۵ قدم آسان برای نگهداری الکتروموتورها

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش بهره‌وری الکتروموتورها، پیشگیری از تعمیرات اساسی تجهیزات گران قیمت و کاهش خرابی عملیاتی احتمالی، تنظیم یک برنامه‌ی منظم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است. البته هزینه‌هایی نیز برای نگهداری منظم وجود دارد، اما این هزینه‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از هزینه‌هایی است که می‌تواند از خرابی برنامه‌ریزی نشده و از کار افتادگی تجهیزات ناشی از آن باشد.

راهنمای نگهداری از الکتروموتور

در این مقاله از وبلاگ سام تجهیز، 5 قدم عملی و در عین حال ساده برای نگهداری پیشگیرانه از خرابی الکتروموتورها گردآوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا تجهیزات کارخانه یا کارگاه‌تان را در شرایط عالی نگه داشته و بهترین عملکرد آن‌ها را حفظ کنید.

به یاد داشته باشید که نگهداری کامل پیشگیرانه باید بخشی اساسی در امور روزمره یا ماهانه تجهیزات شما باشد و ما نمی‌توانیم برنامه‌ی کامل روزانه‌ای را برایتان ارائه دهیم. اما هدف این است که در شروع کار از یک نقطه‌ی مناسب کمک کنیم. اگر هر لحظه در طول بررسی‌های منظم ماهانه، متوجه موردی غیر عادی یا بالقوه خطرناک شدید، برای کسب اطلاعات بیشتر با توزیع‌کننده یا تولیدکننده‌ی الکتروموتور تماس بگیرید.

الکتروموتورها را تمیز نگه دارید

تهدیدات زیادی برای سلامتی الکتروموتورها وجود دارد، اما تعداد کمی ‌از آن‌ها به اندازه‌ی محیطی کثیف خطرناک است. اگرچه که الکتروموتورهای TEFC کاملاً بسته‌ و آب‌بند هستند تا آلاینده‌ها به اجزای داخلی موتور نفوذ نکنند، اما باز هم مهم است که آن‌ها را از گرد و غبار، خاک، روغن و مواد زاید دور نگه دارید. الکتروموتورهای TEFC گرما را از طریق پره‌های خارجی و فن خود تخلیه می‌کنند، بنابراین اگر تمیز نباشند مانع توانایی آن‌ها در انتقال حرارت می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب داخلی یا خرابی موتور شود. برای هر 10 درجه سانتیگراد افزایش دمای عملیاتی موتور بالاتر از حد عایق کلاس، عمر عایق سیم پیچ داخلی به نصف کاهش می‌یابد. ضایعات در نزدیکی سوراخ‌ها نیز می‌توانند ذرات را به سمت خود بکشند و باعث خسارت شوند.

به یاد داشته باشید: هرگز در حین کار، موتور را تمیز نکنید! تمیز کردن موتور هنگام کار می‌تواند به آن یا به شخص آسیب برساند. قبل از شروع هرگونه عملیات تمیزکردن، مراحل دستورالعمل قفل‌کردن (Lockout–tagout) را طی کنید.

الکتروموتورهای پوسته باز (Open Drip Proof) حتی در محیط‌های دارای گرد و غبار یا کثیف نیز مستعد صدمه دیدن هستند. چراکه از طراحی باز برای تهویه گرما برخوردارند و در صورت نصب در فضای بیرون باید مراقب جلوگیری از آلودگی آن‌ها باشید.

تجهیزات ولتاژ بالا همیشه باید بدون گرد و غبار و خاک نگهداری شوند. گرد و غبار می‌تواند از مواد خرده‌ریز تشکیل شود که قادر به تولید الکتریسیته هستند. ایجاد مسیرهای رسانای آسیب زننده به طور بالقوه در جایی که نیاز به آن ندارید، منجر به نشت جریان یا اتصال کوتاه می‌شود.

برای محیط‌های نامناسب توصیه می‌کنیم هفته‌ای یک بار الکتروموتورها را تمیز کنید. ممکن است به دلیل شرایط خوب کمتر ​​به تمیز کردن نیاز داشته باشد، شاید فقط یک بار در هر 3 ماه یا حتی فقط دو بار در سال. برای تمیز نگه داشتن الکتروموتور TEFC، حتی در محیط‌های خنک و خشک، خاک و گرد و غبار را با هوای خشک و فشرده از بین ببرید.

برای هر 10 درجه سانتیگراد افزایش دمای عملیاتی موتور بالاتر از حد عایق کلاس، عمر عایق سیم‌پیچ داخلی به نصف کاهش می‌یابد.

برنامه‌ی منظمی برای تست اجزای الکتریکی تنظیم کنید

در یک محیط صنعتی، باید تمام اجزای الکتریکی به طور مرتب مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت لزوم نگهداری شوند. بیشتر خرابی‌های الکتریکی نتیجه رطوبت یا اتصالات شل و یا کثیف است. یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می‌تواند به شناسایی این موارد قبل از بروز بحران کمک کند.

یکی از راه‌های شناسایی مشکلات احتمالی الکتریکی از طریق بررسی ترموگرافی است که معمولاً در شرایط اوج بار انجام می‌شود. این فرآیند به شناسایی حرکت‌های ناخواسته موتور در دمای بالا کمک می‌کند که اغلب نتیجه اتصالات شل یا کثیف، عدم تعادل بار یا نصب نادرست تجهیزات است.

ترموگرافی الکتروموتور

برای بررسی دقیق تجهیزات الکتریکی، زمان قطع برق را طوری برنامه‌ریزی کنید که همه قطع‌کننده‌های مدار و سوئیچ‌های قطع‌کننده بتوانند به طور مکرر باز و بسته شوند تا اطمینان حاصل شود که روان و درست کار می‌کنند. در حین بازرسی، حتماً رله‌های محافظ و مدارهای قطع‌کننده مدار را بطور منظم تست و کالیبره کنید.

الکتروموتورها معمولاً براساس شرایط محیطی نصب شده، عملکرد اصلی موتور و میانگین بار تجهیزات، نیاز به برنامه‌های مختلف برای نگهداری قطعات الکتریکی دارند. به طور کلی توصیه می‌شود حداقل هر سه سال یک بار بررسی را با تعداد دفعات بالاتری برای اجزای مهم انجام دهید. مجموعه تست‌های خاص، بسته به سن تجهیزات و سازنده آن‌ها متفاوت است.

قطعات شل را بررسی نمایید

بعضی از قطعات با گذشت زمان می‌توانند شل شوند و این اجزای شل می‌توانند به سایش غیر منتظره یا بیش از حد منجر شوند. پایه‌های الکتروموتور می‌تواند تاب ​​خورده، ترک پیدا کرده یا در روند خرابی کامل باشد. الکتروموتور را به طور مرتب بررسی کنید تا ببینید که آیا اجزا، اتصالات، پایه‌ها، پیچ‌های پایه‌ها، صفحات پایه فلزی و سایر قطعات آن به درستی و ایمن نصب شده اند.

همچنین باید پین، پیچ و مهره‌های شل قطعات متحرک بررسی شوند. لمسی ساده با دست به شما می‌گوید که اتصالات و رله‌ها چقدر خوب کار می‌کنند یا آیا به هم چسبیده یا وصل شده‌اند. هنگام لمس تجهیزات داغ یا دارای انرژی احتیاط کنید!

تسمه‌های الکتروموتور را بررسی نمایید

در کاربردهای تسمه محور، خیلی راحت می‌توانید تسمه‌های الکتروموتورها را تحت بررسی قرار داده و بازرسی‌ها را تا خیلی دیر نشده انجام دهید. تسمه‌ی فرسوده و خراب می‌تواند منجر به آسیب دیدن تجهیزات، آسیب دیدگی پرسنل یا حتی مرگ شود. اطمینان حاصل کنید که تسمه‌های الکتروموتور را از نظر سایش و تنش به طور منظم بازرسی می‌کنید. تسمه‌ها باید کاملاً محکم و بدون لقی روی محور قرار بگیرند. همچنین حتماً مطمئن شوید که قرقره‌ها (پولی) فرسوده و در معرض عدم تحمل بار نیستند.

برای تست تحلیل لرزش‌های الکتروموتور برنامه‌ای سالانه تنظیم کنید

لرزش بیش از حد می‌تواند طول الکتروموتور را به میزان قابل توجهی کوتاه کند، چراکه باعث ایجاد سایش در قطعات فلزی می‌شود و می‌تواند باعث خراب شدن یاتاقان‌ها و سیم پیچ‌ها شود.

لرزش بیش از حد می‌تواند ناشی از مشکلی مکانیکی یا الکتریکی باشد. معمولاً دلایل مکانیکی شایع تر هستند. برای بررسی مشکلات لرزش مکانیکی، تسمه‌ها را برای تنش مناسب، یاتاقانهای معیوب، قطعات غیرهم‌ترازی (misaligned) یا عدم تعادل (imbalanced) بررسی کنید. به قسمت‌هایی که می‌چرخند مانند روتور، بار روتور یا محور درایو توجه ویژه‌ای داشته باشید، چراکه همیشه این قسمت‌ها بیشتر به سمت عدم تعادل می‌روند.

تست الکتروموتور

از آنجا که لرزش بیش از حد، ممکن است همیشه با دست قابل تشخیص نباشد، ابزارهای خاصی برای تجزیه و تحلیل لرزش موتور توسعه یافته‌اند. این ابزارها دامنه و فرکانس موتور را نشان می‌دهند و به کاربر نسبت به مشکلات احتمالی هشدار می‌دهند. هنگام بررسی لرزش برای تست دقیق‌تر یا مشخص کردن منشأ لرزش، بار را از بین ببرید و موتور را کنترل کنید.

جهت مشاوره فنی و خرید انواع الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

شماره‌های تماس: 02166268920 و 02166278904

برنامه‌ی نگهداری الکتروموتور را از همین امروز شروع کنید!

صبر نکنید تا قبل از جدی گرفتن مراقبت‌های پیشگیرانه، الکتروموتور از کار بیفتد. اطمینان حاصل کنید که امروز الکتروموتورهای شما به طور کارآمد، ایمن و مطمئن به کار خود ادامه می‌دهند.

با رعایت این 5 مرحله تعمیر و نگهداری پیشگیرانه باید اطمینان حاصل شود که الکتروموتورها نمی‌توانند عامل رخ دادن خرابی ناخواسته در خط تولید کارگاه یا کارخانه‌ی شما باشند.

در مورد الکتروموتورها بیشتر بخوانید:
آشنایی با ساختار و راهنمای عیب‌یابی و تعمیر الکتروموتور
انتخاب الکتروموتور: راهنمای گزینش موتور الکتریکی AC

1 در مورد “۵ قدم آسان برای نگهداری الکتروموتورها”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳