انواع بلبرینگ الکتروموتور و کاربرد آن

بلبرینگ الکتروموتور، عضو ضروری انواع موتورهای الکتریکی است. این عناصر به شافت‌ها و محور‌ها اجازه می‌دهند با سرعت‌های بسیار بالا و با حداقل تلفات بچرخند. بیرینگ‌ها یا یاتاقان‌های الکتروموتور باید توانایی تحمل بار بالا، طول عمر طولانی و سر و صدای کم را داشته باشند و برخی از کاربردها نیز ممکن است نیاز به محافظت از یاتاقان‌ها در برابر جریان‌های الکتریکی داشته باشند.خرابی‌های مربوط به بلبرینگ‌ها ۵۱ درصد از خرابی‌های موتور الکتریکی را تشکیل می‌دهند. هرچه بیشتر در مورد انواع بلبرینگ الکتروموتور، عوامل مخرب و نحوه نگهداری آن‌ها اطلاعات داشته باشید، آمادگی بیشتری برای مواجهه با خرابی بلبرینگ‌ها و اتخاذ تدابیری برای افزایش طول عمر آن‌ها خواهید داشت. در این مقاله با سام تجهیز همراه باشید تا در مورد انواع بلبرینگ الکتروموتور، اطلاعاتی مفید در اختیارتان قرار دهیم.

بلبرینگ الکتروموتور

اهمیت وجود بلبرینگ در موتور الکتریکی

بلبریگ‌ها وظایف مهمی را در کارکرد صحیح یک الکتروموتور برعهده دارند که برای افزایش طول عمر آن‌ها باید وظایفشان را بشناسید. خرید الکتروموتور را هم باید بر اساس نوع و کیفیت بلبرینگ آن، انجام دهید. برخی از وظایف اصلی آن‌ها به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از روتور
  • انتقال بار از شافت به قاب موتور
  • پایدار نگهداشتن شکاف هوا
  • صرفه‌جویی در قدرت موتور
  • به‌حداقل رساندن اصطکاک
  • فراهم کردن امکان انجام عملیات با سرعت بالا و سرعت پایین

در همین زمینه بخوانید: کاربرد بلبرینگ در عملکرد الکتروموتور

انواع رولبرینگ و بلبرینگ الکتروموتور

بلبرینگ پایه (Basic Ball Bearings)

بلبرینگ پایه برای کاربرد‌های جفت مستقیم استفاده می‌شود. این بلبرینگ‌ها معمولاً در کاربرد‌های بدون تسمه در موتور‌های الکتریکی زیر ۱۵۰ اسب بخار دیده می‌شوند. بلبرینگ‌های پایه می‌توانند بار‌های شعاعی و محوری را تحمل کنند.

رولبرینگ استاندارد (Standard Roller Bearings)

یکی دیگر از انواع بلبرینگ الکتروموتور، نوع رولبرینگ استاندارد است. این رولبربنگ‌ها به‌طور خاص برای بار‌های شعاعی طراحی شده‌اند و نمی‌توانند بار‌های محوری را تحمل کنند. این رولبرینگ‌ها برای کاربرد‌های تسمه‌ای در موتور‌هایی با حداقل ۱۵۰ اسب بخار استفاده می‌شود.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای (Angular Contact Ball Bearings)

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای برای تحمل بار‌های محوری بالا طراحی شده‌اند و با سرعت‌های بالا در موتور‌های الکتریکی به‌خوبی سازگار می‌شوند. آن‌ها را می‌توان در ردیف‌های تک یا دوتایی پیکربندی کرد.

بلبرینگ استوانه‌ای (Cylindrical Roller Bearings)

در ادامه معرفی انواع بلبرینگ الکتروموتور، به نوع استوانه‌ای می‌رسیم. این غلتک‌ها همان چیزی است که هنگام حمل بار‌های محوری بسیار بالا به آن نیاز دارید. آن‌ها در هر دو سرعت متوسط ​​و بالا کارآمد هستند و از چندین پیکربندی طراحی مختلف استفاده می‌کنند. بلبرینگ‌های استوانه‌ای بیشتر اوقات برای موتور‌های الکتریکی با تسمه یا چرخ‌دنده استفاده می‌شوند.

بلبرینگ شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)

انواع شیار عمیق از متنوع‌ترین طرح‌ها برای موتور‌های الکتریکی هستند. این بلبرینگ‌ها با طراحی ساده و طیف وسیعی از کاربرد‌ها، برای عملیات با سرعت بالا با بار‌های محوری و شعاعی متوسط ​​مناسب هستند. همچنین آن‌ها را می‌توان با مهروموم و شیلد روغن‌کاری کرد و در محیط‌های مملو از آلاینده‌ها، بسیار مؤثر هستند.

بلبرینگ مهروموم شده (Sealed Bearings)

بلبرینگ بعدی در لیست انواع بلبرینگ الکتروموتور، نوع مهروموم‌شده است که معمولاً برای الکتروموتور‌های کوچک‌تر طراحی می‌شوند که در فضاهای غیرآلوده کار می‌کنند. آن‌ها را نمی‌توان پس از نصب مجدد با گریس جدید، روغن‌کاری کرد. از این رو، طول عمر آن‌ها محدود است و نیاز به مراقبت دوره‌ای دارند.

انواع بلبرینگ الکتروموتور

بلبرینگ محافظ (Shielded Bearings)

نوع محافظ یکی دیگر از انواع بلبرینگ الکتروموتور است که برای محدود کردن نفوذ آلودگی به عناصر داخلی بلبرینگ طراحی شده‌ است. آن‌ها را می‌توان مجدد با گریس روانکاری کرد؛ اما اگر فشار داخلی کاهش نیابد، می‌تواند منجر به فشار دادن شیلد روی قفس یا عناصر غلتشی شود و مشکلات بزرگی ایجاد کند.

بلبرینگ باز (Open Bearing)

یکی دیگر از انواع بلبرینگ الکتروموتور که کاربردهای زیادی در صنایع و موتورهای الکتریکی مختلف دارد، نوع باز است. آن‌ها نه محافظ و شیلد دارند و نه مهروموم شده‌اند. این طراحی به آن‌ها اجازه می‌دهد در دماهای پایین‌تری کار کنند، اصطکاک کمتری ایجاد کنند و به‌راحتی مجددا روغن‌کاری شوند. با این حال، سیستم باز باید طوری طراحی شود که از بلبرینگ و عناصر درونی در برابر آلودگی محافظت کند و گریس را در جایی که لازم است، نگه دارد.

بلبرینگ اسلیو (Sleeve Bearings)

نوع دیگری از انواع بلبرینگ که می‌توانید در موتور‌های الکتریکی پیدا کنید، انواع اسلیو هستند. آن‌ها در طراحی خود بسیار ساده‌تر از انواع ضداصطکاک هستند و برای انجام وظیفه خود به نحو احسن، وابستگی شدیدی به کیفیت روغن‌کاری دارند. انواع اسلیو که گاهی اوقات به عنوان بلبرینگ‌های ژورنال یا بابیت شناخته می‌شوند، اغلب فقط از یک اسلیو روغن‌کاری‌شده تشکیل می‌شوند که در آن یک شفت در حال چرخش است.

بلبرینگ موتور عمودی (Vertical Motor Bearings)

در ادامه معرفی انواع بلبرینگ الکتروموتور، به انواعی می‌رسیم که به‌طور خاص، برای موتورهای الکتریکی عمودی طراحی و تولید شده‌اند. این بلبرینگ‌ها در انواع مختلف بلبرینگ‌های رانشی، بلبرینگ‌های ضداصطکاک (مانند بلبرینگ‌های استوانه‌ای) و بلبرینگ‌های لنت کج کینگزبورگ وجود دارند.


بیشتر بخوانید: انتخاب الکتروموتور: راهنمای گزینش موتور الکتریکی AC

سخن پایانی

هنگام انتخاب یک الکتروموتور، یکی از عواملی که همیشه باید در نظر داشته باشید، این است که چه نوع طراحی بلبرینگی برای موتور الکتریکی شما بهترین کارایی را دارد. در این مقاله سعی شد تا انواع بلبرینگ الکتروموتور به شما معرفی شده و کاربرد هرکدام به اختصار توضیح داده شود. انواع بلبرینگ الکتروموتور را بشناسید و اگر مطمئن نیستید که کدام نوع برای صنعت و محیط کاری شما بهترین گزینه است، با یک متخصص بلبرینگ موتور الکتریکی مشورت کنید.


آیا در الکتروموتورها بلبرینگ وجود دارد؟

در ساختار اکثر الکتروموتورهای مختلف صنعتی، یاتاقان‌های غلتشی یا بلبرینگ یا رولبرینگ به کار رفته اند.

چرا از بلبرینگ در الکتروموتور استفاده می شود؟

بلبرینگ ها از سرعت بالا و اصطکاک بسیار کم پشتیبانی می کنند و می توانند بارهای سبک تا متوسط را تحمل کنند. بلبرینگ‌های الکتروموتور معمولاً در کاربردهای جفت مستقیم استفاده می شوند و می توانند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند.

بلبرینگ ها در موتور الکتریکی چه کاربردی دارند؟

یاتاقان ها در موتورهای الکتریکی برای پشتیبانی از روتور و حفظ شکاف هوای ثابت بین روتور و استاتور و همچنین انتقال بارها از شافت به قاب موتور طراحی شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا