تفاوت موتور ویبره پایه دار و فلنج دار

موتور ویبره پایه دار و فلنج دار چه تفاوت هایی دارند؟ در این مطلب از بلاگ سام تجهیز به تفاوت موتور ویبره پایه دار با فلنج دار خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

موتور ویبره

موتور ویبره، انواع و کاربرد ها

موتور ویبره یا ویبراتور صنعتی یکی از تجهیزات صنعتی پر کاربرد است. از موتور ویبره صنعتی برای ایجاد ارتعاش و لرزش در صنایع مختلف مانند صنعت بتن، صنعت سیمان،کاشی و موزاییک سازی، کشاورزی، مواد غذایی، بسته بندی، لجستیک و… استفاده می شود. ارتعاشات و پالس های تولیدی توسط موتور ویبره به وسیله وزنه هایی که به صورت لنگ در دو طرف شافت ویبراتور قرار دارند تولید می شوند. موتور ویبره صنعتی دارای انواع مختلفی است که از نظر نحوه عملکرد، شکل ظاهری، توان و… تقسیم بندی می شوند. بعضی از تقسیم بندی های اصلی موتور ویبره به این شرح هستند.

خرید و قیمت گیربکس SEW و باکیفیت‌ترین گیربکس های صنعتی در سام تجهیز

انواع موتور ویبره صنعتی از نظر منبع انرژی

  • برقی
  • دیزلی
  • بنزینی

انواع موتور ویبره صنعتی بر اساس عملکرد

  • شیلنگ دار: این نوع موتور ویبره بیشتر در صنایع ساختمانی و بتن کاربرد دارد.
  • بدنه:  ویبره بدنه در همه کاربردهایی که پیش‌تر برای ویبراتورها ذکر شده است به کار گرفته می شود.

انواع موتور ویبره بدنه بر اساس  حالت نصب

  • موتور ویبره پایه دار شامل ویبره‌های سه فاز و تک فاز (میکرو ویبره)
  • موتور ویبره فلنچ دار: این ویبراتورها بیشتر در سرندهای دوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتور ویبره پایه دار و فلنج دار

تفاوت های موتور ویبره بدنه پایه دار با موتور ویبره ساده

همانطور که بیان شد به طور کلی بین موتور ویبره های مختلف بر اساس میزان توان، نوع سوخت، گشتاور موتور و شکل ظاهری به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند.

یکی از این دسته ها طبقه بندی انواع موتور ویبره بر اساس حالت نصب است. موتور ویبره ها بر اساس حالت نصب به دو دسته پایه دار و بدون پایه یا فلنچ دار تقسیم می شوند.

  • از نظر کارایی و عملکرد موتور ویبره های پایه دار و بدون پایه در تمام زمینه ها یکسان هستند و تنها تفاوت آن ها این است که موتور های پایه دار روی سینی فلزی یا صفحه یا ماشین های صنعتی قرار می گیرند و علاوه بر تولید پالس های ارتعاشی به صفحه هم ضربه می زنند.
  • ساختار موتور ویبره های پایه دار دقیقا مانند الکتروموتور است، این ابزار ها نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کنند. در اکثر الکتروموتور ها نیروی الکتریکی توسط حرکات دوایر تولید می شود ولی در بعضی از آن ها هم چرخش به صورت خطی است.
  • چون موتور های پایه دار روی پایه یا سینی قرار دارند در اثر چرخش ضربه به صفحه با ماشین وارد می شود. این نوع موتور ویبره از دو سمت به دستگاه یا صفحه متصل می شود. این ویبره را می توانید با هر زاویه ای و طبق هر شکلی به دستگاه متصل کنید.
  • موتور ویبره پایه دار روی میز ویبره، الک های صنعتی، ماشین های بچینگ و… نصب می شود.
  • موتور ویبره فلنچ دار بر خلاف موتور ویبره پایه دار، به دلیل داشتن فلنچ از یک سمت به دستگاه وصل می شود.
  • ضربات یا نیروی گریز از مرکز موتور ویبره پایه دار به صورت خطی و در موتور ویبره فلنچی به صورت دایره ای تولید می شوند. اگر ویبره پایه دار را به صورت عمود روی صفحه قرار دهیم مانند ویبره فلنچی نوسان دایره ای ایجاد می کند.

به طور کلی تولید ارتعاش توسط موتور ویبره پایه دار و فلنچی نتیجه لنگ بودن وزنه های دوطرفه شافت است. موتور ویبره های پایه دار در صنایع مختلف کاربرد های زیادی دارند و بیشتر از موتور های فلنچی مورد استفاده قرار می گیرند، به همین دلیل این دسته از موتور های ویبره دار بیشتر به نام ویبره بدنه مرسوم هستند.

بیشتر بخوانید: چه صنایعی از موتور ویبره استفاده میکنند

سخن پایانی

به طور کلی می توان گفت که موتور ویبره یا ویبراتور صنعتی انواع مختلفی دارد که بر اساس ویژگی های مختلفی دسته بندی می شود. موتور های ویبره صنعتی بر اساس حالت نصب به دو دسته پایه دار و فلنچ دار تقسیم می شوند. موتور ویبره ای صنعتی پایه دار و فلنج دار فقط از نظر شکل ظاهری و برخی جزییات ریز تفاوت دارند اما نحوه عملکرد و کاربرد هایی مشابه دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳