انتخاب دوزینگ پمپ برای کاربردهای شیمیایی

مترینگ پمپ برای جابه جا کردن حجم دقیقی از سیال در یک دوره زمانی مشخص طراحی شده است. از این فرایند با عنوان اندازه گیری (metering) یا دوزینگ یاد می شود و از اینرو، این پمپ را دوزینگ پمپ می نامند. در اکثر موارد، این پمپ ها برای توزیع مایعاتی از قبیل مواد شیمیایی و محلول ها به کار می روند. از جمله کاربردهای متداول صنعتی این پمپ ها می توان به تصفیه خانه های آب، کارخانه های فراوری مواد شیمیایی و بسیاری دیگر از کاربردهای مختلف کشاورزی اشاره کرد. انتخاب دوزینگ پمپی که برای دما، فشار و سیال مورد استفاده در کاربرد مورد نظر شما مناسب باشد مهم است.

انتخاب دوزینگ پمپ مناسب برای کاربردهای شیمیایی

انتخاب صحیح ولی دشوار

در جهان امروزی، مترینگ پمپ که با نام پمپ دوزینگ نیز شناخته می شود، تجهیزی است که به طور متداول در بسیاری از صنایع گوناگون، برای اضافه کردن مواد شیمیایی به یک محلول یا موارد متفاوت دیگر، به کار گرفته می شود. به خاطر تغییرات و تنوع پمپ های شیمیایی در دسترس، انتخاب درست دوزینگ پمپ می تواند کار دشواری باشد. پمپ های شیمیایی طراحی می گردند و از موادی که قابلیت تحمل سطوح مختلفی از لزجت، خوردگی و سایش را دارند ساخته می شوند. برخی از پمپ های شیمیایی، مترینگ پمپ نیز هستند و به این ترتیب، امکان اندازه گیری و کنترل جریان را در کاربردهای مختلفی که به حجم دقیقی از مواد شیمیایی نیاز دارند فراهم می کنند.

پمپ های شیمیایی توانایی مدیریت کاربردهای مرتبط با بسیاری از صنایع مختلف را دارند؛ از کاربردهای صنعتی عمومی گرفته تا نفت و گاز، آبجوسازی و کارخانه تقطیر، نیمه رساناها و موارد دیگر. خوردگی یک نگرانی اصلی در رابطه با مواد شیمیایی است. اسیدهایی همچون اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک به طور خاص خورنده هستند. علاوه بر اسیدها، کلر، محلول های آلکالین و حتی آب نیز از مواد شیمیایی هستند که درجات مختلفی از مشکل خوردگی را ایجاد می نمایند. باید دقت کرد که پمپ ساخته شده از مواد سازگار با واسط های شیمیایی انتخاب گردد.

سوال اینجاست که علاوه بر واسط های شیمیایی و مواد ساختاری پمپ، چه ویژگی های دیگری هنگام انتخاب یک پمپ شیمیایی برای مهندسان بیشترین اهمیت را دارد؟


اگر نیاز به اطلاعات در مورد انواع دیگر پمپ های صنعتی مثل پمپ دنده ای و پمپ پیستونی که در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند دارید به بخش های دیگر سایت سام تجهیز نیز سر بزنید.

جهت مشاوره فنی و استعلام قیمت انواع دوزینگ پمپ با کارشناسان سام تجهیز در تماس باشید.

شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ – ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰


عواملی که هنگام انتخاب یک دوزینگ پمپ شیمیایی باید در نظر گرفت

اولین گام در انتخاب دوزینگ پمپ شیمیایی داشتن درک درستی از الزامات کاربردی و ویژگی های واسط های شیمیایی، همراه با لحاظ کردن مشخصات مناسب برای انجام کار است. البته توجه به جزئیات و درگیر کردن متخصصان نیز مهم است، زیرا برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام مترینگ پمپ برای کاربرد شما بهترین انتخاب است باید مواردی را در نظر بگیرید.

مقادیر حجم و فشار مواد پمپ شده با این تجهیز، برای محلول های مختلف ممکن است بسیار متفاوت باشد، اما این مقادیر همواره باید دقیق باشند. برای کارکرد مؤثر این تجهیز، فناوری بسیار ویژه ای لازم است. هنگام انتخاب ابعاد و استایل مناسب برای دوزینگ پمپ، درک این فناوری حیاتی است.

به گفته کارشناسان و مهندسان خبره، مهمترین عاملی که باید هنگام انتخاب پمپ در نظر گرفته شود درک نیازهای دقیق شما به منظور رسیدن به بهترین نتیجه درباره مواد و طراحی است. گاهی اینکه تنها مقدار هد، جریان، مایعی که پمپ می شود و دمای آن را بدانیم کافی نیست و باید اطلاعاتی درباره کاربری مورد نظر نیز داشته باشیم تا به نتیجه درست برسیم.

علاوه بر این، مشتریان نیاز روزافزونی به سفارشی شدن محصولات استاندارد دارند؛ این سفارش ها مطابق با هر کاربرد خاص، مربوط به مواد، پیکربندی پمپ، طراحی یا لوازم جانبی پمپ می شوند و این عامل دیگری است که هنگام انتخاب پمپ مترینگ باید در نظر گرفته شود.

مترینگ پمپ با یک ایده نسبتاً ساده کار می کند، اما عوامل زیادی وجود دارند که بر استایل و ابعاد پمپ مورد نیاز مؤثر هستند. به منظور انتخاب بهترین مترینگ پمپ برای کاربرد مورد نظرتان، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید.

دوزینگ پمپ برای کاربردهای شیمیایی

نرخ جریان

این عامل یکی از مهمترین مواردی است که باید لحاظ شود. اینکه بدانید نرخ جریان مطلوب یا مورد انتظار چیست یک گام تعیین کننده در انتخاب یک تجهیز مناسب است. این پارامتر بر حسب گالن بر دقیقه (GMP) یا متر مکعب در ساعت اندازه گیری می شود؛ اگرچه در صحبت های روزمره، به اندازه قطر پمپ تبدیل می گردد. یک حساب سرانگشتی درست مشخص می کند که نرخ جریان حداکثر مورد نظرتان را نباید بیش از 90 % ظرفیت پمپ در نظر بگیرید. به این ترتیب، اگر لازم باشد، جایی برای اندکی افزایش خواهید داشت. به یاد داشته باشید: بیشتر بودن نرخ جریان به معنای لزوم استفاده از پمپی با ابعاد بزرگتر است.

محیط عملکرد

این یکی دیگر از اولین پارامترهایی است که باید در خاطر داشته باشید. این تجهیز کجا کار خواهد کرد؟ آیا قرار است مترینگ پمپ بیرون و زیر نور مستقیم خورشید باشد؟ آیا قرار است در معرض دماهایی زیر نقطه انجماد قرار گیرد؟ این مسئله ممکن است بدیهی به نظر آید، اما احتمال دارد به راحتی نادیده گرفته شود. محیط کار قطعاً بر کارایی پمپ تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، اگر قرار باشد پمپ در دماهای پائین کار کند، باید مطمئن شوید سیالی که پمپ می شود در آن دمای خاص یخ نخواهد زد.

ترکیب سیال

در زمان انتخاب پمپ، مهمترین عاملی که به منظور جلوگیری از خوردگی و سایش یا استهلاک بی مورد در پمپ باید در نظر گرفته شود ترکیب سیال است. ترکیب سیال پمپ شونده، هنگامی که ابعاد و نوع مترینگ پمپ را انتخاب می کنید نیز مهم است. ترکیب شیمیایی سیال پمپ شونده چیست؟ سازگاری آن چگونه است؟ آیا این سیال به صورت دوغاب (سوسپانسیون غلیظی از جامد در مایع) است یا به شکل یک سیال شفاف؟ برای سیالات غلیظ تر باید از خروجی های سیالی خاصی استفاده شود. در مورد مایعاتی که بسیار غلیظ و حاوی قطعات جامد هستند، حتی ممکن است نیاز به استفاده از دیافراگم های خاصی باشد تا پمپ پربازده کار کند.

مواد ساختاری پمپ

بسیاری از صنایع، اغلب از مواد شیمیایی خورنده یا ساینده که نیاز به قطعات پمپ مقاوم تری دارند، استفاده می کنند. اینکه مواد شیمیایی که پمپ در معرض آن ها قرار خواهد گرفت را بشناسید و ماده ای را انتخاب کنید که توانایی مقاومت در برابر این ترکیبات شیمیایی را داشته باشد بسیار مهم است. مترینگ پمپ های شیمیایی از مواد مختلفی ساخته می شوند تا با الزامات کاربردهای متفاوت متناسب باشند. به عنوان مثال، اگر مواد شیمیایی که استفاده می کنید بر پایه حلال هستند، خرید پمپی با سرهای پلاستیکی خطرناک است. چنین مواد شیمیایی می توانند پلاستیک را به سرعت حل کنند. در این موارد، فولاد ضد زنگ می تواند گزینه بهتری باشد.

برای بررسی خورندگی و اثر مواد شیمایی مختلف روی ساختار و متریالی که تجهیزات مثلی مثل پمپ ها از آن‌ها ساخته شده‌اند می‌توان از جداول انتخاب متریال (Material Selection Chart) مثل این جدول انتخاب متریال پمپ بر اساس اثر مواد شیمیایی که توسط شرکت Milton Roy تهیه شده استفاده نمود.

دوزینگ پمپ های با محرک موتور

ظرفیت مورد نظر

قبل از انتخاب یک دوزینگ پمپ شیمیایی، درباره فشار تخلیه و نرخ جریانی که برای کاربرد مورد نظرتان نیاز دارید فکر کنید. لازم است از انتخاب پمپ بیش از حد بزرگ اجتناب کنید، زیرا هنگام کارکرد عادی، انرژی زیادی مصرف می کند.

مدیر فروش صادرات شرکت آمارینت که از تولیدکنندگان پمپ در انگلستان است، در مطلبی می گوید: «همانند تمام پمپ های گریز از مرکز، در اینجا نیز نقطه کاری جنبه کلیدی در انتخاب ابعاد پمپ دارد. ویژگی های سیال، تعیین کننده مواد سازنده و نوع پمپ مورد نیاز است.»

مترینگ پمپ شیمیایی را انتخاب کنید که بتواند نرخ جریان یا فشار تخلیه مطلوب شما را با حدود 85 % از ظرفیت خود تأمین نماید. چنین پمپی ظرفیتِ ذخیره لازم برای کار را در زمانی که الزامات از حد طبیعی کاربرد مورد نظر شما فراتر رود خواهد داشت. همچنین، پمپی که انتخاب می کنید باید بتواند حداقل کارایی مورد نظر شما را با حدود 10 تا 15 % از ظرفیت خود فراهم نماید. چنین پمپی در اندازه گیری حجم های کوچک از مواد شیمیایی مورد نظر شما دقیق عمل خواهد کرد.

راه انداز پمپ

دوزینگ پمپی را انتخاب کنید که سیستم کاری آن با انرژی در دسترس شما در محل کار سازگار باشد. به عنوان مثال، اگر در محل کار شما فقط گاز طبیعی در دسترس است، انتخاب پمپی که با برق کار می کند اشتباه خواهد بود.

سازوکارهای حفاظت از نشتی

دوزینگ پمپی بخرید که در صورت بروز نشتی، به شما پیام هشدار بدهد. چنین پمپی به شما کمک می کند تا از تخلیه تصادفی مقدار زیادی از مواد شیمیایی هنگام کار کردن پمپ جلوگیری کنید. برخی پمپ ها، در صورت تشخیص نشتی در سر دیافراگم مترینگ پمپ، هشدارهای صوتی می دهند. چنین سیستمی امکان واکنش سریع را برای شما فراهم می کند و بدین ترتیب، می توانید قبل از اینکه نشتی عملکرد پمپ شما را تحت تأثیر قرار دهد آن را برطرف کنید.

لزجت

برای انتخاب پمپ مناسب، باید لزجت سیالی را که قرار است پمپ شود بدانید. سیالاتی با لزجت بالا نیازمند تجهیزات پمپی قوی تری هستند.

دما

سیالی که پمپ می کنید چقدر داغ است؟ این مسئله بر اینکه مناسب ترین مواد ساختاری پمپ برای کاربرد مورد نظر شما چه موادی هستند تأثیر می گذارد.

فشار

عامل دیگری که باید هنگام انتخاب پمپ در نظر بگیرید شرایط فشاری در ورودی و خروجی پمپ است. این اطلاعات به شما کمک می کند تا تجهیز درستی را انتخاب کنید.

پمپ مواد شیمیایی

مشاوره برای خرید

اگر انتخاب شما بر مبنای عوامل بالا باشد، احتمالاً مناسب ترین دوزینگ پمپ شیمیایی را متناسب با نیازهایتان انتخاب و خریداری خواهید کرد. در مواردی که درباره انتخاب از میان چندین پمپ، که همه آن ها حائز معیارهای بالا هستند، مطمئن نیستید با یک متخصص مشورت کنید.

1 در مورد “انتخاب دوزینگ پمپ برای کاربردهای شیمیایی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا