استانداردهای گیربکس صنعتی

یکی از مهم ترین استانداردهای گیربکس صنعتی که در سیستم های متکی به موتور قابل توجه می باشند، نحوه انتقال قدرت آن ها است. گیربکس ها از پر کاربرد ترین قطعات و تجهیزات در صنایع مختلف تلقی می شوند که وظیفه آن ها‌ انتقال نیرو و همچنین توان از یک چرخ دنده به چرخ دنده دیگر می باشد. در حقیقت گیربکس ها قادر هستند دو مولفه گشتاور و سرعت را به همدیگر تبدیل نمایند تا با استفاده از این ویژگی، قادر باشند در زمان مناسب سرعت و همچنین گشتاور مورد نظر را به وجود آورند. موضوعی که این جا حائز اهمیت می باشد این است که در همه گیربکس ها رابطه میان گشتاور و سرعت دورانی برعکس همدیگر هستند. در فارسی، به گیربکس جعبه دنده نیز گفته می شود که دارای کاربرد های متعددی از جمله درون خودرو ها می باشد. گیربکس SEW از جمله برندهای باکیفیت است که قیمت گیربکس صنعتی از این برند، چندان بالا نیست. اما گیربکس های SEW تأثیر چشمگیری در بهبود و افزایش کارایی یک واحد تولیدی دارند.

گیربکس استاندارد چه ویژگی دارد؟

گیربکس ها یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین قطعات و اجزا در مکانیک به شمار می آیند. هر چقدر گیربکس ها استاندارد تر و بیشتر طبق اصول طراحی و تولید شوند، بازدهی و عمر عملیاتی بالاتری خواهند داشت و احتیاج کم تری به توقف تولید و اصلاح به وجود خواهد آمد.

استاندارد انجمن تولیدکنندگان چرخ دنده آمریکا

در تاریخ اکتبر سال ۱۹۴۳ میلادی، برای نخستین بار اولین استاندارد برای گیربکس های صنعتی توسط انجمن تولیدکنندگان چرخ دنده آمریکا (AGMA)، به صورت آزمایشی ارائه شد که مورد پذیرش نیز قرار گرفت و در نهایت استاندارد AGMA 421.01 نامیده شد.

این استاندارد دارای فرمول هایی می باشد که قادر است توان را بر حسب اسب بخار و تنش های مجاز محاسبه نماید. علاوه بر آن این استاندارد دارای جدولی است که ضریب های کاربردی روی آن درج شده است. همچنین این استاندارد AGMA 421.01 محتوایی دارد که توانایی انجام بازنگری در عملیات های حرارتی در گیربکس ها را ممکن می سازد.

البته در استاندارد های قبلی اشتباه های متفاوتی از جمله اشتباهات چاپی وجود داشت که در سال ۱۹۵۷ توسط استاندارد  AGMA 421.01 اصلاح شد.

در ادامه و در سال ۱۹۵۹ میلادی، با بررسی هایی که در خصوص استاندارد AGMA 421.04 صورت گرفت، کارشناسان و متخصصان این امر تصمیم گرفتند که اقدام به بازنگری این استاندارد کنند. در همین راستا، استاندارد جدید AGMA 421.05 با هدف توسعه صنعت، طراحی و تولید و در نهایت در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۱۹۶۳ میلادی منتشر و عرضه گردید که نقص های استاندارد گذشته نیز در آن مرتفع شد.

بر طبق استاندارد AGMA 421.05 یک گیربکس صنعتی هلیکال دارای شرایط زیر می باشد که آن را دور بالا در نظر می گیرند:

در گیربکس های تک مرحله ای مقدار سرعت خطی گام می بایست هم اندازه و یا بیشتر از ۳۵ متر بر ثانیه باشد. علاوه بر آن نیز، مقدار سرعت دورانی آن نبایستی از ۴۵۰۰ دور بر ثانیه بالاتر باشد.

در گیربکس های چند مرحله ای به این نحو است که در حداقل یکی از مراحل از آن سرعت خطی گام هم اندازه و یا بیشتر از ۳۵ متر بر ثانیه باشد و سرعت خطی گام در مرحله های دیگر نیز نباید از میزان ۵ متر بر ثانیه کم تر باشد.

به صورت معمول استاندارد هایی که برای گیربکس ها مد نظر قرار می دهند، در خصوص گیربکس های صنعتی هلیکال است اما گاها دیده شده که در بخش های متفاوتی از صنایع همانند صنعت نفت از گیربکس هایی ساده که سرعت دورانی زیادی دارند، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه توان ورودی مورد نیاز برای موتورگیربکس

برای خرید موتور گیربکس، موتور ویبره و سایر تجهیزات صنعتی برندهای مختلف با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

کلام پایانی

همانطور که خواندید، سعی کردیم شما عزیزان را با گیربکس صنعتی و استاندارد های لازم گیربکس های صنعتی آشنا کنیم. از روند تشکیل استاندارد مطلع شدید و شرایط اصلی آن را مطالعه کردید.

شرکت سام تجهیز افزار خاورمیانه، از معتبر ترین برند های تولید کننده تجهیزات در تامین بهترین تجهیزات و قطعات صنعتی و کشاورزی و مکانیکی می باشد. این شرکت یاری گر صنعت گران در حوزه ها و زمینه های متفاوتی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سیمان می باشد. از دیگر حوزه های این شرکت می‌ توان به صنعت خودرو سازی و فولاد، کشاورزی و غذایی، دارویی و شیمیایی و…. اشاره کرد. اگر در زمینه انواع گیربکس‌ های صنعتی، الکتروموتور های تک‌ فاز و سه‌ فاز، پمپ‌ های صنعتی و خانگی، موتورویبره‌ ها و اینورتر ها نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتر دارید می توانید با کارشناسان ما در سام تجهیز ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا