نکات مهم در انتخاب و خرید پمپ بشکه کش

پمپ‌های بشکه‌ای در بشکه‌ها و درام‌ها استفاده می‌شوند و به آن‌ها پمپ بشکه کش یا پمپ‌های کانتینری نیز گفته می‌شود. پمپ‌های درام به‌طور کلی برای بشکه‌های ۵۵ گالن موجود هستند؛ اما در ظروف ۵، ۱۵، ۳۰، ۵۵، ۲۷۵ و ۳۳۰ گالن نیز استفاده می‌شوند. این پمپ‌ها در اشکال مختلف در دسترسند، از سبک چرخشی دستی ساده گرفته تا انواع دیگر مانند اهرم، سیفون، دیافراگم دوبل، برقی، بادی، پیستون و… . در این مقاله از بلاگ سام تجهیز می‌خواهیم یک راهنمای جمع و جور برای خرید پمپ بشکه کش به شما ارائه دهیم.

راهنمای خرید پمپ بشکه کش

ساختار پمپ بشکه کش

پمپ‌های درام از یک شافت عمودی در داخل یک لوله باریک ساخته شده‌اند که در داخل شکاف درام قرار می‌گیرد. موتور پمپ به شافت عمودی در بالاترین قسمت لوله در بالای درام وصل می‌شود و بخش پمپاژ نیز در بالای شافت درون درام قرار می‌گیرد. این پیکربندی یک فضای خالی در درام به‌وجود می‌آورد تا احتمال ریختن سیال و آسیب به کاربر را کاهش دهد.

پمپ بشکه کش چگونه کار می‌کند؟

در یک پمپ بشکه کش، موتور در بالای لوله مکش در قسمت بیرونی ظرف قرار می‌گیرد. لوله مکش که اندازه آن با توجه به عمق ظرف تعیین می‌شود، از طریق دهانه‌ای قسمت درب و بالای ظرف را پوشانده و داخل ظرف را کاملا ایزوله می‌کند. همچنین پمپ درام از یک موتور کوچک متصل به شفت تشکیل شده است که با یک موتور الکتریکی AC یا DC کار می‌کند. موتور پمپ درام را از طریق سوئیچ روشن می‌کند.

هنگامی‌که درام پمپ فعال می‌شود، مکانیسم پمپاژ آن، محتویات داخل ظرف را می‌مکد؛ پمپی که در انتهای پایین لوله مکش و در درون سیالی که باید پمپ شود، حضور دارد، انتهای لوله مکش را به سمت لوله خروجی هدایت می‌کند و یک جریان برای تخلیه سیال از ظرفی به ظرف دیگر به وجود می‌آورد.

پایه لوله برای ایفای نقش، به یک پروانه پمپ گریز از مرکز کوچک یا یک روتور مجهز شده است. هنگام خرید پمپ تخلیه بشکه به این نکته توجه کنید که برخی از پمپ‌های درام را می‌توان با دست و با استفاده از میل‌لنگ فعال کرد. چرخش دستی را می‌توان از طریق پمپ پیستونی نیز انجام داد.


بیشتر بخوانید: پمپ بشکه کش چیست؟ با عملکرد پمپ تخلیه بشکه آشنا شوید

قبل از خرید پمپ‌های بشکه‌ای ابتدا نیاز‌های خود را بشناسید

به عنوان راهنمایی خرید پمپ بشکه کش لازم است بدانید قرار است از آن چه استفاده‌ای بکنید؟ آیا از این پمپ برای کاربردهای سبک استفاده خواهید کرد؟ یا در دستگاه ها و کاربرد‌های سنگین؟ یا اینکه در حال تلاش برای انتقال مایعاتی با ویسکوزیته کم و سبک مانند روغن گیربکس در مقادیر کم هستید؟

مواد مختلف خواص و ویسکوزیته مختلف نیز دارند. تقریبا تمام مایعات با ویسکوزیته‌های مختلف مانند آب، انواع روغن‌ها، جوهرها، حلال‌ها، مواد غذایی، رزین‌ها، حلال‌ها، موم‌ها، چسب‌ها، روغن دنده، گلیسیرین، سیلیکون، لوسیون‌ها، پلیمر‌ها، عسل، کنسانتره آبمیوه، ژل مو و حمام، شربت ذرت و … و همچنین با خواص مختلفی مانند اسیدی یا بازی بودن، خورنده بودن یا قابل اشتعال بودن، با استفاده از پمپ‌های بشکه کش قابلیت پمپاژ و جابجایی دارند.

پمپ‌های با میل‌لنگ

این پمپ از یک میل‌لنگ دستی برای مکش و حرکت مایعات استفاده می‌کند. این پمپ‌ها معمولا روی بشکه یا سطل نصب می‌شوند و نسبت به پمپ‌های سیفونی، قدرت بیشتری در انتقال سریع سیالات دارند. پمپ با میل‌لنگ یکی از مهم‌ترین پمپ‌های مورداستفاده است. این پمپ‌ها برای انتقال سوخت ‌ایده‌آل هستند. پمپ‌های با میل‌لنگ به‌مراتب ارزان‌تر از پمپ‌های برقی و گازی هستند. اگر برای کامیون یا ماشین چمن‌زنی خود سوخت فله‌ای نیاز دارید، پمپ با میل‌لنگ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

پمپ‌های انتقال سوخت الکتریکی

پمپ انتقال سوخت الکتریکی در ولتاژ‌ها و سرعت‌های پمپاژ مختلف وجود دارد. کم‌وبیش شبیه پمپ‌های لنگ چرخشی است، بااین‌حال، از موتور الکتریکی به‌جای میل‌لنگ دستی برای مکش استفاده می‌کند. این پمپ‌ها بیشتر توسط پیمانکاران ساختمانی و کشاورزان و در هرجایی استفاده می‌شوند که نیاز به انتقال سریع مقدار زیادی سوخت باشد و توانایی پمپاژ ۲۵ گالن یا بیشتر در دقیقه را دارند.

خرید پمپ بشکه کش

هنگام خرید پمپ درام به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکاتی که باید در هنگام خرید پمپ صنعتی در نظر داشته باشید را در ادامه بررسی کردیم:

  • نحوه استفاده و کاربری پمپ را برای انتخاب سری پمپ مناسب، نوع موتور، لوازم جانبی و نوع پمپ اصلی تعیین کنید.
  • سازگاری برنامه خود را با جریان پمپ درام، نوع مواد شیمیایی، سیال، ویسکوزیته، اندازه و موتور بررسی کنید.
  • دقت کنید که مواد به‌کاررفته در ساخت لوله بیرونی و سایر قطعات درگیرشونده با سیال، از نظر شیمیایی مقاوم باشد. لوله‌های پمپ و سایر قطعات پمپ درام از پلی‌پروپیلن، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، PVDF، CPVC و پلی‌پروپیلن خالص ساخته می‌شوند تا برای کار کردن با انواع سیالات، سازگار بوده و طول عمر بالایی داشته باشند.
  • اگر مایعی که پمپاژ می‌کنید، قابل اشتعال یا احتراق است، یک موتور ضدانفجار یا محرک هوا انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا نکات و یک راهنمای خرید پمپ بشکه کش به طور مختصر، متناسب با نیازها و محیط کاری که در آن قصد استفاده از پمپ بشکه کش را دارید، به شما ارائه دهیم. امیدواریم نکات ذکرشده برای شما مفید واقع شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا