تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور با این چک ‌لیست

ترمز یکی از مفیدترین قطعات قابل نصب روی یک الکتروموتور است، به‌خصوص الکتروموتورهای پرقدرتی که در صنعت به کار می‌روند. وظیفه اصلی ترمز، نگه‌داشتن بار روی ماشین یا توقف حرکت الکتروموتور است. به همین دلیل، نگهداری مناسب از ترمز مغناطیسی امری ضروری است که باعث افزایش طول عمر ترمز و الکتروموتور می‌شود. با این مقدمه، ما در این مطلب در مورد تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور صحبت خواهیم کرد. پس با این مطلب از بلاگ سام تجهیز، تامین کننده تجهیزات صنعتی همراه باشید.

نکات قابل‌توجه برای نگهداری ترمز الکتروموتور

بسیاری از افراد که نمی‌دانند چگونه از ترمز الکتروموتور نگهداری کنند و در نهایت مجبور می‌شوند برای تعمیر یا تعویض و سرویس ترمز الکتروموتور هزینه کنند. قبلا در مطلب ۵ قدم آسان برای نگهداری الکتروموتورها درباره راه و رمز نگهداری بهتر و دقیق‌تر از الکتروموتورها و موتورهای الکتریکی، صحبت کرده بودیم. علاوه بر این، ازآنجایی‌که پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است تکنسین‌ها و کسانی که از تجهیز استفاده می‌کنند سعی کنند با نکاتی پیرامون نگهداری ترمز الکتروموتور آشنا شوند. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور

1. دستورالعمل‌های ترمز الکتروموتور را بخوانید

اگر می‌خواهید ترمزهای ایمنی داشته باشید، خواندن دستورالعمل‌های مربوط به تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور مهم است. با خواندن نحوه عملکرد ترمزها (ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور چطور کار می‌کند؟)، می‌توانید درست‌تر از آنها استفاده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که حتی اگر درگذشته با ترمزهای الکتروموتور کار کرده‌اید، نباید تصور کنید که همه ترمزها یکسان ساخته شده‌اند. برخی از ترمزها به مونتاژ خاص یا تنظیمات خاصی در حین نصب نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال، برخی از ترمزها به دلیل فرسودگی در طول زمان، نیاز به تنظیماتی مثل تنظیم شکاف هوا دارند.

2. تنظیمات ترمز الکتروموتور را بررسی کنید

یکی از مشکلات ترمز الکتروموتور به تنظیمات آن بر می‌گردد. به طور مثال، ایمنی ترمز می‌تواند به دلیل تنظیم نبودن صحیح به خطر بیفتد. علاوه بر این، تنظیم نبودن ترمز باعث فشار زیاد، لرزش و از دست دادن گشتاور در الکتروموتور می‌شود. بنابراین بهترین راه برای حفظ ایمنی ترمزها اندازه‌گیری محوری و شعاعی خروجی قطعه شافت است. پس از انجام این اندازه‌گیری‌ها، آنها را با استانداردهای لازم ترمز الکتروموتور مقایسه کنید تا از تراز بودن ترمز مطمئن شوید.

3. اندازه ترمز الکتروموتور را بررسی کنید

ترمزهای موتور با اندازه اشتباه می‌تواند بر ایمنی موتور تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، ترمزی که خیلی کوچک است، با گرم شدن الکتروموتور دچار مشکل می‌شود. هر چند تشخیص این مشکل می‌تواند دشوار باشد، یعنی ممکن است این مشکل به عنوان یک نقص یا خرابی ترمز به نظر برسد. پس بهتر است هنگام خرید ترمز الکتروموتور به اندازه این تجهیز توجه کنید تا استاندارد باشد.


بیشتر بخوانید: بهترین ترمز الکتروموتور برای شما کدام است؟

4. منبع تغذیه ترمز الکتروموتور را بررسی کنید

قدم بعدی در نگهداری ترمز الکتروموتور، بررسی منبع تغذیه است. پس با چک‌کردن فیوز یا سیم‌های آسیب‌دیده می‌توانید منبع تغذیه را بررسی کنید. در واقع، این بررسی‌ها می‌تواند شما را از تعویض‌های پرهزینه نجات دهد. علاوه بر منبع تغذیه باید ولتاژ ترمز الکتروموتور را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید ولتاژ برای ترمز الکتروموتور مناسب است یا خیر.

5. قطعات مونتاژ ترمز الکتروموتور را دوباره بررسی کنید

نصب نادرست یکی از رایج‌ترین دلایل ایمنی ضعیف ترمز است. بررسی مجدد قطعات مونتاژ شده، یک راه آسان برای جلوگیری از هزینه‌های زیاد تعویض ترمز است.

6. از ایمن بودن ترمز الکتروموتور مطمئن شوید

با دانستن نحوه عملکرد و مشکلات ترمز الکتروموتور، از ایمن بودن آن مطمئن شوید. در واقع نباید اهمیت مرور دستورالعمل‌ها یا بررسی مجدد مونتاژ را دست‌کم بگیرید. چرا که اقدامات ساده‌‌ای برای تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور می‌تواند در زمان، هزینه و تلاش شما صرفه‌جویی کند.

نکات قابل‌توجه برای تعمیر ترمز الکتروموتور

با توجه ‌به نقش مهمی که انواع ترمز الکتروموتور در روند کار دارد، برطرف‌کردن مشکلات ترمز الکتروموتور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل، در ادامه به نکات مهمی در باره تعمیر و سرویس ترمز الکتروموتور اشاره می‌کنیم.

1. قبل از سرویس برق را قطع کنید

یکی از دستورالعمل‌های کلی هرگونه سرویس تعمیر و نگهداری این است که پیش از شروع کار تجهیز از منبع تغذیه جدا شود. برای ترمز الکتروموتور نیز از این است قاعده مستثنی نیست پس باید پیش از سرویس ترمز الکتروموتور، از منبع تغذیه جدا شود، چرا که خاموش‌کردن دستگاه به‌تنهایی کافی نیست. یعنی تا زمانی که ترمز به منبع تغذیه متصل است، همیشه خطر آسیب الکتریکی وجود دارد. علاوه بر این، مطمئن شوید که هر قسمتی از دستگاه که متحرک است، در جای خود محکم شده باشد. در واقع هر قسمتی از دستگاه که ممکن است بیفتد یا بلغزد، می‌تواند در حین کار خطرناک باشد.

2. محل کار خود را تمیز نگه دارید

یک محیط کاری تمیز عاملی برای سلامت ترمز الکتروموتور است. چرا که گرد و غبار، کثیفی، زباله و سایر موارد به‌راحتی در داخل موتور گیر می‌کنند. این موضوع به خصوص در یک کارگاه شلوغ مثل کارگاه چوب بسیار مهم است. دستگاه‌هایی مثل خردکن چوب در معرض گردوغبار بیشتری هستند؛ به همین دلیل تمیز کردن روزانه محل کار می‌تواند به کاهش گردوغباری که به ترمز موتور وارد می‌شود کمک کند.

3. ترمز موتور را با دقت تمیز کنید

در نظر داشته باشید هنگام تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور، تمیز نگه داشتن محل کار کافی نیست، بلکه باید ترمز موتور را نیز به‌طور منظم تمیز کنید. البته یادتان باشد که از سیستم هوای فشرده برای ازبین‌بردن گردوغبار و سایر آلودگی‌ها استفاده نکنید، چرا که این روش بیشتر باعث آسیب می‌شود. در عوض می‌توانید از یک برس برای پاک‌کردن هر چیزی که روی دستگاه گیر کرده است، استفاده کنید. فقط مطمئن شوید برسی که برای تمیز کردن ترمز به کار می‌برید، به‌اندازه کافی نرم باشد تا سطح ترمز را خراش ندهد. البته در بعضی مواقع استفاده از برس به‌تنهایی کافی نیست و باید از چربی‌گیر نیز استفاده کرد.

4. قطعات فرسوده را تعویض کنید

قطعات ترمز الکتروموتور باید به طور منظم از نظر ساییدگی و خرابی بررسی شوند. به طور مثال بوبین ترمز یکی از اجزای اصلی ترمز است که می‌توان آن را تعویض نمود. در واقع، زمانی که بشود قطعه‌ای را قبل از خراب‌شدن تعویض کرد، می‌توان بقیه موتور را از آسیب نجات داد. در هنگام خرید الکتروموتور باید به این نکته توجه کنید که قطعات استفاده شده در ساخت موتور الکتریکی، از بهترین مدل‌ها و سازنده‌ها باشد. با این حال، نمی‌توان جلوی خرابی قطعات را پس از گذشت زمان و استهلاک کار گرفت. بنابراین باید قطعات فرسوده را با انواع جدید و نو، جایگزین کنید.


بیشتر بخوانید: برای افزایش طول عمر و نگهداری الکتروموتور این نکات را رعایت کنید

سخن پایانی

تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور، بهترین راه برای افزایش عمر ترمز و حفظ ایمنی است. در این مقاله نکاتی پیرامون این موضوع مطرح شد که رعایت آن‌ها می‌تواند در افزایش کارایی و عمر تجهیزات موثر باشد. در صورتی که هنگام سرویس نیاز به تعویض قطعه‌ای مثل بوبین باشد، کمک گرفتن از یک متخصص می‌تواند موتور و ترمز را در بهترین حالت ممکن نگه دارد. شرکت سام تجهیز، مجموعه‌ای با کارشناسان و مهندسین مجرب است که در انتخاب و مشاوره خرید ترمز الکتروموتور و قطعات آن خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهد.


سؤالات متداول

برای نگهداری ترمز الکتروموتور چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای اینکه بتوانید از ترمز الکتروموتور خود به‌خوبی نگهداری کنید، بهتر است دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری ترمز الکتروموتور را بخوانید. همین‌طور تنظیمات، اندازه، منبع تغذیه، قطعات مونتاژ و ایمنی ترمز الکتروموتور را بررسی کنید.

برای سرویس ترمز الکتروموتور چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای سرویس کردن ترمز الکتروموتور بهتر است از قبل برق را قطع کنید. همین‌طور محل کار خود و ترمز را تمیز کنید. در صورت نیاز قطعات فرسوده ترمز باید تعویض شوند.

برای رفع مشکلات ترمز الکتروموتور به کجا باید مراجعه کرد؟

تعمیر و سرویس ترمز الکتروموتور نیاز به تخصص و تجربه در این زمینه دارد که باید از تعمیرکار و تکنسین متخصص در این زمینه کمک گرفت. (مشکلات رایج الکتروموتورها و راه برطرف کردن هر کدام) اما اگر نیاز به تعویض قطعات و یا خرید ترمز جدید باشد می‌توانید جهت مشاوره با کارشناسان فروش شرکت سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا