انتخاب الکتروموتور: راهنمای گزینش موتور الکتریکی AC

الکتروموتورهای AC در میان تجهیزات ایجاد و کنترل حرکت از ساده‌ترین و رایج‌ترین انتخاب‌ها هستند. چند معیار اصلی برای انتخاب الکتروموتور AC وجود دارد. از جمله این معیارها، متغیرهای معمول مثل سرعت و گشتاور کارکرد و همچنین ولتاژ و فرکانس منبع تغذیه است.

انتخاب الکتروموتور جریان متناوب

استفاده از اطلاعات الکتروموتور موجود

ممکن است الکتروموتور جدید برای جایگزینی با یک الکتروموتور معیوب یا قدیمی مورد نیاز باشد؛ در این‌صورت می‌توان از اطلاعات الکتروموتور قبلی برای انتخاب الکتروموتور جایگزین استفاده کرد. در این مورد اطلاعات درج شده روی پلاک و یا اطلاعات موجود در کاتالوگ موتور قبلی می‌تواند در انتخاب موتور جدید کمک کند. این اطلاعات مورادی مثل برند الکتروموتور، تیپ، توان، دور، سال تولید و سریال موتور را شامل می‌شوند. در جدول زیر برخی از مشخصه‌های فنی الکتروموتورها بیان شده است.

 مشخصه  توضیح  نماد یا واحد
 Rated Power  توان  KW
 Service Duty نظام کاری S1…S2
 Voltage ولتاژ کاری V
Current جریان I
 Freguency فرکانس F/Z
Voltage Variation  نوسانات ولتاژ %
 Freguency Variation نوسانات فرکانس %
Number of Pole تعداد قطب
Rated Speed سرعت دورانی RPM
 Efficiency راندمان %
Degree of Protection درجه حفاظتی IP
Insulation Class کلاس حرارتی یا عایقی
Type of Constriction نحوه نصب
Type of Cooling نوع سیستم خنک کننده ….c
Noise Level سطح صدا Db
Direction of Rotation جهت چرخش
Type of Connection نوع اتصال
Terminal Box Position محل نصب ترمینال
Bearing Type نوع بلبرینگ
Painting Color رنگ Ral
Windoing Sensor حسگر سیم پیچ
 Bearing Sensor حسگر بلبرینگ
Space Heater گرم کن داخلی
Weight وزن kg

اگر الکتروموتور برای دستگاه یا پروژه جدیدی نیاز باشد باید با توجه به محیط و متغیرهایی مثل گشتاور و دور مورد نیاز، الکتروموتور را انتخاب نمود.

جهت مشاوره فنی و خرید انواع الکتروموتور صنعتی با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴ – ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰

شرایط محیطی دخیل در انتخاب الکتروموتور

برای انتخاب الکتروموتور مناسب باید اطلاعات دقیقی از محل و محیط نصب الکتروموتور در دست باشد. این اطلاعات مواردی مثل حداکثر و حداقل دمای محیط (C°)، حداکثر رطوبت (%) و ارتفاع از سطح دریا (m) را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید: ۵ روش عملی برای راه‌ اندازی الکتروموتور سه فاز

متغیرهای قابل محاسبه در انتخاب الکتروموتور

پیش از هر چیز باید سرعت کارکرد (دور الکتروموتور) محاسبه شود. به دلیل این‌که سرعت یا دور موتورهای القایی قابل تغییر و تنظیم نیست برای کاهش دور موتور متناسب با سرعت مورد نیاز برای دستگاه و همچنین افزایش گشتاور از گیربکس استفاده می‌شود، که تعیین صحیح نسبت کاهش گیربکس با درنظر گرفتن سرعت موتور ضروری است.

نمودار گشتاور - سرعت الکتروموتور و بار
یک منحنی گشتاور – سرعت الکتروموتور و بار

در مرحله بعد محاسبه گشتاور انجام می‌شود. در یک موتور الکتریکی القایی تک فار، همیشه گشتاور در شروع حرکت کمتر از گشتاور نامی است، به همین دلیل سرعت براساس گشتاور شروع کار موتور انتخاب می‌گردد، که این باعث می‌شود سرعت حقیقی از سرعت نامی تجاوز نماید. همچنین الکتروموتورها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که حالت کارکرد با سرعت یا دور نزدیک به دور نامی، کمترین مقدار افزایش دما را داشته باشند.

پس از درنظر گرفتن گشتاور و سرعت مورد نیاز، می‌توان یک الکترموتور و گیربکس را انتخاب نمود، که توان موتور و نسبت گیربکس براساس گشتاور و سرعت مورد نیاز انتخاب می‌شود.

در این مرحله اینرسی مجاز تأیید می‌گردد. اینرسی مجاز موتور و گیربکس ترکیب شده باید بیشتر از اینرسی بار دستگاه باشد. برای مشاهده اینرسی مجاز سایزهای محتلف موتور و گیربکس می‌توان به راهنمای کارخانه سازنده مراجعه نمود.

به عنوان یک توصیه مشترک می‌توان برای انواع موتورهای الکتریکی، استفاده از ترمز الکترومغناطیسی برای هر نوع الکتروموتوری که کارکرد آن به صورت عمودی است را به منظور نگه داشتن نیروی موجود زمانی که الکتروموتور خاموش است، در نظر داشت.

علاوه بر روند انتخاب، محاسبه صحیح و دقیق سرعت، گشتاور و اینرسی بر اساس الزامات حرکت و مکانیسم نیز بسیار مهم است، که این محاسبات نیاز به زمان و تجربه کافی دارند.

در انتها باید به این نکته اشاره نمود که در انتخاب محصول موارد دیگری نظیر ولتاژ ورودی، کلاس حرارتی یا عایقی، درجه حفاظتی (IP) ، الزامات و ویژگی‌های عملی و همچنین تنظیمات کاربر نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

استفاده از مطالب و مقالات سایت تنها با ذکر منبع و درج آدرس سایت سام تجهیز مجاز است.

2 در مورد “انتخاب الکتروموتور: راهنمای گزینش موتور الکتریکی AC”

  1. سیدهومن امیدیانی

    باتشکر از اطلاعات مفیدی که دراختیار گزاشتید. موتورخانه آپارتمان ما ۳ عددالکتروموتور دارد که پایه های آنها از قسمت جای پیچ ها مشکند. آیاسیستم دیگری که نیاز به الکتروموتور معمولی نداشته باشد برای پمپ ها وجوددارد. باسپاس

    1. با سلام و سپاس. خیر. برای کاربردهای خانگی بهترین گزینه استفاده از موتور الکتریکی به عنوان محرک است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا