گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر یکی از اجزای اصلی سیستم محرک دستگاه اکسترودر در فرایند اکستروژن است. اکستروژن یک از روش‌های تولید متداول حجمی جهت ساخت قطعات و شکل‌دهی انواع مواد شامل فلزات، مواد پلاستیکی و پلیمرها، مواد غذایی و همچنین سرامیک‌ها است. به صورت کلی در فرآیند اکستروژن، مواد اولیه تحت فشار و پرس درون قالب اکستروژن فشرده شده و قطعه به شکل سطح مقطع قالب تولید می‌شود. با سام تجهیز همراه باشید.

گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر چیست؟

گیربکس‌های مورد استفاده برای ماشین اکسترودر در واقع از نوع گیربکس‌های صنعتی شافت موازی و یا گیربکس کرانویل با کاربرد سنگین هستند که توان و گشتاور خروجی بالایی داشته و خروجی آن‌ها برای اکسترودر بهینه و تجهیز شده‌اند تا امکان تحمل بارهای محوری را داشته باشند. این گیربکس‌ها نیروی محرک را از الکتروموتور گرفته (خرید الکتروموتور) و با کاهش دور و افزایش گشتاور انتقال می‌دهند. بسته به نوع سیستم و همچنین محصول تولیدی گیربکس‌های با گشتاور مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر شرکت‌های معتبر سازنده گیربکس صنعتی، مدل‌هایی مختص استفاده در سیستم محرک دستگاه‌های اکسترودر تولید می‌کنند. مدل‌های زیر که از برندهای مختلف‌اند، می توانند به عنوان گیربکس اکسترودر مورد استفاده قرار بگیرند.

در صورت نیاز به مشاوره جهت تأمین انواع مختلف گیربکس اکسترودر با کارشناسان شرکت سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ – ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰

در ادامه توضیح مختصری در مورد دستگاه اکسترودر و اجزای آن ارائه شده است.

اجرای گیربکس اکسترودر

اجزای اصلی اکسترودرهای پلاستیک (برای تولید انواع پلیمر مثل پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و PVC) که می‌توان آن‌ها را به طور کلی به دو نوع تک‌مارپیچ و دو مارپیچ تقسیم کرد، شامل موارد زیر است:

اجزای دستگاه اکسترودر

  • قیف تغذیه و ناحیه تغذیه: در صورتی که خوراک به صورت پودر یا گرانول باشد، پس از ورود، در ناحیه تغذیه گرما داده می‌شود تا به حالت مذاب درآید. اما در صورتی که خوراک به صورت مذاب (مثلا از یک راکتور پلیمریزاسیون) وارد شود، نیاز به ناحیه تغذیه نبوده و خوراک به ناحیه تراکم وارد می‌شود.
  • سیلندر یا پوسته: محفظه یا استوانه فلزی که مارپیچ درون آن قرار دارد. با روش‌هایی مثل عبور آب سرد و گرم از حفره‌های تعبیه شده داخل این استوانه، درجه حرارت اکسترودر را می‌توان کنترل کرد.
  • صافی: از صافی‌ها که یکی از اجزای مهم در اکسترودرها هستند برای جداسازی ناخالصی‌ها و مواد ناهمگن از مذاب قبل از ورود به قالب استفاده می‌شود.
  • مارپیچ: از مهم‌ترین قسمت‌های یک گیربکس اکسترودر مارپیچ است. مارپیچ با ایجاد نیروی درگ مواد را به جلو انتقال داده و شرایط گرما دادن و ذوب کردن، همگن‌سازی و مخلوط کردن مذاب و رساندن مذاب به دای را فراهم می‌کند. در یک اکسترودر ساده مارپیچ از سه قسمت تغذیه، ناحیه تراکم و فشردگی یا انتقال و ناحیه اندازه‌گیری و سنجش تشکیل شده است.
ماشین اکسترودر دو مارپیچ
یک ماشین اکسترودر دو مارپیچه

نحوه کارکرد گیربکس اکسترودر چگونه است؟

گیربکس اکسترودر که گشتاور بالایی تولید می‌کند، فرآیند قالب‌گیری و ساخت پلاستیک را ساده‌تر می‌کند. این گیربکس توانایی کنترل دقیق نیروهای محوری را به دلیل داشتن سیستم بلبرینگ و رولبرینگ خاص دارد. گیربکس‌های مورد استفاده در دستگاه‌های اکسترودر، نوعی گیربکس صنعتی شافت موازی یا گیربکس کرانویل هستند که برای اکسترودرها بهینه‌سازی شده‌اند تا بتوانند بارهای محوری بالا و گشتاور و خروجی بالا را تحمل کنند.

الکتروموتور نیرو را به گیربکس منتقل می‌کند و در نهایت، اکسترودر قادر است دور را کاهش دهد (گیربکس کاهنده چیست؟) و گشتاور را افزایش دهد. این گیربکس‌ها بر اساس نوع سیستم و محصولی که تولید می‌کنند، در انواع مختلف ساخته می‌شوند. برای بهبود راندمان و کارایی این گیربکس‌ها در انتقال قدرت، از تکنیک‌های نوین ساخت دنده مانند فرایندهای حرارتی و سنگ‌زنی استفاده می‌شود. به دلیل کیفیت بسیار بالای این گیربکس‌ها، نیاز کمتری به سرویس‌دهی مداوم دارند و همچنین میزان تولید صدای آن‌ها نیز کم است.

انواع گیربکس اکسترودر

گیربکس های اکسترودر به صورت عمده به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • گیربکس های تک محور
  • گیربکس های دو محور

اکسترودر تک محور

گیربکس تک محوره اکسترودر سری ZLYJ، که مطابق با استاندارد JB/T9095.1-199 طراحی شده است، دارای کیفیت دندانه‌های بسیار بالا است. طراحی این گیربکس ظریف و مجهز به نیروی رانش محوری است و برای استفاده در اکسترودرهای تک پیچ پلاستیکی و لاستیکی مناسب ساخته شده است. جنس این گیربکس از فولاد آلیاژی محکم است که به آن استحکام بیشتری می‌بخشد.

گیربکس‌های تک محوره اکسترودر با داشتن سطح دندانه‌های بالا برای انطباق با اکسترودرهای تک پیچ، پیچ پلاستیکی و لاستیکی طراحی شده‌اند. این نوع گیربکس‌ها در صنایع پلاستیک معمولاً دارای نیروی رانش محوری هستند که به شکل‌دهی بهتر قطعات کمک می‌کند. از دیگر ویژگی‌های برجسته این گیربکس‌ها می‌توان به بازدهی بالا، تحمل بار زیاد، حجم پایین و نویز کم اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید گیربکس هلیکال می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

اکسترودر دو محور

اکسترودر دو محوره برای تسریع در انتقال مواد و هماهنگ کردن این انتقال با فرآیند ترکیب استفاده می‌شود. بازدهی این نوع اکسترودرها تقریباً 3 برابر اکسترودرهای تک محوره با همان اندازه است. اندازه مارپیچ‌ها در این نوع جعبه دنده ممکن است یکسان نباشد و برای افزایش کارایی ممکن است اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. علاوه بر این، جهت حرکت مارپیچ‌ها نیز ممکن است یکسان نباشد و با حرکت در جهات مختلف، به افزایش بازدهی کمک کنند.

کاربردهای گیربکس اکسترودر
کاربردهای گیربکس اکسترودر

کاربرد گیربکس اکسترودر

از کاربردهای گیربکس اکسترودر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های تصفیه روغن
  • سیستم‌های تصفیه پالایشگاهی و نفتی
  • دستگاه‌های ساخت قطعات
  • توربین‌های بادی
  • و تمام ماشین آلات صنعتی که نیاز به گشتاور بالا و دور پایین دارند.

قیمت گیربکس اکسترودر

قیمت خرید گیربکس اکسترودر بر اساس کارایی دستگاه، فعالیت صنعتی، حجم و قدرت مورد نیاز دستگاه تعیین می‌شود. برند دستگاه هم می‌تواند عامل مهمی در تعیین قیمت آن باشد. با این حال، شما می‌توانید گیربکس های اکسترودر را از تمامی برندهای خارجی موجود در بازار ایران (گیربکس sew آلمان، گیربکس ایلماز ترکیه و…) و به کمک سام تجهیز، تهیه کنید. برای دریافت مشاوره خرید و راهنمایی انتخاب صحیح گیربکس صنعتی هم می‌توانید با مشاوران و مهندسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا