طول عمر اینورتر درایو به چه عواملی بستگی دارد

طول عمر اینورتر درایو فرکانس متغیر چقدر است؟ این سوالی است که برای همه کسانی که با آن سروکار دارند، پیش می‌آید و در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم. در پاسخ باید بگوییم که طول عمر درایو فرکانس متغیر به عوامل بسیاری بستگی دارد. هنگام صحبت در مورد طول عمر مورد انتظار اینورتر درایو VFD، باید فاکتور‌های زیادی را در نظر بگیرید.

اکثر سازندگان عنوان می‌کنند که طول عمر معمولی اینورتر درایو بین ۷ تا ۱۲ سال است؛ اما عوامل زیادی روی این اعداد و ارقام تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اجزای اینورتر مانند فن‌ها و خازن‌ها، عمر محدودی دارند و پس از گذشت حدود ۵ سال، این قطعات ممکن است خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. با این اوصاف، عوامل مختلف دیگری هم وجود دارد که روی طول عمر درایو فرکانس متغیر تأثیر می‌گذارند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد عوامل تأثیرگذار بر طول عمر اینورتر صحبت کنیم و بررسی کنیم که طول عمر اینورتر درایو به چه عواملی بستگی دارد.

طول عمر اینورتر درایو

کیفیت اینورتر درایو فرکانس متغیر

اولین عامل بسیار مهم و تأثیرگذار، خود محصول (اینورتر درایو فرکانس متغیر) است. کیفیت طراحی کلی و ادغام اجزا در محصول چگونه است؟ آیا اینورتر درایو فرکانس متغیر دارای فاکتور‌های ایمنی است یا خیر؟ کیفیت و اندازه قطعات چگونه است؟ اگر کیفیت طراحی و ساخت محصول پایین باشد، خراب‌شدن درایو قابل پیش‌بینی است.

آیا ویژگی‌های حفاظتی مبتنی بر سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارد که از درایو در برابر خرابی محافظت ‌کند؟ ویژگی‌های حفاظتی باید سناریو‌های مختلف خرابی (ولتاژ اضافه، جریان بیش از حد، گرمای بیش از حد و …) را تحت پوشش قرار دهند. درایو نه‌تنها دارای فاکتور‌های حفاظتی است، بلکه این فاکتورها فعال هستند و برای محافظت مناسب از درایو برنامه‌ریزی شده‌اند. در بسیاری از موارد، تنظیمات پیش‌فرض درایو، این پارامتر‌های حفاظتی را فعال نمی‌کنند که هنگام انتخاب درایو فرکانس متغیر باید حواستان به این موضوع باشد.

آیا محصول قبل از خروج از کارخانه، مورد آزمایش قرار می‌گیرد؟ یا اینکه سازنده، تنها محصول را مونتاژ می‌کند و یک تست عملکرد سریع انجام می‌دهد و محصول را ارسال می‌کند؟ برخی سازندگان، درایو‌های تولید شده را تحت بار‌های مختلف در یک محفظه حرارتی برای مدت زمان طولانی آزمایش می‌کنند. این نوع تست هزینه زیادی دارد؛ اما درایوها را به‌خوبی تحت آزمایش قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید: درایو فرکانس متغیر یا اینورتر درایو چطور کار می‌کند؟

نقش محیط در عمر اینورتر درایو
یک اینورتر درایو با محافظ نصب شده در محیط خارجی

محیط

محیط ارتباط زیادی با طول عمر اینورتر درایو فرکانس متغیر دارد. گرما دشمن درایو فرکانس متغیر است و باعث می‌شود خیلی زود خراب شود. آیا دمای محیط مطابق با توصیه سازنده است؟ یا درایو در یک پانل در معرض دید در وسط بیابان و بدون تهویه مطبوع قرار می‌گیرد؟ آیا ذراتی در هوا وجود دارد که می‌توانند فن‌های VFD را مسدود کرده و در نتیجه دمای درایو را افزایش دهند؟ برای اینکه بتوانید از اینورتر درایو فرکانس متغیر به‌خوبی مراقبت کنید و جلوی خراب شدن آن را بگیرید، بهتر است به محیطی که درایو در آن قرار می‌گیرد، دقت داشته باشید.

همچنین باید دقت داشته باشید که آیا آب یا رطوبت در محیط وجود دارد؟ درایو فرکانس متغیر و رطوبت، خیلی خوب با یکدیگر کنار نمی‌آیند. رطوبت می‌تواند برد مدار‌ها یا قطعات درایو فرکانس متغیر را از بین ببرد. همچنین براده‌های فلزی هم می‌توانند باعث خرابی اینورتر درایو فرکانس متغیر شوند و طول عمر آن را کاهش دهند. این عوامل باعث خرابی‌ سریع درایو می‌شوند و هزینه روی دست شما می‌گذارند.

کارکرد

یک عامل مهم و تأثیرگذار دیگر روی طول عمر اینورتر درایو فرکانس متغیر، استفاده صحیح از محصول است. شما می‌توانید بهترین محصول دنیا را در اختیار داشته باشید، اما اگر به‌درستی از آن استفاده نکنید، دوام نخواهد داشت و خیلی زود خراب می‌شود. برای جلوگیری از خرابی درایو و افزایش طول عمر آن باید به عوامل مهمی در کارکرد درایو دقت داشته باشید؛ آیا اندازه VFD برای کاری که از آن می‌کشید، مناسب است؟ آیا عملکرد‌های حفاظتی فعال شده‌ و به‌درستی برنامه‌ریزی شده‌اند؟ آیا اینورتر به‌درستی برنامه‌ریزی شده است تا کمترین جریان و گرمایش ممکن را ارائه بدهد؟

همچنین برای افزایش طول عمر درایو فرکانس متغیر باید از بروز خطا‌ها و شرایطی مانند جریان اضافی و اضافه ولتاژ جلوگیری کنید. اگر یک درایو فرکانس متغیر در معرض این خطاها و شرایط قرار بگیرد، احتمال خرابی اجزای آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود به نحوه عملکرد درایو توجه بسیاری داشته باشید و فاکتورهایی را که باعث خرابی اینورتر درایو می‌شوند، از بین ببرید.

بدین ترتیب برای افزایش طول عمر درایو فرکانس متغیر به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • صرفاً بر اساس پایین‌ترین قیمت، محصول را انتخاب  نکنید؛
  • محصول با کیفیت خوب را از یک تولید‌کننده معتبر خریداری کنید؛
  • محصول مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید تا کارکرد محصول بیشتر از توان آن نباشد.
خازن های اینورتر درایو
خازن‌های اینورتر مستعمل می‌شوند و یکی از اولین مواردی هستند که نیاز به تعویض دارند.

در همین رابطه بخوانید: عوامل خرابی اینورتر درایوها و جلوگیری از وقوع آن‌ها

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم در مورد عوامل مؤثر بر طول عمر درایو فرکانس متغیر صحبت کنیم و ببینیم طول عمر اینورتر درایو به چه عواملی بستگی دارد تا شما هم بتوانید با رعایت چند نکته ساده، طول عمر  VFDخود را افزایش دهید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. از اینکه تا انتهای مطلب، با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

طول عمر اینورتر درایو چقدر است؟

بیشتر سازندگان بیان می‌کنند که طول عمر معمولی اینورتر درایو بین ۷ تا ۱۲ سال است؛ اما عوامل زیادی روی این اعداد و ارقام تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اجزای اینورتر مانند فن‌ها و خازن‌ها، عمر محدودی دارند و پس از گذشت حدود ۵ سال، این قطعات ممکن است خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.

چه زمانی باید اینورتر درایو را تعویض کرد؟

ممکن است به دلیل خرابی ناشی از نوسانات برق، یا به این دلیل که یک اینورتر قدیمی با سیستم مدیریت ساختمان سازگار نیست، نیاز به جایگزینی باشد.

چه چیزی باعث خرابی اینورتر می شود؟

بسیاری از خطاها به دلیل استفاده نادرست از اینورتر درایو ایجاد می شوند. تغییرات فرآیند، مانند تغییرات در بار یا سرعت؛ مسائل مربوط به برق، مانند تغییر ظرفیت یا تغییرات در شرایط عملیاتی و محیطی فوراً آشکار نیست، اما می تواند یکی از عوامل اصلی خرابی اینوتر درایو یا همان VFD باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا