ها می پردازیم. پوسته گیربکس ها در انواع و جنس های مختلفی تولید و عرضه می شوند. همچنین لوازم جانبی موتور گیربکس ها از مواردی است که با توجه به نوع کاربرد انتخاب شده و قابل استفاده هستند.

چه نوع پوسته هایی برای موتور گیربکس ها وجود دارد؟

کیفیت در هنگام خرید و قیمت موتور گیربکس به عوامل مختلفی بستگی دارد. به غیر از عواملی مانند کیفیت قطعات و نوع گیربکس ها در گیربکس و نوع موتوری که به کار رفته است، جنس پوسته نیز در تعیین کیفیت و کارایی موتور گیربکس نقش دارد.

پوسته گیربکس ریخته گری شده

چند نوع ماده متداول وجود دارد که در پوسته موتورگیربکس ها استفاده می شوند. این مواد شامل انواع پوسته های آلومینیومی، چدن و فولاد ضد زنگ هستند. پوسته های آلومینیومی از لحاظ روش های ساخت با هم تفاوت دارند. برخی روش های متداول در ساخت پوسته های آلومینیومی عبارتند از:

  • ریخته گری ماسه ای
  • ریخته گری فشاری
  • ریخته گری با قالب دائمی
  • شمش آلومینیوم (billet)

مواد دیگری که بدین منظور می توان انتخاب نمود شامل چدن و فولاد ضد زنگ و همچنین گزینه های گران قیمت تر، مانند روی ریخته گری شده و حتی منیزیم قالبی تزریقی هستند. بدین ترتیب، مثلاً چدن یک پوسته مناسب چندمنظوره بدست می دهد، در حالیکه پوسته هایی از جنس فولاد ضد زنگ بیشتر برای محیط های خورنده یا مواردی که سطح بالایی از بهداشت باید در آن ها رعایت شود مناسب هستند. البته، قیمت پوسته های خاص از جنس فولاد ضدزنگ که برای شستشو در کاربردهای مواد غذایی و نوشیدنی به کار می روند ممکن است دو برابر یا حتی بیش از دو برابر پوسته های معمولی آلومینیومی یا چدنی باشد.

عوامل دیگر نیز، در کنار خود ماده، می توانند در کیفیت و کارایی تعیین کننده باشند. به عنوان مثال، میزان ضخامت و تقویت ماده، استحکام پوسته موتور گیربکس و در نتیجه طول عمر مفید آن را تغییر می دهند.

الکتروگیربکس هایی که پوسته آن ها از جنس فولاد ضد زنگ است، مانند برخی از مدل های موتور گیربکس های SEW به طور خاص برای به حداقل رساندن آلودگی در کاربردهای غذایی و نوشیدنی طراحی شده اند. قیمت گیربکس SEW را از سام تجهیز، استعلام بگیرید.


بیشتر بخوانید: گیربکس اکسترودر چیست

کیت شافت، فیس آداپتور و پایه نصب موتور گیربکس چیست؟

لوازم جانبی موتور گیربکس معمولاً اولین چیزی نیست که افراد هنگام انتخاب موتور گیربکس برای یک کاربرد به آن توجه می کنند. علت این امر آن است که پارامترهای مهمتری مانند گشتاور خروجی، اسب بخار و ریتینگ سرعت در اولویت قرار دارند (و به حق هم همینطور است).

اما لوازم جانبی گیربکس ها، به طور اجتناب ناپذیری، در مرحله نصب موتور گیربکس به کار می آیند و دقیقاً همینجاست که برخی جزئیات به ظاهر بی اهمیت، می توانند در کار کردن یا نکردن یک موتور گیربکس با تنظیمات مشخص نقش اساسی ایفا کنند.

برای جلوگیری از این پیشامد، در اینجا نگاهی به سه نوع از لوازم جانبی موتور گیربکس که از متداول ترین انواع هستند و همچنین، مفهوم آن ها داریم.

لوازم جانبی موتور گیربکس baldoe

سازندگان موتور گیربکس معمولاً مجموعه ای از لوازم جانبی را نیز ارائه می دهند. به عنوان مثال، لوازم جانبی که بالدور (Baldor) –از برندهای شرکت ABB– ارائه می دهد شامل کیت های شافت برای سرهای توخالی گیربکس که زاویه قائمه دارند، فیس آداپتور برای سرهای گیربکس با شافت موازی و پایه های نصب است.

کیت های شافت

یک کیت شافت شامل تعدادی تجهیز برای دستیابی به اهداف مختلف است. به عنوان مثال، کیت های شافت گاهی شامل آب بند برای آب بندی شافت در برابر آلودگی های خارجی هستند که نوع آن به اینکه تجهیز در چه محیطی استفاده می شود بستگی دارد. در نتیجه، مثلاً آب بندها می توانند موتور گیربکس را در برابر سیالاتی مانند روغن یا آب، یا آلودگی های ناشی از ذراتی مانند گرد و غبار یا دیگر ذرات ریز محافظت کنند.

یکی دیگر از لوازم جانبی متداول آداپتور غلافی است. این تجهیز برای افزایش قطر شافت استفاده می شود؛ البته در صورت نیاز به این افزایش در یک کاربرد خاص و به منظور متناسب شدن با آن کاربرد. یکی از تبدیل های متداول، آداپتوری است که شافت یک دوم اینچی را به شافت پنج هشتم اینچی تبدیل می نماید.

لوازم جانبی متداول دیگری که به کار می رود کیت زمین شافت است. NEMA زمین شافت را به عنوان روشی برای حفاظت از یاتاقان های موتور، در موتورهای الکتریکی که با توان اینورتر کار می کنند، پیشنهاد کرد.

فیس آداپتور

صفحات فیس به استانداردهای نصب مکانیکی تثبیت کننده در موتورهای مورد استفاده در آمریکا مربوط می شوند. متداول ترین نوع نصب C-face است. سوراخ های نصب در نصب C-face رزوه شده اند و امکان بستن پیچ در آن ها وجود دارد. معمولاً از این تجهیزات برای وصل کردن چیزی همانند گیربکس به موتور استفاده می شود. در مقابل C-face، صفحه نصب D-face است که سوراخ رزوه شده ندارد.

پایه های نصب

پایه های نصب در موتور گیربکس ها معمولاً متناسب با ابعاد قاب موتور هستند و بنابراین، برای موتورهایی که قاب هایی با ابعاد متفاوت دارند، پایه های نصب متفاوتی نیز وجود دارد. در این مورد، تنوع بسیار زیاد است و بسته به تعداد عوامل دخیل، مانند اینکه موتورگیربکس چگونه و در کجا باید نصب شود، انتخاب های مختلفی نیز وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا