کولینگ تاور چیست و موتور گیربکس برج خنک کننده چه ویژگی‌هایی دارد

کولینگ تاور (Cooling Tower)، یا برج خنک کننده یکی از دستگاه‌های خنک کننده بزرگ است که نقش مهمی در کاهش حرارت آب موجود در سیستم‌های تهویه مطبوع و یا دستگاه‌های صنعتی دارد. این دستگاه بعد از کاهش دمای آب، گرمای آن را به هوا منتقل می‌کند و مجددا آب خنک شده را  به سیستم خنک کننده بر می‌گرداند. کولینگ تاورها به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می‌شوند و عملکرد تقریباً ساده‌ای دارند. به دلیل جثه بزرگ، دارای الکتروموتور، گیربکس و فن‌های بزرگی هستند.

این موتورها و فن‌ها چالش‌های بزرگی در محل کار برای کارخانجات مختلف هستند. برای برطرف کردن این چالش‌ها، انتخاب و نصب صحیح موتور گیربکس برج خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. گیربکس برج خنک کننده یکی از تجهیزاتی است که نقش مهمی در عملکرد، کاهش سرو صدا و طول عمر برج‌های خنک کننده دارد. در ادامه به معرفی، عملکرد و نقش گیربکس برج خنک کننده می‌پردازیم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید یا قصد خرید و پرداخت قیمت گیربکس صنعتی کولینگ تاور را دارید این مطلب را از دست ندهید.

گیربکس کولینگ تاور

کولینگ تاور چیست و چگونه کار می‌کند؟

برج خنک کننده دستگاهی است که قادر است بین هوا و آب تبادل انرژی و گرما انجام دهد و انرژی و گرمای موجود در آب را به هوا منتقل کند. جنس بدنه کولینگ تاورها بتنی، گالوانیزه و یا فایبرگلاس است که در سال‌های اخیر استفاده از فایبرگلاس در ساخت کولینگ تاورها افزایش داشته است.

برای خنک کنندگی، این دستگاه بعد از کندانسور قرار گرفته و آب خروجی کندانسور را پمپاژ می‌کند و آن را به صفحه داخلی خود منتقل می کند. آب از این صفحه به پایین برج می‌رود و در حین این انتقال در برخورد با هوای خنک، سرمایش ایجاد می‌کند. در اکثر مواقع این دستگاه‌ها در کنار چیلرها کار می‌کنند و در سه نوع مدار باز، مدار بسته و هیبریدی وجود دارند.

برج های حنک کننده صنعتی

برج خنک کننده مدار باز

در این گونه برج‌ها، برای ایجاد خنک کنندگی آب در تماس مستقیم با هوا قرار می‌گیرد. چون در برخورد آب با هوا مقداری از آب تبخیر می‌شود، به این دستگاه‌ها کولینگ تاور تبخیری یا مرطوب نیز می‌گویند. این سیستم راندمان خنک کنندگی بالایی دارد. اما بخشی از آب تبخیر شده و نیاز است مجدداً به سیستم آب تزریق شود.

برج خنک کننده مدار بسته

به نوع مدار بسته کولینگ تاورها، هواخنک یا خشک نیز می‌گویند. در این دستگاه‌ها، آب در یک مدار بسته و بدون تماس مستقیم با هوا، حرارت خود را به اتمسفر منتقل می‌کند و به همین دلیل آب تبخیر نمی‌شود. در این برج ها نیازی به تزریق آب وجود ندارد و عملکرد خنک کنندگی شبیه به کولر انجام می‌شود.

برج خنک کننده هیبریدی

کولینگ تاور هیبریدی قابلیت‌های چندگانه‌ای دارد و هم برای فصول گرم و هم فصول سرد سال قابل استفاده است. در فصل‌های گرم سال با استفاده از هوادهی و پاشش آب روی کویل و در فصل سرد سال از طریق هوادهی سبب خنک شدن آب می‌شود. در این سیستم‌ها بدون مصرف انرژی و هزینه زیاد، راندمان بالایی وجود دارد و از این رو در بین سایر کولینگ تاورها، کارآمدتر و بهینه است.

برج خنک کننده هیبریدی

خرید موتور گیربکس کولینگ تاور

یکی از قطعات بسیار مهم در کولینگ تاورها، گیربکس کولینگ تاور و یا موتور گیربکس آن است. الکتروگیربکس برج خنک کن از گیربکس صنعتی و موتور تشکیل شده است. برای به حرکت درآمدن پره های فن در برج های خنک کننده نیاز به یک نیروی محرک است که بسته با سرعت و گشتاور مورد نیاز می‌تواند تغییر کند. از این رو با توجه به اندازه برج و فن مورد استفاده در آن از موتور و گیربکس ها با توان و گشتاور مختلف استفاده می‌شود. گیربکس برج خنک کننده در واقع بین الکتروموتور و فن قرار گرفته و با کاهش دور و افزایش گشتاور نیروی مورد نظر برای چرخش فن را تأمین می‌کند. این قطعات در صورت انتخاب و نصب صحیح با کاهش ارتعاشات، هزینه‌های تعمیر و نگهداری از برج‌های را کاهش می‌دهند.

اضافه شدن گیربکس برج خنک کننده به آن، گشتاور انتقال نیرو را افزایش می‌دهد و می‌توان به جای الکتروموتورهای عظیم الجثه از الکتروموتورهای با ابعاد کوچک استفاده کرد (خرید الکتروموتور از سام تجهیز). همچنین نقش مهمی در کنترل و کاهش دور الکتروموتور دارند.

انتخاب دقیق گیربکس برج خنک کننده برای استفاده در برج‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر گیربکس‌ها  به درستی و متناسب با سایر قطعات برج انتخاب نشوند، سبب کاهش قدرت انتقال پروانه، لرزش و در نهایت تخریب برج خنک کننده خواهد شد. از انواع موتورگیربکس کولینگ تاور می‌توان به گیربکس هلیکال، گیربکس خورشیدی و گیربکس حلزونی اشاره کرد.

جهت مشاوره فنی، خرید و استعلام قیمت انواع گیربکس کولینگ تاور با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.

خرید موتور گیربکس برج خنک کننده


در این رابطه بیشتر بخوانید: انتخاب تامین کننده گیربکس مناسب و نکات آن

ویژگی‌های موتورگیربکس برج خنک کننده

در گذشته از گیربکس‌های مکانیکی و یا تسمه و پولی برای کاهش دور پروانه در برج‌های خنک کننده استفاده می شد. اما امروزه موتورگیربکس‌ها جای سیستم‌های مکانیکی قدیمی را به ویژه در برج‌های خنک کننده صنعتی گرفته‌اند. استفاده از گیرموتور امکان ایجاد کنترل سرعت متغیر را به وجود می‌آورد و مزایای همچون صرفه جویی در انرژی مصرفی و افزایش طول عمر قطعات برج خنک کننده را به همراه دارد.

موتورگیربکس‌ها در انواع DC و AC وجود دارند و بسته به نوع منبع تغذیه برج، می‌توان از هر کدام استفاده کرد. البته ویژگی‌های موتوری که با منبع تغذیه DC کار می‌کند، نسبت به موتورگیربکس‌هایی که با منبع AC کار می‌کنند، بیشتر و در صنعت نیز رایج‌تر است.

سرعت و دور خروجی موتورگیربکس‌ها نیز از فاکتورهای مهم به شمار می‌رود. سرعت دوران گیربکس کولینگ تاورهای بزرگ معمولاً بین 100 تا 200 دور در دقیقه است و سرعت الکتروموتور نیز غالباً بین 1450 تا 1800 دور در دقیقه است. نسبت تبدیل گیربکس به الکتروموتور بین 8 تا 10 است.

گیربکس فن برج خنک کننده

ویژگی‌های گیربکس هلیکال برای برج های خنک کننده

یکی از پر مصرف‌ترین گیربکس‌های صنعتی، گیربکس هلیکال است که دارای راندمان تا 90 درصد است و به آن شافت مستقیم نیز می‌گویند. گیربکس هلیکال دارای استحکام، گشتاور و مقاومت بالایی است و نسبت به فن ها بسیار کم سرو صداتر و کم ارتعاش‌تر است. گیربکس هلیکال شافت مستقیم جایگزین مناسبی برای انواع سیستم‌های کاهش دور و انتقال توان سنتی در برج‌های خنک کننده صنعتی هستند.

ویژگی‌های گیربکس حلزونی برج خنک کن

گیربکس حلزونی از یک ماردون و چرخ دنده تشکیل شده است. به این گیربکس‌های کولینگ تاور، گیربکس 90 درجه نیز می‌گویند. گیربکس VF نرمال، VF-FC، MVF نرمال و MVF-FC چهار نوع از گیربکس‌های حلزونی هستند. این گیربکس‌ها در دو شکل مکعبی و دایره ای وجود دارند. نسبت تبدیل گیربکس‌های حلزونی گرد از 7 تا 230 و از توان 0.04 تا 75 کیلووات و نسبت تبدیل در گیربکس مکعبی از 7.5 تا 100 و از توان 0.25 تا 7.5 کیلووات متغیر است.

ویژگی‌های گیربکس خورشیدی کولینگ تاور صنعتی

از گیربکس خورشیدی برای انتقال بیشترین گشتاور در ابعاد کوچک استفاده می‌شود. هالو شافت ورودی، تک خار، فلنچ دار (MC)، پایه دار (UC)، شافت ماده (FS) از انواع گیربکس‌های خورشیدی هستند. نامگذاری این گیربکس با توجه به قرارگیری چرخ دنده‌ها انجام شده که شبیه به سیاره‌ها به دور چرخ دنده مرکزی می‌گردند. این موتورهای گیربکس با وجود ابعاد کوچک، قادرند توان و گشتاورهای بالا ایجاد کنند و از تکنولوژی جدیدتری برخوردارند.

سخن آخر

استفاده از گیربکس کولینگ تاور در برج‌های خنک کننده صنعتی مزایای زیادی به همراه دارد. افزایش راندمان، عملکرد ضریب توان، افزایش قابلیت اطمینان، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر، مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت، استفاده آسان از پارامترهای کنترل درایو، برقراری ارتباط با سیستم اتوماسیون و شرایط کنترل از راه دور و عملکرد بی صداتر از مزایای استفاده از موتورگیربکس فن در برج‌های خنک کننده است. در هنگام خرید گیربکس برج خنک کننده به یکپارچه یا عدم یکپارچه بودن آنها دقت کنید. موتورگیربکس‌هایی که در کارخانه کوپل شده‌اند و نمی‌توان موتور را از گیربکس جدا کرد نسبت به نوعی که کوپل نشده است، عملکرد و راندمان بالاتری دارد.

همچنین در هنگام خرید موتورگیربکس برج خنک کن به عایق بندی و درجه حفاظت آن نیز توجه کنید. با توجه به محیطی که قرار است برج خنک کننده در آن قرار بگیرد، استانداردهای موتورگیربکس آن نیز متفاوت خواهد بود. اگر قصد خرید گیربکس برج خنک کننده را دارید با شماره های سام تجهیز تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را برای خریدی مطمئن و بهینه راهنمایی کنند.


برج خنک کننده برای چه مواردی استفاده می شود؟

برج های خنک کننده عمدتاً برای گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و اهداف صنعتی استفاده می شوند. برج های خنک کننده عملکردی مقرون به صرفه و کارآمد برای سیستم هایی که نیاز به خنک کننده دارند، ارائه می دهند.

برج خنک کننده چه انواعی دارد؟

سه نوع اصلی از برج های خنک کننده وجود دارد که با نحوه عبور آب یا هوا از آنها تعریف می شوند. این انواع شامل جریان متقاطع، جریان متقابل و هیبریدی است. همچنین دو نوع وجود دارد که صرفاً بر اساس جریان هوا طبقه‌بندی می‌شوند که به نام‌های برج‌های خنک‌کننده کشش القایی و برج‌های خنک‌کننده غیرفعال شناخته می‌شوند.

چه نوع موتور گیربکس هایی در برج های خنک کننده استفاده می شود؟

به طور کلی چهار نوع رایج درایور فن شامل درایو گیربکس، درایو تسمه، درایو مستقیم و موتور EC برای برج های خنک کننده کاربرد دارد. برای نوع درایو گیربکس، گیربکس های هلیکال، خورشیدی و حلزونی بیشترین کاربرد را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳