نکات قبل و بعد از نصب برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی

چگونه عمر گیربکس صنعتی خود را افزایش دهیم؟ این سوال اکثر کارخانه‌داران و کسانی است که از گیربکس‌های صنعتی استفاده می‌کنند و به دنبال پاسخی کارآمد و مؤثر برای این سوال می‌گردند. همان‌طور که می‌دانید انواع مختلف گیربکس‌های صنعتی امروزه در بسیاری از صنایع مختلف به‌کار گرفته می‌شوند، البته اگر نگوییم تمام صنایع! بنابراین باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا بیشترین بازده ممکن را از گیربکس صنعتی خود گرفته و طول عمر قطعات آن را بالا ببریم. در این مقاله با سام تجهیز همراه باشید تا با نکات قبل و بعد از نصب برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود آشنا شویم.

افزایش طول عمر گیربکس صنعتی

نگهداری از گیربکس صنعتی

گیربکس قلب محرکه دستگاه یا تجهیزات مختلف است و از این رو علائم خرابی گیربکس صنعتی ابداً مطلوب هیچ کارفرما و خط تولیدی نیست. خرابی گیربکس هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت، پس باید به دنبال راه‌هایی منطقی و کارآمد برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود باشید.

خرابی گیربکس تأثیر چشمگیری بر بهره‌وری تولید دارد، گاهی اوقات ممکن است کل خط تولید خوابیده و کارخانه به تعطیلی کشیده شود که منجر به ضرر هنگفتی خواهد شد. در برخی از شرایط که در آن دخالت انسانی نیز برای تولید موردنیاز است، خرابی گیربکس می‌تواند به زندگی و سلامت کارکنان آسیب برساند.

برای جلوگیری از این امر، استفاده از گیربکس‌هایی که اصولی و استاندارد طراحی شده و در ساخت آن‌ها از متریال درجه یک استفاده شده است امری ضروری به نظر می‌رسد؛ اما در هر صورت قطعات و تجهیزات هرچقدر هم که باکیفیت باشند، نیاز به بازرسی و نگهداری دارند.

با رعایت یک سری نکات نگهداری ساده و راحت، می‌توان عمر گیربکس صنعتی را افزایش داد. در ادامه با برخی از نکات نگهداری برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی آشنا خواهیم شد.

نکات قبل از نصب و راه‌اندازی گیربکس

نکات ساده زیر را برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود، قبل از نصب و راه‌اندازی رعایت کنید:

  1. بررسی کنید که گیربکس مطابق با مشخصات مکانیکی و حرارتی سازنده خود کار می‌کند یا خیر. در بسیاری از مواقع، گیربکس‌ها در شرایطی فراتر از مشخصات طراحی و نامی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش توان ورودی بیش از حدِ توصیه‌شده، طول عمر گیربکس شما را به شدت کاهش خواهد داد.
  2. سیستم روغن‌کاری مناسب: قبل از نصب گیربکس‌ها، لازم است گیربکس را با روان‌کننده مناسب و با مقدار روغن مناسب که توسط سازنده گیربکس مشخص شده است، پر کنید. برای گیربکس‌های نصب‌شده به‌‌صورت عمودی استفاده از روغن به مقدار مورد نیاز بسیار مهم است.
  3. تهویه مناسبی برای محیط کاری گیربکس خود در نظر گرفته و تا جای ممکن از ورود گرد و غبار و آلودگی به محیط کار گیربکس جلوگیری کنید.
  4. قبل از اتصال گیربکس و موتور، سطوح قطعات جفت‌شونده بین موتور و گیربکس را به‌خوبی تمیز کنید. ضدزنگی که توسط سازنده گیربکس به‌کاررفته است را به درستی پاک کنید.
  5. تراز مناسب باید بین گیربکس و شافت موتور (توخالی یا توپر) انجام شود.
  6. قبل از نصب کوپلینگ و قطر شافت، برای شافت ورودی و خروجی، از اندازه کوپلینگ مطابق نقشه اطمینان حاصل کنید. از تلورانس‌های سوراخ اتصال و تلورانس شافت اطمینان حاصل کنید. تا جای ممکن از وارد آمدن نیروی سنگین یا نیروی فشاری و ضربه‌زننده جلوگیری کنید.
  7. قبل از اتصال موتور گیربکس به بار، صدا، لرزش، نشتی و دمای گیربکس را رعایت کنید. برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از پارامتر‌های فوق، شرکت سازنده باید کلیه گیربکس‌ها را از نظر نشتی، صدا، لرزش و دما، قبل از ارسال گیربکس به مشتری مورد تست و بررسی قرار دهد.
  8. برای گیربکس‌های بدون پایه، از استفاده از درپوش برای گیربکس و موتور اطمینان حاصل کنید تا از تغییر مکان اصلی گیربکس و موتور جلوگیری شود.
  9. برای گیربکس نصب‌شده روی شافت، از قفل شدن کوپلینگ اطمینان حاصل کنید، قفل نادرست ممکن است منجر به ارتعاش شود.
  10. از کوپلینگ لاستیک برای گیربکس‌های بدون پایه استفاده کنید. از آنجایی که کوپلینگ‌های لاستیک انعطاف‌پذیر هستند، می‌توانند خطا‌های زاویه، لرزش و ضربه را جبران کنند.

نکات افزایش طول عمر گیربکس صنعتی


بیشتر بخوانید: نکاتی برای نگهداری اینورتر جهت افزایش عمر و بهبود عملکرد آن

نکات بعد از نصب و راه‌اندازی گیربکس

بعد از نصب و راه‌اندازی گیربکس، در جهت افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود و هدر نرفتن قیمت گیربکس صنعتی که پرداخت کرده‌اید، نکات زیر را رعایت کنید:

  1. روان‌کننده (روغن) را پس از ساعات مشخصی از کار، همان‌طور که توسط سازنده توصیه شده است، تغییر دهید. پس از تعویض روغن، روغن قدیمی را چک کنید، وجود ذرات ریز فلزی ممکن است نشان‌دهنده سایش قطعات داخلی باشد.
  2. به طور منظم نشتی در محور ورودی و خروجی، اتصالات و شاخه‌های گیربکس را بررسی کنید.
  3. صدا و لرزش گیربکس را به‌طور مرتب بازبینی کنید. تجزیه‌ و تحلیل منظم ارتعاش یاتاقان‌ها و دنده‌های داخلی، هرگونه تغییر قابل توجه در وضعیت داخلی گیربکس را نمایان خواهد کرد.
  4. همیشه علائم گرم شدن بیش از حد گیربکس را زیر نظر داشته باشید، علائمی مانند تغییر رنگ یا سوختگی رنگ بیرونی یا روغن تیره در شیشه وضعیت، نشان‌دهنده افزایش حرارت بیش از حد در داخل گیربکس است. در صورت امکان، از یک تفنگ درجه حرارت مادون قرمز برای نظارت بر دمای گیربکس و اطلاع از تغییرات ناگهانی دما به طور منظم استفاده کنید. برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود، تا جای ممکن دمای کارکرد را پایین نگه دارید.
  5. جهت افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود، همواره از سازنده گیربکس مشاوره بگیرید: برای هرگونه مشاوره یا پشتیبانی مورد نیاز در بازرسی، همیشه با سازنده گیربکس خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: برای افزایش طول عمر و نگهداری الکتروموتور این نکات را رعایت کنید

سخن پایانی

برای افزایش طول عمر گیربکس صنعتی خود نکات ابتدائی بالا را رعایت کرده و مطمئن باشید که با رعایت این نکات ساده به‌صورت دوره‌ای و مستمر، بیشترین بازده ممکن را از گیربکس خود خواهید گرفت. همچنین در صورتی که نیاز به آشنایی با عیب یابی گیربکس صنعتی داشتید حتما در بحش مقالات سام تجهیز به مطالعه بپردازید.


چه چیزی باعث کاهش طول عمر گیربکس صنعتی و خرابی زودرس آن می شود؟

در صورتی که توان ورودی بیش از میزان توصیه شده برای گیربکس باشد، طول عمر آن به شدت کاهش پیدا کرده و باعث خرابی زودرس گیربکس می شود.

وجود ذرات ریز در روغن گیربکس صنعتی می‌تواند نشان چه چیزی باشد؟

پس از تعویض روغن، در صورتی که در روغن قدیمی ذرات ریزی وجود داشته باشد ممکن است به دلیل سایش قطعات داخلی گیربکس باشد که باید بررسی و عیب یابی شود.

رنگ تیره روغن در گیربکس صنعتی نشانه چیست؟

این امر نشان دهنده حرارت بیش از حد داخل گیربکس است که باید بررسی شود. برای افزایش طول عمیر گیربکس باید تا حد امکان دمای کارکرد گیربکس را پایین نگه داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳