۴ راهکار برای کاهش صدا و نویز گیربکس‌های صنعتی

صدا و نویز پدیده‌ای طبیعی و ناگزیر در بیش‌تر صنایع است. بسیار مشکل است که در محیط‌های صنعتی بتوان از ایجاد سر و صدا و نویز جلوگیری کرد، خصوصاً وقتی از تجهیزی مثل گیربکس صنعتی استفاده می­کنید. قرارگیری طولانی‌­مدت در معرض سر و صدای زیاد ممکن است آسیب‌های دائمی به شنوایی انسان وارد کند. به همین دلیل است که کنترل میزان سر و صدا، نباید نادیده گرفته شود. به دلیل خطراتی که برای سلامتی ایجاد می­کند، راهکارهای کاهش سر و صدا به بخشی ضروری از برنامه­‌های ایمنی و بهداشت صنعتی تبدیل شده­‌اند. همچنین در برخی موراد سر و صدای زیاد و غیرعادی علامتی از خرابی یا مشکل در تجهیزات است که در مطلبی با عنوان عیب‌یابی گیربکس صنعتی نیز به آن اشاره کرده‌ایم.

در این مطلب از بلاگ سام تجهیز راهکار­هایی را معرفی می­کنیم تا بتوانید سر و صدایی که از گیربکس‌های صنعتی­ ایجاد می‌­شود را کاهش داده و از نیروی انسانی و تجهیزات محافظت نمایید.

شناسایی منابعی که سر و صدای زیاد و بیش از حد ایجاد می­کنند

در بسیاری از دستگاه‌ها، گیربکس­های صنعتی، منبعِ متداول برای ایجاد نویز و سر و صدای اضافی هستند. سطوح زیان‌آور سر و صدا و نویز نشان می­دهد که یک یا چند قسمت از اجزای گیربکس درست کار نمی­کنند یا درست طراحی نشدهاند. توجه داشته باشید که عوامل زیادی می­توانند منجر به صدای زیاد شود ولی اغلب آسیب دیدن دنده، دلیل آن است. اگر شما یا کارکنان­تان متوجه افزایش میزان سر و صدا شدید باید تست­هایی را بر روی گیربکس انجام دهید تا منبع و مشکل را پیدا و رفع نمایید. برای انجام این کار، یک شرکت‌ خدمات تخصصی تعمیر گیربکس صنعتی نیز می­تواند به شما کمک کند.

انجام تعمیرات گیربکس

بسیاری از سر و صداهایی که از گیربکس­‌های صنعتی تولید می­‌شود به دلیل عملکرد طبیعی و نرمال آن است. این یعنی ممکن است برای کم کردن نویز و سر و صدا و به حداقل رساندن آن باید در کارکرد طبیعی گیربکس محدودیت اعمال کرد که منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر چه، با توجه به طراحی گیربکس یا موتورگیربکس، راهکارهایی برای کاهش نویز وجود دارند که می­توانید آن‌ها را پیاده‌­سازی کنید.

تعمیرات گیربکس صنعتی

دندانه‌های داخلی چرخدنده‌ها را بررسی نمایید

دندانه­‌ی گیربکس در شکل­‌های متنوع از منحنی گرفته تا صاف وجود دارد. هر چه دندانه‌های فلزی تماس نرم‌تری داشته باشند، سر و صدا و نویز اصطکاکی آن‌ها، کم­تر خواهد بود. برخی تغییرات در طراحی چرخدنده‌ها هم می­تواند میزان سر و صدا را کاهش دهد. برداشتن مقدار کمی مواد از نزدیک نوک دندانه‌­ی چرخدنده می­‌تواند به کاهش صدا کمک کند. هچنین می­‌توانید دندانه را به شکل بیضی بپوشانید یا بتراشید. هدف از این کار کاهش مقدار موادی است که با دنده‌های متناظر در مش (mesh) در تماس هستند. با این حال، دقت کنید که این تغییرات می­‌تواند در چرخه­‌ی عمر کلی دنده­‌ها اثر بگذارد، بنابراین، ابتدا مطمئن شوید تغییرات توسط کارخانه‌­ی سازنده تأیید شده باشند.

سایش بیش از حد بر روی دندانه ممکن است منجر به افزایش سر و صدا شود. اگر هر دو طرف دندانه را بررسی کنید، سایش باید تقریباً نمایان باشد. اگر متوجه سایش بیش از حد شدید، با متخصص تعمیر گیربکس صنعتی تماس بگیرید تا مشکل را شناسایی کند. کارشناسان می­‌توانند گیربکس صنعتی شما را بازرسی و تعمیر یا بازسازی نمایند و یا قطعات جایگزینی را برای شما ارسال کنند.

بررسی دندانه گیربکس

تغییر عوامل محیطی را امتحان کنید

اگر همه­‌ی کارهایی را که می­‌توانستید برای شناسایی مشکلات احتمالی گیربکس‌­های صنعتی خود انجام دهید را انجام داده‌­اید، می­‌توانید عوامل محیطی را هم برای کاهش سر و صدا بررسی کنید.

تعدیل (Damping)

می‌توانید ابزارهای دمپینگ مثل ورقه‌­های لانه­‌زنبوری را داخل و اطراف گیربکس نصب کنید. این ابزارها با کاهش لرزش، سر و صدا را کاهش می­‌دهند. کاهش لرزش و ارتعاش همچنین می‌تواند به محفاظت از دیگر اجزای گیربکس، افزایش طول عمر و کارایی تجهیزات شما کمک کند.

جداسازی (Isolation)

زمانی که لرزش و ارتعاش در گیربکس ایجاد می‌شود، از طریق پایه به سازه و تمام اجزای فریم منتقل می‌شود. اگر یک ماده­ی انعطاف‌پذیر بین گیربکس و پایه­‌ی آن نصب کنید، معمولاً می‌توانید ارتعاش و در نتیجه میزان کلی سر و صدا را کاهش دهید.

موانع صوتی

از پانل­‌های جذب صدا می­توان برای سر و صداهایی با فرکانس بالا استفاده کرد. این پانل‌ها را می‌توان در اطراف گیربکس‌ها قرار داد تا میزان صدای نزدیک کارکنان به حداقل برسد.

محفظه

برای موقعیت خاص (صدای بسیار زیاد)، می­‌توانید منبع صدا را در محفظه‌ای محبوس نمایید. محفظه باید مقاوم و محکم بوده و لایه‌­ی داخلی آن از مواد جذب صدا ساخته شده باشد. البته اگر از محفظه استفاده کردید، مطمئن شوید که حتماً تهویه مناسبی داشته باشد. در غیر اینصورت با خطر گرمای بیش از حد گیربکس یا دیگر تجهیزات در حال کار مواجه می‌­شوید.

کنترل نویز و صدای گیربکس صنعتی

مطمئن شوید که کارکنان اقدامات ایمنی را به درستی انجام می‌دهند

کارکنان باید اقدامات و همچنین لوازم ایمنی را برای حفظ ایمنی و سلامت خود هنگام کار با تجهیزات و دستگاه‌های دارای صدای زیاد درنظر بگیرند. در مواقع موردنیاز، کارکنان را آموزش دهید تا گوش­‌گیر و دیگر لوازم ایمنی را بپوشند. همچنین، کارفرما می­‌بایست به صورت دوره‌ای و منظم از کارکنان آزمون شنوایی بگیرد تا اثرات سر و صدای محیط­ روی آن‌ها ارزیابی شود. در نهایت، باید آزمون‌های منظمی برقرار کنید تا ثابت کند که تجهیزات در حال کار، از سطوح ایمنی مناسبی برخوردارند.

جهت مشاوره فنی و استعلام قیمت گیربکس صنعتی و موتورگیربکس و مشاوره در خصوص تعمیر گیربکس با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.
شماره‌های تماس: ۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۶۶۲۷۸۹۰۴

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا