نیروی تولید شده در گیربکس های صنعتی سنگین و سبک

گیربکس دستگاهی است که از آن برای انتقال نیرو استفاده می شود و کنترل قدرت و سرعت را در اختیار شما قرار می دهد. گیربکس شامل یک سری چرخدنده است که درون یک محفظه یا پوسته قرار دارد. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد تعریف نیرو و مقدار نیروی تولید گیربکس های صنعتی کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید. فروشگاه گیربکس های صنعتی شرکت سام تجهیز در خدمت شما است. جهت استعلام قیمت گیربکس SEW، موتور ویبره و انواع تجهیزات مکانیکی و صنعتی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تعریف نیرو

نیرو با نماد F در فیزیک کمیت برداری است که باعث شتاب گرفتن اجسام می‌شود در واقع نیروی خالص عامل شتاب است.[ویکی‌پدیا] نیرو عاملی است که باعث ایجاد حرکت و تغییر حرکت می شود. اجسام مختلف و قطعات ماشین آلات ممکن است تحت تاثیر نیروهای مختلف قرار گیرد که مقدار و اثر آن ها با هم متفاوت است.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه توان ورودی مورد نیاز برای موتورگیربکس

گشتاور

گشتاور نیرو یا نیروی چرخشی (Torque)، نیرویی است که بخواهد قطعه ای را اطراف محوری بگرداند، در آن قطعه گشتاور تولید می شود. کار از حاصل ضرب نیرو در تغییر مکان به دست می آید در نتیجه کار و گشتاور می توانند واحد مشترک داشته باشند ولی باید توجه داشته باشید که مقدار آن ها در یک قطعه مساوی نمی باشد.

نیرو و گشتارو گیربکس

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی توان مکانیکی را از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده انتقال می دهد. منبع تولید توان مهم نیست که از چه سوخت و یا منابع انرژی استفاده می کند، مهم این است که در شافت ورودی به گیربکس توان تولید شود. دستگاه هایی که توان گیربکس صنعتی را می توانند تامین کنند شامل موارد زیر است:

  • الکتروموتورها
  • موتورهای دیزل
  • موتورهای بنزینی
  • موتورهای گاز سوز
  • توربین های بخار
  • توربین های آبی
  • توربین های گازی
  • توربین های بادی
  • موتورهای جت

این امکان وجود دارد که مصرف کننده هر دستگاهی باشد فقط کافی است که مصرف کننده توان خروجی را از گیربکس به صورت گشتاور دریافت کند.

انواع گیربکس هلیکال

انواع گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و قیمت گیربکس صنعتی هم با توجه به انواع آن، مشخص می‌شود. در یک دسته‌بندی کلی می‌ توان آن‌ها را به گیربکس‌های افزاینده و کاهنده تقسیم کرد که البته کاربرد گیربکس های کاهنده که خود انواع گوناگونی را شامل می‌شوند، بسیار گسترده تر است.

گیربکس های افزاینده

در صنایع و پالایشگاه نیاز به گیربکس های دور بالا است که به این گیربکس ها، گیربکس های افزاینده می گویند. در این نوع از گیربکس ها دور افزایش پیدا می کند و گشتاور کاهش پیدا می کند.

گیربکس های کاهنده

گیربکس های کاهنده بین محرک و متحرک قرار می گیرد که در این حالت دوری که مدنظر است تامین می شود. در مدل های مختلفی این نوع از گیربکس ها ساخته می شود. در گیربکس های کاهنده گشتاور افزایش پیدا می کند اما سرعت کاهش پیدا می کند. به عبارتی کاهش دور و افزایش گشتاور با هم به صورت معکوس عمل می کنند به همان نسبتی که گشتاور افزایش پیدا می کند میزان دور کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت گیربکس های افزاینده و کاهنده

ویژگی های گیربکس کاهنده

  • گیربکس های کاهنده راندمان بالایی دارند.
  • ابعاد این گیربکس ها با توجه به گشتاور و توان کوچک یا بزرگ است.
  • در این گیربکس ها نصب راحت است و به راحتی می توان از آن استفاده کرد.
  • در بسیاری از صنایع، طراحی و ساخت تجهیزات خطوط انتقال، جابجایی و تغییر مواد کاربرد دارند.

گیربکس هلیکال

این نوع از گیربکس ها از نظر کارایی و حجم مناسب می باشند و در صنعت کاربرد بسیاری دارند. از این گیربکس ها در صنایع و کاربردهای مختلفی استفاه می شود. اما معمولا کاربرد این گیربکس در دستگاه ها و صنایع سنگین است.

گیربکس حلزونی

این گیربکس ها دارای یک ماردون فولادی و چرخدنده برنجی یا آلومینیومی هستند. گیربکس حلزونی به دلیل ابعاد کوچک و امکان نصب در حالات مختلف، توسط صنایع کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای فراوان این نوع گیربکس در آسانسور، بالابر، میکسر و کانوایر است.

گیربکس مدل خورشیدی

گیربکس خورشیدی به این صورت عمل می کند که چرخ دنده ها روی هم می لغزند و در اطراف محور میانی دنده خورشیدی دوران می کنند. گیربکس سیاره ای یا خورشیدی از در مقایسه با سایر انواع گیربکس صنعتی از چگالی قدرت خوبی برخوردارند و راندمان و ابعاد جمع و جوری به نسبت این چگالی قدرت دارند. گیربکس های خورشیدی در صنایع و ماشین آلات مختلفی از صنایع پتروشیمی تا ژنراتورهای بادی مورد استفاده قرار می گیرند.

گیربکس کرانویل

یکی دیگر از گیربکس های صنعتی قدرتمند گیربکس کرانویل است. اجزای اصلی این گیربکس شامل چرخ دنده مارپیچ و دو عدد چرخ دنده مخروطی شکل است این گیربکس دارای نام های دیگری مانند گیربکس هالو شافت و شافت از بغل است.

گیربکس صنعتی

تفاوت گیربکس صنعتی سنگین و سبک چیست؟

در گیربکس هایی که به صورت سنگین است تمامی تراش چرخ دنده، سنگ زنی چرخ دنده و عملیات حرارتی به صورت بسیار دقیق انجام می گیرد به همین دلیل برای فرایندهای دائم‌کار و بدون توقف طولانی و کارهای سنگین مناسب است. اما در گیربکس های صنعتی سبک اندازه آن ها کوچک تر است و برای خطوط انتقال و جابه جایی مناسب است و از آلیاژهای سبک در ساخت بدنه این گیربکس ها استفاده می شود، گیربکس حلزونی نمونه ای گیربکس صنعتی سبک است.

کلام آخر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از گیربکس های صنعتی وجود دارد که شما می توانید با توجه به نیاز و شرایط محیطی و همچنین نوع کارهای سنگین و سبک بهترین انتخاب را داشته باشید. برای استعلام قیمت و خرید انواع گیربکس‌های سبک و سنگین می‌توانید با مشاوران فروش و مهندسان سام تجهیز، در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳