نگهداری و پیشگیری از خرابی پمپ کولر آبی

با شروع فصل گرما در مناطق کویری و نیمه کویری کشور ما، مردم از کولرهای آبی برای خنک کردن محیط زندگی استفاده می‌کنند. کولرهای آبی سازوکار ساده‌ای دارند و در عین حال، به دلیل رطوبت دهی به محیط در محیط‌های گرم و خشک کاربرد بیشتری دارد. یکی از اجزای مهم و اصلی کولر، پمپ کولر آبی است.

گاهی اوقات پمپ کولر آبی دچار مشکل می‌شود و به خوبی کار نمی‌کند یا از کار می‌افتد، در چنین مواقعی می‌توانید عوامل مختلفی را بررسی کنید که منجر به از کار افتادن پمپ می‌شود. در این مقاله قصد داریم به تعمیر پمپ کولر آبی در خانه بپردازیم و به شما کمک کنیم در خانه مشکل آن را برطرف کنید.

پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی چه نقشی در کولر آبی دارد؟

پمپ کولر قطعه‌ای از جنس فلز، پلاستیک یا پلیمر است که در کف کولر آبی قرار می‌گیرد. زمانی که از طریق شیر، آب کف کولر می‌ریزد و این مقدار به حد معینی برسد، شناور ورودی آب را قطع می‌کند و پمپ کولر با گردش آب آن را به سمت پوشال‌ها هدایت می‌کند. با مرطوب شدن پوشال‌ها، دینام کولر هوای گرم را از محیط گرفته و به سمت پوشال‌ها می‌فرستد. وقتی هوای گرم به پوشال‌ها برخورد می‌کند، خنک شده و از طریق کانال و یا دریچه‌های کولر وارد محیط می‌شود.

پمپ آب به دلیل هدایت آب به پوشال‌ها نقش مهمی در خنک سازی دارد. همچنین این قطعه با گردش آب، مانع داغ شدن دینام کولر یا الکتروموتور آن می‌شود و به خنک شدن آن کمک می‌کند. بنابراین، اگر پمپ کولرتان دچار مشکل شده است، قبل از اینکه منجر به خرابی دینام کولر یا الکتروموتور آن شود، باید برای تعمیر پمپ کولر یا تعویض آن اقدام کنید.

عملکرد کولر آبی و پمپ آن


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دینام کولر

نگهداری و پیشگیری از خرابی پمپ کولر آبی

بسیاری از اوقات عدم خنک سازی کافی و مناسب کولر آبی یا عدم کار کرد آن به خاطر مشکلات مربوط به پمپ آن است. البته این نکته را باید ذکر کرد که گاهی مشکل از خود پمپ کولر نیست، بلکه مشکلات جانبی در این مورد باعث بروز مشکل در کولر آبی شده است. در ادامه عوامل مختلفی که ممکن است باعث خراب شدن پمپ کولر یا خود کولر شوند را بررسی و راه حل برطرف کردن آن را ارائه کردیم:

نبود آب کافی در کف کولر

یکی از مهم‌ترین عواملی که ممکن است منجر به سوختن پمپ کولر آبی شود، نبود آب کافی در کف کولر است. اگر به هر دلیلی میزان آب موجود در تشتک کولر کافی نباشد، پمپ بدون آب کار خواهد کرد و ممکن است سبب سوختن آن شود. اگر متوجه عدم خنک سازی کولر شدید، ابتدا میزان آب را بررسی کنید. اگر آب درون تشتک به اندازه کافی نیست، باید شیر آب، سه راهی آب کولر، تنظیم نبودن یا خرابی شناور، یا وجود نشتی و سوراخ در کف یا بدنه کولر را بررسی کنید.

مرطوب شدن موتور پمپ کولر

پمپ کولر به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که از نفوذ آب به درون موتور آن جلوگیری شود. زیرا موتور پمپ قطعه الکتریکی بوده و در صورت پاشیده شدن آب برروی آن، احتمال سوختن آن وجود دارد. بنابراین، اگر متوجه شدید مشکل از نبود آب در کف کولر نیست، بررسی کنید که موتور پمپ کولر خیس نشده باشد.

گاهی اوقات به دلیل وجود رسوبات زیاد، مسیر لوله‌ها و انتقال آب به پوشال‌ها مسدود شده و باعث پاشیده شدن آب به روی موتور پمپ کولر می‌شوند. بنابراین، گرفتگی لوله‌ها، میزان رسوبات و… را بررسی و این مشکل را برطرف کنید  تا پمپ به حالت عادی برگردد.

نگهداری و تعمیر پمپ کولر

استهلاک پره‌های پمپ

پره‌های پمپ کولر آبی از جنس پلاستیک هستند و کاملاً طبیعی است که به مرور زمان، کیفیت اولیه خود را از دست بدهند و کارایی کمتری داشته باشند. شکسته شدن پره‌ها، سوراخ شدن و رسوب گرفتن آنها باعث می‌شود پمپ کولر آبی نتواند وظیفه خود را که پمپاژ آب است به درستی انجام دهد. اگر متوجه شدید پره‌های پمپ کولر خراب است، برای تعمیر فقط کافی است پره‌ها را به پره‌های جدید عوض کنید.

عدم سرویس و روغن کاری به موقع

گاهی اوقات ممکن است انجام کارهای ساده از خرابی و نیاز به تعمیر پمپ کولر جلوگیری کند. اگر قبل از شروع فصل گرما یا در پایان آن، پمپ کولر آبی را روغن کاری و آن را بررسی کنید، دیگر مجبور به تعمیر پمپ سوخته یا تعویض آن خود نخواهید شد. روغن کاری و سرویس به موقع یکی از راه‌های مناسب برای پیشگیری از خرابی پمپ و در نهایت خود کولر آبی است.

نرسیدن برق به پمپ کولر

گاهی اوقات مشکل از پمپ نیست، بلکه برق به آن نمی‌رسد و شما باید بررسی کنید آیا برق به موتور پمپ کولر می‌رسد یا نه. برای این کار پمپ کولر را از کولر جدا کرده و به برق وصل کنید، اگر پمپ کولر کار کرد، یعنی احتمال نحوه برق رسانی به پمپ در کولر مشکل دارد. اگر با وجود متصل کردن به برق، همچنان پمپ کار نکرد، به احتمال زیاد باید به تعمیر و یا تعویض پمپ فکر کنید.

عدم تعویض به موقع پوشال‌ها

یکی از عواملی که ممکن است منجر به خرابی پمپ کولر شود، عدم تعویض به موقع پوشال‌هاست. بهتر است پوشال‌ها هر یک سال یک بار تعویض شوند. در صورتی که چند سال از کارکرد کولر شما گذشته باشد و شما پوشال‌ها را تعویض نکنید، به مرور زمان رسوب می‌گیرند. وقتی آب به روی رسوبات می‌ریزد، این رسوب‌ها به کف کولر منتقل می‌شوند و جلوی کار کرد پمپ کولر را می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: نگهداری از کولر آبی در زمستان

خرابی قطعات داخلی پمپ

از کار افتادن هر کدام از قطعات داخلی پمپ کولر و یا خرابی آنها نظیر موتور پمپ، پایه آن، پره‌ها، پروانه و… باعث عدم کار کرد پمپ کولر می‌شود. بنابراین، اگر عوامل خارجی را بررسی کردید و مشکلی نبود، احتمالاً مشکل از قطعات داخلی پمپ است. اگر موتور پمپ کولر سوخته باشد، بهتر است به جای تعمیر پمپ سوخته آن را تعویض کنید. در غیر این صورت، اگر یکی از قطعات خراب شده بود و قابل تعویض بود، می‌توانید به تعویض همان قطعه اقدام کنید.

سخن آخر

اگر متوجه عدم خنک کردن کولر، خیس نبودن پوشال‌ها، شنیده نشدن صدای پمپ با وجود وصل کردن کلید آن شدید باید پمپ کولر را بررسی کنید. اگر خرابی پمپ کولر زیاد است یا پمپ سوخته است، بهتر است به جای تعمیر آن به تعویض پمپ اقدام نمایید، زیرا تعویض پمپ کولر آبی از تعمیر پمپ سوخته کولر برای شما به صرفه‌تر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳