تفاوت گیربکس های افزاینده و کاهنده

در این مقاله می خواهیم به توضیح تفاوت گیربکس های افزاینده و کاهنده بپردازیم. همانطور که می دانید از گیربکس در صنایع مختلف استفاده می شود و هر کدام از گیربکس های کاهنده و افزاینده وظایفی به عهده دارند و این گوناگونی وظایف است که موجب تفاوت گیربکس های افزاینده و کاهنده شده است. به عنوان مثال خودرو ها برای اینکه به حرکت بیفتند به عاملی برای تولید نیرو و عاملی برای انتقال نیازمند می باشند. سیستم انتقال دهنده از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و عمل انتقال نیرو به صورت پیوسته انجام می شود. گیربکس بخشی از این سیستم انتقال دهنده است که به آن جعبه دنده نیز می گویند و از اهمیت بالایی برخوردار است. با کم و زیاد کردن نسبت که این کار توسط فرایندی در گیربکس انجام می شود می توان گشتاور مد نظر را تنظیم نمود. گیربکس ها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل گیربکس های کاهنده و گیربکس های افزاینده هستند.

گیربکس های افزاینده و کاهنده

گیربکس های کاهنده

گیربکس کاهنده در میان محرک و متحرک قرار می گیرند. می توان گفت وظیفه گیربکس های کاهنده تنظیم کردن دور است که در انواع مختلفی ساخته می شود و شامل گیربکس با چرخ دنده های ساده، گیربکس با چرخ دنده مارپیچ، گیربکس با چرخ دنده جناغی، گیربکس با چرخ دنده حلزونی، گیربکس با چرخ دنده مخروطی پیچ، گیربکس با چرخ دنده خورشیدی و گیربکس کولینگ پاور می شوند. در ادامه به توضیح تعدادی از این گیربکس های کاهنده خواهیم پرداخت.

جهت خرید انواع مختلف گیربکس sew و استعلام قیمت گیربکس sew و تجهیزات مکانیکی مانند موتور ویبره با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

گیربکس کاهنده با چرخ دنده ساده

این مدل از گیربکس ها طراحی بسیار ساده ای دارند و دارای محوری موازی می باشند. همچنین در این مدل گیربکس ها زاویه ای مورب وجود ندارد و نوع آن ها ساده است. علاوه بر این موارد، چرخ دنده های ساده قابلیت منتقل کردن نیرو های سنگین را دارند.

گیربکس با چرخ دنده مارپیچ

امروزه از این نوع گیربکس ها بیش تر در صنعت استفاده می گردد. بازده آن ها تا 99% می باشد. همچنین این نوع از گیربکس ها به دلیل چرخش نرمی که دارند موجب می شوند سرو صدا زیادی ایجاد نشود. گیربکس های چرخ دنده مارپیچ نسبت به گیربکس هایی با چرخ دنده ساده توان بیش تری دارند. استعلام قیمت گیربکس صنعتی با چرخ دنده مارپیچ را از سام تجهیز، انجام دهید.

گیربکس کاهنده هلیکال

گیربکس با چرخدنده حلزونی

این نوع از گیربکس ها دارای 2 چرخ دنده هستند که به چرخ دنده ای که از آن وارد می شود، مارپیچ می گویند و به چرخ دنده ای که رو به روی آن وجود دارد، حلزونی گفته می شود. از مزایای بسیار خوب این گیربکس می توان به ارزان بودن آن اشاره کرد. هم چنین این گیربکس امکان خود به خود قفل شدن خودقفل شوندگی را نیز دارد. کاربرد آن ها بسیار گسترده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت موتور ویبره پایه دار و فلنج دار

گیربکس افزاینده

شکل قرار گیری چرخ دنده ها در گیربکس افزاینده به این صورت است که چرخ دنده ها به صورت بزرگ تا کوچک قرار دارند. در هنگام نصب چرخ دنده های گیربکس، چرخ دنده ای که اول از همه قرار گرفته است، باید تعداد دنده های بیش تری نسبت به چرخنده دوم، سوم و… داشته باشد. چرا که چرخ دنده ای که اول قرار گرفته است اندازه بزرگ تری دارد و این موضوع سبب می شود چرخ دنده دوم نسبت به چرخ دنده اول با سرعت بیش تری چرخش کند. البته توجه داشته باشید که چرخ دنده دوم در گیربکس های افزاینده از قدرت کم تری برخوردار است.

تفاوت اصلی گیربکس های افزاینده و کاهنده

گیربکس های کاهنده در میان موتور و متحرک قرار گرفته می شوند به همین دلیل باعث کاهش پیدا کردن دور موتور و خروجی و هم چنین گشتاور می شوند. این گیربکس ها در خروجی خود سرعت پایین و قدرت بالایی دارند. در گیربکس های افزاینده نیز مانند نمونه های کاهنده محل قرار گیری میان موتور و متحرک است اما تفاوت گیربکس افزاینده و کاهنده در این است که با زیاد شدن دور موتور و خروجی و همچنین افزایش گشتاور ، اتفاقی دقیقا برعکس گیربکس کاهنده رخ می دهد و این قطعات ذکر شده با سرعت بالا اما قدرت پایین به کار خود ادامه می دهند. گفتیم که از گیربکس های کاهنده در کارخانجات سیمان و فولاد استفاده می شود اما از گیربکس های افزاینده در صنعت نیروگاهی و پالایشگاه ها و همچنین صنایع پتروشیمی استفاده می شود زیرا این صنایع در برخی کاربردها نیاز به گیربکس افزاینده دارند. مجموعه سام تجهیز آماده ارائه خدمات مربوط به خرید انواع گیربکس های صنعتی به مشتریان است.

3 در مورد “تفاوت گیربکس های افزاینده و کاهنده”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا