کارکرد گیربکس صنعتی

در این مقاله شما را با نحوه کارکرد گیربکس آشنا خواهیم کرد. گیربکس در لغت به معنای جعبه دنده است. گیربکس انواع مختلفی دارد، هم چنین شرکت ها و تولیدکنندگان بسیاری به ساخت جعبه دنده اقدام کرده اند. معمولا از آن در صنایع و حوزه های صنعتی مختلفی استفاده میشود، همچنین دارای کاربرد در تجهیزات مختلف می باشد. به عنوان مثال گیربکس در صنعت خودرو وظیفه های متعددی را دارا است که مهم ترین آن تنظیم گشتاور و سرعت مورد نیاز خودرو در شرایط گوناگون است. کارکرد گیربکس در خودرو به گونه ای است که زمانی که موتور برای حرکت کردن نیرو تولید می کند در نهایت گیربکس نیروی تولید شده را به چرخ ها انتقال می دهد. از دیگر کارکرد های گیربکس در خودرو می توان به این مورد اشاره کرد که گیربکس ها با کمک چرخ دنده هایی که دارند، میزان معینی از سرعت و قدرت را به چرخ ها انتقال می دهند و به راننده اجازه می دهد تا بدون نیاز به بالا بردن سرعت دور موتور را در بهترین حالت ممکن خود نگه دارند.

جهت خرید گیربکس SEW از سایت سام تجهیز با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

عملکرد انواع گیربکس

گیربکس ها در هر صنعتی که مورد استفاده قرار گرفته باشند دارای یک وظیفه مشترک هستند که اصلی ترین وظیفه آن ها نیز به شمار می رود. این وظیفه تغییر سرعت دوران و گشتاور مورد نیاز برای استفاده در بخش های مختلف صنعتی است. گیربکس های صنعتی انواع گوناگونی دارند که عبارتند از گیربکس حلزونی، گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم، گیربکس آویز، گیربکس کرانویل پینیون، گیربکس خورشیدی، گیربکس صنعتی، گیربکس دور متغیر و گیربکس اکسترودر. از گیربکس اکسترودر در فرآیند اکستروژن استفاده می شود.

گیربکس هلیکال صنعتی ایلماز
گیربکس های هلیکال صنعتی ایلماز

هر کدام از انواع گیربکس های ذکر شده قابلیت ها و کارکرد های مختلفی دارند. اما به طور کلی گیربکس هلیکال صنعتی دارای توان دوران و گشتاور بسیار بالایی در بین سایر گیربکس ها است. گیربکس صنعتی بزرگ در گروه گیربکس های هلیکال قرار می گیرد و خود به تنهایی بر اساس کارکرد و ظاهرش به چند دسته تقسیم می شود و با اسامی قورباغه ای، شتری، تک محور، دو محور، زد و روسی در بازار شناخته می شوند. گیربکس های صنعتی اکثرا بر اساس وزنشان به صنایع مختلف ارائه می شوند که بیش ترین وزن این گیربکس ها چهارصد کیلو گرم است.
هم چنین لازم به توجه است که گیربکس های صنعتی بر اساس آن چه که مصرف کننده سفارش داده است به صورت کوپل یا تک موتور که همان الکتروگیربکس است، تهیه و تولید می شود. رایج ترین این گیربکس ها در دو گروه عرضه می شوند. گروه اول گیربکس های کاهنده نام دارند و گروه دوم گیربکس های افزاینده نام دارند. گیربکس های کاهنده دارای بازده مناسبی بوده و معمولا سایز کوچک و وزن سبکی تری دارند. گیربکس های افزاینده هم در صنایع مختلفی مانند صنعت توربین های بادی و مواردی از این قبیل به کار می رود. البته هر دو نوع این گیربکس ها در سایزها و قدرت های متنوعی تولید می شوند.

نحوه کارکرد گیربکس

همان طور که گفتیم، گیربکس ها در کارکرد های متنوع و گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. وجود گیربکس در صنعت های مختلف دارای فواید بسیاری است. به این ترتیب، نمونه ای از کارکرد های برخی گربکس ها را در ادامه برای شما آورده ایم. گیربکس حلزونی یکی از انواع گیربکس های صنعتی است که در صنایع مختلف کارکرد های مفیدی را دارا است. این گیربکس با نرم کار کردن در صنایعی مانند صنایع کاشی، صنایع سرامیک، بالابر ها و آسانسور ها، کوره های صنعتی، ماشین های بلوک زنی، صنایع غذایی، صنعت نانو، آسیاب های کوچک، ماشین های آجر زنی و بسیاری از صنعت های دیگر عمل کرد مفیدی را ایجاد می کند.

نحوه عملکرد گیربکس به گونه ای است که برای تامین گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز برای مصرف کننده و هم چنین انتقال توان مکانیکی از منبع به مصرف کننده از آن استفاده می شود. در اصل گیربکس صنعتی واسطه ای برای منبع توان و مصرف کننده آن می باشد. این تجهیز که با کارکرد و عملکرد خود باعث انعطاف پذیری بین آن ها می شود. گیربکس صنعتی از اجزای مختلفی ساخته می شود که این اجزا عبارتند از چرخنده ها، پوسته گیربکس، شافت های ورودی و خروجی، یاتاقان، کاسه بند و درپوش کنترل روغن و بازبینی که هر کدام از آن ها قابلیت های مختلفی را ارائه می دهند.

نتیجه گیری
گیربکس ها خود در انواع گوناگونی تولید شده و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهم ترین گیربکس های موجود در بازار گیربکس های صنعتی هستند. این گیربکس ها از قدرت بالایی برخوردار بوده و نمونه های مختلفی دارند. این گیربکس ها بر اساس ظاهر و کارکردی که دارند در چند دسته قرار میگیرند. گیربکس شتری، حلزونی، قورباغه ای، تک محور، دو محور، زد و روسی. هر کدام از این گیربکس ها با توجه به کاربردی که دارند، در بخش خاصی استفاده می شوند. برای مثال، گیربکس حلزونی در صنایع کاشی، سرامیک، بالابر، آسانسور و موارد دیگر این چنینی استفاده می شود. شما میتوانید

برای آشنایی با موتور ویبره و خرید موتور ویبره نیز با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا