پمپ استخر چه انواعی دارد و انتخاب و نصب آن چگونه است؟

در گذشته برای تمیز کردن آب استخر در اکثر مواقع از روش دستی استفاده می‌شد. در این روش آب استخر را خالی و کف آن را با مواد شوینده مناسب و برگ درختان و سایر آشغالی‌هایی که در استخر افتاده بود را تمیز می‌کردند. امروزه بیشتر استخرها دارای پمپ استخر هستند و تمیز کردن استخر به روش‌های ماشینی و با کمک انواع پمپ انجام می‌شود.

پمپ استخر را می‌توان قلب تپنده در سیستم فیلتراسیون و تمیز کردن استخر دانست. الکتروپمپ استخر نوعی تجهیز است که آب را  به سمت فیلتر می‌فرستد. قبل از اینکه آب وارد پمپ شود، ابتدا از اسکمیر استخر رد می‌شود تا اجسام بزرگ مانند سنگ‌ها، برگ‌ها، شاخه‌ها و… از پمپ عبور نکند و آسیب به آن نشود. سپس پمپ قبل از اینکه آب وارد استخر شما شود، آن را برای  تصفیه کردن به فیلتر و برای متعادل کردن دمای استخر به هیتر می‌فرستد.

استفاده از این پمپ‌ها نه تنها در استخرها بلکه برای جکوزی‌ها نیز روش بسیار خوبی برای تصفیه و تمیز کردن آن است. در این مطلب قصد داریم در مورد پمپ استخر، انتخاب و انواع آن صحبت کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پمپ استخر

انواع پمپ استخر

هنگامی که تصمیم به خرید پمپ استخر گرفتید، باید بین انواع پمپ یکی را انتخاب کنید. انتخاب پمپ استخر تا حد بسیار زیادی به اندازه استخر شما بستگی دارد. اگر پمپ اشتباهی خریداری کرده باشید که با استخر شما همخوانی ندارد، به موتور پمپ آسیب وارد شده و ممکن است انرژی بیشتری  مصرف کند. برای آشنایی بیشتر شما انواع پمپ استخر را بر اساس سرعت عملکرد در دسته‌بندی‌های زیر بررسی می‌کنیم:

پمپ تک سرعته

پمپ تک سرعته در بین پمپ استخرهای مختلف، پر طرفدارتر بوده و محبوبیت بیشتری دارد. زیرا این نوع از پمپ‌ها ارزان‌تر از سایر پمپ‌ها هستند. همان طور که از نام این پمپ پیداست، این پمپ تنها یک سرعت دارد و شما قادر به تغییر سرعت گردش پمپ نیستید. معمولاً پمپ‌های تک سرعته برای کارکرد 8 ساعت در روز مناسب هستند و باید بتوانند در طول این مدت حداقل یک بار آب استخر را بچرخانند. این پمپ‌ها انرژی برق زیادی مصرف می‌کنند، بنابراین بهتر است در زمان‌هایی که از استخر استفاده نمی‌شود، آن را خاموش کرد. استفاده از این الکتروپمپ‌ها برای استخرهایی که کمتر استفاده می‌شوند مقرون به‌صرفه است.

پمپ تک سرعته استخر

پمپ دو سرعته

قابلیت و ویژگی‌های پمپ دو سرعته بیشتر از پمپ تک سرعته است و همین موضوع روی قیمت آن نیز تاثیر گذار است. این نوع از انواع پمپ استخر قادر است دو گزینه برای گردش آب استخر به شما بدهد. این پمپ‌ها قابلیت تغییر سرعت کند و سریع را دارند. زمانی که نیاز به فیلتراسیون بیشتری است،  سرعت آن بالاتر و زمانی که نیاز به پمپاژ قوی نیست از سرعت کمتر برای پمپاژ آب استخر استفاده می‌کند. پمپ‌های دو سرعته گران‌تر از پمپ تک سرعته هستند، اما قادرند در مصرف انرژی 50 تا 70 درصد صرفه جویی کنند.

پمپ سرعت متغیر

این پمپ‌ها نسبت به دو نوع دیگر، تفاوت قابل توجهی دارد و گزینه‌های  سرعت گردش آب استخر زیادی به شما می‌دهد. با استفاده از این پمپ، شما می‌توانید تنظیمات میکرو را برای بهره وری انرژی و یا تمیز کردن بهینه انجام دهید. این پمپ‌ها دارای نمایشگری هستند که قابل برنامه‌ریزی است تا در طول روز هر زمان که خواستید، سرعت گردش آب را به میزان دلخواه تغییر دهید.

با وجود اینکه قیمت اولیه پمپ استخر سرعت متغیر از دو نوع دیگر بیشتر است، اما در دراز مدت این پمپ مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. زیرا قادر است تا 80 درصد و حتی بیشتر، در مصرف انرژی صرفه جویی کند و به طور قابل توجهی هزینه‌های برق شما را کاهش دهد. این پمپ‌ها قادرند 24 ساعت پشت سرهم با سرعتی کمتر از پمپ تک سرعته کار کنند و با مصرف انرژی یکسان، حدود دو برابر از آب استخر را بچرخاند.

پمپ استخر چند سرعته


بیشتر بخوانید: پمپ کفکش راد پمپ

انتخاب پمپ استخر

در هنگام انتخاب پمپ متناسب با استخرتان چند نکته از جمله اندازه و ابعاد استخر، استخر روز باز و یا در فضای بسته است، توان الکتروموتور، جنس مواد استفاده شده در پمپ، سازگاری فیلتر، نوع مصرف استخر (عمومی، شخصی یا تجاری) را مد نظر داشته باشید (راهنمای خرید الکتروموتور از سام تجهیز). در ادامه به بررسی ویژگی‌هایی که باید در هنگام انتخاب بهترین پمپ استخر به آن توجه کنید می‌پردازیم:

اندازه و ابعاد استخر

در هنگام انتخاب پمپ یکی از مهم‌ترین مواردی که باید آن را در نظر داشته باشید، اندازه استخر شماست. برای خرید بهترین پمپ استخر یا بهترین پمپ جکوزی، باید حداقل دبی پمپ را محاسبه کنید. پمپ باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که حداقل یک بار در روز آب داخل استخر را بچرخاند، اگرچه دو بار ترجیح داده می‌شود. برای به دست آوردن میزان قدرت پمپ مورد نیازتان می‌توانید از یک ماشین حساب آنلاین پمپ استفاده کنید که در برخی از سایت‌های تولید کننده پمپ موجود است. به طور مثال این صفحه در سایت پنتاکس مربوط به انتخاب پمپ است.

جنس مواد استفاده شده در پمپ

جنس موادی که استخر را می‌سازد از موارد مهمی است که در هنگام انتخاب پمپ استخر باید به آن توجه کنید. اکثر پمپ‌های استخر دارای یک موتور فولاد ضد زنگ بادوام با فن‌های داخلی هستند که آنها را در دمای خنک نگه می‌دارد. محفظه پمپ نیز باید از پلاستیک مرغوب تشکیل شده باشد که بتواند مواد شیمیایی خشن موجود در استخرهای شنای کلر و آب شور را تحمل کند.

ولتاژ کاری و میزان اسب بخار

اکثر سازندگان پمپ‌های استخر برای تبلیغ محصول خود از دبی جریان استفاده نمی‌کنند. زیرا سرعت گردش به عوامل مختلفی از جمله اندازه لوله‌کشی، اتصالات لوله‌کشی، فیلتر استخر و حتی ارتفاع پمپ نسبت به استخر نیز بستگی دارد. معمولاً برای این کار ولتاژ کاری و یا میزان اسب بخار آن را اعلام می‌کنند. ولتاژ پمپ‌های استخر از 110 ولت تا 230 ولت برای پمپ‌های تک فاز و برای پمپ‌های سه فاز 380 ولت کاری است.

سازگاری فیلتر

برای یک استخر در فضای بسته سه نوع فیلتر ماسه، کاتریج و DE وجود دارد. با وجود اینکه اکثر پمپ‌های استخر و یا پمپ جکوزی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که قادرند با انواع فیلترها کار کنند. میزان سازگاری پمپ با فیلتر استخرتان را در زمان خرید پمپ بررسی کنید. فیلترها نیز دارای حد اکثر دبی هستند. بنابراین، دقت کنید که پمپی نخرید که سرعت آن از حد اکثر دبی فیلتر بیشتر باشد.

 راندمان و میزان مصرف انرژی

راندمان، در انواع پمپ تفاوت بسیار زیادی دارد. در هنگام خرید پمپ استخر به میزان راندمان آن توجه کنید. پمپ تک سرعته کمترین بازدهی و بیشترین مصرف انرژی را دارد. این در حالی است که پمپ سرعت متغیر با وجود اینکه هزینه اولیه گران‌تری دارد، در دراز مدت هزینه مصرف برق آن کمتر از هزینه پمپ تک سرعته خواهد بود. به دلیل اینکه پمپ‌های چند سرعته قابل برنامه ریزی هستند، شما می‌توانید این پمپ‌ها را به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که زمانی که استخر استفاده نمی‌شود و یا نیاز به تمیز کردن ندارد، با سرعت کم و به صورت بهینه کار کند.

میزان سر و صدا

سر و صدای پمپ‌ها در هنگامی که کار می‌کنند، امری بدیهی است. اما گاهی اوقات میزان سرو صدای یک پمپ به حدی زیاد است که از کسانی که در کنار استخر فعالیت می‌کنند و یا می‌خواهند استراحت کنند، آرامش را می‌گیرد. اگر میزان صدای پمپ در حین کار برای شما مهم است، به مقدار دسی بل نویز پمپ در هنگام روشن بودنش دقت کنید. معمولاً پمپ‌ها در حدود 65 تا 90 دسی بل کار می‌کنند و صدایی در حد سه شوار دارند. برخی از انواع پمپ استخر نیز وجود دارد که با 40 دسی بل کار می‌کند که کمترین سرو صدا را در حین کار ایجاد می‌کند.

نصب پمپ استخر

روش نصب پمپ استخر

بعد از انتخاب پمپ، باید روش نصب پمپی که خریداری کرده‌اید را انتخاب و آن را در مکان مورد نیاز نصب کنید.

بهتر است تجهیزات مورد نیاز برای استخر نزدیک به استخر نصب شوند تا میزان لوله کشی‌ها کمتر شود و سرعت تغییر دمای آب در زمستان و یا پمپاژ آن بیشتر شود.

همچنین پمپ را بهتر است هم ارتفاع استخر و یا پایین‌تر از آن نصب کنید. در مناطقی که هوا در زمستان به شدت سرد می‌شود و احتمال یخ زدن پمپ وجود دارد، حفر گودال و قرار دادن پمپ می‌تواند سودمند باشد.

در هنگام نصب پمپ دقت کنید که محفظه پمپ از سطح آب پایین‌تر باشد. به طوری که پروانه پمپ کاملاً در آب غوطه ور شود. همچنین بهتر است پمپ حداکثر یک متر با استخر فاصله داشته باشد. از تراز بودن پمپ مطمئن شوید و اگر حس کردید پمپ به خوبی تراز نیست از پالت یا چوب در زیر آن استفاده کنید. پمپ را در محل کم تردد قرار دهید.

سخن آخر

پمپ استخر و جکوزی یکی از مهم‌ترین وسایل برای تمیز نگه داشتن آب استخر و آب جکوزی هستند. پمپ استخر نه تنها برگ‌ها و شاخه‌ها را از آب جدا می‌کند، بلکه آن را به فیلتر می‌فرستد تا فیلتر بتواند آب را تصفیه کند. همچنین در زمستان‌ها برای گرم کردن آب استخر، آن را به هیتر می‌فرستد. اگر به دنبال خرید پمپ استخر هستید، بهتر است نکات ذکر شده مربوط به نحوه انتخاب آن را رعایت نمایید.


پمپ‌های استخر از لحاظ سرعت چه انواعی دارند؟

پمپ‌های استخر و جکوزی تک سرعته، دو سرعته و سرعت متغیر هستند.

آیا استفاده از پمپ استخر به صورت مداوم (دائم کار) مجاز است؟

اندازه استخر، کارایی پمپ و فیلتر و میزان کثیف بودن استخر تنها برخی از عواملی هستند که باید در این مورد نظر بگیرید. با این وجود، اکثر متخصصان توصیه می کنند که پمپ استخر را بیش از 8 ساعت در روز روشن نگذارید.

روشن کردن پمپ استخر در طول شب بهتر است یا روز؟

بهترین زمان برای راه اندازی پمپ استخر در گرم‌ترین ساعت روز است. البته به خاطر داشته باشید که این بدان معناست که مصرف انرژی بیشتری خواهید داشت که ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های برق شما شود. اگر می خواهید در هزینه های انرژی خود صرفه جویی کنید، می توانید پمپ خود را در شب روشن کنید تا از روشن کردن آن در ساعات اوج مصرف و افزایش هزینه جلوگیری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳