جداسازی خاک و سنگ با موتور ویبره

آیا در فرآیند تولید شن و ماسه، با مشکل خاک زیاد مخلوط شده با مواد اولیه مواجه هستید؟ یا محتوای ماسه، سنگ و سیلت تولید شده خیلی زیاد است؟ محتوای خاک بیش از حد، تأثیر جدی بر کیفیت محصولات نهایی خواهد داشت. اما چگونه این مشکل را حل کنیم؟ در این مطلب به معرفی روش جداسازی خاک و سنگ و تجهیزاتی مثل موتور ویبره و صفحه ویبره که برای این کار استفاده می‌شوند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

موتور ویبره برای سرند

روش جداسازی خاک و سنگ

جداسازی خاک و سنگ، تاثیر زیادی بر کیفیت ماسه و سنگ دارد. لازم است اقدامات مربوطه برای جداسازی خاک و سنگ با توجه به محتوای خاک و به‌موقع انجام گیرد. سنگ و خاک معمولا توسط جداکننده سنگ-خاک (earth rock separator) که به عنوان دستگاه غربالگری (screening machine) نیز شناخته می‌شود، از هم جدا می‌شوند.

به طور کلی، دستگاه غربالگری که همراه با سایر تجهیزات سنگ شکن کار می‌کند، نه تنها می‌تواند جداسازی خاک و سنگ را انجام دهد، بلکه می‌تواند سنگ، ماسه و شن را نیز از هم جدا کند.می‌توان آن را در انتهای خط تولید قرار داد یا قبل از خردکردن، مواد اولیه را غربال کرد تا کیفیت سنگ‌دانه و ماسه تولیدشده بهتر شود.

چه تجهیزاتی برای جداسازی خاک و سنگ مناسب است؟

دو نوع ماشین برای جداسازی خاک و سنگ وجود دارد. یکی جداکننده سنگ-خاک ثابت و دیگری جداکننده سنگ-خاک متحرک که معمولا مجهز به صفحه ویبره چرخشی که با موتور ویبره کار می‌کند، است. به طور کلی این دو دستگاه، در ترکیب با سایر تجهیزات سنگ‌شکن کار می‌کنند و همان‌طور که گفتیم می‌توانند در وسط، اول و انتهای خط تولید واقع شوند. با این حال، معمولا در انتهای خط قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: سرند ویبراتور فرکانس بالا چیست و کاربرد آن کجاست

جداکننده سنگ-خاک ثابت

همان‌طور که از نام آن پیداست، این دستگاه به شکل ثابت کار می‌کند. قبل از اینکه به مرحله تولید برسد نیاز به ساخت، درست کردن فونداسیون و نصب دارد. می‌توان آن را روی یک پایه بتن محکم یا اسکلت فولادی نصب کرد و زاویه نصب معمولاً 20 درجه است.

جداکننده سنگ-خاک متحرک

جداکننده سنگ-خاک متحرک، مجهز به قاب متحرک با سنگ‌شکن و فیدر است و می‌تواند مستقیماً به عمق سایت رفته و بدون نیاز به نصب وارد خط تولید شود. این دستگاه قابل حمل است و می‌توان آن را با انواع مختلف غربال‌های لرزان، صفحه ویبره چرخشی، تجهیزات سنگ‌شکن و ماسه‌سازی مجهز کرد. همان­طور که می‌بینید این دستگاه یک خط تولید تمام و کمال است. همچنین می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد و به‌این صورت، هزینه منابع انسانی و مادی را کاهش داد. طراحی بالابر هیدرولیک برای آن امکان‌پذیر است و کل دستگاه می‌تواند تا شود، باز شود و به شکل تلسکوپی عمل کند؛ این کار کمک می‌کند که وقتی دستگاه خاموش است بتوان آن را جمع کرد تا در فضا صرفه‌جویی شود.

همان‌طور که از نامش پیداست، جداکننده سنگ-خاک متحرک یک دستگاه غربالگری است. صفحه غربال مجهز به موتور ویبره است که آن را می‌لرزاند و جداسازی خاک و سنگ را آسان می‌کند. در خط تولید شن و ماسه، این غربال ارتعاشی می‌تواند مواد را در همان ابتدا غربال کرده یا این‌که پس از خرد شدن سنگ‌ها آنها را اندازه‌بندی کند. همچنین می‌توان از آن برای غربال محصولات نهایی بهره برد. در این دستگاه غربالگری، معمولا از صفحه ویبره دایره‌ای استفاده می‌شود.

دستگاه سرند ویبره متحرک

به عنوان یکی از تجهیزات جداسازی خاک و سنگ، صفحه ویبره دایره‌ای، دارای ویژگی‌های چند‌لایه، راندمان بالا و فرکانس بالا است. صفحه ارتعاشی دایره‌ای، در یک مسیر دایره‌ای موارد را حرکت داده و غربال می‌کند. این دستگاه می‌تواند مواد را با اندازه ذرات حداکثر 400 میلی‌متر غربال کند و خروجی آن حدود 10-1000 تن است. می‌توان از این دستگاه در تهیه زغال سنگ، متالورژی، مصالح ساختمانی، معدن و سایر صنایع استفاده کرد. علاوه بر این، انواع زیادی از صفحه ویبره چرخشی دایره‌ای وجود دارند که می‌توان آنها را با توجه به نیازهای صنعت مورد نظر، پیکربندی کرد.

اصل عملکرد صفحه ویبره چرخشی دایره‌ای

صفحه ارتعاشی عمدتا از جعبه غربال (screen box)، محرک ارتعاش (vibration exciter) ، دستگاه تعلیق (suspension device) و موتور تشکیل شده است. موتور، محور اصلی دستگاه محرک ارتعاش را به چرخش در یک تسمه مثلثی وادار می‌کند. جعبه غربال به دلیل نیروی اینرسی گریز از مرکز ناشی از وزن نامتعادلِ تحریک‌کننده ارتعاش، شروع به لرزیدن می‌کند. دامنه‌های مختلف ارتعاش را می‌توان با تغییر محل شفت به سمت خارج مرکز تحریک‌کننده، به دست آورد.

علاوه بر این، 2، 3 و 4 لایه صفحه برای جداسازی خاک و سنگ وجود دارد. تعداد لایه‌ها، دامنه ارتعاش و شیب به طور مشترک بر مشخصات، کمیت و خروجی محصولات نهایی تأثیر می‌گذارد.

سرند ویبره دایره ای

چگونه یک صفحه ویبره چرخشی دایره‌ای مناسب را انتخاب کنیم؟

مواد

هنگام انتخاب این تجهیزاتِ جداسازی خاک و سنگ، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، نوع موادی است که قرار است غربال شوند. در تولید، مواد متعدد و متنوعی وجود دارند که سختی و خواص آنها کاملاً متفاوت است. مواد رایج، سنگ معدن، ماسه و پودر هستند.

هنگامی که کاربران، تجهیزات صفحه ویبره چرخشی دایره‌ای را انتخاب می‌کنند، باید با توجه به وضعیت تولید، ساختار، محتوای آب و ویژگی‌های مواد، انتخاب معقولی انجام دهند تا به مزایای ارتعاش کامل دست یابند.

نیازهای واقعی تولید

عملکرد صفحه ارتعاشی، حذف ناخالصی‌های موجود در مواد، بهبود کیفیت آنها و حذف برخی مواد برای پردازش و استفاده‌های جانبی دیگر است. بنابراین، هنگامی که کاربران این نوع غربال را انتخاب می‌کنند، باید تجزیه و تحلیل جامعی را بر اساس نیازهای تولید خود، درجه‌های غربالگری، الزامات غربالگری، سطوح فیلتراسیون و غیره انجام دهند.

ظرفیت خط تولید

کاربران هنگام انتخاب صفحه ویبره چرخشی دایره‌ای باید ظرفیت خط تولید را نیز در نظر بگیرند. این دستگاه‌های غربالگری انواع مختلفی دارند و ظرفیت تولید آنها نیز کاملا با هم متفاوت است. بنابراین، قبل از انتخاب این تجهیزات، کاربر باید ظرفیت تولید خط تولید را بداند و هنگام خرید به دقت الک و مشخصات دستگاه توجه کند.


بیشتر بخوانید: روش‌های استفاده از موتور ویبره در فرآیندها

سخن آخر

صفحه ویبره چرخشی دایره‌ای، به عنوان یکی از تجهیزات جداسازی خاک و سنگ، کیفیت تولید شن و ماسه و سایر تولیدات معدن را تا حد زیادی ارتقا داده است. این دستگاه می‌تواند خاک و سنگ را جدا کند و علاوه بر آن در قسمت‌های مختلف خط تولید قرار گرفته و کیفیت محصولات نهایی را ارتقا دهد.


جداکننده سنگ و خاک چیست؟

همان‌طور که از نامش پیداست، جداکننده سنگ-خاک متحرک یک دستگاه غربالگری است. صفحه غربال مجهز به موتور ویبره است که آن را می‌لرزاند و جداسازی خاک و سنگ را آسان می‌کند. در خط تولید شن و ماسه، این غربال ارتعاشی می‌تواند مواد را در همان ابتدا غربال کرده یا این‌که پس از خرد شدن سنگ‌ها آنها را اندازه‌بندی کند.

موتور ویبره چه نقشی در سرندهای ارتعاشی دارد؟

ویبراتور یا موتور ویبره محرک و ایجاد کننده ارتعاش در دستگاه های سرند ارتعاشی است و یکی از اجزای اصلی انواع سرند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳