گیربکس الواتور چیست؟

گیربکس الواتور از جمله تجهیزات انتقال صنعتی مکانیکی است که عمدتاً برای انتقال عمودی سنگ آهک، زغال سنگ، گچ، خاک رس، کنجاله خام، سیمان، زغال سنگ پودر شده، و غیره کاربرد دارد. در این الواتورها سرعت انتقال را می‌توان با توجه به حجم انتقال و با کمک موتور گیربکس صنعتی تنظیم کرد و ارتفاع انتقال را می‌توان در صورت نیاز تغییر داد. باکت الواتورها که به نوار نقاله عمودی نیز شهرت دارند به دو صورت تسمه‌ای و زنجیری در صنعت کاربرد دارند.

باکت الواتور و انتخاب گیربکس

انواع گیربکس الواتور

گیربکس الواتور به طور معمول بر اساس سرعت یا بر اساس نوع کاسه تقسیم‌بندی ‌می‌شوند.

تقسیم‌بندی الواتورها بر اساس سرعت

بر این اساس سه نوع الواتور وجود دارد که عبارتند از: تخلیه سانتریفیوژ، تخلیه پیوسته و تخلیه مثبت.

الواتور تخلیه سانتریفیوژ

الواتور تخلیه سانتریفیوژ رایج‌ترین نوع الواتور است که از نیروی گریز از مرکز برای تخلیه محصول استفاده می‌کند. این الواتور برای حمل و نقل مواد ریز و جامد استفاده می‌شود. در این الواتور معمولا از یک رشته زنجیر سبک K و از کاسه‌های AA ، AC یا ACS استفاده می‌شود.

از مزایای این الواتور می‌توان به هزینه راه‌اندازی کم، نیاز به فضای کمتر نسبت به دیگر انواع و ظرفیت زیاد اشاره کرد. البته الواتور تخلیه سانتریفیوژ معایبی هم دارد از جمله: سرعت زیاد و عدم توانایی در انتقال مواد بزرگ‌.

الواتور تخلیه پیوسته

گیربکس الواتور برای حمل و نقل موادی که از توده‌های بزرگ تشکیل شده‌اند استفاده می‌شود. سطل‌های الواتور تخلیه پیوسته بدون هیچ شکافی و نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و انتهای فلنجی سطل قبلی به عنوان یک لوله عمل می‌کند که مواد را به دهانه تخلیه هدایت می‌کند. در الواتور تخلیه پیوسته از یک مجموعه زنجیر دو رشته‌ای با اتصالات G و از قاشقک‌های سبکMF ، HF یا SC به کار می‌رود. رشته زنجیر با اتصالات K نیز امکان‌پذیر است که در آنها از قاشقک‌های سبک MF یا HF استفاده می‌شود.

از جمله مزایای الواتور تخلیه پیوسته ظرفیت بالا، سرعت کم و عدم آسیب به مواد است. معایب آنها نیز هزینه راه‌اندازی زیاد، اشغال فضای بیشتر نسبت به نوع قبلی و هزینه تعمیر و نگهداری زیاد است.

الواتور تخلیه مثبت

باکت الواتور تخلیه مثبت از دو نوع دیگر کاریرد کمتری دارد و برای انتقال مواد سبک، ترد و شکننده و همچنین مواد چسبنده به کار می‌رود. کاسه‌ها در فواصل منظم نصب می‌شوند و مواد را با پیمانه زدن از کف الواتور یا قسمت تغذیه دریافت می‌کنند. پس از گذر از چرخ بالا، کاسه‌ها به سمت دریچه تخلیه تغییر جهت داده و مواد را تخلیه می‌کنند. گیربکس الواتور تخلیه مثبت به طور معمول مجموعه زنجیر دو رشته‌ای و کاسه‌های سبک MF، HF یا SC استفاده دارد.

تقسیم‌بندی باکت الواتورها بر اساس نوع کاسه

بر این اساس دو نوع الواتور داریم.

  • قاشقک عمیق (Deep)
  • قاشقک کم عمق (Shallow)

باکت الواتور قاشق فلزی

قاشقک‌های الواتور بر اساس جنس نیز به دو دسته ی کلی فلزی و پلاستیکی تقسیم می‌شوند. در تصویر فوق باکت الواتور نوع قاشقک عمیق فلزی را مشاهده می‌کنید.

فاکتورهای کلیدی برای انتخاب نوع گیربکس الواتور

  • مشخصات محصول
  • چیدمان و فضای موجود
  • بهره‌وری انرژی
  • محیط تاسیسات
  • نظافت و نگهداری
  • هزینه
  • اهداف تجاری

اجزای باکت الواتور

الکتروموتور، گیربکس، محفظه‌های کاسه‌ای (باکت)، باند کششی، پولی تسمه و تسمه یا زنجیر اجزای اصلی الواتور صنعتی هستند. در بین این اجزا، می‌توان گیربکس را قلب سیستم نامید. بنابراین، دانستن اطلاعات کلی درباره گیربکس برای انتخاب نوع گیربکس الواتور بسیار مهم است.

اجزای گیربکس باکت الواتور

انتخاب گیربکس الواتور کارخانه سیمان

سیستم‌های نوار نقاله تمام تجهیزات خط تولید سیمان را به طور کلی، از استخراج مواد خام از معدن، پردازش خرد کردن مواد گرفته تا حمل و نقل به کارخانه سیمان، به یکدیگر متصل می‌کنند. بنابراین، نوار الواتور در کارخانه‌های سیمان عمدتاً برای حمل و نقل طولانی و مداوم مواد فله سنگین استفاده می‌شود و باید بتواند ضربه‌های سنگین بر روی تسمه را تحمل کند. علاوه بر این، تسمه الواتور سیمانی باید در برابر حرارت و خوردگی بسیار مقاوم باشد.

در غیر این صورت، ایجاد گرد و غبار و اثر سایشی مواد خام و دمای بالای پردازش ممکن است باعث سایش سریع سیستم‌ها و در نتیجه کاهش عملکرد تولید شود. ضمن این که الواتور کارخانه سیمان به طور معمول مجهز به سیستم‌های توزین کردن محصولات، تنظیمات وزن‌بندی شمارشگر دیجیتال و تنظیم سرعت است. طبیعتا قیمت گیربکس صنعتی با چنین شرایطی، بیشتر از گیربکس های معمولی و ساده است.

جهت مشاوره فنی و استعلام قیمت انواع گیربکس و موتورگیربکس صنعتی با کارشناسان فروش سام تجهیز تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

باکت الواتور سنگین و گیربکس مناسب

باکت الواتور که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید یک نوع الواتور مواد می‌باشد که بیشتر برای مواد گرانول، پودر، غلات و مشابه آنها استفاده می‌شود و در صنایع بسیاری همچون صنعت سیمان کاربرد بسیاری دارد. این الواتور از دو ردیف زنجیر تشکیل شده است و پس از رسیدن به بالاترین نقطه نوار مواد از خالی می‌کند.

در صنایعی چون صنایع سیمان، با توجه به حساسیت در نوع کار، هزینه انتخاب و در نظر گرفتن عدم توقف خط انتخاب گیربکس الواتور بسیار مهم است و می‌بایست عوامل زیادی را به دقت بررسی کرد. از جمله این عوامل می‌توان به توان ورودی به گیربکس، نوع نیروی محرکه، دور ورودی به گیربکس، دور خروجی مورد نیاز، نحوه اتصال و انتقال دور نیروی محرکه به گیربکس، توان حرارتی و گشتاور مورد نیاز اشاره کرد.

ضمن اینکه شما به عنوان مصرف کننده باید متناسب با نوع کار، میزان ساعت کاری در روز، میزان خاموشی سیستم و تغییر دور در شیفت‌های مختلف کارخانه خود گیربکس الواتور را انتخاب کنید. معمولاً گیربکس‌های الواتور کارخانه سیمان از نوع هلیکال صنعتی با کاربری سنگین‌اند تا بتوانند شرایط سخت و فشار بالای کاری را تحمل نمایند. گیربکس‌های هلیکال صنعتی SEW و گیربکس‌های هلیکال فلندر و SITI از جمله برندهای معتبر در این زمینه هستند. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت گیربکس sew از باقی تجهیزات، بیشتر است.

جمع بندی

برای اطمینان از بازده بالای سرمایه گذاری، انتخاب الواتور باید با در نظر گرفتن ملاحظات کلیدی مانند نوع استفاده، وزن محصولات، فضای موجود در تاسیسات، شرایط محیطی، و شرایط تمیز کردن و نگهداری انجام شود.

انتخاب سیستم گیربکس الواتور مناسب می تواند کار دشواری باشد. تصمیم اشتباه می‌تواند از نظر زمان و کارایی برای شما هزینه داشته باشد. یافتن الواتور صنعتی مناسب برای کارخانه مستلزم درک انواع مختلف آنها و اینکه طرح‌های کدام سیستم با عملیات شما سازگارتر است، می‌باشد. الواتور صنعتی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. این دستگاه‌ها دارای کاربردهای متنوعی در صنایع متوسطی مانند خطوط تولید و مونتاژ کوچک گرفته تا صنایع بزرگی مانند خودروسازی (استپر موتور یا موتور پله ای چیست؟)، پتروشیمی، فولاد، سیمان و صنایع دارویی و غذایی است.


باکت الواتور چگونه کار می کند؟

یک باکت الواتور شامل چندین سطل (باکت) است که بر روی یک زنجیر یا حلقه تسمه نصب شده است که روی دو پولی (قرقره) نصب می شود. یک مجموعه درایو (موتور گیربکس) در پولی سر باعث چرخش پولی ها می شود که باکت ها را از یک طرف به سمت بالا، روی قرقره سر و از طرف دیگر به سمت پایین حرکت می دهد. بسته به نوع انتخاب شده، الواتور را می توان از یک مخزن بارگیری کرد و در یک مخزن دیگر (به طور پیوسته) تخلیه کرد، یا می توان آن را طوری طراحی کرد که مواد را از مخزنی بیرون بیاورد و در حین عبور از روی قرقره سر، مواد را به داخل لوله پرتاب کند (گریز از مرکز). در هر صورت، باکت الواتورها، حمل و جابجایی عمودی و با ظرفیت بالا را تقریباً برای همه انواع مواد فراهم می کنند.

گیربکس الواتور سیمان چه نوع گیربکسی است؟

در صنایعی چون صنایع سیمان، با توجه به حساسیت در نوع کار، هزینه انتخاب و در نظر گرفتن عدم توقف خط انتخاب گیربکس الواتوربسیار مهم است و می‌بایست عوامل زیادی را به دقت بررسی کرد. معمولاً گیربکس‌های الواتور کارخانه سیمان از نوع هلیکال صنعتی با کاربری سنگین‌اند تا بتوانند شرایط سخت و فشار بالای کاری را تحمل نمایند. گیربکس‌های هلیکال صنعتی SEW و گیربکس‌های هلیکال فلندر و SITI از جمله برندهای معتبر در این زمینه هستند. باید در نظر داشت انتخاب گیربکس الواتور با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌شود و نیاز به تخصص کافی در این زمینه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا