نصب گیربکس صنعتی، آیا گیربکس شما به درستی نصب شده است؟

راه‌اندازی و نصب گیربکس صنعتی تحت تأثیر فاکتورهای بسیار مهمی است که می‌توانند کیفیت کار و طول عمر نهایی گیربکس را تعیین کنند. نصب گیربکس صنعتی بدون در نظر گرفتن اصول و استانداردهای لازم، خرابی زودرس گیربکس را در پی خواهد داشت. به‌همان اندازه که خرید گیربکس از یک برند و سازنده معتبر مهم است، راه‌اندازی و نصب گیربکس صنعتی با روش‌های درست و اصولی نیز اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از وبلاگ سام تجهیز می‌خواهیم در مورد نصب و راه‌اندازی گیربکس صنعتی صحبت کنیم و نکات مهم و ضروری سرهم‌کردن اصولی گیربکس را به شما بگوییم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نصب گیربکس صنعتی

اهمیت نصب گیربکس صنعتی به روش اصولی

در دنیای امروز، گیربکس‌ها تجهیزات بسیار مهمی برای انتقال قدرت در صنایع مختلف مانند صنایع نفت و پتروشیمی، سیمان، غذایی، کشاورزی، خودروسازی، توربین بادی، جابجایی مواد، ماشین ابزار، ساختمان، فولاد، داروسازی، کاغذ و خمیر کاغذ و کاربردهای فراوان دیگر هستند.

مونتاژ نامناسب گیربکس و مجموعه‌های مرتبط آن، باعث ناهماهنگی و خرابی زودرس گیربکس خواهد شد. برای مثال، ناهمانگی‌های شعاعی، زاویه‌ای و محوری بین چرخ‌دنده‌ها و شفت‌ها، مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد و خسارات سنگینی را به گیربکس صنعتی شما وارد خواهد کرد. بنابراین نکات نصب گیربکس صنعتی به روش‌های اصولی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

گیربکس صنعتی به‌دلیل ناهماهنگی‌های داخلی که باعث به‌هم‌ریختگی چرخدنده‌ها می‌شود، انحراف پینیون یا محور چرخ‌دنده که بین یاتاقان‌ها پشتیبانی می‌شود، تنظیم ضعیف یاتاقان‌ها، سایش یاتاقان‌ها، اشتباهات رایج در نصب پایه، مونتاژ و راه‌اندازی غیراستاندارد و… دچار مشکل و اختلال در کارکرد می‌شود. برای مثال، انحراف شافت باعث مش‌بندی ناقص چرخدنده‌ها، فشار بیش از حد یاتاقان و سایش آب‌بند (Seal) می‌شود. همچنین ناحیه تماس بیش از حد باعث سایش، سوراخ‌شدن، خراشیدگی و شکستگی دندانه‌های چرخ‌دنده می‌شود. از بخت بد، خرابی یکی از اجزا، به‌سرعت دیگر اجزا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است منجر به خرابی کامل گیربکس و نیاز به تعمیر گیربکس صنعتی شود.


در همین رابطه بخوانید: نکات قبل و بعد از نصب برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی

از این رو، برای جلوگیری از چنین ناهماهنگی‌های داخلی، اطمینان از صحت کارکرد چرخ دنده‌ها، شافت‌ها و یاتاقان‌ها بسیار ضروری است. یک گیربکس صنعتی قبل از نصب و راه‌اندازی باید تست پارامترهای زیر را با موفقیت پشت سر بگذارد:

  • الگوی تماس
  • پیش بارگیری بلبرینگ‌ها
  • سروصدا
  • لرزش
  • درجه حرارت
  • جریان موتور
  • نشتی

۱. الگوی تماس

اولین مورد از نکات نصب گیربکس صنعتی، بررسی الگوی تماس است. یک پارامتر بسیار مهم در طراحی چرخدنده، حداکثر تنش تماس سطحی است که بین دو دندانه چرخ‌دنده در مش وجود دارد، زیرا الگوی تماس غیراستاندارد، سوراخ شدن و سایش چرخدنده و همچنین تلفات مش را در پی خواهد داشت. از این رو، بسیار مهم است که الگوی تماس بین دو چرخ‌دنده جفت‌شونده را بررسی کنید.

۲. بک‌لش (BACKLASH)

بک‌لش یا واکنش متقابل، مکانیزمی است که در اثر شکاف بین قطعات جفت‌شونده ایجاد می‌شود. از این رو، یکی از پارامتر‌های مهم است و باید از آن اطمینان حاصل شود. واکنش متقابل جزئی می‌تواند باعث ایجاد صدا، سایش و پارگی شود؛ در حالی که بکلش بیش از حد استاندارد، می‌تواند منجر به تلفات در انتقال قدرت شود.

۳. پیش بارگیری بلبرینگ‌ها

سومین مورد از نکات نصب گیربکس صنعت، پیش‌بارگیری اصولی بلبرینگ‌ها است. پیش‌بارگذاری صحیح بلبرینگ‌ها همراه با حذف فاصله‌ها، هماهنگی و چفت شدن اصولی مجموعه را افزایش می‌دهد، دقت چرخش را بهبود می‌بخشد و نویز ناشی از لرزش یا رزونانس را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، پیش بارگذاری صحیح بلبرینگ‌ها، لغزش عناصر غلتشی را از بین می‌برد و آن‌ها را در محل مناسب برای تماس با یاتاقان نگه می‌دارد. بسیاری از انواع یاتاقان‌های غلتکی از جمله بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای، یاتاقان‌های غلتکی مخروطی و غلتک‌های استوانه‌ای، برای عملکرد مناسب به نوع خاصی از پیش ‌بارگیری نیاز دارند.

۴. نویز، دما و ارتعاش

برای محافظت از گیربکس صنعتی در برابر خرابی‌های اساسی و پرهزینه، تشخیص زودهنگام مشکلات کوچک، ضروری است. تست صدا، لرزش و دما ‌ایده روشنی در مورد وضعیت گیربکس نصب‌شده می‌دهد. یکی از نکات بسیار مهم در نصب گیربکس صنعتی به روش صحیح، گذراندن تست‌های نویز، دما و ارتعاش است. گیربکسی که به‌درستی نصب شده است، در یک دمای استاندارد و بدون هیچ‌گونه نویز و ارتعاش اضافی کار خواهد کرد.

۵. جریان موتور

نظارت بر جریان موتور و مقایسه آن با مقادیر استاندارد ذکرشده در دفترچه راهنمای شرکت سازنده، بسیار ضروری است. بررسی این اعداد و ارقام، چگونگی عملکرد داخلی گیربکس را به‌روشنی نشان می‌دهد. در صورت وجود هرگونه مشکل مانند گیرکردن شافت‌ها، دنده‌ها، بلبرینگ‌ها و …، جریانِ گرفته‌شده از موتور بیشتر از مقدار استاندارد معمولی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: برای افزایش طول عمر و نگهداری الکتروموتور این نکات را رعایت کنید

۶. نشتی

هرگونه ناهماهنگی ناشی از مونتاژ قطعات و نصب غیراصولی، باعث نشتی می‌شود. از این رو تست نشتی یکی از نکات مهم در نصب گیربکس صنعتی خواهد بود. اگر گیربکس شما نشتی دارد، به‌درستی مونتاژ یا نصب نشده است.

موقعیت و حالات نصب استاندارد گیربکس صنعتی

موقعیت‌ها و حالات نصب در گیربکس SEW

همانطور که بیان شد موقعیت و حالات مختلف نصب در کاتالوگ سازنده گیربکس با جزئیات دقیقی توضیح داده می‌شود که راهنمای مورد اعتمادی برای مصرف‌کنندگان گیربکس در کابردهای مختلف است. موقعیت و حالت های نصب بر موارد زیر تأثیر می گذارد که باید توسط مصرف‌کننده در نظر گرفته شود:

  • مقدار روغن
  • روانکاری بلبرینگ
  • محل تنفس
  • محل تخلیه
  • محل سطح روغن

برای نمونه بخشی از کاتالوگ موتورگیربکس های SEW که در خصوص موقعیت و حالات نصب و اطلاعات مهم زمان سفارش است را در ادامه قرار گرفته است. در این بخش از کاتالوگ اطلاعات کلی نصب، حالات نصب موتورگیربکس‌های هلیکال و هیلکال بول، حالات نصب موتورگیربکس‌های شافت موازی و حالات نصب موتور گیربکس‌های حلزونی، نمایش و توضیحات لازم در مورد آن‌ها قرار داده شده است. برای دریافت کاتالوگ کامل و اطلاعات بیشتر به صفحه گیربکس SEW مراجعه نمایید. در این صفحه می‌توانید قیمت گیربکس SEW را هم از سام تجهیز، استعلام بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد نکات نصب گیربکس صنعتی و قیمت گیربکس صنعتی خوب، صحبت کرده و نکاتی را برای تشخیص نصب اصولی گیربکس صنعتی مطرح کردیم. به طور معمول سازنده گیربکس اطلاعات مفیدی در مورد شرایط و حالات نصب گیربکس در کاتالوگ محصول ارائه می‌دهد. با مدنظر قراردادن کاتالوگ گیربکس و نکات ذکرشده می‌توانید متوجه شوید که آیا گیربکس شما به درستی نصب شده است یا خیر. همچنین می‌توانید برای خرید الکتروموتور و دیگر تجهیزات صنعتی مورد نیاز کارگاه های تولیدی، با مشاوران سام تجهیز در ارتباط باشید.

انحراف شافت در گیربکس صنعتی باعث چه عارضه‌ای برای گیربکس می‌شود؟

انحراف شافت باعث مش‌بندی ناقص چرخدنده‌ها، فشار بیش از حد یاتاقان و سایش آب‌بند (Seal) در گیربکس های صنعتی می‌شود.

چند حالت نصب استاندارد برای گیربکس صنعتی وجود دارد؟

دو راه برای نصب گیربکس در یک سیستم وجود دارد: نصب روی پایه (پایه دار B3) یا نصب با فلنج (فلنج‌دار B5). علاوه بر این همچنین حالت نصب جهت مکانی گیربکس را مشخص می کند و در شش حالت تعیین می‌شود. موقعیت‌های نصب برای موتورگیربکس‌های با شافت‌های توپر و شافت‌های توخالی اعمال می‌شود.

موقعیت و حالت نصب موتور گیربکس صنعتی بر چه مورادی تأثیرگذار است؟

موقعیت و حالت های نصب بر موارد زیر اثر می گذارد که باید توسط مصرف‌کننده در نظر گرفته شود: مقدار روغن روانکاری بلبرینگ محل تنفس محل تخلیه محل سطح روغن

بکلش بیش از حد منجر به چه اتفاقی می‌شود؟

بکلش بیش از حد استاندارد، می‌تواند منجر به تلفات در انتقال قدرت شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا